PDA

View Full Version : Nieuwe (?) serie Fenders



vulvasonic
23 februari 2010, 00:58
Ik zie zojuist op de site van Fender dat er een nieuwe serie is geïntroduceerd. Het was MIJ in ieder geval nog niet eerder opgevallen. Ze gaan onder de naam 'American Special' en ze doen veel denken aan de Highway serie, maar dan met een andere lak en toch ook weer iets goedkoper.
Bij de specs staat bovendien dat er sprake is van een maple board. Dat zou impliceren dat de hals niet uit 1 stuk esdoorn bestaat, maar dat ie is voorzien van een 'losse' toets.

Vooralsnog slechts verkrijgbaar met een esdoorn 'toets' en in de kleuren wit en sunburst.

Weet iemand hier meer over te vertellen?

http://www.fender.com/themes/products/images/prod_images/guitars/0115802305_xl.jpg


Pssssst mods, kan iemand van jullie dit topic naar het juiste subforum verplaatsten?
Mijn excuses voor het ongemak.... :chicken:

bat
23 februari 2010, 09:14
Ze gaan onder de naam 'American Special' en ze doen veel denken aan de Highway serie, maar dan met een andere lak en toch ook weer iets goedkoper.
Ze zijn duurder dan de Highway Ones, wat ook wel klopt aangezien Fender ze tussen de Highway One en de American Standard in positioneert.

Ze hebben de 70's head en er is ook een Strat met rosewood toets - wel alleen als HSS.

Ik kan helaas de mooie lijnpresentatie van Fender voor dit jaar niet meer terugvinden waarin de features van de verschillende modellen worden vergeleken.

rocker_71
23 februari 2010, 10:42
Lijkt mee ook wel een gave serie. Komen met Texas Specials. Ben benieuwd wat ze gaan kosten. Ik verwacht zo ergens in de prijsklasse van de Roadworns.
Is volgens mij al wel een draadje van geweest. Hier staat de introductie op de Fender site (http://www.fender.com/news/index.php?display_article=439).

Bij Guitar World hebben ze een goede recensie gekregen (link (http://www.fender.com/blog/?p=1846)).

Laatste alinea:
THE BOTTOM LINE:
FENDER’S AMERICAN SPECIAL series
Telecasters and Stratocasters are
truly special instruments that will
please even the most hardcore Strat
and Tele enthusiasts. These outstanding
gigging and studio workhorses
put U.S. craftsmanship within the
reach of everyday players once again,
without forcing them to make any
significant compromises. For the
first time in history, the “real thing”
has never been more affordable for
Fender fans.

Orbis
23 februari 2010, 11:50
Toch is het me niet helemaal duidelijk wat deze lijn nu toevoegt, ten opzichte van de HW1 en de 'gewone' Standards. Die liggen qua prijs toch al niet gek ver uit elkaar.

vulvasonic
23 februari 2010, 21:17
Toch is het me niet helemaal duidelijk wat deze lijn nu toevoegt, ten opzichte van de HW1 en de 'gewone' Standards. Die liggen qua prijs toch al niet gek ver uit elkaar.

Dat is mij ook nog niet echt duidelijk. Behalve de lak en de losse maple toets (bij teles) is er ook nog iets 'aparts' met het tone-circuit, lijkt het. Maar of dát voldoende is om een volledige nieuwe lijn voor op te zetten....., vaag.

Nicks
23 februari 2010, 21:21
Waarom komen ze nou niet eens met iets echt radicaal anders? :dontgeti:
Een heel nieuw model, alleen dan niet zo'n lelijke faalhaas als dat ding van Gibson.

Eko
23 februari 2010, 21:49
Ze komen niet met iets nieuws want dat willen wij niet. Uit tal van probeersels en variaties op thema`s weten ze bij Fender 1 ding zeker , we willen alleen de bekende modellen. Het mag een kleine variatie hebben, maar alle modellen verkopen goed zolang het maar Strats en Tele`s zijn.
Die maple fretboards zijn niets nieuws. Die gaan al jaren op maple halzen. Er wordt n.l. eerst even een halspen in gedaan. Daarna kan je kiezen tussen rosewood of maple als bedekking. De andere methode is een skunkstripe , in goed Hollands , en dan is de pen van achteren gemonteerd en zie je zo`n mooi hardhouten stripje in de hals zitten.

