PDA

View Full Version : Geen gitaar-signaal alleen brom/ruis: Is de mini-switch het probleem?



hezz
22 februari 2010, 22:31
Hey heren, er zijn weer eens wiring-problemen bij meneer!

Ik heb 2 GFS humbuckers in m'n hollowbody (nu met wiring op een slagplaat (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=129676), dus ik hoef de body niet in te duiken.. yay!).

1 volume pot, 1 tone pot.

Pickup selectie gaat met een mini switch on/on/on

En ik heb deze schema's gevolgd, maar ergens lijkt het toch nog fout te gaan: want ik krijg geen gitaar-signaal en alleen maar brom.

http://img.photobucket.com/albums/v616/hezzart/wd2hh3t11_00.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v616/hezzart/pickup_select_neck_bridge.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v616/hezzart/GFS-wire-guide.jpg

Ik heb tot zover ALLE grounds aan de achterkant van de volumepot gesoldeerd. Dus ook de groen en bare van de humbucker. Ook heb ik de Bigsby ge-aard van de onderkant vlakbij het scharnier naar de achterkant van de volumepot.

Ik heb nu alleen even het brug-element aangesloten, als die goed is pas ik hetzelfde toe op de neck pickup. Dit kan geen kwaad toch?

Het groen en zwart heb ik gemeten op weerstand en daarbij kom ik uit op 14ohms.

Volume en tone-potten doen het verder goed, het ruis-volume reageert goed op het draaien, dus als ik ruis-gitaar speelde was ik nu natuurlijk een happy mofo :seriousf:

Wat ik vaker zie is dat er ook een aarde-connectie zit op de pickup-switch, kan dit het probleem zijn? Nu zit er namelijk alleen de hot-output en output van het brug-element aangesloten. Wat dat betreft zit er namelijk een verschil tussen schema's 1 en 2 omdat schema 1 een normale 3-way toggle heeft.

Hulp zou ik erg appreciëren (Aron?;)) en ik heb geprobeerd de post zo goed mogelijk voor te bereiden met informatie. Mocht er nog meer informatie nodig zijn hoor ik het graag. Als er een algemene checklist is om een probleem op te sporen zie ik het trouwens ook graag, kan ook altijd van toepassing zijn in de toekomst!

edit: overigens ben ik nu andere weerstand connecties aan het checken, mocht er iets uitspringen. Ik ben wel gewoon maar random connecties aan het maken, ik weer verder niet wat het betekent. Als ik een connectie leg tussen bijv het ijzer van de bigsby en waar het aardingsdraad aan de volumepot zit gesoldeerd, krijg ik een weerstand van onder 1ohms. Is dit normaal?

oigun
22 februari 2010, 22:43
je schrijft dat je de groen van de hb aan op de achterkant van de pot hebt gesoldeerd? groen is de plus van de hb en zwart is de ground dus als groen aan ground vast zit hoor je niks. Heb je de rode en witte van de hb met elkaar verbonden? Heb je de tip en sleeve van de output niet verwisseld?

hezz
22 februari 2010, 22:53
je schrijft dat je de groen van de hb aan op de achterkant van de pot hebt gesoldeerd? groen is de plus van de hb en zwart is de ground dus als groen aan ground vast zit hoor je niks.

Heb je de rode en witte van de hb met elkaar verbonden?

Heb je de tip en sleeve van de output niet verwisseld?

In schema 1 staat dat de north-start (volgens GFS schema zwart) naar de pickup-switch moet, en south-start naar grond. De schema's spreken elkaar een beetje tegen, ik heb de draden ook eens een keer omgewisseld maar dat bracht geen verandering. Ik zal het nog eens proberen, kan geen kwaad.

Rood en wit zijn met elkaar verbonden, gesoldeerd en getaped.

