PDA

View Full Version : Gitaar afstellen naar stemming



Reubesop
23 februari 2010, 21:00
hallo,

Ik heb een vraagje over de afstelling van mijn gitaar. In de zomervakantie heb ik een BC RICH Mockingbird NJ gekocht, die heb ik vervolgens laten afstellen naar een d-standaard tuning (ik was destijds een ontzettende mastodon fanboy :cheerup:) toen ik aan de winkeleigenaar vroeg of ik niet gewoonweg wat zwaardere snaren erop kon pleuren zei hij dat daarvoor dingen voor moeten worden aangepast

onlangs ben ik toch wat meer open gaan staan voor andere muziek dus ik wil eigenlijk weer terug naar een standard tuning omdat de snaren nu wat te strak staan (is dat nu hoge actie?) en ik zet eigenlijk wat vraagtekens daarbij.. Kan ik niet gewoon zelf normale snaren op de gitaar zetten of gaan er dan dingen stuk of klinkt het dan niet meer?

tl;dr ik wil van d-standaard naar standard tuning en ik vraag me af of daar dingen voor moeten worden aangepast naast lichtere snaren.

ps. ik ben hier nieuw, als deze post ergens anders hoort daarvoor mijn excuses

Sander

Gearjunkie
23 februari 2010, 21:42
Welkom!
Hoge actie is als de snaren te hoog boven je toets (en frets) liggen. Dat is bij jou niet het probleem.

Je kan dunnere snaren op je gitaar leggen. Deze trekken wat minder hard aan de hals, waardoor deze rechter of zelf bol gaat staan. Door de stelpen (truss rod) wat losser te draaien compenseer je dit.
Overigens zie ik nu dat je van D naar E gaat, dus het verschil zal niet eens zo heel groot zijn.
Daarna moet je de gitaar intoneren, omdat je andere snaren gebruikt. Hierover vind je veel info op dit forum. Succes!

Oceanborn
23 februari 2010, 21:49
Je kunt natuurlijk ook weer naar een goede gitaarwinkel gaan om m weer af te laten stellen. Kost rond de 50 euro, maar dan heb er ook geen zorgen meer aan.

Je gitaar gaat sowieso niet 'stuk' als je de boel weer naar E tuned. Je intonatie zal alleen niet meer perfect zijn en je actie zal mogelijk veranderen.

Als je probleem is dat je snaren nu te strak gaan, kun je er ook voor kiezen om een lichter setje snaren in D tuning op je gitaar te zetten. Op dat moment zullen de snaren 'losser' aanvoelen. Welk setje heb je er nu opzitten?

hezz
23 februari 2010, 22:59
Ik weet niet precies waar in Limburg je woont, maar Guus Arons in Heerlen (spam?) doet prima afstelbeurten voor €20.

Reubesop
23 februari 2010, 23:01
Dat weet ik dus eerlijk gezegd niet omdat ik hem destijds hebben laten afstellen in de winkel. En aangezien vorige week mijn b-snaar (oftewel a..) is geknapt wilde ik meteen een nieuwe set snaren halen.

Maar het komt er dus op neer dat er meer bij komt kijken dan alleen een nieuwe set snaren, dus in dat geval ga ik er maar mee naar de winkel; ik wacht nog even dat ik er wat meer vanaf weet voordat ik zelf aan mijn gitaar ga sleutelen haha

dankjewel voor de reacties!


edit: ik lees net de reactie van Hezz, ik woon in Obbicht, dus ik hop denk ik eventjes de maas over richting ll music center in maaseik, die hebben mij de vorige keer ook goed geholpen!

sjaak1990
24 februari 2010, 13:07
Ik zou zeggen als je nu bijvoorbeeld 010 hebt, naar 009 te gaan en dan de gitaar in e te zetten, de spanning blijft dan wel ongeveer gelijk, misschien nog finetuning nodig maar dat is ook prima zelf te doen.