PDA

View Full Version : Hncgd!



Ibanez666
23 februari 2010, 18:33
Ok, ondanks dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130460&highlight=caliber heb ik toch ongezien, dus op basis van 1 foto een Caliber Stratocaster gekocht. Hij kwam vandaag binnen in een vakkundig in elkaar gezet, op een doodskist lijkend, kistje binnen. Na 5 minuten bezig te zijn geweest om alle schroeven eruit te draaien (uit het kistje), kwam de gitaar tussen het opvulmateriaal tevoorschijn. Ik haalde de gitaar eruit en hij vloog bijna tegen het plafond zo licht was hij. Ik dacht ok, geen goed begin. Vervolgens de gitaar bekeken. Iets dunnere body dan "normaal", slechte paintjob (je ziet zowat de streken van de kwast zitten) en een tremolo, met tremoloarm die er voor de sier zit, want de boel is met schroeven vastgezet. Ok, dan nu de belangrijke zaken:
-hals recht
-actie prima
-hals een beetje te hol
-fretten helemaal niet verkeerd
-hals zit goed en recht in de pocket

Ok, snaren eraf, boel schoonmaken, toets smeerbeurtje en nieuwe snaren erop, halspen tikje strakker, afstellen en inpuggen maar!

Ok, nou begint het leuke. Ok, het is geen Fender dat hoor je, maar het geluid was eigenlijk best te pruimen. Een beetje trebly, maar de tweede stand had de quack en het hals element vol en rond. Ik zou zeggen: gemiddelde Squier kwaliteit. Vaak bij goedkope strats hoor je niet zoveel verschil tussen de 5 standen, maar bij deze heeft iedere stand zn eigen vrij aangename sound.

De afwerking is redelijk tot ok en je merkt aan alles dat het een goedkoopje is, maar hij speelt prima en klinkt ook leuk. Ik denk dat er toch verschil zit tussen Calibers met een "echte" Fender headstock en die uit het topic met een extra golf in de headstock. Mijn gevoel zei: doen voor die paar tientjes en mn gevoel was juist :)

Foto's:

http://img186.imageshack.us/img186/3600/dsci6615.jpg

Actie is wat vertekend op de foto, het is ongeveer 3,5 mm in de hoogste regionen.

http://img707.imageshack.us/img707/9431/dsci6616.jpg

Ibanez666
23 februari 2010, 18:36
owja: sound sample volgt!

Arvoitus
23 februari 2010, 18:49
Mooi kleurtje, en mooie gitaar!

Ibanez666
23 februari 2010, 19:21
Mooi kleurtje, en mooie gitaar!

Thnx, het is best een leuk dingetje. En ik had nog geen strat dus.. :)

Quicksilver
23 februari 2010, 21:56
Hmm ziet er nog nieteens zo verkeerd uit, maar ik denk inderdaad dat er een verschil tussen die met Fender headstock en de mijne zit. Nogmaals, wie graag over een post-lawsuit caliber wil spelen, gewoon vragen als ik er op de volgende meeting bij ben. :makeup:

Ibanez666
23 februari 2010, 21:57
Hmm ziet er nog nieteens zo verkeerd uit, maar ik denk inderdaad dat er een verschil tussen die met Fender headstock en de mijne zit. Nogmaals, wie graag over een post-lawsuit caliber wil spelen, gewoon vragen als ik er op de volgende meeting bij ben. :makeup:

Dan neem ik de mijne ook mee...als ik hem dan nog heb ;)

Ibanez666
12 maart 2010, 22:08
ok dan, zoals beloofd een sound demootje (helaas alleen youtube)

http://www.youtube.com/watch?v=WS23niGybCI

tostiapparaat
13 maart 2010, 00:31
bij mijn caliber hoor je soms door de ruis de gitaar zelf niet meer:dontgeti:

maar deze klinkt echt super!

Henri H
13 maart 2010, 01:02
Heb/koop je ook wel 's geen rotzooi? ;)

't Lijkt erop dat je alleen maar voor de "goedkope meuk" gaat.
Ik weet dat je een paar goeie gitaren hebt, zoals die Burny e.d., maar de laatste tijd is het alleen maar van die Matsumoku- en Samick-meuk.
Ik vind het er niet uitzien, kwalitatief misschien wel OK, of zelfs beter dan Fender of Gibson, maar toch, 't ziet er niet uit.
Ik kan me de 80's nog goed herinneren. De winkels hingen vol met dat soort spul.
Het zal natuurlijk destijds ook wel het betaalbare segment zijn geweest, dus gerechtvaardigd, maar om dat spul nu nog steeds te kopen (en weer doorverkopen), ik weet het niet, heb er zo mijn bedenkingen bij.