FruscianteFan
23 februari 2010, 22:06
Ze komen niet met iets nieuws want dat willen wij niet. Uit tal van probeersels en variaties op thema`s weten ze bij Fender 1 ding zeker , we willen alleen de bekende modellen. Het mag een kleine variatie hebben, maar alle modellen verkopen goed zolang het maar Strats en Tele`s zijn.
Met de kleine aanmerking dat Jazzmasters en in mindere mate Jaguars en Mustangs ook populair zijn.

barno
23 februari 2010, 22:41
weer zo'n nieuw model waarbij de grootste ontwikkelingskosten zijn gegaan naar het bedenken van een nieuwe naam en idd, je kan het ze niet verwijten want de markt wil dat... gekke markt, geweldig gemakkelijke targetgroep, die gitaristen

Di Stefano
23 februari 2010, 22:51
Waarom komen ze nou niet eens met iets echt radicaal anders? :dontgeti:
Een heel nieuw model, alleen dan niet zo'n lelijke faalhaas als dat ding van Gibson.

Het grootste deel van het Fender publiek zit er niet op te wachten. Alle "speciale" modellen van Fender verkopen over het algemeen slecht. Zo zijn dit jaar de modellen met roller nuts verdwenen, die met de quilt en flamed maple tops.

De Fender koper wil een gitaar met een ontstemmende 6punts tremolo, 3 brommende single coils en hals met 21 fretten. Dingen zoals floyd rose, humcancelling single coils,... zijn taboe.

Het is een beetje extreem gezegd misschien, maar "you get the idea".

Hendriks
23 februari 2010, 23:33
De Fender koper wil een gitaar met een ontstemmende 6punts tremolo, 3 brommende single coils en hals met 21 fretten. Dingen zoals floyd rose, humcancelling single coils,... zijn taboe.

2 punts trem, noiseless pickups , 22 frets , die zijn er wel degelijk.

Di Stefano
23 februari 2010, 23:38
2 punts trem, noiseless pickups , 22 frets , die zijn er wel degelijk.

Heb ik dan gezegd dat die er niet zijn?

Hendriks
24 februari 2010, 00:01
wat maakt het uit , wij (gitaristen) willen nou eenmaal een gitaar met brommende elementen , etc , anders kochten we wel gitaren van andere fabrikanten en Fender speelt daar op in , niets mis mee.

Di Stefano
24 februari 2010, 00:17
Qua marketingstrategie is het waarschijnlijk het beste wat ze kunnen doen ja. Zelf vind ik het spijtig omdat ik juist hun modellen met modernere features leuk vind.

vulvasonic
24 februari 2010, 00:38
Marketingtechnisch pakt Fender het in ieder geval een stuk slimmer aan dan Gibson. Ze hebben in de afgelopen jaren meermaals bewezen goed te luisteren naar hun achterban en ze komen om de haverklap met nieuwe, zeer succesvolle series. De Highway Serie, recentelijk nog de Road Worn Serie, de vintage reissue modellen in een aantal verschillende prijsklassen, de Baja Tele en enkele opgevoerde versies van klassieke modellen, interessante limited runs en ook de langer bestaande modellen (standard en deluxe) vinden nog steeds gretig aftrek.
En dan heb ik het nog niet eens over de goede koers die ze varen met hun huidige aanbod aan Squiers.

De nieuwe special serie moet zijn bestaansrecht nog bewijzen, maar in dit geval twijfel ik aan de meerwaarde.

Ik vind het wel spijtig dat ze niet iets meer lef tonen en afzien van modellen met Floyd Rose systemen (bijvoorbeeld).

bat
24 februari 2010, 09:18
Op zich vind ik het modellen en merkenbeleid van Fender helemaal zo slecht nog niet. Er is een duidelijke keuze gemaakt dat Fender zich bij de klassiekers houdt. De radicaal andere modellen uit het verleden waren natuurlijk vooral een reactie op de concurrentie, niet in het minst op "superstrat" gebied. Tegenwoordig hebben ze echter ook Jackson en Charvel in hun portefeuille, waar dat soort modellen veel beter past. Waarbij ze bovendien ook goed omgaan met die merken, Charvel is weer een high-end naam geworden, waar het onder Jackson langzamerhand min of meer het Squier van Jackons was geworden. Het zou wel mooi zijn als ze onder de naam Charvette ook een betaalbaardere Charvel lijn zouden neerzetten, zou denk ik wel animo voor zijn.

