PDA

View Full Version : welk cabinet voor Mesa voor en eindversterker?



bas vincent
18 april 2003, 10:51
Hi,

Ik ben op zoek naar een goed cabinet voor mijn Mesa Quad preamp en Mesa 295 eind-amp. Ik speel voornamelijk blues(rock). Nou ben ik al een tijdje op zoek naar een 4x12" cabinet, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Het prijsverschil tussen de verschillende cabinetten is behoorlijk, maar waar zit het 'em nou in? uiteraard in het type speaker en de constructie, maar zijn de cabinetten van €1500,- nou echt zoveel beter dan die van €500?
En hoeveel Watt heb je nodig om op een podiumpje een beetje geluid neer te zetten, zodat je er ook nog een beetje doorheen prikt?

Pee
18 april 2003, 12:26
met je mesa eindversterker zal je zeker hoorbaar zijn.

de prijs en kwaliteit van de cabinetten hangt af van het type speaker, het hout en het merk.

voor je mesa setup kan je kijken naar mesa of engl. maar er zijn ook cabinets van marshall, bogner, behringer,...

ben je zeker van een 4x12? wil je sleuren enzo?

kijk eens voor 2 2x12 of 2 1x12.

bas vincent
18 april 2003, 12:40
Sleuren is idd niet echt wat ik wil, maar ik ben in het bezit van een bus, dus dat maakt niet echt uit.
Een 2x12 is inderdaad ook waar ik naar aan het kijken ben, maar ik koop liever in een keer iets waarmee ik een paar jaar vooruit kan, dan weer een "halve" oplossing. Aan de andere kant is 2x12 wel ideaal i.v.m. verplaatsen en de grootte, maar vind zoiets maar is...
Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van Marshall, mijn voorkeur gaat uit naar Bogner, Mesa, Koch...
Maar hoeveel wat heb ik nodig? Ik zie kasten met 4 x 25 Watt tot well 4 x 100... wat is voldoende?

Pee
18 april 2003, 13:36
je eindversterker is 2x90 watt. dus je hebt 180 watt nodig.

persoonlijk zou ik twee 2x12 of twee 1x12 kiezen. dan werk je stereo, is makkelijker te sleuren en ik zie niet in waarom dat maar een halve oplossing zou zijn.

nocki heeft twee 1x12's, je moet hem maar eens vragen waarom hij geen twee 4x12's heeft.

BLOK182
18 april 2003, 16:51
Je kan Engl eens proberen, zitten tussende 600-900 euro zoiets, en schijnen heel erg goed te zijn.

bas vincent
18 april 2003, 16:55
Ik heb net, echt toeval, een mailtje gekregen van iemand die zijn H&K Rockdriver verkoopt. 4x12" 400 Watt mono. Wat zou zo'n ding moeten kosten...? En is het wat?

Negative K3 fan
18 april 2003, 17:16
ik denk dat je de H&K maar aan je voorbij menot alten gaan, dat zal de zwakste schakel in je geluidsketen worden.

zon mesa rack setup met een 4x12 gaat loeihard en een mesa rig met een 2x12 gaat nog steeds loeihard. Maar omdat je niet met halve producten wilt zitten zou ik je als je voor een 2z12 gaat een bogner aanraden, zijn superduur, helemaal hier in nederland, ik weet de prijs niet precies, maar ze hebben een hele goede bassrespons door de grotere en stevigere kas, absolute top kwaliteit.

Als je voor een 4x12 gaat moet je eens aan ENGL deenken, erg goed, maar ook betaalbaar, doet zeker niet onder voor Mesa cabs.

MegaDrive
18 april 2003, 17:41
Ik zou denk ik voor een 2x2x12 oplossing gaan. Voor repetities en kleine gigs gebruik je dan 1 kast en voor grote gigs 2, én je behoudt de mogelijkheid om met stereo effecten te werken. Afhankelijk van je smaak moet je even kijken wat voor speakers je wilt, vintage, hoog wattage of juist laag. Ik zou zeker eens de 2x12's van Koch beluisteren, die klinken erg goed in meerdere genres en zijn ook nog enigszins betaalbaar.

