PDA

View Full Version : gehoorschade beperken met in ear monitoring



robbieoud
23 februari 2010, 21:37
Hoi,
ik speel in een rockbandje en sta tussen de drum en een 2e gitarist in. Verder doe ik ook backing vocals dus ligt er ook nog eens een monitor voor me herrie te maken. Veel geluid dus, wat mij helaas een blijvende oorsuis heeft opgeleverd. Nu is na het laatste optreden de "herrie" in mijn hoofd weer toegenomen en ik ben het nu zat. Of een goede oplossing, of stoppen met optreden.

Nu zit ik te denken aan in ear monitoring met aangemeten doppen. Dit is best duur, maar ik heb het er graag voor over. Moet nog lang met mijn oren doen hoop ik...

Heeft iemand van jullie ervaring met deze dingen? Profs gebruiken het allemaal maar wat is goed genoeg voor een coverband en wat is belangrijk om op te letten?

Ik hoor graag wat gebruikers reacties

p.s. ik heb al van die aangemeten doppen met vlakke demping, maar die trek ik er nog wel eens uit omdat ik het niet goed genoeg uit elkaar kan houden.

Bouke
23 februari 2010, 22:06
Probeer eerst eens maatdoppen zonder in-ear monitors. Door de doppen krijg je al een veel beter gedefinieerd geluid (en mindeer schadelijk) op die afstand en je hoort je zelf ook nog eens beter zingen.

In-ears kun je altijd nog doen.

Edit: zie net dat je al maatdoppen hebt, ik typte te snel :D Zou wel moeten werken! Wat kun je niet uit elkaar houden dan?

robbieoud
23 februari 2010, 22:26
Als het er bij een optreden hard aan toe gaat, 400 man zingend....brullend publiek, dan gaat het podium volume ook omhoog. Dan hoor ik niet meer de defenitie tussen mijn zang gecombineerd met de zanger en mijn gitaarpartij samen met de partij van de gitarist naast. Het geluid wordt wat wazig en wollig. Als dan moet soleren en ik hoor het bijna niet......je raad het al. Dop eruit omdat ik mijn amp ook niet schofterig hard wil zetten(wat al het andere volume ook zal verhogen). Ondertussen zit er dan ook nog 1 op een drumstel te hakken.:). Misschien ben ik er gevoeliger voor, want de ander bandleden hoor ik niet klagen.

Ik heb begrepen dat je met in ear monitor(aangemeten)zomaar 25dB wegdempt en dan gewoon een mix uit de mengtafel kan krijgen. Maar ik heb nooit iemand gehoord die er echt mee werkt.

berolios
23 februari 2010, 23:39
IEM kan fantastisch werken... echter... je bent wel voor een groot deel afhankelijk van de kunsten van de dienstdoende geluidstechneut en als ik een inschatting moet maken nalv jouw post schat ik het niveau van die kunsten niet al te hoog in eerlijk gezegd.

Een totale mix toegspitst op jouw wensen (wat wel de bedoeling is van IEM) zou ik me dus maar uit mijn hoofd zetten, die ga je niet fatsoenlijk krijgen. Houd het simpel en houd de mix eenvoudig, daarmee pas je je waarschijnlijk ook aan het niveau van de audio techneut aan en komt een goede samenwerking alleen maar ten goede.

Mijn achtergrond is prof audio-techneut, maar ik speel zelf ook als drummer hier en daar als invaller bij bandjes. Als drummer heb ik een eigen mixertje met kick, snare, clicktrack en L/R uit de PA. Meestal is de extra kick en snare niet nodig en speel ik puur met het zaalgeluid op mijn oren.

Je zou ook eerst eens een setje universele IEM's kunnen uitproberen om te kijken hoe het je bevalt, zonder heel hoge kosten (setje kun je huren/ lenen), die dempen net iets minder, maar toch ook al behoorlijk. Ik kan je UM2's aanbevelen, die heb ik zelf ook.

Mocht je later toch aangemeten oortjes willen, neem dan Variphones oid... ga niet bezuinigen ! Let er ook op dat kabeltjes en zo makkelijk verangen kunnen worden. Je wilt niet een paar honderd euro moeten uitgeven om een kabeltje te vervangen, want die kunnen soms best snel kapot gaan door een ongelukje of whatever.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Succes ermee!

Baker
24 februari 2010, 12:51
Hoeveel db demp je met je huidige doppen?
Ik demp 15 db. Ik kan dan mijn eigen geluid goed genoeg horen en ook de zangmonitor.

In ear kan perfect werken. Het is niet voor niets dat veel pro's het gebruiken. Maar ik ken een hobbyzanger die er weer mee gestopt is omdat hij teveel afhankelijk was van de techniek. Hij had ook geen vaste geluidsman met zijn band.

Een tweede gevaar is dat je het geluid op je in ear weer te hard zet waardoor je alsnog gehoorschade oploopt.

robbieoud
24 februari 2010, 21:43
Hoi,
ik heb het ook met mede bandleden besproken. Er kleven voor en nadelen aan IEM. Bij hen valt natuurlijk ook veel winst te halen om dit soort problemen zo minimaal mogelijk te houden. We gaan ook bij wijze van proef eens wat experimenteren met in ear . Enerzijds om te kijken of het technisch haalbaar is en ten tweede of het bevalt. Ik hou jullie op de hoogte of en hoe we hier uit kunnen komen. Er zijn vast genoeg anderen die hun gehoor ongewild staan te slopen omdat ze ook weer niet met hun band willen stoppen.... Lastig probleem.

Bedankt voor de reacties!:listen:

B_2_the_a
25 februari 2010, 13:02
In-ears even testen gaat niet zo makkelijk,
het is een geluid/gevoel waar je echt aan moet wennen...

Bij mij duurde het een maand voordat ik eraan gewend was...

Daarnaast, je bent erg afhankelijk van de technicus, ik zou wel goed kijken naar een setje met limiter, dat je geen erge pieken krijgt als iemand perongeluk een micstatief omgooit ofzo...

marc_o
25 februari 2010, 16:10
Na 25 jaar in de herrie gestaan te hebben zijn we als band vorige maand totaal overgestapt op in-ears, en verdomme, ik had dat veel eerder moeten doen.
Nu kon ik alles veel beter horen op een normaal geluidsniveau en was ik na een optreden lang zo moe niet en dan ook nog eens zonder suizen.
Mijn gehoor is absoluut beschadigd, net als dat van velen van jullie en ik vind het dom van mezelf dat ik het nooit eerder een kans heb gegeven.

Ons voordeel:
Wij hebben een vaste geluidsman die ook echt bij de band hoort en hetzelfde betaalt krijgt. Hij heeft er ook een opleiding voor genoten en weet on-the-spot oplossingen te verzinnen. Dat is erg belangrijk, want zodra je je normale monitors thuislaat en het spul werkt niet....heb je absoluut een groot probleem.

Overige winst halen we uit het feit dat je minder ruimte nodig hebt en het totale bandvolume voor de kroeg, het publiek dus, fors is afgenomen. Meer complimenten over de sound en de overspraak van de verschillende versterkers is ook minder, dus beter geluid.

Wij werken overigens niet draadloos, maar met een Fisher-amps beltpack met draad (7 meter per persoon) wat prima werkt door het betere geluid en de lagere kosten. In praktijk staan we in kleine kroegjes en dan is 7 meter kabel veel te veel.

We gebruiken allemaal Sennheiser ie8 in ears met extra te regelen basrespons.
Ik was in totaal ongeveer 400 kwijt en dat vind ik niet veel voor de bescherming van mijn oren.

JvD.
12 april 2010, 19:03
p.s. ik heb al van die aangemeten doppen met vlakke demping, maar die trek ik er nog wel eens uit omdat ik het niet goed genoeg uit elkaar kan houden.
Als jij net als ik de -25db doppen hebt en je hoort alles als een brij dan staat het gewoon VEELS te hard(of de ruimte is te klein).

En nooit je oordoppen uit doen, wat kan jou het verroten als je geen pitch kunt horen voor vocals. Als jij het niet hoort, hoort het publiek het helemaal niet, die krijgen de volle laag.

Ik kan mijzelf prima horen sinds ik mijn -25db dopjes heb, zingen is echt verrukkelijk nu, kan zo genieten live.

ACSlater
19 april 2010, 21:50
Als jij net als ik de -25db doppen hebt en je hoort alles als een brij dan staat het gewoon VEELS te hard(of de ruimte is te klein).