Deze modellenlijn... tsja, ze smeren de markt gewoon helemaal dicht. Er zullen vast genoeg mensen zijn die een Highway One net te min vinden, maar voor wie een "echte" American Standard weer net te duur is.

Persoonlijk vind ik het jammer dat ze voor de 70's kop zijn gegaan, is toch niet mijn ding. Anders had ik best interesse gehad in dit model:

http://www.fender.com/themes/products/images/prod_images/guitars/0115602303_md.jpg

Fenderfan
24 februari 2010, 12:29
Ik snap niet zo goed dat ze met die 70,s look aankomen terwijl je voor het zelfde bedrag bijna - of helemaal- een echte hebt. Kweet niet precies wat ze moeten gaan kosten. maar zullen er toch wel 1000 zijn, niet ?

Pepe
24 februari 2010, 13:07
Bij Guitar World hebben ze een goede recensie gekregen (link (http://www.fender.com/blog/?p=1846)).

Laatste alinea:
THE BOTTOM LINE:
FENDER’S AMERICAN SPECIAL series
Telecasters and Stratocasters are
truly special instruments that will
please even the most hardcore Strat
and Tele enthusiasts. These outstanding
gigging and studio workhorses
put U.S. craftsmanship within the
reach of everyday players once again,
without forcing them to make any
significant compromises. For the
first time in history, the “real thing”
has never been more affordable for
Fender fans.

Auw.. wat een marketing taal, opgestapelde cliche's. Die "first time in history" wordt niet snel van stal gehaald want dat is ECHT het laatste redmiddel bij gebrek aan creativiteit.

Vroeger kocht je een strat en dan was het geheel aan jou om die te customizen, nu doet Fender het alvast voor je.

bat
24 februari 2010, 13:26
Vroeger kocht je een strat en dan was het geheel aan jou om die te customizen, nu doet Fender het alvast voor je.
Haha, dat was inderdaad wat ik ook al dacht, niet opgenomen in mijn vorige post. Wanneer komt het moment dat elke mogelijkheid tot customizen al standaard aanwezig is in het aanbod van fender? :seriousf:

Nicks
24 februari 2010, 13:40
wat maakt het uit , wij (gitaristen) willen nou eenmaal een gitaar met brommende elementen , etc , anders kochten we wel gitaren van andere fabrikanten en Fender speelt daar op in , niets mis mee.

tja maar als je opgroeit met squiers en epiphones als betrouwbare producten dan zul je de stap naar Gibson of Fender ook snel maken. Er zijn zat merken die betere kwaliteit leveren voor een lagere prijs maar omdat mensen het merkje niet kennen zullen ze niet zo snel de overstap maken naar een ander merk. Logisch ook met die hoge bedragen, ik zou ook liever voor het veilige gaan als ik het geld had. Bovendien is het altijd leuker om met hetzelfde merk als je grote held te spelen.

Ik snap wel dat gitaristen erg conservatief zijn wat dat betreft maar een bedrijf als Fender kan toch voor een keertje een uitstap maken?


Er wordt een hoop geluld onder gitaristen maar weinig geluisterd. En het jammere daarvan is dat vernieuwende merken weinig kans krijgen op de markt omdat die Fender uit de sixties echt zoooooveel beter was

Hendriks
24 februari 2010, 14:53
Natuurlijk is het zo dat ervoor hetzelfde geld , meer en beter te krijgen is , maar dat kopen we niet , of althans minder , waarom ? Zeg het maar.

RS-Rik
24 februari 2010, 15:38
Ja nouja, gitaristen zetten ook vaak zelf noiseless pickups etc in hun gitaren. Er is een grote markt voor aftermarket producten.

Fender breidt het aanbod flink uit. Maar de verschillen in de productie zijn vrij klein waardoor de kosten voor het behouden van zoveel verschillende producten klein blijft. De bodyrouting, de hals, de tuners en de verf, en wellicht de elementen zie je ook bij andere modellen.

bat
24 februari 2010, 16:07
Ik snap wel dat gitaristen erg conservatief zijn wat dat betreft maar een bedrijf als Fender kan toch voor een keertje een uitstap maken?
Dat is wat ik zei: dat hoeven ze niet onder de naam Fender, daar hebben ze Jackson voor.

vulvasonic
24 februari 2010, 16:18
Als je geen Fender model wilt moet je je heil gaan zoeken bij één van de vele merken die wel het 'lef' hebben om met iets aparts te komen. Maar los van de vorm is de basis ook bij die merken nog steeds een plank, gemaakt uit één van de bewezen houtsoorten, met daaraan een hals met een Fender- of Gibson mensuur, geschroeft of gelijmd en voorzien van een stel humbuckers of single coils, of een combinatie daarvan. De markt is verzadigd. En nieuwe innovaties worden doorgaans bij voorbaat afgebrand door de consument. Daar kun je om janken (bij wijze van spreken), maar het is niet anders.

