PDA

View Full Version : Subkick zelfgemaakt



dennis_rhcp
24 februari 2010, 15:22
Hoi iedereen,

Ik had onlangs een mooie subkick gezien op markplaats. Ik was op vakantie maar ik had mijn laptop bij me en zag dit koopje, nou super! Ik had de beste man gebeld, en voor 250 euro had ik een subkick die ik na mijn vakantie op kon halen, helaas bleek thuis dat ik nagenoeg blut was, ik had helaas de koop moeten annuleren.

Ik baalde als een stekker, ik had me net verheugd op de lekkere laage diepe sound. Ik las op homerocording.be dat iemand er 1 zelf had gemaakt, dat wil ik wel eens proberen. Ik had nog een oefen versterkertjes staan 1 met 5 inch speaker, en 1 met 12 inch speaker.

ik heb eerst de 5 inch gepakt, omdat de subkick van yamaha een 6,5 inch speaker heeft, kwam deze het meest dichtbij. even solderen, en testen maar, wat een lelijk geluid! niks sublaag nee gewoon een "ploenk"

beetje teleurgesteld, heb ik maar de 12 inch gepakt. solderen testen en ja het werkt! hij komt niet te hard binnen dus heeft geen weerstandjes nog mooi!

ik heb nu mijn bassdrum opgenomen met 3 mic's
1. Sennheiser MD421
2. AT 2035 (grootcondensator)
3. Subkick via Art passieve Di box

resultaat kan je hier beluisteren,
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-DYL6A6VFMGUA.mp3 ( eerste 8 tikken is alleen de md421, volgende 8 is de audio technica + md421. weer 8 tikken zijn ze alle drie,
en laatste tikken alleen de subkick + AT)

http://i535.photobucket.com/albums/ee356/dennis_rhcp/DSC05761.jpg

http://i535.photobucket.com/albums/ee356/dennis_rhcp/DSC05762.jpg

Han S
24 februari 2010, 17:53
Een geschikte speaker is de Kef B200, komt een enorme bak laag uit, ik heb er nog twee hangen. Met een D12 heb je dat allemaal niet nodig namelijk.

gitaarhaantje
24 februari 2010, 18:45
wel een leuk experimentje hoor!..

en je hoort goed verschil! alleen vraag ik me af of die 2e 8 kicks niet teveel laag bevatten?
Natuurlijk kun je dat er wel uitfilteren maar dat komt op hetzelfde neer als je het in het begin al niet gebruikt.. of zie ik dat verkeerd?

Thiez
24 februari 2010, 19:09
Wat is precies een subkick? ik heb wat rondgezocht maar kon niet echt duidelijk iets vinden.
Als ik het goed begrijp gebruik je een speaker als soort van microfoon die de trillingen omzet naar signaal?

Han S
24 februari 2010, 19:45
Er was ooit een technicus die de woofer van een Yamaha NS10 als microfoon ging gebruiken en er achter kwam dat daar een bak sublaag uit kwam.

Yamaha speelde daar handig op in en bracht een soort snarentroomel op de markt met een woofertje er in en noemde het 'subkick'.

Elke lage tonen luidspreker kun je gebruiken want een luidspreker werkt in principe hetzelfde als een microfoon.

Thiez
24 februari 2010, 20:11
ok cool, weer wat geleerd

Harald
24 februari 2010, 22:00
Mijn allereerste gitaaropnames nog gemaakt door een hoofdtelefoon op de gitaar te klemmen, en in te prikken in de microfooningang van het cassettedeck bij gebrek aan echte microfoon. Voor de echte lofi freak misschien een idee, maar geweldig klinken deed het niet :D Met twee decks kon ik dan zelfs overdubben! There's no budget like low budget (or even no budget at all) ;)

skabouter
25 februari 2010, 02:01
lekker bezig Dennis! wat een leuk projectje! leuk dat je dit zelf zo ff maakt! de geluidsfile is zeer treffend, verschillen zijn duidelijk (nou heb ik hier een sub tot 29Hz).

alleen ik snap het nut van "de Subkick" niet zo goed...in de studio op school hebben we er ook 1, en het klankbeeld is me duidelijk, maar ik snap niet helemaal waarom. Vaak wordt toch van alles weggesneden onder de 80hz....en dat extra laag is wel vet, maar gaat dit niet vreselijk teveel worden voor de normale consumenten speakerset, zeker met bijv die afschuwelijke loudness knop aan?

Jimi Hendrix
25 februari 2010, 09:51
lekker bezig Dennis! wat een leuk projectje! leuk dat je dit zelf zo ff maakt! de geluidsfile is zeer treffend, verschillen zijn duidelijk (nou heb ik hier een sub tot 29Hz).

alleen ik snap het nut van "de Subkick" niet zo goed...in de studio op school hebben we er ook 1, en het klankbeeld is me duidelijk, maar ik snap niet helemaal waarom. Vaak wordt toch van alles weggesneden onder de 80hz....en dat extra laag is wel vet, maar gaat dit niet vreselijk teveel worden voor de normale consumenten speakerset, zeker met bijv die afschuwelijke loudness knop aan?