En nooit je oordoppen uit doen, wat kan jou het verroten als je geen pitch kunt horen voor vocals. Als jij het niet hoort, hoort het publiek het helemaal niet, die krijgen de volle laag.

Ik kan mijzelf prima horen sinds ik mijn -25db dopjes heb, zingen is echt verrukkelijk nu, kan zo genieten live.

Zingen met doppen in is naar mijn ervaring ronduit kut. Daarom ben ik voor in-ear gegaan, wat weer niet praktisch is bij optredens omdat we niet elke keer dezelfde geluidsman hebben en ik er niet tegen kan als ik geen publiek kan horen (geen zaalmics) De in-ear gebruik ik in de oefenruimte en bij optredens gewoon een vloermonitor. Ik heb een hele goedkope in-ear set maar de oortjes zelf zijn Westone UM3x en die zijn erg goed. Voor wat betreft demping is de in-ear ideaal. Scheelt minstens 25db en ik denk eerder 30db. Qua zang is er niets beters.

Baker
19 april 2010, 23:22
Zingen met doppen in is naar mijn ervaring ronduit kut.

Klopt wel. Ik denk dat het voor een lead zanger best lastig is. Maar ik doe alleen wat backing vocals en dat gaat prima met doppen.

FruscianteFan
20 april 2010, 02:37
Als jij net als ik de -25db doppen hebt en je hoort alles als een brij dan staat het gewoon VEELS te hard(of de ruimte is te klein).

En nooit je oordoppen uit doen, wat kan jou het verroten als je geen pitch kunt horen voor vocals. Als jij het niet hoort, hoort het publiek het helemaal niet, die krijgen de volle laag.

Ik kan mijzelf prima horen sinds ik mijn -25db dopjes heb, zingen is echt verrukkelijk nu, kan zo genieten live.
Ehh, dat is het waar. Als je jezelf niet kunt horen zingen, komt dat door de monitoring en niet doordat je in de zaal te zacht staat.

Moet ik wel erbij zeggen dat ik persoonlijk wel vrij makkelijk doorheb of ik goed zit of niet, ook als ik mezelf niet op een monitor terughoor.

edit: wat is eigenlijk het verschil tussen standaard-oordoppen voor IEM en de hoofdtelefoons die ik bijv. bij de computer in mijn oor stop (en dan wel degene die echt in mijn oor gaan)? Want ik zie prijzen van €70 tot €300, terwijl je 'normale' in ears ook wel voor €30 kunt krijgen.

Baker
20 april 2010, 18:18
Moet ik wel erbij zeggen dat ik persoonlijk wel vrij makkelijk doorheb of ik goed zit of niet, ook als ik mezelf niet op een monitor terughoor.

Hoe weet je dat dan?
Je hoort jezelf immers niet....

Het geluid in je hoofd wordt overstemd door de band.
Daarom hoor je niks meer. Om dat te compenseren heb je monitioren nodig. (of in ear)

Hoe weet je anders dat je goed zit?
Aan de hand van opnames achteraf of iets dergelijks?

FruscianteFan
20 april 2010, 18:45
Weet ook niet precies hoe dat zit. Misschien was het geluid op de monitor (nouja, ik had geen eigen, maar toch) beter dan ik zelf doorhad.

rawdata
20 april 2010, 20:21
Rob,
Een wat eigenaardige suggestie van iemand die ervaringen in geheel andere settings heeft.
Ik gebruikte altijd een VoiceSolo om naast het monitor geluid, een beetje more-of-me in te draaien.
Tegenwoordig doe ik dat ook, maar via in-ears.
Ofwel, je standaard (zaal) mix op je oortje, waarbij je zelf op je werkplek een beetje van je eigen instrument of zang erbij draait.
Alles zelf in de hand.
Marc

RyCooder.nl

rawdata
21 april 2010, 10:55
Rob,
Een wat eigenaardige suggestie van iemand die ervaringen in geheel andere settings heeft.
Ik gebruikte altijd een VoiceSolo om naast het monitor geluid, een beetje more-of-me in te draaien.
Tegenwoordig doe ik dat ook, maar via in-ears.
Ofwel, je standaard (zaal) mix op je oortje, waarbij je zelf op je werkplek een beetje van je eigen instrument of zang erbij draait.
Alles zelf in de hand.
Marc

RyCooder.nl

Die post was niet helemaal duidelijk.
Een apparaatje als de voicesolo of 'n Ross-monitormixertje stellen je in staat je monitor signaal (aansluiten op je stageblok) te mixen met andere signalen.
Hierdoor kan je de standaard monitor of zaalmix afluisteren en daar je eigen zang of instrument aan toevoegen.
Aansluiten gaat alsvolgt:
Je monitor geluid komt van het stageblok, maar je microfoon en/of instrument gaan via de voicesolo naar de mixer. (Dit is dus geen returnsignaal, maar jouw sendsignaal)

Marc

hole
21 april 2010, 11:04
Na 25 jaar in de herrie gestaan te hebben zijn we als band vorige maand totaal overgestapt op in-ears, en verdomme, ik had dat veel eerder moeten doen.
Nu kon ik alles veel beter horen op een normaal geluidsniveau en was ik na een optreden lang zo moe niet en dan ook nog eens zonder suizen.
Mijn gehoor is absoluut beschadigd, net als dat van velen van jullie en ik vind het dom van mezelf dat ik het nooit eerder een kans heb gegeven.

Ons voordeel:
Wij hebben een vaste geluidsman die ook echt bij de band hoort en hetzelfde betaalt krijgt. Hij heeft er ook een opleiding voor genoten en weet on-the-spot oplossingen te verzinnen. Dat is erg belangrijk, want zodra je je normale monitors thuislaat en het spul werkt niet....heb je absoluut een groot probleem.

Overige winst halen we uit het feit dat je minder ruimte nodig hebt en het totale bandvolume voor de kroeg, het publiek dus, fors is afgenomen. Meer complimenten over de sound en de overspraak van de verschillende versterkers is ook minder, dus beter geluid.

Wij werken overigens niet draadloos, maar met een Fisher-amps beltpack met draad (7 meter per persoon) wat prima werkt door het betere geluid en de lagere kosten. In praktijk staan we in kleine kroegjes en dan is 7 meter kabel veel te veel.

We gebruiken allemaal Sennheiser ie8 in ears met extra te regelen basrespons.
Ik was in totaal ongeveer 400 kwijt en dat vind ik niet veel voor de bescherming van mijn oren.

Gebruik je ook de fischer In-Ear amp? (welke versie?). Ben erg benieuwd naar je ervaringen hiermee.

ACSlater
21 april 2010, 21:06
Wat is eigenlijk het verschil tussen standaard-oordoppen voor IEM en de hoofdtelefoons die ik bijv. bij de computer in mijn oor stop (en dan wel degene die echt in mijn oor gaan)? Want ik zie prijzen van €70 tot €300, terwijl je 'normale' in ears ook wel voor €30 kunt krijgen.

Zoals met bijna alle producten geldt ook voor oortjes dat duurder beter is. Ultimate Ears sf5 pro schijnt een goede instapper te zijn. Die heb je voor iets meer dan €160. Wat ik een nadeel vind, is dat ze nogal uitsteken wanneer ze in de oren zitten. In ieder geval is een 2 of 3-weg systeem het best (en dus duurst)

rawdata
21 april 2010, 21:14
Zoals met bijna alle producten geldt ook voor oortjes dat duurder beter is. Ultimate Ears sf5 pro schijnt een goede instapper te zijn. Die heb je voor iets meer dan €160. Wat ik een nadeel vind, is dat ze nogal uitsteken wanneer ze in de oren zitten. In ieder geval is een 2 of 3-weg systeem het best (en dus duurst)

Voor wat het waard is: Ik heb de Variphone Elite Series ES2, die klinken ongelooflijk mooi. Ik geloof dat ze wel prijzig zijn. 3 weg zijn nog beter, maar ik hoor het verschil niet .....

Marc

ACSlater
22 april 2010, 11:48
Voor wat het waard is: Ik heb de Variphone Elite Series ES2, die klinken ongelooflijk mooi. Ik geloof dat ze wel prijzig zijn. 3 weg zijn nog beter, maar ik hoor het verschil niet .....