Of moet ik je weer feliciteren met de zoveelste "doorverkoop-gitaar"? :makeup:

geert1976
13 maart 2010, 01:58
Heb/koop je ook wel 's geen rotzooi? ;)

't Lijkt erop dat je alleen maar voor de "goedkope meuk" gaat.
Ik weet dat je een paar goeie gitaren hebt, zoals die Burny e.d., maar de laatste tijd is het alleen maar van die Matsumoku- en Samick-meuk.
Ik vind het er niet uitzien, kwalitatief misschien wel OK, of zelfs beter dan Fender of Gibson, maar toch, 't ziet er niet uit.
Ik kan me de 80's nog goed herinneren. De winkels hingen vol met dat soort spul.
Het zal natuurlijk destijds ook wel het betaalbare segment zijn geweest, dus gerechtvaardigd, maar om dat spul nu nog steeds te kopen (en weer doorverkopen), ik weet het niet, heb er zo mijn bedenkingen bij.

Of moet ik je weer feliciteren met de zoveelste "doorverkoop-gitaar"? :makeup:

Een Caliber vergelijken met een Matsumoku is geen vergelijking ,Matsumoku's waren niet de cheapo gitaren waar deze Calibers onder vallen.

Wellicht is dit een intro serie geweest (gezien het Fender headstockje)
Ach als de gitaar goed is en alles werkt correct, zie ik geen problemen om zo'n gitaar door te verkopen

Ibby heeft gewoon schik met die dingen en hij koopt ze vaak uit nieuwsgierigheid en schik is het belangrijkste:ok:

Ik lees zijn topics altijd door, staat vaak goede bruikbare info in:ok:

Rock Bottom
13 maart 2010, 03:33
Zo h.huisjes, van calibur naar matsumoku springen is niet anders als stagg met gibson vergelijken.
Matt heeft mischien planken gemaakt die je smaak niet zijn en om eerlijk te zijm zijn dit ook vaak gitaren die juist in mijn straatje passen.
Maar ze hebben serieus ook de beste copien van less pauls, sg's teles en strats gemaakt die eerlijk is eerlijk zich konden meten aan de veel duurdere originelen.

Ik heb aria strats gespeeld die imo gelijk waren aan usa fenderes.
Vooral in de CBS tijd die gelijk ligt aan de grootste kopie/kloon pereiode van de japanse fabrieken. waren zeker de matt's beter.
Hetzelfde geld voor een aantal gibson kopien die beter zijn dan wat gibson nu uitpoept.

En daarnaast hou ik erg veel van de non regulieren, lees eigen modelen en de epiphones ala genesis die ook weer ''extra opvallen lezen voor de duidelijkheid'' qua kwaliteit en speelgemak makkelijk meekomen met de ''topmerken''.

Neem voor de vergelijking eens de genesis die geert te koop/net verkocht heeft. Dit is een gitaar die als hij je ligt qua model gelijkwaardig is aan de meeste gibson les pauls en de yamaha sg serie(ook een minstens vergelijkbaar met gibson gitaar uit japan).

Mijn oordeel moet je zo serieus nemen als je wil want ik maar 1 gibson gehad en heb de laatste tijd geen gibson geld maar ik test ze graag bij de locale gitaarboeren als ik er ben.
Met fender heb ik een andere relatie maar dat is waarschijlijk omdat ik a. niets met strats heb B. jazzmaster en andere offsets waar ik wel weer groot fan van ben nooit echt door jappen nagemaakt zijn. en C. tegenstrijdig maar imowaar telecasters toch weer tot hetzelfde niveau als het origineel gecoipieerd zijn.

Dus IN MIJN OGEN is wat je betaald voor fender en gibson voor het grootste gedeelte voor de naam die erop staat en dat is ook weer geen foute keus want het is makkelijk te benoemen als een stukje romantiek.
Als ik meer dan geld genoeg zou hebben zou ik meteen een gibson SG, Les Paul Custom, Fender Telecaster , Jazzmaster , Bronco en bijna elk model Gretsh uitgebracht uit de glorie jaren uit nostalgishe en kwalitatieve wegen aanschaffen. Maar ik heb het geld niet en heb gelukkig meerdere matsumoku en andere (obscure japanse) gitaren in bezit of in bezit gehad die mij minstens net zoveel voldoenig gaven/geven als een doorsnee boven genoemd merk plank.
Ik ben ervoor mezelf van overtuigd dat mijn The Kasuga(deze vind ik zelfs veelbeter dan de meeste masumoku gitaren) veel beter is als een gibson die ik zou kunnen betalen.

