PDA

View Full Version : pre amp buizen suggesties



demetalenman
24 februari 2010, 12:15
Zoals sommige van jullie weten kan je met een buizenversterker makkelijker experimenteren met voorversterker buizen dan eind. Je hoeft hiervoor niet de bias aan te passen, dus met andere woorden kan je naar hartelust experimenteren met deze buizen.

Ik heb een fender supersonic, voordat het cleane bassman kanaal gaat oversturen moet de versterker op 5 staan. En dit is hard. Zou misschien een buis willen met minder headroom zodat ie eerder overstuurt.

Ook zou ik een nog smoother distortion kanaal willen verkrijgen.
Nu wordt meestal als eerst gekeken naar de eerste buis (v1). Die van de input. Er is mij wel eens vertel dat de belangrijkste buis eigenlijk die van de phase inverter is. Deze verzorgt echt de output distortion naar je Power amp.

De versterker zit voor een grotendeel vol met 12ax7 buizen en 2x 12at7.
Ik heb een layout van de versterker, misschien hebben jullie nog leuke suggesties voor bepaalde buizen sowieso voor de V1 en phase inverter.

Hier een schema

V1 –12AX7- V1A is the input stage, V1B is the first gain stage of the drive channel (between gain1 and gain2)

V2 -12AX7- Used in the Clean channel. V2A is the usual BF-type post tonestack/volume stage. after that, there is the preshaping filter (part of the Vibrolux/Bassman-switching) followed by V2B as a buffer stage

V3 -12AX7- Used in the Burn channel as second (V3A) and third (V3B) gain stage, followed by the tone stack and master volume

V4 -12AX7- V4A is a buffer stage after the switching relay between clean and burn. V4B is the effects loop send buffer stage

V5 -12AX7-Effects Loop - V5A is the effects loop return buffer stage, V5B is the reverb mixer stage

V6 12AT7 Phase Inverter

V7 6L6GC Power Section
V8 6L6GC Power Section

V9 12AT7 - Reverb send stage

V10 12AX7 - Reverb makeup/buffer

Rick trodat
24 februari 2010, 15:51
Tja als je puur naar de voorversterkerbuizen kijkt zou ik voor jj gaan, echter ben ik van mening dat je meer kan doen dan dat. Denk aan speaker vervangen e.d. Ik vind trouwens tung sol echt bij een fender passen, maar jj geeft meer dat volle romige sound.

Maar heeft dat ding een mastervolume? Zo niet, dan kan je een mastervolume overwegen.

Comfortably Daniel
24 februari 2010, 21:09
tjah...ik ben gaan zweren bij NOS buizen. In m'n twin reverb zitten RCA 5751, GE JAN 12AX7 en Philips JAN 12AT7's. Naast Tung Sol eindbuizen.
In m'n Blues Deluxe zitten ook GE en Philips buisjes.
Ben erg blij met de sound en er is wel degelijk een flink verschil in vergelijking met bijvoorbeeld JJ's. Probeer eens een 5751 één van deze merken in V1, zou ik zeggen.