Marc

Ik heb dus de Westone UM3x, een 3-weg systeem. Kostte ongeveer €230,- in totaal en deze zijn ook erg goed en naar het schijnt ook erg populair bij de audiofielen. Wat me met goedkope oortjes vooral opviel is de hoeveelheid ruis en de snoertjes zijn nogal microfonisch; als je tegen het snoer tikt of ergens tegenaan schuurt, dan hoor je dat duidelijk in je oren.

Hansie
22 april 2010, 13:22
Zoals met bijna alle producten geldt ook voor oortjes dat duurder beter is. Ultimate Ears sf5 pro schijnt een goede instapper te zijn. Die heb je voor iets meer dan €160. Wat ik een nadeel vind, is dat ze nogal uitsteken wanneer ze in de oren zitten. Is zo op te lossen: gewoon links en rechts omwisselen. Verder een super setje voor niet al te veel geld, zeker met de juiste foampjes!

apekop
24 april 2010, 16:12
Even een algemene vraag:
Is in ear beter voor je oren? je hebt dan wel het geluid direct in je oor net als bij een koptelefoon zeg maar, die zijn ook niet goed voor je oren.

Is het het niet beter voor je oren om gewoon aangemeten oordoppen te gebruiken ipv in ear?
Ik gebruik zelf Elacin oordoppen met een -25db filter. Werkt goed voor mij, maar ik zing niet dus dat scheelt misschien.

rawdata
27 april 2010, 11:43
Even een algemene vraag:
Is in ear beter voor je oren? je hebt dan wel het geluid direct in je oor net als bij een koptelefoon zeg maar, die zijn ook niet goed voor je oren.

Is het het niet beter voor je oren om gewoon aangemeten oordoppen te gebruiken ipv in ear?
Ik gebruik zelf Elacin oordoppen met een -25db filter. Werkt goed voor mij, maar ik zing niet dus dat scheelt misschien.

Barend,
Volgens mij gaat het dan over invloed.
Op je eigen koptelefoon of in-ears heb je invloed. Monitor-levels worden, over het algemeen, door meerdere factoren, waaronder mensen, bepaald.
Je eigen volumeregeling (gekoppeld aan demping van het omgevingsgeluid) heeft daarom een enorm voordeel.
Maar: Ja. Ook die kan je te hard zetten. ;)
Als je niet zingt en je hebt voldoende aan de monitormix, dan heb jij geen probleem. Maar blijkbaar is die wel zó hard dat je haar wilt dempen.
Kan die dan niet integraal wat lager? Dat komt de kwaliteit doorgaans wel ten goede.
Marc

FruscianteFan
27 april 2010, 11:49
In mijn situatie is het dan weer zo dat onze drummer nogal wel eens loeihard tekeer wil gaan, en dat komt de energie van de band zeker ten goede. Ik zet mijn versterker zo hard dat ik mezelf kan horen zonder monitor. En tsjah, dan heb je al een flink podiumgeluid. Misschien moet ik maar leren wennen aan mijn oordopjes. Bij concerten wil ik vaak niet anders, vaak klinkt het zelfs beter als ik mijn oordopjes in heb. Maar bij repetities krijg ik het gevoel de controle over mijn volume kwijt te zijn. Tenzij we in het hok bij de drummer zitten, daar kan ik niet zonder oordopjes.

Arvoitus
27 april 2010, 20:22
Ik zet mijn versterker zo hard dat ik mezelf kan horen zonder monitor. En tsjah, dan heb je al een flink podiumgeluid.
En dat is echt zo vreselijk irritant/lastig voor geluidstechnici/mensen op de eerste rij(en).
Voor de geluidsmensen/het publiek en jezelf moet je dat gewoon niet doen, daar verneuk je gewoon zoveel mee (je eigen gehoor, je eigen monitormix, alles hard = meer kans op feedback, etc).

Baker
27 april 2010, 22:32
En dát is nou weer typisch een geluidsmensen standpunt.

In de praktijk hoor je bij kleine gigs altijd een combinatie van podiumgeluid aangevuld met PA geluid. Helemaal niks mis mee. (vooropgesteld dat het podiumgeluid niet op straaljager niveau is)

apekop
28 april 2010, 00:09
Barend,
Volgens mij gaat het dan over invloed.
Op je eigen koptelefoon of in-ears heb je invloed. Monitor-levels worden, over het algemeen, door meerdere factoren, waaronder mensen, bepaald.
Je eigen volumeregeling (gekoppeld aan demping van het omgevingsgeluid) heeft daarom een enorm voordeel.
Maar: Ja. Ook die kan je te hard zetten. ;)
Als je niet zingt en je hebt voldoende aan de monitormix, dan heb jij geen probleem. Maar blijkbaar is die wel zó hard dat je haar wilt dempen.
Kan die dan niet integraal wat lager? Dat komt de kwaliteit doorgaans wel ten goede.
Marc

Ja, daar heb je gelijk in. Maar misschien dat je de in ears automatisch te hard gaat zetten om toch die kick te krijgen van een optreden.

Op het podium gaat het al snel te hard natuurlijk vanwege de drums of versterkers of monitors etc. Ik speel altijd met oordoppen, zowel bij repetities als optredens en meestal ook als ik naar concerten ga. Ik kan niet meer zonder die dingen.
Het geluid blijft met die Elacin oordoppen overigens nog super goed klinken, alleen zachter.

Arvoitus
28 april 2010, 01:39
En dát is nou weer typisch een geluidsmensen standpunt.

In de praktijk hoor je bij kleine gigs altijd een combinatie van podiumgeluid aangevuld met PA geluid. Helemaal niks mis mee. (vooropgesteld dat het podiumgeluid niet op straaljager niveau is)
Ik heb afgelopen zaterdag FOH in een zaaltje met 200 man gedaan, er stonden 2 marshalls op het podium te blazen. Ik heb de gitaren maar na 1 nummer weggeschoven omdat het totaal niet uitmaakte vanuit de FOH positie.

Wat nog erger was dat er 5 microfoons op het podium stonden + 5 monitors in het rood + de artiesten vonden het nog niet hard genoeg.

Resultaat: artiesten konden eigen zang niet horen en dus niet lekker optreden, mensen op de eerste rij waren bijna doof, en ik kon er niks moois van maken.

Podiumgeluid mag, maar twee 100W Marshall's op driekwart volume is gewoon vragen om problemen.

FruscianteFan
28 april 2010, 08:34
En dat is echt zo vreselijk irritant/lastig voor geluidstechnici/mensen op de eerste rij(en).
Voor de geluidsmensen/het publiek en jezelf moet je dat gewoon niet doen, daar verneuk je gewoon zoveel mee (je eigen gehoor, je eigen monitormix, alles hard = meer kans op feedback, etc).
1) Mijn versterker is een 15 watt Blues Junior die ik via een standback ruim 45 graden kantel.
2) Zo hard dat ik mezelf hoor is geenszins harder dan de drummer op zijn drumstel ragt.
3) Ik hoor vaker dat ik wel wat harder mag dan dat ik wel wat zachter mag.
4) Zodra een tech zegt dat ik te hard sta, zet ik mijn versterker lekker wat zachter.
5) Mijn gehoor gaat er nu niet harder aan dan wanneer ik mezelf niet perfect zou horen.
6) Ik speel ontzettend graag met feedback.

Ik had geen zin om het niet op te sommen. En afgelopen zondag in de kleine zaal van Paradiso denk ik dat ik vrij weinig van de PA hoorde, maar het podiumgeluid was erg goed.

FruscianteFan
28 april 2010, 08:43
Ik heb afgelopen zaterdag FOH in een zaaltje met 200 man gedaan, er stonden 2 marshalls op het podium te blazen. Ik heb de gitaren maar na 1 nummer weggeschoven omdat het totaal niet uitmaakte vanuit de FOH positie.

Wat nog erger was dat er 5 microfoons op het podium stonden + 5 monitors in het rood + de artiesten vonden het nog niet hard genoeg.

Resultaat: artiesten konden eigen zang niet horen en dus niet lekker optreden, mensen op de eerste rij waren bijna doof, en ik kon er niks moois van maken.

Podiumgeluid mag, maar twee 100W Marshall's op driekwart volume is gewoon vragen om problemen.
Toegegeven dat dat qua versterking wel erg extreem is, ik vind het zelf irritant als een geluidsman zegt dat zodra er iets te hard gaat, het geluid dat hij geeft automatisch heel slecht is. Ten eerste communiceer je dan - "jongens, moeten die amps zo hard? Als ze iets zachter gaan, kunnen jullie jezelf veel beter horen" - ten tweede komt het voor de artiest heel lui en gemakzuchtig over.

Ik zeg niet dat je het helemaal fout hebt gedaan, maar ik vind het (ook van artiesten) erg makkelijk om de ander de schuld te geven van een slecht geluid.

Outline
29 april 2010, 02:50
Toegegeven dat dat qua versterking wel erg extreem is, ik vind het zelf irritant als een geluidsman zegt dat zodra er iets te hard gaat, het geluid dat hij geeft automatisch heel slecht is. Ten eerste communiceer je dan - "jongens, moeten die amps zo hard? Als ze iets zachter gaan, kunnen jullie jezelf veel beter horen" - ten tweede komt het voor de artiest heel lui en gemakzuchtig over.

Ik zeg niet dat je het helemaal fout hebt gedaan, maar ik vind het (ook van artiesten) erg makkelijk om de ander de schuld te geven van een slecht geluid.

Ik zat/zit ook in het geluid maar vooral gitaristen zijn nogal koppig want "als mijn versterker zachter staat, klinkt hij niet meer zo lekker". Wat mij betreft bullshit, want er zijn er ook genoeg die hetzelfde of beter klinken met bakken minder volume!

Als je van die eigenwijze gitaristen hebt, is er maar 1 oplossing: de stacks (want dat zijn het meestal) een kwart draaien, gitarist vol er voor zetten (in afstraalgebied) en van links naar rechts over je podium laten blazen. Heb je er in de zaal minder last van en ze zetten hem dan binnen de korste zelf echt wel zachter omdat het toch te hard is.

Echt goede gitaristen die weten hoe het op een podium en met FOH werkt, komen met een kleine versterker of effectenrack e.d met line-out waar ze zonder problemen hun sound uit halen en vragen om een monitor die net hard genoeg staat om goed te horen waar ze mee bezig zijn. En die gasten zijn zeldzaam maar ze zijn er wel!

TimS
29 april 2010, 03:21
Toegegeven dat dat qua versterking wel erg extreem is, ik vind het zelf irritant als een geluidsman zegt dat zodra er iets te hard gaat, het geluid dat hij geeft automatisch heel slecht is. Ten eerste communiceer je dan - "jongens, moeten die amps zo hard? Als ze iets zachter gaan, kunnen jullie jezelf veel beter horen" - ten tweede komt het voor de artiest heel lui en gemakzuchtig over.

Ik zeg niet dat je het helemaal fout hebt gedaan, maar ik vind het (ook van artiesten) erg makkelijk om de ander de schuld te geven van een slecht geluid.

Dat is toch logisch? Als die versterkers zo hard staan dat de gitaar nog te hard staat als hij ze uit de mix draait kun je weinig beginnen behalve het totale volume omhoog draaien.

apekop
29 april 2010, 11:07
Ik zat/zit ook in het geluid maar vooral gitaristen zijn nogal koppig want "als mijn versterker zachter staat, klinkt hij niet meer zo lekker". Wat mij betreft bullshit, want er zijn er ook genoeg die hetzelfde of beter klinken met bakken minder volume!


Ik ben het wel met je eens en het is ook irritant zo'n hard geluid op het podium. Maar van de andere kant zijn er versterkers die gewoon beter klinken op hoge volumes, een oude Marshall bijvoorbeeld. Je kan altijd overdrijven met de volumes natuurlijk.

FruscianteFan
29 april 2010, 11:46
Ik zat/zit ook in het geluid maar vooral gitaristen zijn nogal koppig want "als mijn versterker zachter staat, klinkt hij niet meer zo lekker". Wat mij betreft bullshit, want er zijn er ook genoeg die hetzelfde of beter klinken met bakken minder volume!

Als je van die eigenwijze gitaristen hebt, is er maar 1 oplossing: de stacks (want dat zijn het meestal) een kwart draaien, gitarist vol er voor zetten (in afstraalgebied) en van links naar rechts over je podium laten blazen. Heb je er in de zaal minder last van en ze zetten hem dan binnen de korste zelf echt wel zachter omdat het toch te hard is.

Echt goede gitaristen die weten hoe het op een podium en met FOH werkt, komen met een kleine versterker of effectenrack e.d met line-out waar ze zonder problemen hun sound uit halen en vragen om een monitor die net hard genoeg staat om goed te horen waar ze mee bezig zijn. En die gasten zijn zeldzaam maar ze zijn er wel!
Ik heb inderdaad een kleine versterker, en die heb ik aangeschaft met de gedachte dat ik bij optredens toch wel uitversterkt word of kan worden. Echter, ik zet de versterker altijd zo neer (meestal rechts achter mij, of rechts naast mij) met een hoek dat de speaker op mij gericht is. Op die manier hoor ik mezelf al snel meer dan goed genoeg, zonder dat ook maar iemand zegt dat ik te hard sta (eerder te zacht). Ik sta dus niet met 100W stacks op het podium, maar ik ben ook niet afhankelijk van een geluidsman om mijn gitaargeluid te horen.
En zo ziet dat eruit:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-sjc1/hs571.snc3/31155_1378448093974_1015042028_1092228_8073545_n.j pg

Linksonder zie je de Blues Junior, mijn versterker. Tijdens het hoofdprogramma werd de halfstack ook nog uitversterkt (klonk prima, qua balans), maar er was maar 1 mic met standaard beschikbaar, dus die moest ik voor mijn versterker gebruiken tijdens ons optreden.

Arvoitus
29 april 2010, 17:09
1) Mijn versterker is een 15 watt Blues Junior die ik via een standback ruim 45 graden kantel.
2) Zo hard dat ik mezelf hoor is geenszins harder dan de drummer op zijn drumstel ragt.
3) Ik hoor vaker dat ik wel wat harder mag dan dat ik wel wat zachter mag.
4) Zodra een tech zegt dat ik te hard sta, zet ik mijn versterker lekker wat zachter.
5) Mijn gehoor gaat er nu niet harder aan dan wanneer ik mezelf niet perfect zou horen.
6) Ik speel ontzettend graag met feedback.
15 watt gaat ook hard ;) Het is trouwens wel heel prettig, je versterker 45 graden kantelen!
Het probleem met een hoog podium volume is dat de monitors ook meteen een stuk harder moeten om hoorbaar te zijn voor iedereen.
In een repetitie ruimte moet je versterker zetten dat je het zelf goed hoort, maar op een podium moet je proberen op de monitors te vertrouwen.

Speel je ontzettend graag met feedback ja? :dontgeti: Ik heb het over deze feedback: http://www.youtube.com/watch?v=0F89QRxGa30&feature=related
Van die irritante hoge monitor feedback waar je oren pijn van doen.
Hoger podium volume = monitors harder = meer kans op feedback.


Toegegeven dat dat qua versterking wel erg extreem is, ik vind het zelf irritant als een geluidsman zegt dat zodra er iets te hard gaat, het geluid dat hij geeft automatisch heel slecht is. Ten eerste communiceer je dan - "jongens, moeten die amps zo hard? Als ze iets zachter gaan, kunnen jullie jezelf veel beter horen" - ten tweede komt het voor de artiest heel lui en gemakzuchtig over.

Ik zeg niet dat je het helemaal fout hebt gedaan, maar ik vind het (ook van artiesten) erg makkelijk om de ander de schuld te geven van een slecht geluid.
Tja, ik kom 15 jarige jongetjes tegen die niet snappen dat er een PA is om ze uit te versterken en ik kom 40 jarige rockers tegen waarbij het hard moet omdat ze doof zijn.

Ik vraag meestal vriendelijk "Zou je versterker wat zachter kunnen?". Probleem is meestal wel dat ik in een tijdgebonden soundcheck zit waardoor ik geen zin heb in een discussie met muzikanten.

Baker
29 april 2010, 17:31
Echt goede gitaristen die weten hoe het op een podium en met FOH werkt, komen met een kleine versterker of effectenrack e.d met line-out waar ze zonder problemen hun sound uit halen


Wat mij betreft is dit ook complete bullshit.

Zeer regelmatig zie je gewoon een dikke 2x12 staan. Ook bij zgn. professionele gitaristen. En dat line out gebeuren daar worden niet veel gitaristen gelukkig van. Een goede geluidsman trouwens ook niet.

Waar het om gaat is dat er heldere communicatie is, waarbij de gitarist moet begrijpen dat hij zijn amp niet helemaal kan opendraaien, maar de FOH engineer moet begrijpen dat het in kleine zaaltjes een utopie is dat hij het zaalgeluid 100% in eigen hand heeft. Het is gewoon onvermijdelijk dat er ook gitaargeluid van het podium afkomt en daar is, nogmaals, helemaal niks mis mee.

ACSlater
30 april 2010, 12:48
Ik ben het wel met Baker eens maar qua onderwerp kan het beter in één van die andere topics in dit forum besproken worden? Het gaat nu om iets heel anders dan het onderwerp uit de startpost.

showband
2 mei 2010, 16:57
Gitaarpartijen met feedback zijn inderdaad nooit zacht te doen. Toch zijn er m.i. weinig bands waar dat veel toegepast wordt. Maar een kleine versterker gebruiken en deze van de medebandleden en het publek weggedraait gebruiken of desnoods in een lege flightcase van de PA zetten is best mogelijk.

Ik weet dat er vrijwel geen gitaristen bestaan die zelfverzekerd en bekwaam genoeg zijn om met DI te spelen. Maar het podiumvolume kan best omlaag hoor. Goed all tube laag vermogen combo en een eigen passende microfoon kopen. Ik gebruik bij mijn 10 inch combotje een 201 van beyerdynamic. Die heeft een erg strak laag die maakt dat je geluid een stevig fundament heeft zonder met grote 12 inch kasten te werken. Maar goed, bij de vaste band kan ik het gewoon met een DI af, en in muzikantenkroegen krijg ik altijd gitaristen langs die vragen waar ik de versterker heb staan.. Dus voor het publiek is dat niet echt een issue. Je moet jezelf er even overheen zetten. ;-)

Sinds de knop is omgezet in de band om structureel op in-ear te werken ben ik niet meer moe in mijn hoofd als ik naar huis rij, klinkt de zaalmix hetzelfde als de studiodemo, kan ik eindelijk met perfect, full stereo, monitorgeluid werken. enz enz. Zeker het feit dat je eindelijk echt ALLES hoort maakt dat ik de wapperende broekspijpen met liefde achter mij laat. Je hoort letterlijk de embrochure van de tenor bij de blazers. Je gaat gitaarspelen ten opzichte van alle muzikanten omdat je ze ook allemaal goed hoort. Elk woordje van de zang pak je op dus als er iemand even de weg kwijt is hoor je het gewoon aankomen en pak je het zo op. enz enz

robbieoud
6 mei 2010, 15:34
Nog even een update,

Mijn mede-bandleden willen graag meedenken en we proberen samen om tot een goede oplossing te komen. Toch denk ik dat dat uiteindelijk niet het beoogde resultaat zal hebben. Dat brengt het genre muziek(stevige rock) een beetje met zich mee en het gaat dan meestal toch te hard tijdens een optreden. In oefenruimtes is het volume toch wel een stukkie makkelijker onder controle te houden. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om toch voor in ear te gaan en heb een shure psm200 set (met 2 kanalen)besteld met Ultimate Ears si fi 5 pro(2 weg doppen). Vond ik best wel spannend want gaat dit werken?? Ja! het werkt fantastisch, had ik jaren eerder moeten doen stom stom stom......Voor die 600 eurootjes.... Ik sta weer met een grijns te spelen en da's ook wat waard. Met een optreden heb je i.d.d. de rust in je hoofd en kun je alles lekker horen, hierdoor kun je je ook veel makkelijker concentreren. Je kan normaal zingen en rijd na een optreden een heel stuk frisser naar huis.

Nadeel vind ik wel dat je wat minder van je omgeving oppikt en daardoor niet goed op het publiek anticipeert. Je staat een beetje op een eilandje qua geluid. Ben met ambient microfoontje aan het xperimenteren en dat werk best goed. Ook moet het technisch een beetje haalbaar zijn, je hebt genoeg aux. kanalen nodig op de mixer en hoe pak je het op b.v. een festival o.i.d. aan, waar niet veel tijd is voor een soundcheck. Je bent immers wel volledig afhankelijk van de mix- meneer.

Grappig is dat de drummer ook "om" is en gedraad iem gebruikt, de bassist en zanger denken er ook hard over. Daardoor moeten we wel een andere mixer kopen waarop we meer monitor-groepen kunnen maken. Ik ben ervan overtuigd dat de kwaliteit van de band er uiteindelijk op vooruit gaat. Ik wil niet meer terug.

Robbie

rawdata
6 mei 2010, 15:47
Nog even een update,

Mijn mede-bandleden willen graag meedenken en we proberen samen om tot een goede oplossing te komen. Toch denk ik dat dat uiteindelijk niet het beoogde resultaat zal hebben. Dat brengt het genre muziek(stevige rock) een beetje met zich mee en het gaat dan meestal toch te hard tijdens een optreden. In oefenruimtes is het volume toch wel een stukkie makkelijker onder controle te houden. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om toch voor in ear te gaan en heb een shure psm200 set (met 2 kanalen)besteld met Ultimate Ears si fi 5 pro(2 weg doppen). Vond ik best wel spannend want gaat dit werken?? Ja! het werkt fantastisch, had ik jaren eerder moeten doen stom stom stom......Voor die 600 eurootjes.... Ik sta weer met een grijns te spelen en da's ook wat waard. Met een optreden heb je i.d.d. de rust in je hoofd en kun je alles lekker horen, hierdoor kun je je ook veel makkelijker concentreren. Je kan normaal zingen en rijd na een optreden een heel stuk frisser naar huis.

Nadeel vind ik wel dat je wat minder van je omgeving oppikt en daardoor niet goed op het publiek anticipeert. Je staat een beetje op een eilandje qua geluid. Ben met ambient microfoontje aan het xperimenteren en dat werk best goed. Ook moet het technisch een beetje haalbaar zijn, je hebt genoeg aux. kanalen nodig op de mixer en hoe pak je het op b.v. een festival o.i.d. aan, waar niet veel tijd is voor een soundcheck. Je bent immers wel volledig afhankelijk van de mix- meneer.

Grappig is dat de drummer ook "om" is en gedraad iem gebruikt, de bassist en zanger denken er ook hard over. Daardoor moeten we wel een andere mixer kopen waarop we meer monitor-groepen kunnen maken. Ik ben ervan overtuigd dat de kwaliteit van de band er uiteindelijk op vooruit gaat. Ik wil niet meer terug.

Robbie

Goed te horen dat je een eind verder bent!
Dat eilandjes gevoel heb ik nog niet op weten te lossen, dus houd ons op de hoogte.
Wat afhankelijkheid betreft: Ik gebruik een Rolls PM351, mijn gitaar en microfoon gaan hier doorheen voordat ze naar de mixer (of wat dan ook) gaan. En het monitor signaal (de zaalmix) komt er op binnen. Hierdoor kan ik, op de basis van de zaalmix mijn eigen stem en instrument indraaien tot het gewenste niveau.
Dat is wellicht een optie.
Marc

ACSlater
7 mei 2010, 18:47
Goed te horen dat je een eind verder bent!
Dat eilandjes gevoel heb ik nog niet op weten te lossen, dus houd ons op de hoogte.
Wat afhankelijkheid betreft: Ik gebruik een Rolls PM351, mijn gitaar en microfoon gaan hier doorheen voordat ze naar de mixer (of wat dan ook) gaan. En het monitor signaal (de zaalmix) komt er op binnen. Hierdoor kan ik, op de basis van de zaalmix mijn eigen stem en instrument indraaien tot het gewenste niveau.
Dat is wellicht een optie.
Marc

Een tip van een mixer op een andere site:

First, consider adding a crowd microphone. Some like to put two on either side of the stage, in stereo, to give a wide sound; I prefer a single shotgun microphone at the base of the microphone stand in front of the lead singer, pointed at the back of the room. This gives a perfect "localization" -- the artist knows that the ambiance they hear is happening right at their feet.

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd omdat ik, vanwege het "eilandgevoel", bij optredens nog altijd een vloermonitor gebruik. Als ik geen energie terug krijg van het publiek dan sta ik na verloop van tijd als een zombie op het podium.

Arvoitus
11 mei 2010, 02:50
Delain (een band die volledig over in-ear speelt) gebruikt twee microfoons die gewoon op het podium worden neergezet, een metertje van het publiek af.
Eentje helemaal links, en eentje helemaal rechts (meestal onder/naast de speakers).

TimS
11 mei 2010, 02:57
Delain (een band die volledig over in-ear speelt) gebruikt twee microfoons die gewoon op het podium worden neergezet, een metertje van het publiek af.
Eentje helemaal links, en eentje helemaal rechts (meestal onder/naast de speakers).
Dan zou ik er wel meteen een limiter bij kopen voor het geval een dronken idioot een van de microfoons pakt en er in gaat schreeuwen :seriousf:

robbieoud
11 mei 2010, 13:58
Goed te horen dat je een eind verder bent!
Dat eilandjes gevoel heb ik nog niet op weten te lossen, dus houd ons op de hoogte.
Wat afhankelijkheid betreft: Ik gebruik een Rolls PM351, mijn gitaar en microfoon gaan hier doorheen voordat ze naar de mixer (of wat dan ook) gaan. En het monitor signaal (de zaalmix) komt er op binnen. Hierdoor kan ik, op de basis van de zaalmix mijn eigen stem en instrument indraaien tot het gewenste niveau.
Dat is wellicht een optie.
Marc

Met de shure psm200 heb je er 2 i.p.v. 3. Met de Shure kun je ook nog lavalier mic. aan de ontvanger erbij steken zodat je je omgevings geluid ook oppikt. Deze heeft ook een volume regelaar.Ik overweeg om die ook te bestellen.Nadeel van al deze dingen is het kabels trekken. In oefenruimte geen probleem maar bij een optreden op b.v. een festival wordt dit al wat moeilijker. Dus gaan wij waarschijnlijk voor een mengtafel met minimaal 6 auxen zodat iedereen zijn eigen mix/groep kan maken met een aftak xlr-slof. Op die manier denken we geheel onafhankelijk met onze monitor mix ergens te kunnen verschijnen. Dit moet dan natuurlijk wel aangesloten worden, maar dan hoef je eigenlijk niet echt meer te soundchecken want de monitor mix is al o.k. Het bezorgt mij de meeste hoofdbrekens hoe je het in verschillende situaties nu het best kan doen? Met pa, uit backline, invallen bij een andere band. Allemaal verschillende situaties waar ik nog een mouw aan moet passen. De praktijk zal het leren. Ik ga i.i.g niet meer zonder spelen.

FruscianteFan
11 mei 2010, 14:10
Als je moet invallen bij een andere band zou ik me persoonlijk niet zo 'snobistisch' instellen dat ik per se op in-ear moet spelen.

showband
12 mei 2010, 19:58
Iemand die besluit overal in-ears te gebruiken "snobistisch" noemen is wel een beetje flauw vind je niet? Die keuze kan gewoon en die keuze heeft volgens mij geen bal met muziek te maken.

als je jouw spullen in orde hebt kun je overal probleemloos je in-ears laten werken. Maar dan moet je niet alleen een paar doppen kopen maar ook even wat spullen om dat op aan te sluiten. Net zo goed dat alleen een electrische gitaar kopen niet genoeg is, je hebt er iets bij nodig om die stekker in te stoppen ja.

FruscianteFan
12 mei 2010, 20:03
Iemand die besluit overal in-ears te gebruiken "snobistisch" noemen is wel een beetje flauw vind je niet? Die keuze kan gewoon en die keuze heeft volgens mij geen bal met muziek te maken.

als je jouw spullen in orde hebt kun je overal probleemloos je in-ears laten werken. Maar dan moet je niet alleen een paar doppen kopen maar ook even wat spullen om dat op aan te sluiten. Net zo goed dat alleen een electrische gitaar kopen niet genoeg is, je hebt er iets bij nodig om die stekker in te stoppen ja.
Ik zette het tussen aanhalingstekens, en wel omdat het inderdaad op zich een bewuste keuze is. Maar als je bij een band moet invallen die er helemaal niet op rekent, dan kan ik mij voorstellen dat het snobistisch overkomt als je per se op IEM wilt spelen. Ik zou me persoonlijk gewoon iets flexibeler opstellen, that's all.

robbieoud
13 mei 2010, 01:34
Ik zette het tussen aanhalingstekens, en wel omdat het inderdaad op zich een bewuste keuze is. Maar als je bij een band moet invallen die er helemaal niet op rekent, dan kan ik mij voorstellen dat het snobistisch overkomt als je per se op IEM wilt spelen. Ik zou me persoonlijk gewoon iets flexibeler opstellen, that's all.

Zo simpel is het niet, ik heb last van oorsuizen/piepen. Als ik zonder bescherming speel kan ik 2 weken niet slapen van de herrie in mijn kop. Met in ear gaat het gelukkig goed, maar ik moet dus wel oplossingen vinden voor de verschillende voorkomende situaties.

FruscianteFan
13 mei 2010, 01:47
heb je natuurlijk ook wel weer gelijk in.

altheka
17 mei 2010, 19:24
Dat met die microfoons op het podium doet mij denken aan wat ik mij onlangs nog af vroeg.
Bij ons in de band speelt niemand met in-ears en dus zijn de daar kwa techniek ook helemaal niet op ingesteld, bovendien gaat tot nu toe alleen de zang over de p.a. (dus hebben we daar sowieso geen totaal geluid op).
Nu heb ik wel zo'n zoom opname apparaat voor live opnames, die heeft een koptelefoon uitgang en instelbare microfoons (4 stuks dacht ik).
Zou ik daarmee het geluid niet kunnen ontvangen en horen via de koptelefoon (in-ears).
Goed het geluid, uitgaande van de tot nu toe gemaakte opnames, is niet super maar best erg redelijk en ik heb dan in ieder geval het totaal geluid en kan er nog wat aan regelen ook.
En het zou mij niets verbazen als het in ieder geval een stuk beter klinkt dan oordoppen.

altheka
5 juni 2010, 11:29
Ik heb toch maar gekozen voor een inear systeem:

http://www.dv247.com/assets/products/50708_l.jpg

500 euro of meer werd mij te gek en deze kreeg erg goede reacties (o.a. duitse test en internet).
Grootste punt van kritiek was de geleverde oordoppen en laat je die nu makkelijk (op termijn) te kunnen vervangen :crazyhappy:
Sterke punten waren weinig ruis en geluid kwaliteit.

En voor 350 euro schijnt het een erg goede keus te zijn, kan je na gaan hoe leuk de aanbieding is bij 200 euro :seriousf:

rawdata
5 juni 2010, 11:41
Ik heb toch maar gekozen voor een inear systeem:

http://www.dv247.com/assets/products/50708_l.jpg

500 euro of meer werd mij te gek en deze kreeg erg goede reacties (o.a. duitse test en internet).
Grootste punt van kritiek was de geleverde oordoppen en laat je die nu makkelijk (op termijn) te kunnen vervangen :crazyhappy:
Sterke punten waren weinig ruis en geluid kwaliteit.

En voor 350 euro schijnt het een erg goede keus te zijn, kan je na gaan hoe leuk de aanbieding is bij 200 euro :seriousf:

En bevalt het? Hoe heb je eea dan ingeregeld? Je schreef dat alleen de zang over de PA ging ...

altheka
5 juni 2010, 11:52
Bestelling is nog niet binnen, maar zodra hij er is en ik e.a. kan testen laat ik het weten.
Op dit moment gaat alleen de zang en akoestische gitaar over de p.a. heen maar we hebben ook net een set drummicrofoons gekocht en die gaan er dus ook overheen.
De p.a. moet het aan kunnen met 4 tops van 350 watt en een sub van 1250 watt (piek 2500) hebben eventueel nog een eindtrap met nog twee keer 225 wat tops extra staan. Alles gaat over een digitale crossover.
Dus het is ook gericht op de toekomst.

Ik zat wel het volgende te denken, via de inear wil graag mijn eigen stem en de basgitaar horen (ik ben bassist) wat is dan de beste manier om e.a. aan te sluiten ?
Het inear systeem is stereo (2 keer in) en ik kan dus aan 1 kant bas in doen en de ander zang.
Maar ik gebruik ook een zender ontvanger voor de bas als ik deze nu op dezelfde frequentie afstel als de inear dan zou ik theorie de bas direkt op de inear moeten kunnen ontvangen (geen idee of het werkt en of ik dan nog wat kan afstellen).
Ik gaat als het binnen is wat proberen.

rawdata
5 juni 2010, 12:03
For what it's worth:
Ik heb het zo aan gesloten dat ik mijn zang en instrumenten door de in-ear lus met een Rolls in-ear mixer.

http://www.rycooder.nl/setup.jpg

ACSlater
6 juni 2010, 20:39
Ik zat wel het volgende te denken, via de inear wil graag mijn eigen stem en de basgitaar horen (ik ben bassist) wat is dan de beste manier om e.a. aan te sluiten ?
Het inear systeem is stereo (2 keer in) en ik kan dus aan 1 kant bas in doen en de ander zang.
Maar ik gebruik ook een zender ontvanger voor de bas als ik deze nu op dezelfde frequentie afstel als de inear dan zou ik theorie de bas direkt op de inear moeten kunnen ontvangen (geen idee of het werkt en of ik dan nog wat kan afstellen).
Ik gaat als het binnen is wat proberen.

Ik heb ook de mei 100 en wat jij wil, gaat niet werken. Je ontvangt of de bas of de monitormix van het mengpaneel. Het kan ook zijn dat je helemaal niks ontvangt omdat de signalen elkaar blokkeren. Daarnaast wil je je zang centraal in je hoofd hebben oftewel van zowel links als rechts te horen krijgen. Om een goeie in-ear mix te krijgen heb je een mengpaneel nodig met minimaal één pre-fader aux-bus.
De geluidskwaliteit en zendafstand is erg goed van de LD Systems. Het bereik is meer dan 100 meter. Ik heb een vergelijking gedaan met mijn Ipod direct op mijn oortjes en via de zender. Nauwelijks verschil te bespeuren in het geluid, enkel een beetje meer ruis. Zet de zender niet op vol volume want dan hoor je de (niet instelbare) limiter steeds ingrijpen.
Je had je nog een paar euro kunnen besparen bij Thomann want daar kost de mei 100 maar €185,- Bespaar niet op oortjes want die zijn enorm belangrijk voor het uiteindelijke geluid. De meegeleverde oortjes kun je meteen weg flikkeren want die sluiten het oor niet goed af en klinken werkelijk nergens naar!

ACSlater
6 juni 2010, 20:57
For what it's worth:
Ik heb het zo aan gesloten dat ik mijn zang en instrumenten door de in-ear lus met een Rolls in-ear mixer.

Heb je niet een eigen aux op het mengpaneel? Wat is de meerwaarde van de Rolls?

rawdata
6 juni 2010, 21:49
Heb je niet een eigen aux op het mengpaneel? Wat is de meerwaarde van de Rolls?

Ja hoor, maar er zijn een paar redenen om het op deze manier te doen.

De belangrijkste is, dat ik nu te allen tijde mijn eigen more-of-me mixje kan bijstellen.
Ik kan volstaan met de zaalmix als monitormix, waar ik dus mijn eigen zang en instrumenten aan toevoeg.
Tenslotte spelen we op grotere podia niet met onze eigen PA en ben ik dus op basis van de bovenste twee punten heel makkelijk in te regelen en snel klaar.

Ik treed op met 5 instrumenten waarvan ik de instellingen geheel in eigen hand heb en beheer m'n eigen in-ear mix.
Omdat wij heel weinig podiumgeluid hebben gebruik overigens vaak slechts 1 oortje zodat communicatie met de band en het publiek optimaal is.
Klinkt dat logisch? :o)

altheka
7 juni 2010, 21:21
Heren bedankt voor de info, ik had al het idee dat ontvangen van de bas rechtstreeks op de inear niet kon.
Die rolls mag ik zien als een kleine mixer neem ik aan, waarop je jouw inear geluid mixed.

rawdata
7 juni 2010, 21:58
Die rolls mag ik zien als een kleine mixer neem ik aan, waarop je jouw inear geluid mixed.

Yep, dat klopt. Dat is het.

altheka
9 juni 2010, 19:13
Eerste ervaring:

Nette complete set, incl 19 inbouw en batterijen, stevige koffer.

Instellen is heel simpel, aanzetten zender selecteren indien nodig en klaar.
Momenteel gebruik ik beide ingangen, op de een zit de bas en de ander de monitor out van de mengtafel.
Zo heb ik dus zang, helaas alle zang en niet alleen de mijne, en de bas erop en kan ik het volume van beide instellen.
De originele oordoppen heb ik niet gebruikt, had een setje liggen die redelijk klinkt.
Ervaring met oefenen is erg positief, hoor alles op de achtergrond (drums en beide gitaren) en de totale zang en de bas een stuk beter.

De set clipt wel wat snel, ik dacht eerst dat er iets niet goed was omdat het geluid steeds uit viel wat dus de beveiliging bleek te zijn.
Input wat minder afgesteld en het ging prima.
Wat me wel opviel was dat de batterijen van de ontvanger erg snel op waren, maar ik zag ook dat er redelijk wat aanslag op de contact punten voor de batterijen zat en dat terwijl alles netjes in het plastic zat.
Vandaag de aanslag maar is netjes weghalen (ja ik heb garantie maar een beetje aanslag weghalen kan ik zelf ook) en dan denk ik dat het stroomverbruik wel is minder kan zijn.

Systeem heeft in stereo wat ruis maar in mono nauwelijks, ik zet hem sowieso in mono omdat ik de zang wel van beide kanten wil horen.

Erg positief dus, op termijn komt er mogelijk nog wel een klein mengpaneel tussen om meer mijn geluid te kunnen regelen.

robbieoud
6 september 2010, 22:12
Technisch,
Waar wij de grootste hoofdbrekens over hebben met iem is de mixer. Je kunt allerlei oplossingen proberen te bedenken maar komt altijd weer uit op een mengtafel met genoeg aux (pre-fade)kanalen (1 voor ieder bandlid). Wij hebben er dus 6 nodig en er zijn niet veel handzame analoge mixers waarmee dit kan. A & H heeft een mooi ding (als 2e mixer):
http://www.allen-heath.co.uk/ahimages/hi_res/WZ312M_top.jpg
Kost wel metteen een bak geld......

Een andere oplossing die ik hoorde is dat de band een digitale interface gebruikt(net als in de studio) en dan vervolgens op de laptop hun monitor mixen draaien.

Die rolls kastjes werken ook prima maar brengen wel de nodige extra kabels met zich mee.

Als je altijd met een geluidsbedrijf werkt ben je ook klaar, maar kleine bandjes kunnen niet voor elk optreden 100den euro s lappen.

Volgens mij is deze techniek zich wel hard aan het ontwikkelen en denk dat we over een paar jaar mooie en betaalbare oplossingen hebben. Wij zijn van plan om op de musik-messe in duitsland eens flink te gaan rondzoeken naar slimme oplossingen. Als ze het daar niet weten........

Volume,
hier hebben we ook aan proberen te sleutelen maar dat is toch niet makkelijk. We hebben met decibel meters in de oefenruimte gespeeld om eens te kijken wat we daar al weg staan te blazen(voor mijn gevoel weinig). Dat was best schrikken......Met een beetje drumpartij(niks lomps ofzo) schiet je direct al flink door de 100 db. Als je dan niet met je band in ear speelt gaan dus automatisch ook de gitaar/bas en zang naar dit niveau. Na een tijdje worden je oren moe van de herrie, nog ietsjepietsje harder enzovoorts..... Ik heb daar gelukkig met mijn in ear geen last meer van, mijn buurman mag zelf aangeven hoe hard hij mijn versterker wil horen, voor mij maakt dat geen verschil, al zet hij het volume dicht.... Ook hij gaat in ear, heeft mijn set in mijn vakantie een paar weken geprobeert en wilde het niet meer terug geven. :seriousf: Als je monitor mix goed staat is het werkelijk fantastisch, regel is wel dat iedereen met zijn fikken van zijn versterkers afblijft als de boel eenmaal is ingeregeld.

Verder heb ik gehoord dat over een paar jaar de zend frequenties worden veranderd en er heel veel draadloos audiospul waardeloos wordt of omgebouwd moet worden naar een andere frequentie. Houd hier rekening me als je in draadloos gaat investeren!

Robbie.

MusicXtra
10 september 2010, 02:42
Als je monitor mix goed staat is het werkelijk fantastisch, regel is wel dat iedereen met zijn fikken van zijn versterkers afblijft als de boel eenmaal is ingeregeld.