Nicks
24 februari 2010, 16:32
Dat is wat ik zei: dat hoeven ze niet onder de naam Fender, daar hebben ze Jackson voor.

Laat het nou net zijn dat Fender altijd innovator is geweest in de gitaarindustrie totdat het overgenomen werd.

barno
24 februari 2010, 16:54
Als je geen Fender model wilt moet je je heil gaan zoeken bij één van de vele merken die wel het 'lef' hebben om met iets aparts te komen. Maar los van de vorm is de basis ook bij die merken nog steeds een plank, gemaakt uit één van de bewezen houtsoorten, met daaraan een hals met een Fender- of Gibson mensuur, geschroeft of gelijmd en voorzien van een stel humbuckers of single coils, of een combinatie daarvan. De markt is verzadigd. En nieuwe innovaties worden doorgaans bij voorbaat afgebrand door de consument. Daar kun je om janken (bij wijze van spreken), maar het is niet anders.

come to think of it: het is toch wel bijzonder dat dit soort hardcore conservatisme tiert in een wereld die per definitie als creatief wordt omschreven, maar die in vergelijking met ik zeg maar de modewereld volstrekt en utterly star is. dat bewijst hoe geweldig goed (en vooral hoe belangrijk) de marketing is bij gitaren. funny voorbeeld is de hele essen, alder, esdoorn enz... heisa terwijl fender in de hoogdagen gewoon dat hout kocht wat het gemakkelijkst te krijgen was

btw, ik doe met veel graagte mee aan dat star gedoe
al doe ik ook wel es iets out of the box :)

Eko
24 februari 2010, 17:36
Een klauwhamer is er ook in 50 variaties, wat je er mee doet ligt aan je eigen fantasie. Creativiteit zit in jezelf. Ik wil een plank die het altijd doet en waar je qua sound op kan bouwen. Niks meer , niks minder. Ome Leo had dat snel door en goed ook.

Mad mind
8 maart 2010, 22:13
Een klauwhamer is er ook in 50 variaties, wat je er mee doet ligt aan je eigen fantasie. Creativiteit zit in jezelf. Ik wil een plank die het altijd doet en waar je qua sound op kan bouwen. Niks meer , niks minder. Ome Leo had dat snel door en goed ook.


Daar heb ik 1 woord voor: Amen!

FruscianteFan
8 maart 2010, 22:22
come to think of it: het is toch wel bijzonder dat dit soort hardcore conservatisme tiert in een wereld die per definitie als creatief wordt omschreven, maar die in vergelijking met ik zeg maar de modewereld volstrekt en utterly star is. dat bewijst hoe geweldig goed (en vooral hoe belangrijk) de marketing is bij gitaren. funny voorbeeld is de hele essen, alder, esdoorn enz... heisa terwijl fender in de hoogdagen gewoon dat hout kocht wat het gemakkelijkst te krijgen was

btw, ik doe met veel graagte mee aan dat star gedoe
al doe ik ook wel es iets out of the box :)
In de modewereld zijn de ontwerpen het doel, al koop ik nog steeds 9 van de 10 kleren lekker bij H&M. In de gitaarwereld is er minder een cultuur voor nieuwe ontwerpen. Misschien ook omdat de gitaren nog veel meer alleen een middel zijn om muziek op te maken dan kleren alleen tot doel hebben om mensen warm te houden.

benwave
11 maart 2010, 17:18
Deze gitaren zijn het zelfde als de standaard alleen goedkoper, omdat ze maar in drie kleuren leverbaar zijn, en dus in grotere series gemaakt kunnen worden
Candy apple red metalic, two tone sunburst en een zwarte.
En weer terug naar de vintage tremolo.

Mooie gitaartjes vind ik het, vandaag op een paar gespeeld