Tip en sleeve zitten goed, I'm sure.

oigun
22 februari 2010, 23:07
De groene of zwarte maakt niet uit als ze maar niet allebei aan grond zitten. probeer eens:
hot direct aan tip van output werkt dit wel dan:
dan direct aan pot en als laatste aan de switch. Dan sluit je een voor een eventuele vouten uit.

hezz
22 februari 2010, 23:12
Wow, heel raar! Ik kreeg opeens wel signaal, maar vanuit de tegenovergestelde schakeling? Maar eigenlijk enorm logisch nu ik erover nadenk, binnen de mini-switch draait het bij wijze van spreken om een as.. dus als ik het van de buitenkant omlaag doe gaat ie binnenin omhoog.

edit: dit was dus groen aan switch en zwart aan volume-ground, omgewisseld zoals jij zei dus.

Het signaal was nog niet helemaal brom-vrij maar wel een stap vooruit! Ik hoorde tenminste een duidelijk volume zonder het mini-versterkertje helemaal open te zetten!

En nu de volgende pickup...

oigun
22 februari 2010, 23:16
Klopt, het schakelaartje draait om een asje en is dus andersom dan je verwacht.
Als je een universeelmeter hebt kun je hem doormeten en zie je precies wat er in elke stand gebeurt.
Succes!

hezz
22 februari 2010, 23:23
Klopt, het schakelaartje draait om een asje en is dus andersom dan je verwacht.
Als je een universeelmeter hebt kun je hem doormeten en zie je precies wat er in elke stand gebeurt.
Succes!

Thanks! Je bent m'n held :seriousf:

Kun je je voorstellen, dit is de eerste keer sinds maanden dat ik de gitaar weer eens fatsoenlijk hoor!

Noid
22 februari 2010, 23:31
Hee je bent er dus mee verder gegaan en hebt hem al (bijna?) af? Ik ben benieuwd hoe hij er nu uitziet, heb je al foto's?

hezz
22 februari 2010, 23:57
Hee je bent er dus mee verder gegaan en hebt hem al (bijna?) af? Ik ben benieuwd hoe hij er nu uitziet, heb je al foto's?

Morgen zal ik foto's maken en in het semi-hollow topic posten, ik heb het allemaal al eens erop gezet met een enkele snaar en ik vind het sexy al zeg ik het zelf :)

Neck-pickup doet het ook weer prima! Nu nog alleen de groene draden verlengen, jack-output in de body zetten et voila!

oigun
23 februari 2010, 00:02
gefeliciteerd!! is de brom nu ook weg???????

hezz
23 februari 2010, 00:27
gefeliciteerd!! is de brom nu ook weg???????

Yup, clean is ie nu ook perfect! Ik heb tijdens het wiring-proces de hele tijd aan een kleine orange-miniversterker gehangen om te testen (en omdat ik ergens toch nog bang was voor stopcontacten!) en die heeft maar een enkele overdrive stand, die nogal heavy is van zichzelf. Straks eventjes aan Garageband hangen.. heb even m'n pauze genomen om een bammetje naar binnen te slikken, nu weer verder! :)

hezz
23 februari 2010, 14:33
Gisternacht nog even besnaard en vandaag weer in-tune gebracht, moet 'em wel even extra afstellen enzo maar hij werkt in ieder geval al prima! Helemaal geen ongewenste ruis meer, ook met overdrive stil wanneer 'ie stil moet zijn. Aankomende zaterdag voor het eerst mee naar de repetitie, yeah! Ik heb dit altijd al een heerlijke gitaar voor slagwerk gevonden, speelt comfortabel en hij gromt nu ook lekker. De snaren (0.011) zijn iets te dik om ook een beetje fijn te pingelen in de hoge regionen, dus volgende keer een setje 'Heavy Bottom' Slinky's zoals op m'n strat.

Foto staat ook in het hollow-body topic van elektrische gitaren, maar dit is 'em dus geworden. En om een van de oude potmeter-gaten te vullen (die kwam nog onder de slagplaat uit) heb ik een oude knop van een broek gebruikt waar een benzine slurf (vergeef me, ik ben nog met m'n rijbewijs bezig) op stond. Vond het wel iets hebben haha

http://farm3.static.flickr.com/2686/4381374301_0225349c99_o_d.jpg

jimihattricks
23 februari 2010, 15:33
hey dat ziet er best cool uit!