PDA

View Full Version : Classic player 50's vs 60's strat



Sinner1980
22 februari 2010, 21:59
Hallo allemaal,

Mn Ibanez gaat de deur uit en ik beloof plechtig NOOIT meer een gitaar met tremolo te kopen,bah! Wat een geklooi is dat.
Gezien het feit dat ik laatst voor het eerst een snaar brak tijdens een repetitie en ik de snaar niet kon wisselen omdat deze in mn brug klem was komen te zitten (geen tang bij me) waardoor vervolgens het laatste half uur van de repetitie in het 100 liep heb ik mijn band beloofd een backup te regelen.
Mijn 'main axe' is een vintage hot rod 57 strat dus er komt een stratje bij maar niet zo'n dure want dat staat mijn budget niet toe.
Logisch gevolg is dat er een mexicaantje bij gaat komen en wel één uit de Classic Player series. Dit met name vanwege het fretwerk(medium jumbo) en de hals (ik heb graag een wat dikkere hals).
Gezien ik nu ook op een 50's V hals van maple speel lijkt een CS 50's strat de meest logische keuze;die hals is nl identiek aan die van mn hot rod.
Toch zou ik het ook wel eens leuk vinden om een strat met rosewood toets te hebben (CS 60s strat) maar de radius en de vorm van de hals zijn anders.
Nu vraag ik mij af of er mensen zijn die beide gitaren hebben bespeeld en of dat nou echt zo'n enorm verschil is.
Andere opmerkingen zijn natuurlijk ook welkom.
Zodra ik de betreffende gitaar in bezit heb gaat deze direct naar de regionale afstelgoeroe en wordt de electronica en misschien nog wat andere zaken vervangen. Ook komen er andere pickups in (hoogstwaarschijnlijk BKP sinner in de brug in combinatie met Mother's Milk in midden en halspositie).
Genoeg gezever van mijn kant;jullie beurt!;)

Omag
22 februari 2010, 22:34
Ik heb de Classic Player 60 Strat, maar kan niet vergelijken met de 50 series. Mijn gitaar bevalt me opperbest en een vriend met een USA Standard voelt zich na een vergelijkingssessie een beetje bekocht. Dus 't is wel een fijne gitaar...

Maar.... ehrm... je weet toch dat Strats ook een tremolo brug hebben hé... ;-)

Al gebruik ik de tremelo hendel zelf nooit, maar de brug is zwevend.

dimitri
23 februari 2010, 10:34
Ik denk dqt hij een floyd rose bedoelt. Bij snaarbreuk zou het wel eens meer tijd kunnen innemen dan bij een "gewone" tremelo.
Over de necks kan ik helaas niets vertellen. Maar een tip is: ga eens op zoek naar een zaak waar ze beide hangen, en vergelijk dan zelf even. Wat vind je prettig spelen enzovoort...

FruscianteFan
23 februari 2010, 10:54
Ik snap het niet. Je hebt/had een Ibanez en je hebt een hotrod Strat. De Ibanez gaat weg omdat je een probleem had met de snaar toen die brak op je Ibanez? En nu wil je een backup voor je Strat die op zich geen problemen geeft? Kun je die twee gitaren niet gebruiken als elkaars backup?

Sinner1980
23 februari 2010, 17:13
Ik snap het niet. Je hebt/had een Ibanez en je hebt een hotrod Strat. De Ibanez gaat weg omdat je een probleem had met de snaar toen die brak op je Ibanez? En nu wil je een backup voor je Strat die op zich geen problemen geeft? Kun je die twee gitaren niet gebruiken als elkaars backup?

Ik heb het een beetje beroerd uitgelegd denk ik. Die hot rod is mn gitaar voor de band. Die Ibanez is meer een bij-gitaar om thuis mee te klooien en past qua geluid niet echt bij de muziek die ik maak met de band.
Die snaar brak ik dus op mn strat en daarom wil ik dus een strat als backup en die Ibanez de deur uit. Puur om het feit dat de Ibanez,al is het een fijne gitaar,niks aan de band toevoegt.
Duidelijker nu?:strat:

Sinner1980
23 februari 2010, 17:16
Ik heb de Classic Player 60 Strat, maar kan niet vergelijken met de 50 series. Mijn gitaar bevalt me opperbest en een vriend met een USA Standard voelt zich na een vergelijkingssessie een beetje bekocht. Dus 't is wel een fijne gitaar...

Maar.... ehrm... je weet toch dat Strats ook een tremolo brug hebben hé... ;-)

Al gebruik ik de tremelo hendel zelf nooit, maar de brug is zwevend.

Ja weet ik,ik bedoelde idd op een floyd rose. De tremolo op mn strat is perfect,ontstemt nauwelijks en ik gebruik m vaak.
Die Floyd(of Edge zero eigenlijk) gebruik ik bijna niet en geeft een hoop geklooi met omstemmen en snaren wisselen...back to basics dus:strat:

Sinner1980
23 februari 2010, 17:19
Ik denk dqt hij een floyd rose bedoelt. Bij snaarbreuk zou het wel eens meer tijd kunnen innemen dan bij een "gewone" tremelo.
Over de necks kan ik helaas niets vertellen. Maar een tip is: ga eens op zoek naar een zaak waar ze beide hangen, en vergelijk dan zelf even. Wat vind je prettig spelen enzovoort...

Ga ik zeker doen zodra ik die Ibanez verkocht heb. Ik wil de gitaar wel uit Engeland bestellen want dat scheelt ruim €100,- en met de betreffende zaak heb ik hele fijne ervaringen. Een tijdje terug wilde ze een bepaalde telecaster niet opsturen omdat deze naar de verkoper zijn zeggen gewoon geen goede gitaar was. Ze sturen dus niet zomaar wat op a la Thomann of Music Store.
Met Thomann in principe ook goede ervaringen alleen een beetje een nasmaak van mn explorer,of zou dat nou gewoon aan Gibson liggen vandaag de dag.

Divine
23 februari 2010, 18:15
Je lijkt me een beetje het geval ' Ik weet zelf niet echt wat ik wil ' ;)

Probeer beide gitaren zelf uit, want wat 'verschillend' is, is immers subjectief. Van de 50's weet je het al, omdat de hals volgens jou identiek is. Dan hoef je in principe nog maar 1 gitaar te testen en je hebt je antwoord.

Quicksilver
23 februari 2010, 18:19
Koop een tremel-no? :soinnocent: