PDA

View Full Version : Nieuwe gitaren met brakke frets, een herkenbare ergernis?



Markmoos
22 februari 2010, 21:54
Het valt me de laatste tijd op dat een fatsoenlijke vlakbeurt bij veel gitaarfabrikanten geen onderdeel is van het productieproces. Dure Fenders en Gibsons van 1000+ euro met waardeloos gevlakte frets zijn geen uitzondering. Neem maar eens de proef op de som en doe een bend op de 14e fret van wat willekeurige nieuwe gitaren, flinke kans dat deze "choked". Ook zorgt deze slechte afwerking ervoor dat een lage actie vaak niet mogelijk is zonder vlakbeurt. De gitaren hebben dan fretbuzz als een bezetene. Het viel me op dat sommige merken er wél in slagen om gitaren met fatsoenlijke vlakke frets af te leveren. Merken die naar mijn mening slecht frets vlakken zijn met name Fender, Squier, Gibson, Epiphone. Merken die dat beter doen zijn: Ibanez, yamaha, jackson, spector, schecter. Ltd/esp is wat wisselvallig, sommige gitaren zijn perfect en anderen zijn waardeloos. Het valt me op dat met name Amerikaanse bouwers gemiddeld vaak slechter gevlakte frets hebben dan Japanse bouwers, als ik zo mag generaliseren. Wat is jullie ervaring hiermee? Welke merken zijn aan- of af te raden?

Tho
22 februari 2010, 22:31
Ik speel trouw jackson, heb zowel USA als duurdere jappen gespeeld, en op allemaal waren de frets perfect.

Ik heb ook een middenklasse BC Rich, waarvan de frets ook prima zijn, maar ik kan me maar zo voorstellen dat je op een vette Gibson dergelijke kutkwaliteit kan verwachten. Ik heb bijvoorbeeld eens een Gibson GT (+3000 euro) in m'n handen gehad, waarvan de tone knop aanliep tegen de body....

Lykke
22 februari 2010, 22:34
Mijn gloednieuwe Epiphone Les Paul had toch echt een servicebeurtje frets afvlakken nodig.

Ik denk niet dat je uberhaupt kunt generaliseren. De ene gitaar van hetzelfde merk, fabriek en type komt goed uit de fabriek, de andere gewoon bagger.

ß@®+
23 februari 2010, 15:56
Mijn jackson is ook niet heel super gevlakt, maar ik heb hem ook al een tijdje en het valt me pas het laatste jaar op. Dus het hoeft niet perse aan jackson te liggen.