PDA

View Full Version : Opname&mix akoestische gitaar.



YB
24 februari 2010, 09:35
Hallo Allemaal,
ik heb veel posts doorgelezen maar open toch een eigen topic om specifiek antwoord op mijn vragen te krijgen.

Ik ben al een poosje aan het opnemen. Veel akoestisch of gewoon gekke soundscapes.

Ik wil komende zaterdag met een goede vriendin (die geweldig zangeres is) gaan opnemen maar ik wil van te voren nog wat tips. Het gaat dan om singer-songwriter dingetjes.

Ik beschik over een Rode Nt1a en een Tascam Us 122-L.
Mijn kamer heeft geen mooie akoestiek dus ik wil eigenlijk een dikke slaapzak achter de microfoon hangen tegen de reflecties. Mijn western is vrij bright en aangezien de Rode dat heeft weet ik niet of dat een goede combinatie is. Het klinkt wel aardig wat ik nu opneem maar het kan nog een stuk beter. Zij beschikt ook over een mooie western die wat donkerder is. Ik denk dat deze meer geschikt is. Ook wil ik wat met de spaanse gitaar opnemen.

Hoe plaats ik de NT1-a voor de gitaar? Eventueel heb ik ook nog een superlux H08 ligggen.
Voor stem heb ik een pop killer liggen. Zijn er dingen waar ik op moet letten?
Wat doe ik bij het mixen van de akoestische gitaar. Heeft iemand een gratis reverb vst met een goede voorinstelling zodat ik daar een beetje mee kan proberen? Wat kan ik nog meer gebruiken bij akoestisch gitaar?

En op zang? Een korte reverb?
Alvast bedankt.

blindfaith85
24 februari 2010, 10:42
Hoi

Betreft het mixen en reverbs, kan je nu nog niks zeggen, dat moet je eerst opnemen naar luisteren kijken wat er nodig is.

Die nt1a zou ik voor zang gebruiken. Ga je studio "live" opnemen of track voor track, want als je live gaat doen let dan heel erg op de scheiding van de signalen en plaatsing van de mics ivm fase verschil door overspraak. Dit zal je grootste uitdaging zijn. En daar achter komen is kwestie van posities proberen. Denk aan dingen als 3 op1 regel of kijk aan de hand van de specs hoe de dovere kanten zo te richten dat het minder wordt.

qua gitaar altijd mooiste artiest met eiegen gitaar te laten spelen, en lang leve de EQ, maar eq kan bij kleuren niet iets wat slecht opgenomen is goed maken.

kan je wat je opgenomen hebt linkje van geven?

groet ferry

YB
24 februari 2010, 11:10
Nee track voor track! Ik heb weinig keuze dus de NT1-a wordt waarschijnlijk ook mn gitaar keuze. Kan een Shure SM 58 ergens nog iets leuks doen?
En op deze pc geen goede opname staan. Komt nog

blindfaith85
24 februari 2010, 11:16
in dit geval zou ik geen sm58 gebruiken. als je gaat multitracken is het kwestie van beste mic pakken (nt1a) en goed positioneren op de bron. kamer akoestiek zou ik niet zeer bang voor zijn omdat je me name close miked(dus dichtbij het instrument)

Harald
24 februari 2010, 11:33
Ga je live opnemen of zang later overdubben?
Als je live opneemt zou ik de nadruk op de zang leggen. Dus even uitproberen welke van de 2 mic's de mooiste zangopname oplevert. De andere voor gitaar gebruiken. Mensen focussen zonder meer op zang.

Akoestische gitaar opnemen met 1 mic. Probeer rond de 12e fret iets naar het klankgat gericht, zo'n 30 cm van de hals af. Wil je gewoon een vrij droog en 'eerlijk' beeld van je gitaar in een ruimte (zeg 60er 70er jaren singer songwriter sound, of bv. oude Sacksioni opnames) zou ik sowieso niet met 2 microfoons gaan opnemen. Je gitaar is alleen maar ruimtelijk van HEEL dichtbij. (maar persoonlijk vind ik dat wel interessanter klinken als er verder niets bij zit)

Houd je van de sound van bv. Aerial Boundaries van Michael Hedges dan moet je met meer mics opnemen, evt. gecombineerd met pickupssignaal van je gitaar.

