PDA

View Full Version : Van jack-plug naar XLR voor microfoon?



Gearjunkie
22 februari 2010, 22:19
Korte vraag:

Kan ik (en hoe dan wel) op een bestaande microfoon met een jack-plug een XLR plug solderen?

Alvast bedankt!

fredjuh
22 februari 2010, 22:41
Daar heb je een klein trafootje voor nodig denk ik. aarde aan aarde, zorgen dat het signaal door de trafo gaat, en dan heb je pardoes 3 ansluitinkjes voor je XLR!
succes!
latur

Outline
23 februari 2010, 00:49
Of gewoon de afscherming van je kabel op pin 1 & 3 van de XLR solderen en de binnenkern van de kabel op pin 2. Werkt ook hoor...

RB-1
23 februari 2010, 00:59
Of gewoon de afscherming van je kabel op pin 1 & 3 van de XLR solderen en de binnenkern van de kabel op pin 2. Werkt ook hoor...Maar dan wel lekker brommen, als je pech hebt....

Outline
23 februari 2010, 01:19
Denk het niet. Als dat wel zo is, heb je gewoon een slechte mic!

En niet om de grote jongen uit te hangen, maar ik zit al een eeuwigheid in het geluid en ik heb het zo al vaker gedaan.
Daar komt bij dat er zat mixers zijn die een gecombineerde Jack/XLR-ingang hebben waar je dus beiden op aan kunt sluiten en dus ook de aansluitmethode volgen die ik noemde.

Andere vraag: heeft de mic een losse kabel of vaste? Bij losse kabel gewoon een echte mic kabel gebruiken en dan gaat het ook goed.

IN DIT GEVAL IS HET WEL BELANGRIJK DAT JE GEEN PHANTOM POWER GEBRUIKT!
Dan heb je een dikke kans dat je je fantoomvoeding er uit blaast. Dit kan je ook gebeuren als je goedkope mic's gebruikt die standaard wel een XLR-aansluiting hebben...

RB-1
23 februari 2010, 02:33
ik zit al een eeuwigheid in het geluidSinds 1910? Daar kan ik niet tegenop. Dat is inderdaad erg lang, veel langer dan ik zelfs.;)


Daar komt bij dat er zat mixers zijn die een gecombineerde Jack/XLR-ingang hebben waar je dus beiden op aan kunt sluiten Ja, een symmetrische jack (tip +, sleeve - en ground) Maar daar ging het hier niet over.

Het naar ground trekken van 1 van twee symmetrische ingangen kan goed gaan, maar als je kabel langer wordt dan een meter kan het behoorlijk wat rommel opleveren.
Gewoon proberen, maar niet verbaasd kijken als het niet goed gaat....

Outline
23 februari 2010, 02:39
Je kan er rustig van uit gaan dat een microfoon met jack een ongebalanceerde jack heeft. Dit zijn de goedkopere microfoons, waarbij dit gewoon standaard is.

Als je kabel goed afgeschermd is, hoef je echt niet na een meter een dikke brom te verwachten. Reken dat het tot zo'n 10 meter zeker wel kan werken. Je moet alleen er voor zorgen dat je een beetje oppast met stroomkabels, alhoewel dat ook niet meteen tot problemen hoeft te leiden.

Over die ingangen die een combi jack/XLR hebben: die ingang is inderdaad gebalanceerd uitgevoerd, maar zoals gezegd wordt daar (meestal) een goedkope mic met ongebalanceerde jack ingestoken. Dus...

Zoals gezegd, proberen dus. En niet verbaasd kijken als het wel werkt. Het is absoluut niet ideaal om het zo te doen, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan werken...

Ik ga hier niet roepen wat ik doe en voor wie, maar je mag er rustig van uit gaan dat ik wel weet waar ik het over heb.

bert k
23 februari 2010, 09:28
Ja, je verhaal klopt wel, zo doe ik het ook om een gebalanceerd signaal ongebalanceerd aan te sluiten. De vraag is natuurlijk of dat ook voor die mic opgaat. Als het een goedkope is met aangelaste kabel, dan kan het best dat daar maar twee draadjes aanwezig zijn: aarde en signaal. En dan gaat het niet werken.

lindstrom
23 februari 2010, 14:18
als het voor een microfoon is dan is het niet van jack naar XLR maar van XLR naar jack.

erg leuk trouwens! kun je je mic door gitaar effecten halen.. volgens mij is een MXR phase 90 leuk om je stem doorheen te halen.

bert k
23 februari 2010, 14:25
Nee, ik begrijp dat de jack aan de mic vastzit.

lindstrom
23 februari 2010, 15:11
Nee, ik begrijp dat de jack aan de mic vastzit.