Dirtypool
18 april 2003, 17:57
Koch Bas, zonde van die Engl, he? Beter opletten nu :smile:

En waar wil jij eigenlijk doorheen prikken, hahaha :grin:

Grtz Richard

bas vincent
18 april 2003, 18:06
Ik hoef nergens meer doorheen te prikken, want dat gebeurd al... :smile:
Ik wil alleen wel blijven prikken...

FragDaddy
18 april 2003, 21:35
je hebt een 2:95 versterker he. let er goed op dat wat je ook koopt, je wel zorgt dat de speakerkast(en) genoeg vermogen kunnen hebben. dus als je 1 kast koopt moet die 200 watt makkelijk kunnen hebben.

een 2x12 die 200watt aankan is moeilijk te vinden, dus ik denk dat je automatisch op een 4x12 uitkomt.

ik hoor hele goede verhalen over de mesa/boogie rectifier kasten met celestion vintage 30 speakers. zijn zeer degelijke kasten. ikzelf vind die vintage 30 speakers heel mooi, maar er zijn ook mensen die liever GT75's hebben of jensens of JBL of... naja ga zelf luisteren!..

als je vintage 30 speakers wilt hebben zit je in ieder geval aan 4 speakers vast (60watt per speaker, dus je hebt er 4 nodig). dus je kunt kiezen uit twee 2x12 kasten (lekker makkelijk te dragen en je kunt leuke dingen met stereo doen als je de kasten een eindje uit elkaar zet) of een 4x12 kast (hoef je maar 1x te lopen :smile:)

Dirtypool
18 april 2003, 22:06
:smile:
Nog meer geprik ben ik helemaal niet blij mee :sad:
Als je echt een 4x12" moet hebben, vraag ik mn collega met dat museumpje op de zolder van zn schoonmoeder nog wel een keer.Die heeft daar nog wat Marshalls staat van een kameraad van hem die failliet ging en waar hij de zooi van over heeft gekocht.
Verder schrijf je 'gebeurt' met een 't'als het onvoltooid tegenwoordige tijd is :grin:

See ya!!

Negative K3 fan
18 april 2003, 23:42
Op 2003-04-18 21:35, schreef FragDaddy:
ik hoor hele goede verhalen over de mesa/boogie rectifier kasten met celestion vintage 30 speakers. zijn zeer degelijke kasten. ikzelf vind die vintage 30 speakers heel mooi, maar er zijn ook mensen die liever GT75's hebben of jensens of JBL of... naja ga zelf luisteren!..


Engl maakt ook mooie cabs met v30s erin, en die zijn hier in nederland goedkoper omdat ze uit duitsland komen en de mesa's uit amerika, kwa kwaliteit schijnen ze niet voor elkaar onder te doen.

FragDaddy
18 april 2003, 23:51
ik zit al te slapen Neg K3. ik ben met je eens dat Engl ook hele goede kasten maakt en qua prijs voor ons nederlanders veel interessanter is dan Mesa/Boogie

Sj03rd
19 april 2003, 13:14
Ik heb ook een 4x12 gehad, maar nu heb ik die verkocht en twee mesa Thiele 1x12 gekocht. Klinkt beter, is makkelijker te vervoeren, ik kan in de toekomst stereo gaan spelen. Kortom veel meer mogelijkheden en naar mijn mening een beter geluid!

bas vincent
19 april 2003, 17:08
Ok, maar nu. Waar kan ik die dingen beluisteren? Ik heb al verschillende sites bezocht, maar kan nergens een winkel vinden waar ze zoiets hebben staan. Iemand een suggestie? en dan het liefst in de buurt van Amersfoort of Utrecht... Denk dat een 2x12 wel iets voor mij is...
Daar komt nog eens bij dat de Mesa eindtrap alleen 4 Ohm en 8 Ohm uitgangen heeft...

Geen Kees Dee, dat is niet echt mijn zaak... (en dan druk ik mij nog netjes uit...)


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: bas Vincent op 2003-04-19 17:30 ]</font>