PDA

View Full Version : Potmeter vervangen en aarding fixen



Schuey
24 februari 2010, 12:29
Voordat ik mijn gitaar naar een muziekzaak breng waar ik teveel moet betalen, vraag ik me af of er hier iemand uit Breda zit die handig is met een soldeerbout en de volume potmeter en aarding van mijn Epi Les Paul kan fixen.

lindstrom
24 februari 2010, 12:29
Voordat ik mijn gitaar naar een muziekzaak breng waar ik teveel moet betalen, vraag ik me af of er hier iemand uit Breda zit die handig is met een soldeerbout en de volume potmeter en aarding van mijn Epi Les Paul kan fixen.

als je naar utrecht zou kunnen komen :P

Schuey
24 februari 2010, 12:32
Dat is echt een grafeind :P
Maar ok Roosendaal of Tilburg wil zeker nog lukken ;)

Heb gewoon een tijdje geleden de prijzen bekeken van de reparatieservice hier, schok ik van...

edit:
owja, vergeten, de input jack zit ook los. Jaa, kwaliteit, zo een chinese Epiphone.. Gelukkig is hj verder best netjes afgewerkt en vind hem heerlijk spelen :P

Nielsje
24 februari 2010, 12:58
Gewoon zelf proberen, leer je het meeste van!
Zo moeilijk is het niet...

Schuey
24 februari 2010, 13:01
Ik wil graag dat het fatsoenlijk en netjes gebeurd, kan altijd zelf nog gaan kloten met een oude gitaar. Alleen nu even niet.

Nielsje
24 februari 2010, 13:03
Wat kan je nou verkloten aan het vastzetten van je input, en het vastsolderen van je aarding?!
Beetje zelfvertrouwen moet je wel hebben hoor :)

hezz
24 februari 2010, 13:08
Wat kan je nou verkloten aan het vastzetten van je input, en het vastsolderen van je aarding?!
Beetje zelfvertrouwen moet je wel hebben hoor :)

Veel, onderschat niet hoe lastig het om aan te beginnen hoor :makeup:

Ik heb onlangs weer zitten solderen en het gaat nu best goed, maar had nog steeds hulp nodig zelfs met documentatie erbij e.d. Iedere gitarist moet er ooit wel mee bezig zijn, maar het is niet bepaald easy want veel beschikbare documentie is absoluut niet noob-friendly.

Mocht je het nu of later zelf willen gaan proberen: this website is god! (http://www.guitarelectronics.com/category/wiringresources/)

snaarplukker
24 februari 2010, 14:50
Ik zit onder de rook van Breda. Een plaatsje called Zevenbergen.;)
Stuur maar een PB'tje voor een afspraak.

EGH
24 februari 2010, 15:49
Veel, onderschat niet hoe lastig het om aan te beginnen hoor :makeup:

Ik heb onlangs weer zitten solderen en het gaat nu best goed, maar had nog steeds hulp nodig zelfs met documentatie erbij e.d. Iedere gitarist moet er ooit wel mee bezig zijn, maar het is niet bepaald easy want veel beschikbare documentie is absoluut niet noob-friendly.

Mocht je het nu of later zelf willen gaan proberen: this website is god! (http://www.guitarelectronics.com/category/wiringresources/)

Als je al die draadjes moet gaan uitzoeken wel ja. Maar in dit geval haal je hem los en zet ze op dezelfde plek terug. Kwestie van zelfde draadjes even solderen, en solderen zelf is echt geen kunst al is het in die cavity vaak wel een gepriegel. Ik zou er iig niet teveel voor over hebben het te laten doen.

Schuey
24 februari 2010, 21:49
Deze (http://guitarsupplies.nl/index.php?item=cts-pot-500k-log&action=article&group_id=10000014&aid=639&lang=NL) potmeter, CTS 500k, klopt dat als volume pot voor in mijn gitaar?

Vraag me trouwens af, hoe de neuk krijg je die knobs van de pots af, gewoon eraf trekken?
Niet dat ik het zelf ga doen, maar gewoon nieuwsgierigheid :P

edit:
Yey heb mijn input weer vast gezet :D Was gewoon een moertje aandraaien......

snaarplukker
24 februari 2010, 22:51
Deze (http://guitarsupplies.nl/index.php?item=cts-pot-500k-log&action=article&group_id=10000014&aid=639&lang=NL) potmeter, CTS 500k, klopt dat als volume pot voor in mijn gitaar?

