PDA

View Full Version : nieuwe hals Fender stratocaster geschikt?



The_syphon
24 februari 2010, 14:14
hallo,

Ik ben in het bezit van een American Fender stratocaster HSS. De hals van deze gitaar is krom en de inbus van halspen is kapot waardoor de gitaar (volgens de gitaarwinkel) een nieuwe hals moet krijgen.

Ik heb nu de mogelijkheid om van een kennis een stratocasterhals te kopen met de volgende specs:
Rosewood toets
22 jumbo frets (2,8 mm)
Hielbreedte: 56 mm.
Topkambreedte: 41 mm.
Halsdikte 1ste en 12de fret: 20-22 mm.
Maat tunergaten: 7,5 mm.

De originele hals heeft de volgende eigenschappen:
Rosewood toets
22 jumbo frets
Hielbreedte:58
Topkambreedte: 43 mm

De originele Fenderhals is dus ongeveer 2 mm breder. Mijn vraag is of dit erg is. Past die andere hals en/of heeft een smallere hals consequenties voor het geluid/resonantie?

oigun
24 februari 2010, 14:22
Met een beetje geknutsel kan het wel maar ik zou het niet doen. Bij de string in amsterdam hebben ze allparts? fender halzen voor niet al te veel. een te smalle hals is niet echt een aanrader!

Hedge
24 februari 2010, 15:23
(volgens de gitaarwinkel) een nieuwe hals moet krijgen.


Klinkt als of je twijfel hebt over de analyse van de winkel. Er zijn oplossingen voor dit probleem. Stewmac heeft een dure oplossing, maar er zijn ook vast wel andere oplossingen te bedenken.

http://www.stewmac.com/shop/Tools/Special_tools_for:_Truss_rods/Truss_Rod_Rescue_Kit.html?actn=100101&xst=3&xsr=4937

The_syphon
24 februari 2010, 15:34
Nee, ik twijfel niet aan de expertise van de winkel. Was meer ter bevestiging dat ik een nieuwe hals nodig heb. Het gaat me er puur om of een iets smallere hals monteerbaar is en of in hoeverre dat een probleem vormt voor het geluid

The_syphon
24 februari 2010, 16:06
Nee, ik twijfel niet aan de expertise van de winkel. Was meer ter bevestiging dat ik een nieuwe hals nodig heb. Het gaat me er puur om of een iets smallere hals monteerbaar is en of in hoeverre dat een probleem vormt voor het geluid

barno
24 februari 2010, 16:42
iets smallere hals is monteerbaar, eventueel schroefgaten vullen en opnieuw boren. Alleen is het geen aanrader. Een verschil van 2 mm is nogal wat. in principe moet de hals zo strak mogelijk in de pocket zitten. Hoe beter contact tussen hals en body, hoe beter de klank . Het is op te lossen met wat fineer enz... alles is altijd op te lossen :) maar ik zou dus zoeken naar een goed passende hals ipv deze tussenoplossing. Trouwens als de feel van de vorige hals goed was, zou ik ook gaan voor zelfde nutbreedte.

knarf
25 februari 2010, 00:46
Hm, wel een beetje raar dat de originele hals een hielbreedte heeft van 58mm. De normale specs voor een Fender hals is 56mm. Als je een "Licenced by Fender" -hals wil vrees ik dat die allemaal 56mm hebben.

Zoals Barno al zei: de resterende 2mm opvullen met fineer, missch 1mm per kant, dan valt het minder op.

The_syphon
26 februari 2010, 00:05
ik denk dat het dan verstandiger is om mijn Fender strat te voorzien van een betere kwaliteit hals die goed past.

Wat kunnen jullie mij melden over de verschillende merken die er zijn: Allparts, mighty mite, warmoth.

Wat ik via de search heb kunnen vinden is dat mighty mite van mindere kwaliteit is als warmoth en allparts. Klopt dit?

knarf
26 februari 2010, 00:31
Ze hebben vooral alle 3 een Fender Licencie op zak, hun halzen meten dus allemaal 56mm aan de hiel. Blijf je dus met hetzelfde probleem zitten.

Zoals ik eerder zei: ik vind het vreemd. Ben je zeker dat die body een USA standard is?

fred dons
26 februari 2010, 09:04
2 mm hoeft geen probleem te zijn wanneer je brug smal genoeg is, is je brug ook afgesteld op een bredere nek (en die kans is groot)dan zal of je hoge of je lage e van de neck aflopen

en nee niet iedere licensed nek heeft de zelfde hielbreedte, omdat Fender zelf zijn hielbreedte niet altijd op de zelfde breedte heeft gehouden scheelt dat afhankelijk van de bouwer per type (50ties, 60ties, 70ties ) welke breedte er aangehouden wordt
ik heb verschillende warmoth en all parts necks die een verschillende breedte hebben (1 tot 2 mm verschil)

The_syphon
26 februari 2010, 12:28
De gitaar bevindt zich bij mijn ouderlijk huis. Iemand anders heeft de breedte opgemeten. Eerlijk gezegd verwacht ik bij nader inzien dat de hals een hielbreedte van 56mm zal hebben. :S

Ik ben echter nog steeds benieuwd naar de verschillende replacement-neck merken en hun onderlinge kwaliteit. Ik kan hier namelijk niet veel over vinden.