PDA

View Full Version : Dè Blues Bass!



CarlosRocks
23 februari 2010, 19:22
Hallo,

Na dat ik 2 jaar alle stijlen muziek heb gebasst en geluisterd, heb ik nu een band. Een bluesband. Ik speel nog steeds op een squier p-bass omdat ik niets anders heb. Nu ben ik dus opzoek naar de ultieme blues-bass. Heel veel bluesbassisten spelen op zo'n yamaha BB, maar heeft iemand nog andere suggesties? Mijn budget is zo'n 750 euro.

Dankuuu:soul:

Plant
23 februari 2010, 21:02
BB rules!

Eeeh, Yamaha BB bedoel ik dus hè ;)

Wabbie
23 februari 2010, 23:04
blues op een Yamaha BB? Ik denk dan eerder aan de "standaard" fender P en J. Moet te doen zijn voor 750 euro.

dodeboboeror
24 februari 2010, 00:15
Hallo,

Na dat ik 2 jaar alle stijlen muziek heb gebasst en geluisterd, heb ik nu een band. Een bluesband. Ik speel nog steeds op een squier p-bass omdat ik niets anders heb.

En wat schort er aan die bas? :dontgeti:

Wil je een andere bas, omdat je andere muzikanten op een BB ziet spelen?

VanMeekeren
24 februari 2010, 22:51
Bij ons in de band gebruiken wij een Fender P.

.. Eigenlijk kan ik me alleen maar een P voorstellen bij blues.


Van Meekeren

Kim Wilson
25 februari 2010, 08:23
Ik ben juist van mening dat een Jazz dé bluesbas is. De typische P-knor past niet in elke soort blues, zeker niet in de meer traditionelere stijlen.

Mijn broer heeft tegenwoordig een Sandberg bas, dát ding is me toch veelzijdig! En supergoed afgewerkt, echt heel veel waar voor je geld. Is ook nog het overwegen waard.

Wabbie
25 februari 2010, 12:20
Ik neig zelf ook meer naar een Jazz dan naar een P, maar dat heeft meer met persoonlijke voorkeur te maken. En inderdaad Sandbergs zijn erg goed.

artcore
7 maart 2010, 20:42
Ik speel nog steeds op een squier p-bass omdat ik niets anders heb.

Je hebt in principe al een erg goede bas voor blues.
Ik heb mijn oude squier p-bas ooit weggedaan en heb er nu af en toe wel eens spijt van.

Maar.......ik heb een goede vervanger !
Misschien is dit wat ;)
Ibanez AGB140 (De mijne is trouwens fretloos)

http://www.ibanez.com/parts/2004_PARTS/el_bass/spec/product_pict/AGB140BR-13-01.jpg

Demonturtle
8 maart 2010, 10:49
Fender Jazz of Epiphone Jack Casady

Basvarken
7 april 2010, 15:49
Naar mijn mening bestaat er niet zoiets al dé Blues bas. Het is de bassist die het Blues maakt. En of die nou op een ouwe Jazz bass speelt of een moderne Ibanez, dat maakt niks uit.

Het hangt er bovendien nog vanaf wat voor soort Blues je maakt.
Bij Chicago Blues zal een actieve Soundgear misschien wat minder toepasselijk zijn. Maar Blues heb je in vele soorten en maten. Het aardige is juist om een persoonlijke touch toe te voegen. En misschien zit 'm dat wel in de onverwachte keuze van de basgitaar?


Ik ging jaren geleden eens kijken naar Chris Duarte.
Mijn favoriete bassist Robert Kearns heeft daar bij gespeeld. Kearns gebruikte altijd een Gibson Triumph. Een passieve short scale viersnarige bas met lage impedantie elementen.
Maar bij het concert wat ik zag was Kearns inmiddels vervangen door een andere bassist en die speelde op een actieve longscale boutique bas met minstens zes snaren ( zeg maar modelletje strijkplank).

Beide bassisten pasten prima binnen de band. Maar het verschil in basgitaren had niet groter kunnen zijn.