Dat geldt ook voor floormonitors;)

robbieoud
24 november 2010, 01:08
Nog even een laatste update,

we hebben bovenstaande A&Htafel aangeschaft. Super ding, kan ik iedereen aanraden. Ieder zijn eigen persoonlijke mixje, mono of stereo. Kun je nog combineren met een eigen mixertje b.v. psm200 of zo'n Rolls dingetje om iets meer controle over je "more of me"-geluid tijdens een optreden te heben. Er zijn er nu 3 bij ons overgestapt op in ear. Verder heb ik een geisoleerd cabinetje gemaakt(dichte kast met daarin een speaker en microfoon) voor natuurlijker geluid. Ook dit is erg prettig, klinkt prima in de oortjes/monitoren, maar geen herrie in het oefenhok wat de zang microfoons weer oppikken.

Verder is het me opgevallen dat gedraad spelen veel beter klinkt dan draadloos, dus gebruik ik de ontvanger van mijn psm200 nu gedraad zodat ik nog wel de limiter heb als bescherming.

Al met al een hele ommezwaai, als ik nu na een optreden mijn iem uit mijn oren trek denk ik, "wat een kabaal maakt dat kwetterende publiek". Het geeft enorm veel rust en je hoort alles heel veel beter van de rest van de band. Het is voor mijn gevoel nog wel een beetje een onontgonnen gebied, maar da's goed voor de creativiteit.

Ik hoop dat jullie hier wat van kunnen leren, want je weet pas wat je je gehoor allemaal aandoet als je het verschil hebt ervaren. Probeer het gewoon eens(huren ofzo). Het is zeker de moeite waard. Bedankt voor alle reacties.

Groet Rob.:strat:

showband
24 november 2010, 10:16
gefeliciteert!.
http://members.ziggo.nl/showband/pic/techniek-mix.jpg
rechtsonder onze mixwizzardsetup.

Arvoitus
24 november 2010, 16:25
Ik heb me altijd afgevraagd hoe alle kanalen normaal gesproken worden gesplitst? Gebruiken jullie een extra patchbay (in het rack gemonteerd) of iets dergelijks?

showband
24 november 2010, 17:29
In een wizzard monitor of desnoods peavey monitormixer zit er een split ingebouwd.

Los staan ze op:
http://www.thomann.de/nl/the_tracks_eight.htm
http://a1.images6.thomann.de/pics/prod/221024.jpg
Als je bijvoorbeeld een tweedehandstafel wil gaan gebruiken.

big dooley
27 december 2010, 02:18
erg interessant topic dit...

zit voor mezelf en mijn band er nu ook over te denken en al min of meer het een en ander uitgedacht... of het gaat werken is een tweede natuurlijk... theorie is geen praktijk...

situatie aldus:
top100 coverband: AC/DC, bon jovi, metallica, skunk anansie, dire straits, guns 'n roses, melissa etterbitch... de bekende meuk zeg maar :)
5 koppen: drums, bas, 2 gitaren en 3 maal vocalen: zangeres, de drummer en ikzelf
eigen (actieve) PA, eigen geluidsman (ervaren) en normaal hebben we 3 monitoren: 2 als sidefills en de drummer heeft zijn eigen monitor... hierover gaat eigenlijk voornamelijk de zang... ieder gebruikt zijn eigen backline (2 marshall (half) stacks en een basstack) als monitor... over het algemeen hoor ik de andere gitarist altijd vrij slecht, maar we kennen elkaar redelijk goed, dus weet ik vrijwel altijd waar ie mee bezig is en vice versa... verre van ideaal, maar het werkt...

het idee is, om de monitoren weg te laten en iedereen op in ear over te zetten, dmv een enkele transmitter, die gewoon het zaalgeluid uitstuurt in stereo... hier zou ik geen volledige afsluiting willen van buitenaf...

dat LD-systems setje ziet er aannemelijk uit, en musicstore verkoopt een combiset, met 1 transmitter, 4 receivers en oordoppen (weet ff niet welke).. de drummer zou gewoon de koptelefoonuitgang kunnen gebruiken...

zijn er meer mensen/ volledige bands die gewoon het zaalgeluid op hun in-ear systeem zetten, zoals ik beschreven heb???
het hele verhaal moet ik nog aankaarten bij de band zelf, maar ik denk dat dit wellicht flink wat gesjouw, ruimte en oorsuizingen aan het eind van de avond uitspaart...

TimoSomers
2 januari 2011, 21:28
Wat zijn doorgaands goede doppen voor een IEM systeem?
Het systeem is er al, moet alleen nog doppen hebben.
Is er een standaard doppenset die iedereen gebruikt?
(Liefst op maat gemaakt btw)

Arvoitus
2 januari 2011, 21:49
De Ultimate Ears (http://www.audique.nl) zijn populair en worden veel gebruikt door grote namen, Variphone hoor ik ook vaak langskomen.
Exinore heeft oordopjes waar de meeste mensen hier op het forum goede ervaringen mee hebben, ze maken ook oordopjes voor IEM systemen.

En zorg ervoor dat het op maat gemaakt is, dat kan het hele in-ear systeem maken of breken. Met gegoten doppen heb je de ideale pasvorm wat het comfort en de geluidskwaliteit enorm bevorderd.

Ga je eigenlijk 1 of 2 weg IEM gebruiken, en mono of stereo?

TimoSomers
2 januari 2011, 22:20
Oke, thanks voor de tips!!
Op maat gemaakt is zeker een must, gezien mijn wat rare oorvorm (kleine gehooringang, heb nog nooit in ear dopjes gehad (universele) die lekker pasten of na verloop van tijd soort van vacuum zogen waardoor je niks meer hoort.
Ik heb Ultimate Ears een mailtje gestuurd met de vraag wat de prijzen zijn, heb geen idee wat het allemaal kost.

Weet ook niet of ik 1 of 2 (of 3) weg wil, ligt ook aan de prijs.
Sowieso Stereo, maar dat zijn de meesten wel geloof ik?

peter_heijnen
3 januari 2011, 09:29
Ik heb UE10's maar ben niet super tevreden over de pasvorm. De wetenschap dat veruit het grootste gedeelte van de prijs in het maatnemen en gieten van de doppen zit geeft dan te denken, want in al die doppen zitten zowat dezelfde drivers. Zou dus betekenen dat de goedkopere merken goedkoper maatnemen en laten gieten.

Ik zag laatst nog een soort prijsknaller, zal eens kijken of ik die nog terug kan vinden.

showband
3 januari 2011, 10:44
het grootste deel van mijn band gebruikt naar volle tevredenheid geen maatdoppen. Dus verplicht is het zeker niet. En wegens de prijs zou ik voor de instap naar in-ear niet wachten tot je 600 / 800 euro hebt voor maatdoppen. Gewoon NU je oren beschermen!

Let op bij maatdoppen dat je de kabeltjes achteraf kunt vervangen.

en stop in doosjes van in-ears altijd wat silica-gelkorrels. (van die witte zakjes met korrels die in je verpakkingen van electronische materialen zitten. Die absorberen zweet/vocht na een optreden in je doppen. Membraampjes bevatten metaal)

Er zijn veel bakerpraatjes over tweeweg en drieweg systemen.
Een goed single driver in-ear, die zit met een klein membraam vlak voor je kleine trommelvlies.
Op die afstand een meerwegsysteem in-ear plaatsen heeft zo veel technische mitsen en maren qua fase enz, terwijl de membraamjes van de bassdriver niet fysiek groter kunnen zijn of meer akoestische ruimte hebben om laag te laten ontwikkelen. Alle traditionele verhalen over speakers gaan voor 60% niet op als je een membraam voor een membraam houdt met een ruimte van misschien 2 bij 2 millimeter...

Ook bij een drummer of bassist voor het (bas)volume een losse basdriver maken is een beetje gek. Je doet doppen om je gehoor te sparen. Als je dan alsnog een meerwegsysteem koopt om harder te kunnen gaan.... Single driver systemen kunnnen goed klinkend prima je oren beschadigen.

Maar goed meerweg systemen zijn duurder en iedereen "weet" vanuit hun monitorspeakers dat meerweg beter klinkt bij topkwaliteit monitoring DUS de consensus dat het beter klinkt was al bereikt voor er grote aantallen muzikanten ooit het geprobeerd hebben...

TimoSomers
6 januari 2011, 14:32
Ik ga denk ik voor een 2 weg systeem.
Ergggg duur grapje, maar dan hebk wel wat meer druk in het laag.
(en het verschil van 200 euro is dan toch ook te verwaarlozen).