Ok dan begreep ik het verkeerd..

gek trouwens, een mic met een jack uitgang..

Gearjunkie
23 februari 2010, 17:50
Ok, moeilijker dan ik dacht dus...
Het is inderdaad een microfoon die destijds niet al te duur was, en waarschijnlijk maar 2 draadjes heeft. Ik kan dus beter uitkijken naar een 'echte' mic. Kost de wereld ook niet lijkt me.

bedankt voor de reacties!

Han S
23 februari 2010, 18:01
Wat voor microfoon is het? Merk en type bedoel ik, want microfoons van Shure en Audio technica werden ook met een snoer er aan vast met 1/4" jack aan het eind, maar waren wel gebalanceerd. Je hoefde alleen uit te vogelen welke van de beide draden heet en koud was en je kon er zo een XLR aan solderen.

De Radio Shack (Tandy) PZM heeft ook een jackplug maar een kabeltje met twee kerndraden en de microfoon heeft een trafootje, dus ook daar kun je zo de plug af knippen en er een XLR op zetten.

Gearjunkie
23 februari 2010, 19:32
Het is een Audio Technica ATR20.

Han S
23 februari 2010, 20:57
Okay, dat moet een vrij behoorlijke microfoon zijn en inwendig zal hij gewoon gebalanceerd zijn schat ik. Ik denk ook dat je er zo een XLR chassisdeel voor microfoons in kan zetten, er zal waarschijnlijk ook al een klein gaatje in de behuizing zitten om dat cassisdeel vast te zetten.

Ik heb acht van die oudere Audio Technica microfoons waar ook een vast snoer aan zat en ik heb daar op die manier XLR delen in gezet zodat ze er net zo uitzien als de duurdere types en er dus gewoon een microfoonkabel in past. Ze gebruiken daar denk ik dezelfde body voor een groot aantal microfoons.

Als je die rubberen plug met draad er uit rukt (zit gelijmd) let dan goed op welke draad naar de tip van de plug gaat, dat is de hete of pluskant. Waarschijnlijk zit de koude of minkant samen met de afscherming vastgesoldeerd.

Bij XLR is 1 afscherming, 2 is heet en 3 is koud.

http://di1.shopping.com/images1/pi/31/a1/81/93984725-450x450-0-0_Audio+Technica+ATR1500.jpg

Gearjunkie
23 februari 2010, 21:39
Ok, dat klinkt goed, maar waar koop ik dan zo'n passend chassisdeel?

edit: ik zie nu ook van neutrik een verloopstuk (na3mj) van XLR male naar 1/4" locking jack. Dat is misschien ook een goede oplossing?

Outline
23 februari 2010, 22:31
Kinders...

Bekijk de aansluitschema's in deze link maar 'ns...
http://www.soundcraft.com/support/guides.aspx#

En vooral niet iemand geloven die weet waar hij het over heeft...

Die verloopplug waar jij het over hebt, doet hetzelfde als wat ik in m'n 1e post zeg. Dus...

En misschien dat die schema's iets zijn voor een sticky?

Han S
23 februari 2010, 22:52
Kinders...

Bekijk de aansluitschema's in deze link maar 'ns...
http://www.soundcraft.com/support/guides.aspx#

En vooral niet iemand geloven die weet waar hij het over heeft...

Die verloopplug waar jij het over hebt, doet hetzelfde als wat ik in m'n 1e post zeg. Dus...

En misschien dat die schema's iets zijn voor een sticky?

Luister vriend, er zijn op dit forum een groot aantal professionals die precies weten waar ze het over hebben. De TS heeft de kennis niet en vraagt om raad, niks mis mee, maar denk vooral niet dat jij de enige bent die het weet.

Goedzo!

bert k
23 februari 2010, 22:57
Kinders...

Bekijk de aansluitschema's in deze link maar 'ns...
http://www.soundcraft.com/support/guides.aspx#

En vooral niet iemand geloven die weet waar hij het over heeft...

Die verloopplug waar jij het over hebt, doet hetzelfde als wat ik in m'n 1e post zeg. Dus...

En misschien dat die schema's iets zijn voor een sticky?

Hey meneer de deskundige, ik doe dit nog maar dertig jaar. TS heeft een ongebalanceerde mic met een aangelast snoer, dat heeft niks te maken met jouw schemaatjes.

Outline
23 februari 2010, 23:38
Hey meneer de deskundige, ik doe dit nog maar dertig jaar. TS heeft een ongebalanceerde mic met een aangelast snoer, dat heeft niks te maken met jouw schemaatjes.

Hij vraagt of hij er een XLR op kan zetten. Het enigste juiste antwoord daarop is: JA! Het is niet ideaal, maar het werkt wel. Die schema's geven aan hoe hij 'm aan moet sluiten.