Vraag me trouwens af, hoe de neuk krijg je die knobs van de pots af, gewoon eraf trekken?
Niet dat ik het zelf ga doen, maar gewoon nieuwsgierigheid :P

edit:
Yey heb mijn input weer vast gezet :D Was gewoon een moertje aandraaien......
Ik denk dat je voor een LP een longshaft pot nodig hebt. De knob kan je voorzichtig omhoog trekken en dan de moer losdraaien.

Schuey
24 februari 2010, 23:02
Op de epipone forums staat dat het geen long shaft moet zijn omdat de goedkope tops zo dun zijn. Kan iemand dat bevestigen?

Edit:
met beleid naai je een ezel.
De knob is eraf. Ik heb vanaf de body tot bovenaan de shaft 13 millimeter gemeten.

Schuey
25 februari 2010, 13:15
Kan iemand mijn vermoeden bevestigen? Dan kan ik het onderdeel gaan bestellen ;)

snaarplukker
25 februari 2010, 15:09
Kan iemand mijn vermoeden bevestigen? Dan kan ik het onderdeel gaan bestellen ;)
Om het zeker te weten moet je meten.;)
Schroef de controlcavity open en meet de diepte bij de potten, trek die maat af van de dikte van de body en je weet hoe lang de potshaft moet zijn.
Let wel, de shaft is het gedeelte waar draad voor de moer op zit.

Schuey
25 februari 2010, 18:25
Ik meet 12 millimeter vanaf het hout (top), tot aan onderkant potmeter. Dat maakt dus mijn totale lenge van de pot ongeveer 2,5 centimeter. Ik kan het schroefdraad zelf niet op meten omdat ik hem er niet uit kan halen.

Guitar GoD
25 februari 2010, 18:33
Heb gewoon een tijdje geleden de prijzen bekeken van de reparatieservice hier, schok ik van...



heey je hebt bij dijkmans gekeken? inderdaad op hun site staat het wel erg duur geprijst. toch raad ik hun aan.
ik heb laatst mijn fender telecaster daar gebracht omdat ik last had van een brom. ze hebben mijn 2 potmeters elektronisch gereinigt en een nieuwe jag plug erin. raad eens wat ik kwijt was? 18 euro, nou daar doe ik het voor.

sol muziekhandel in breda raad ik niet aan. een keertje hem laten intoneren, actie verstellen en nieuwe snaren eroplaten zetten. helaas heeft de reperateur van sol geen verstand ervan. hij had de snaren g en b omgewisseld.....

Schuey
25 februari 2010, 18:35
Haha ja ik heb bij Dijkmans op de lijst gekeken ja :P
Ze rekenen voor veel klussen gewoon een ander uurloon heb ik het idee waar de materialen nog eens bijkomen...

Heb iig nu de goeie potmeter besteld, stond op de website dat die 24mm zijn, wat eigelijk klopt met mijn meting.

Sol vertrouw ik niet zo... zie nooit iemand in de winkel, als je er bent, priemen er ogen in je rug, alleen maar gitaren die beginners kopen eigelijk... Of niet, want zie er nooit iemand.. Wel een aardige vent achter de balie, daar ligt het niet aan :)

Guitar GoD
25 februari 2010, 20:11
bij sol koop ik meestal mijn hebbedingetjes, plectrums, slides dat soort dingen. dijkmans ga ik nu voortaan voor reparatie. maar van de spullen daar moet ik niks hebben. ik vind het een samengeraapt assortiment wat ze daar hebben, als je begrijpt wat ik bedoel.

hassent
26 februari 2010, 21:27
Dijkmans was ook altijd m'n favo shop tot ik het allemaal zelf ging doen. Bob (de reparateur daar) is echt een gozer met verstand van zaken.
Laatst ben ik er nog eens binnen gestapt en schrok inderdaad van het assortiment. Ik kwam voor een 12AX7 en kon vroeger kiezen uit wel 6 of 7 types/merken, nu om precies te zijn één... Vroeger was het echt en top zaak met een ruim assortiment, maar nu is het inderdaad een beetje samengeraapt 'zootje'. Erg jammer want het zijn wel prima gasten daar.

Schuey
4 maart 2010, 00:15
Mag een slotje op :)

Snaarplukker heeft me erg netjes geholpen, alles werkt weer perfect!

snaarplukker
5 maart 2010, 00:00
Uit nader onderzoek is gebleken dat de potmeter niet stuk is. De storing was te wijten aan een slechte verbinding van het 3e lipje aan de behuizing van de pot. Maar hoe is het met de brom? Ook verdwenen?

Schuey
5 maart 2010, 01:07
Ah, dat is knap, met zoveel tin nog een slechte verbinding maken... Yep het ligt echt aan mijn stopcontact. Achja, weet ik dat toch ;)