Met twee mics zijn er wel wat mogelijkheden. Aangezien je twee vrij verschillende microfoons hebt valt een standaard stereo opstelling zoals XY eigenlijk af. Wat ik zelf vaak doe bij 2 mics, is één gitaar ongeveer halverwege de hals, en één die wat meer bij de brug staat. Bij de kop van de gitaar en de hals gebeurt van alles, daarnaast krijg je op die mics wat 'fingergrease' binnen. Als je absoluut geen gekraak van de hals, of geschuif wilt horen, kun je de microfoons beter bij de kast houden. Gebruik de beste mic op de kast. Hoe dichter bij het klankgat hoe meer bas, maar ook snel erg boomy. Wat ook wel aardig kan klinken is de tweede mic bij je oor, of de kop van de gitaar neerzetten. (signaal bij de kop is wel erg zacht, maar daar zit nog wat hoog informatie) Zou je mee kunnen experimenteren. Tweede mic zo bij de 7e of 9e fret werkt bij mij meestal vrij goed.

Sowieso mic's niet te dicht op de gitaar. Dan wordt het heel snel boomy.

Verder, wil je geen schuifgeluiden, dan zijn Elixer snaren handig. De coating helpt heel goed tegen iig de lichte schuifgeluiden die je op normale snaren snel hebt. Klinken ook net wat minder schel dan andere snaren. Nieuwe snaren is wel aan te raden tenzij je specifiek van een vrij dode sound houdt. Het blijft natuurlijk ook een kwestie van smaak. Nieuwe snaren goed rekken (ook tussen de mechanieken en de kam), en uiteraard stemming voor elke take even controleren.

Die Superlux zijn trouwens ook niet zo slecht. Deze opname is met twee Superlux (we;l andere) gemaakt. http://www.youtube.com/watch?v=5UcIp6mR7to (er staat wel ook een versterker mee te spelen, niet apart opgenomen, maar de microfoons pakken dat natuurlijk wel op. Dacht niet dat ik er verder veel aan gesleuteld heb toen.) De Røde NT1A (ik heb een stereo paar) levert een wat mooiere en vollere toon op. Helderheid in de opname is geen ramp, maar je moet even spelen met de mic plaatsing. Deels kun je dat dan opvangen door net iets dichter bij het klankgat te gaan zitten als het teveel is.

YB
24 februari 2010, 12:01
Bedankt voor het helpen.
Ik ga inderdaad overdubben en elk kanaal apart over elkaar opnemen.
Wat ik wel een aardig gitaar geluid vind is deze
http://www.youtube.com/watch?v=1Rpso-EeaDE
Klinkt op cd wel een stukje beter maar dit is een indicatie.

schizo910
24 februari 2010, 12:14
Ik heb maar één tip, luister naar Harald.

Ik heb gisteren nog zijn CD beluisterd en potdomme wat een mooi geluid is dat!

YB
24 februari 2010, 13:14
Hee Harald,
als ik jouw verhaal op mij toepas moet ik de rode voor de klankkast zetten. En dan de superlux op de 9e fret? Op hoeveel afstand zal ik beide microfoons zetten?
Heel erg bedankt voor de informatie.
Wat vind jij trouwens van de NT1-a?

Harald
24 februari 2010, 14:40
@Skiets, thanks!

Dat geluid bij Room Eleven is zo te horen een nylon snarige, met relatief weinig bas in de sound. Zou met de Røde zo bij de 12e fret op een cm of 30 moeten lukken.

Als je je steelstring stereo opneemt zou ik ook ongeveer 30 cm vanaf de gitaar aanhouden. Wat je zou kunnen doen is hoofdtelefoon op terwijl je zit te spelen, en de zangeres vragen de microfoons te verplaatsen (zowel van horizontaal en verticaal, experimenteer ook eens met de hoek van de mic tov de gitaar). Je hoort dan wat het doet, en kunt dan per mic de beste sweetspot uitkiezen. Vervolgens kun je die twee sporen dan in de mix weer combineren tot een mooi breed gitaar geluid.

Bij het opnemen zelf heb ik trouwens het liefst geen hoofdtelefoon op. Je hoort dan veel te goed alle mogelijke bijgeluiden. IK ga dan al snel te voorzichtig spelen om vooral geen fouten en schuivertjes te maken. Bovendien lijkt het over hoofdtelefoon altijd wat helderder dan het feitelijk is. Feel gaat voor perfectie.

Harald
24 februari 2010, 14:43
Oops nog een vraag... Die Rode bevalt me wel. Moet wel zeggen dat na de studiodag bij Han ik die nog wel eens zou willen vergelijken met de Behringer (B2?) van Bert K. Die was erg goed en zit in de zelfde prijsklasse.

Maar, een opname die ik thuis met een combo van 2 Rode NT1A en 2 Samson CO2 heb gemaakt en afgemixt op een cheapo setje logitech computerspeakertjes! klonk bij Han over al zijn monitorsets toch echt behoorlijk goed.