Overigens! voor een calibur hoop ik echt dat de TS max 4 tientjes neer heeft gelegd.

Sorry voor deze tirade maar ik heb net een stereo type sex, drugs, rock en roll(de rock en roll alleen al door mijn aanwezigheid)en rugby avond gehad en dit is even mij uisraasmomentje voor het slapen;)

macwilliams
13 maart 2010, 07:55
Ghehehe, gefeliciteerd met je happy new Crappy guitar day kerel.
:ok:

Ibanez666
13 maart 2010, 08:56
Een Caliber vergelijken met een Matsumoku is geen vergelijking ,Matsumoku's waren niet de cheapo gitaren waar deze Calibers onder vallen.

Wellicht is dit een intro serie geweest (gezien het Fender headstockje)
Ach als de gitaar goed is en alles werkt correct, zie ik geen problemen om zo'n gitaar door te verkopen

Ibby heeft gewoon schik met die dingen en hij koopt ze vaak uit nieuwsgierigheid en schik is het belangrijkste:ok:

Ik lees zijn topics altijd door, staat vaak goede bruikbare info in:ok:

Het is en blijft een cheapo ja, maar wel een bruikbare :)
Het ding is licht, de paintjob kan beter en aan niets kun je zien dat het om een hoogwaardig instrument gaat. Maar goed, daarentegen speelt hij gewoon prima en de sound, daar is helemaal niets mis mee. En die laatste twee dingen is waar het mij als gitarist om gaat. :)


Ghehehe, gefeliciteerd met je happy new Crappy guitar day kerel.
:ok:

Hehehe thnx man! Het blijft een leuke sport om van de minder bekende/geliefde/kwalitatieve merken de goede op te sporen.

macwilliams
13 maart 2010, 09:23
Je doet het er gewoon om..



:seriousf:

newbreed
13 maart 2010, 09:33
Ibby heeft gewoon schik met die dingen en hij koopt ze vaak uit nieuwsgierigheid en schik is het belangrijkste:ok:

Ik lees zijn topics altijd door, staat vaak goede bruikbare info in:ok:[/QUOTE]

Kan ik me helemaal in vinden. Ik zou er zelf niet op willen spelen.
Ik ben altijd verbaasd als ik lees dat iemand hier een Maya Hondo of Vester heeft gekocht en die hier enthousiast beschrijft. Ik kan
me nl nog erg goed herinneren hoe happy ik was
toen ik toen ik nog niet zo lang gitaar speelde eindelijk
genoeg geld had voor de aanschaf van een usa Strat of een usa Charvell en gitaren van diverse " vage" merken eindelijk de deur uit konden.
Voor mij waren die nl synoniem voor stemproblemen,
crappy sound en niet al te best bespeelbaar.

Des te leuker is het om nu te lezen dat
mede-forumleden het lukt om wel goede
exemplaren uit die tijd te vinden, daar zelf erg veel
plezier aan beleven en hun ervaringen delen met
anderen.
Vooral dat er zelf lol in hebben is denk ik
erg belangrijk. Voor mijn allereerste electr. gitaar (HondoII)
betaalde ik ooit 175 harde hollandse guldens . Ik heb daar toen zeker evenveel en mischien zelfs meer plezier van gehad dan van alle dure gitaren die ik de afgelopen jaren heb gehad.
Ik kan me ook goed voorstellen dat de zoektocht erg leuk is.
Ik hoop dat mensen als Geert en Ibbi nog lang doorgaan met hun verzameling en hun ervaringen met ons delen. Hun enthousiasme werkt voor mij
zo aanstekelijk dat ik me erop betrap dat ik de laatste
tijd wel eens stiekum op internet naar een japanse
Les Paul kopie zoek. Thanx guys!


Pfff wat een verhaal en dat al op zaterdagochtend 9.30u

Ibanez666
13 maart 2010, 10:01
Nou het maakt nogal wat los hier! :)

Voor mij is het gewoon het kosteloos stillen van quasi- GAS aanvallen. Meer dus het even hebben en testen van weer eens wat nieuws. Ik heb nu iets van 6-7 gitaren die nooit meer weg gaan en tussen de 1 en 3 die ik op korte of langere termijn weer weg doe. Voor dat geld ga ik dan weer op zoek naar andere gitaartjes en wie weet blijft er dan weer eens 1 hangen hier.