Wat doe je al precies 30 jaar? Want ik verdien er ook pas een jaar of 14 een extra boterham in de pro light&sound...

bert k
24 februari 2010, 10:05
Ik doe geluidstechniek, PA, studio. Het probleem is, als je een mic met aangelast snoer openmaakt enm er zitten maar twee draadjes in, dat je dan we een XLR kan solderen, maar dan blijt ie nog steeds 6 db zachter dan echt gebalanceerd. Maar het is heel goed mogelijk dat Han gelijk heeft en dat de mic van binnen gebalanceerd is uitgevoerd.
Daar komt bij dat de topicstarter niet veel ervaring heeft met dit soort operaties, dus die zit helemaal niet op moeilijke verbouwingen te wachten.

Han S
24 februari 2010, 17:51
Ik heb zoals ik zei acht AT 832's en dat was indertijd een van de goedkoopste dynamische microfoons van Audio Technica, met zo'n snoer er aan vast. Inwendig waren die gewoon gebalanceerd, net als de duurdere types en ik heb er gewoon XLR delen in geschroefd en gesoldeerd.

Ik begrijp trouwens niet waarom de fabrikant dat niet doet want een chassisdeeltje kost minder dan een stuk snoer met een jackplug er aan.
De body's zijn gewoon standaard.

Outline
25 februari 2010, 02:48
Ik heb ook geen idee waarom ze dat doen...

Die 6db zachter is nog wel op te vangen met de gain-pot.

Maar misschien kan de TS (als hij het allemaal teveel werk vindt) beter gewoon een eurotje of 50/60 uitgeven en een Sennheiser E825 of een Shure PG48/58 kopen. Het zal er dan qua kwaliteit ook niet minder op worden...

Gearjunkie
25 februari 2010, 07:02
Dat is ook wat ik ga doen denk ik. Ik heb niet het idee dat wanneer ik de mic opereer deze er daadwerkelijk beter op gaat worden. Ik mis inderdaad alle ervaring met microfoons, dus een kleine investering zit in het verschiet.

bedankt voor de reacties!

Han S
25 februari 2010, 12:29
Ik heb ook geen idee waarom ze dat doen...

Die 6db zachter is nog wel op te vangen met de gain-pot.

Maar misschien kan de TS (als hij het allemaal teveel werk vindt) beter gewoon een eurotje of 50/60 uitgeven en een Sennheiser E825 of een Shure PG48/58 kopen. Het zal er dan qua kwaliteit ook niet minder op worden...

Kijk, dat zou best zo kunnen zijn, maar Audio Technica maakt uitstekende microfoons. De 832's die ik in de jaren 80 kocht waren toen het goedkoopste model van een merk dat zijn best deed om zich een plaats in de markt te verschaffen en de 832 kostte 49 gulden.

Ik gebruik ze nog steeds, hoewel ik nu rond 60 microfoons heb, ook hele dure.
Een vriend van mij oefent met zijn jazzband wekelijks een avond in de studio en hij speelt contrabas, geen makkelijk instrument voor een microfoon. Ik ben dus in de gelegenheid om eindeloos te experimenteren en heb veel microfoons op veel manieren op die bas uitgeprobeerd.

Live uitversterken gaat bijna alleen goed als je de microfoon met wat schuimrubber in de brug van zo'n bas stopt en het bizarre is dat zo'n Audio Technica microfoon van indertijd nog geen 25 euro als een van de besten uit de strijd komt. Hij doet het zelfs een stuk beter als de Sennheiser MD421 en de MD441, een microfoon van 750 euro. We hebben het hier wel over een vrij extreme, maar algemeen toegepaste manier van een bas microfonen.

Maar ook op blaasinstrumenten als trompet en saxofoon doet de goedkope Audio Technica het een stuk beter als de Shure SM57/58. Meer output, een warmer geluid en een veel betere off axis response.

Een bewering als dat een duurdere microfoon per definitie beter zou klinken is dus complete onzin. We hebben onlangs een recording meeting gehad vanuit dit forum en daar hebben we de goedkope Behringer en Samson microfoons vergeleken met de superdure Neumann M149 en wel op een akoestische gitaar. Die Behringer deed het verdomd goed in vergelijking met de Neumann, wat niet betekent dat hij het op een concertpiano of een Stradivarius viool net zo goed zal doen als de Neumann, maar weer blijkt dat goedkoop niet meteen een stuk minder hoeft te zijn. Ik gebruik vaak Samson CO2 SDC microfoontjes en die doen het helemaal niet verkeerd, 50 euro kost zo'n speeltje.