Ik kan me wel voorstellen dat je met een subkick een heel gecontroleerd (sub)laag kunt hebben, je kan het apart eq'en en compressen. De andere mic kun je dan gebruiken voor de attack.
Dan zie ik ook mogelijkheden voor stijlen waarbij de kick heel erg voorin moet liggen: alle drummics + subkick naar een busscompressor, de attackkickdrum niet.
Maar ja als je dan weer een drummer hebt die de kick niet lekker raakt, helpt het toch niets.

Beter investeren in een LOI-cursusje psychologie denk ik dan haha.

Han S
25 februari 2010, 12:39
Als je geen geld hebt voor een dikke microfoon voor de kick en je koopt een woofertje voor een paar tientjes, soldeert er een snoertje aan, dan kun je samen met een SM58 best wel een heel erg vet kickgeluidje neerzetten.

Het probleem zal meestal de monitoring zijn want je moet wel goed kunnen horen wat je daar beneden de 50 hz aan het doen bent. Sowieso is dat laag beneden de zeg 80 hz een moeilijk gebied en om dat goed te kunnen beoordelen heb je of heel erg goede monitoren nodig, of een goede sub.

Ik heb een demo CD van het speakermerk Focal met een aantal audiofiele opnamen er op en met de grote RSPM's van IMF kun je goed horen wat daar 'down under' aan de hand is. Bruce Swedien is voor mij de onbetwiste meester van de lage tonen, die man heeft het laag altijd helemaal perfect voor elkaar.

Rakker
25 februari 2010, 12:54
De link doet het niet meer!

dennis_rhcp
25 februari 2010, 14:42
raar, bij mij doet de link het nog wel,
tja nut van de subkick, luister naar dit http://www.youtube.com/user/dennisrhcp#p/f/8/_qFmKKa_LWY

en vergelijk het dan met zo'n sound http://www.youtube.com/user/dennisrhcp#p/f/6/6FX_84iWPLU

het is een beetje appels met peren vergelijken, maar het zijn alle twee top drummers die hun sound dik in orde hebben. ik weet welke ik mooier vind klinken:ok:

bij sommige bands kan zo'n lage basdrum heel vet klinken, neem nou vankatoen, die gebruikte bij sommige opnames een subkick en dat hoor je wel, ik vind persoonlijk dat zij het vetste drumgeluid hebben,

han je D12 is heel erg gaaf, alleen kan ik die niet betalen, daarnaast schijnen er veel kapot te zijn, en dan kan je de D112 kopen voor 150 euro, maar die vind ik waardeloos, kan je beter een Audix D6 kopen (mijn mening)

(ik had laatst mic's getest in een studiootje en een paar bass drum mic's vergeleken (de lelijkste was btw de shure beta 52) de D6 deed het heel slecht op een oud vel, maar toen we het vel veranderd hadden was die weer heel erg lekker)

guhlenn
8 maart 2010, 12:39
' Bruce Swedien is voor mij de onbetwiste meester van de lage tonen, die man heeft het laag altijd helemaal perfect voor elkaar. '

Oh, de bass op MJ werk... to die for! neem aan dat hij dat ook heeft gedaan? Billy jean enz?

Han S
8 maart 2010, 12:54
Klopt, die man is geniaal.

Jimi Hendrix
9 maart 2010, 11:16
' Bruce Swedien is voor mij de onbetwiste meester van de lage tonen, die man heeft het laag altijd helemaal perfect voor elkaar. '

Oh, de bass op MJ werk... to die for! neem aan dat hij dat ook heeft gedaan? Billy jean enz?

die floortom op 't eind van can't stop til you get enough...

toch een vrij dichte mix, die al heel open klinkt, en dan blijkt er nog ruimte voor een dot laag haha.

JTB
22 maart 2010, 15:28
Interessant topic, nu hebben wij in onze oefenriumte een berg sm58's, senheiser tom mic's, maar niets om de kick echt lekker mee op te nemen. Als ik een sm58 pak en zelf zo'n subkick in elkaar flans gaat dan dan beter klinken? Ik heb nog 2 6" woofers liggen (car audio, hele dikke rubberen randen), zijn deze daarvoor geschikt? Of kan ik beter een hifi mid-speaker nemen? Of een 12 inch gitaarspeaker in een thiele EV kastje? Hoe kan ik ze het beste positioneren en wat voor een kastje moet er omheen komen?

muziekschuur
22 maart 2010, 18:00
Han,

Wel eens van Radford gehoord?

Ik heb de S90's van Radford. Het model transmissionline waar de studio80 van IMF op gebaseerd is toen Radford niet voldoende kon leveren aan Fried in de States. (Dus is ie ze zelf gaan maken).

yhcmarc
28 mei 2010, 18:32
Ik ga er volgende week ook een bouwen. Ik heb hier nog een 40watt 12" yamaha speaker liggen. Bij thomann even een goedkope 12" tom scoren, isolatiemateriaal erin, speaker erin bouwen en klaar. Bouwverslagje zal ik hier wel posten.