Ibanez666
13 maart 2010, 10:02
Je doet het er gewoon om..



:seriousf:

De kans dat ik uit een but merk een goede haal is in ieder geval een stuk groter dan het winnen van de Staatloterij ;)



en een stuk goedkoper ook haha

Henri H
13 maart 2010, 11:50
Ik snap dat ik een foutje/vergissing heb gemaakt door Caliber met Matsumoku te vergelijken, maar het ging me om het idee.
Mijn 1e gitaar was ook een Hondo, gewoon omdat het de enige betaalbare gitaar was op dat moment voor mij (mijn vader ;)).
En dat Iba en Geert er lol in hebben om steeds gitaren te kopen van twijfelachtige kwaliteit, en weer doorverkopen heb ik ook geen bezwaren tegen hoor.
Ik vond het wel leuk gisteravond om even een beetje te stoken. ;)

:makeup:

Iba, Geert, ga gewoon lekker door, meestal lees ik jullie topics ook wel, vaak met gemengde gevoelens, dat dan weer wel. :ok:

geert1976
13 maart 2010, 13:10
Ach de discussie over de oude Jappen zullen altijd blijven bestaan, vind ik niet erg, want dan kan ik ze blijven kopen voor een redelijk bedrag.

De Jappen hebben in het verleden gitaren gebouwd, die qua smaak voor enige discussies kunnen zorgen.
Maar de jappen deden in veel gevallen, zeker vanaf de 2e helft van de jaren 70 heel erg hun best om goede gitaren te bouwen, die goedkoper waren dan de originele Amerikaanse exemplaren en Tokai en Matsumoku zijn daar goede voorbeelden van, evenals Elmaya (de customshop van Maya) en niet te vergeten Kasuga,

Ik heb zelf 7 Gibsons in bezit(daarnaast ook nog velen bespeeld) en heb ook meerdere Fenders in bezit gehad.

Elmaya, Matsumoku, Tokai en Kasuga, waren eind jaren 70 en een deel van de 80er jaren, fabrikanten die erg hoog stonden op de haatlijsten van Gibson en Fender, simpelweg omdat deze merken kopiën maakten die angstvallig in de buurt kwamen, zo niet gelijk waren aan de originelen.

Ik heb vaak moeten constateren, al dan niet knarsentandend dat de Jappen erg goed waren en toen ik nog in bandjes zat, mijn Yamaha SG mijn main axe was, waarom?--> betrouwbaar, geweldige sound en goede bespeelbaarheid, gelijkwaardig aan de Gibson SG.

Mijn Westone topic deed laatst weer enig stof opwaaien, omdat ik de vergelijk met een Fender durfde te maken, maar ik ben bang dat er velen op het forum erg merk ingesteld zijn en daarom nogal ageerden.
Maar na vele Fenders kan ik daarin wel degelijk een redelijk goed onderscheid maken, waar de Westone strat staat in verhouding met de Fenders.

Ik heb laatst in Zwolle een nieuwe correct afgestelde (ja er zijn nog zaken waar gitaren correct afgesteld, met verse snaren hangen) Gibson ES 335 in handen gehad hij was erg goed en beter dan mijn Ariapro II VS 500, maar hij was niet met een straatlengte beter dan mijn Aria, wel beter, waarmee Uncle Mat voor mij weer bewees voor veel minder geld erg goede gitaren bouwde.

Als mensen eens van hun merkenschuwheid afstappen en gewoon zonder vooroordelen gewoon gaan proberen, kunnen ze voor een leuk budget hele goede gitaren kopen uit het land van de rijzende zon.

De door mij gekochte Westone stond al weken op MP, jammer, want het is namelijk zo'n vergeten juweel van Matsumoku, miskend en onderschat.
Er zijn er velen, ook op het forum, die lacherig over mijn gitaren doen en zeggen "wat moet je met die Japanse troep", ik weet wel beter, ik weet wat er tussen zit en ik denk dat er velen tussen zitten die nimmer de moeite hebben genomen om zich in deze gitaren te verdiepen, laat staan er op gespeeld hebben, wellicht omdat ze er geen zin in hebben of omdat ze gewoon een plaat voor het hoofd hebben.

Ondanks de liefde voor mijn Gibsons heb ik die plaat allang niet meer.
Wel gehad, ik MOEST ook een echte Fender, Gibson en Jackson(USA) hebben, gelukkig ben daar al jaren geleden over heen gegroeid.

Ibanez666
13 maart 2010, 13:41
en uiteindelijk komt de "tone" altijd nog uit je vingers...









......misschien klinken daarom al mn gitaren zo goed! ;)

geert1976
13 maart 2010, 13:45
en uiteindelijk komt de "tone" altijd nog uit je vingers...









......misschien klinken daarom al mn gitaren zo goed! ;)


Het begint nu een beetje naar een Big Muff te ruiken:seriousf::seriousf::seriousf:

Ibanez666
13 maart 2010, 13:47
Het begint nu een beetje naar een Big Muff te ruiken:seriousf::seriousf::seriousf:

Hehehe...ach mag het een keer na 24 jaar gitaarspelen :)



...dat ik er zo over denk dan he?

Henri H
13 maart 2010, 13:52
Ik heb dik 20 jaar met een hele goeie Ibanez Artist gespeeld, ebben toets, prachtige sunburst carved top, maar op de één of andere manier heb ik altijd die gitaar als een tussenstap gezien naar een Gibson Les Paul.
De Artist heeft me destijds (rond 1990) maar 350 gulden!!! gekost incl. originele Ibanez koffer, en deze gitaar was zeker niet minder in kwaliteit, bespeelbaarheid of geluid.
Ik weet dat er hele goeie kopieën zijn, zoals Tokai en El Maya, maar toch wilde ik per se een Gibson.
Het is een stukje romantiek denk ik waar Saracen het over had in zijn post (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2316529&postcount=11).
Vergelijkbaar met Porsche vs Ferrari misschien. Beide auto's zijn even goed, misschien is de Porsche zelfs wel beter, maar een Ferrari heeft behoorlijk wat meer "mojo" dan een Porsche denk ik.

Ik vind de kleuren, en dan vooral de Honeyburst, Desert Burst en Iced Tea ook prachtige kleuren, die je bij een ander merk niet echt terugvindt.
Misschien dan nog op een enkele Tokai of El Maya.

Ibanez666
13 maart 2010, 13:55
ach, als ik het geld had, had ik ook allang een echte Gibson les paul gehad ;)

Henri H
13 maart 2010, 14:01
Kijk, en dat is dus precies het dilemma: geld.

Mijn Gibson heb ik ook nog geen 4 jaar: 31 mei 2006 (http://huisjes.spaces.live.com/blog/cns!CE624F2BEE0CB17E!417.entry?&_c02_owner=1) om precies te zijn.
Toen pas zag ik eindelijk de kans om er één te kopen, op m'n 39e. :)

macwilliams
13 maart 2010, 14:07
Ik vind de kleuren, en dan vooral de Honeyburst, Desert Burst en Iced Tea ook prachtige kleuren
En de flamedgrill BBQ top toch;)

Ibanez666
13 maart 2010, 14:39
Kijk, en dat is dus precies het dilemma: geld.

Mijn Gibson heb ik ook nog geen 4 jaar: 31 mei 2006 (http://huisjes.spaces.live.com/blog/cns!CE624F2BEE0CB17E!417.entry?&_c02_owner=1) om precies te zijn.
Toen pas zag ik eindelijk de kans om er één te kopen, op m'n 39e. :)

Ik ben 38!!!!! :)

Mic
13 maart 2010, 17:43
Volgend jaar wordt dan misschien jouw jaar !
:lp: :lp: :lp:

Ibanez666
13 maart 2010, 18:05
Volgend jaar wordt dan misschien jouw jaar !
:lp: :lp: :lp:

nah, dat gaat nog wel even duren ben ik bang :(

Henri H
13 maart 2010, 18:19
De nieuwprijzen van de Standards liggen wel zo'n €700,- lager vergeleken met 2004 (toen mijn Standard verkocht is), dus er gloort hoop Iba. :ok:

De flamedgrill BBQ is idd mijn favoriet!
Maar da's geen standaard kleur. ;)

Ibanez666
13 maart 2010, 18:27
De nieuwprijzen van de Standards liggen wel zo'n €700,- lager vergeleken met 2004 (toen mijn Standard verkocht is), dus er gloort hoop Iba. :ok:

De flamedgrill BBQ is idd mijn favoriet!
Maar da's geen standaard kleur. ;)

Hoop? Sja, toch eerst mn vrouw die haar opleiding af moet maken en dan nog een aantal jaren alimentie betalen en dan... dan heeel misschien :)

stikel
13 maart 2010, 19:37
En ik had nog geen strat dus.. :)

En je hebt nu nog steeds geen strat ;)

Groet Jan

Ibanez666
13 maart 2010, 19:42
En je hebt nu nog steeds geen strat ;)

Groet Jan

Ik heb hem nog steeds! :)