PDA

View Full Version : Effectloop preamp - gebruiken Ja/Nee



groovieguitarguus
22 februari 2010, 21:05
Zeker niet dat ik ontevreden ben over mijn sound, ben ik me meer aan het verdiepen in mijn G-System.
Deze heb ik nu aan de effectloop van mij pre-amp (triaxis) hangen.
Echter is er een flink percentage gitaristen die de effectloop van de preamp niet gebruiken, maar als volgt aansluiten.

Gitaar -> Preamp mono -> Effectprocessor -> stereo out naar stereo in Eindtrap.

Wat is jullie mening / ervaring hiermee?

Liquid_Metal
22 februari 2010, 21:15
Maakt volgens mij geen donder uit als je een seriele loop hebt. Bij parallel natuurlijk wel want dan zou je kunnen mixen.
Het scheelt in ieder geval kabels en het is makkelijker. Ik merk bij mijn setup geen verschil tussen de eerste en tweede methode.

Nocki
23 februari 2010, 08:04
Het lig er even aan waar de de grqfisch eq zit van de triaxis.
Ik dacht uit mn hoofd dat de triaxis een instelling had waarmee je de 5 of 6 bekendste instellingen voor de 5bands slide eq van alle bekende mesas kon instellen.
Die klinkt het leukste na je fx geloof ik.
Bij de combo's en heads met die eq zit die eq ook altijd achter de fx loop!
Check maar eens wat het met je sound doet.

De delay attack en andere fc gaan opeens heel anders klinken met een EQ ervoor ipv erna.

groetjes

NOcki

paulusdeBKB
23 februari 2010, 12:25
Daar komt bij: een aantal effecten klinkt bij overstuurde geluiden heel anders als je ze voor de preamp zet ipv in de effectloop. Zo klinkt chorus voor een overstuurde preamp modderiger, een wah voor de preamp klinkt wilder (en erna meer gelikt, minder geprononceerd) etc.

Je zult moeten experimenteren om uit te vogelen wat je het beste bevalt, klankmatig. Maar de vuistregel is: filters, octavers, compressie, EQ, tremolo, phaser houd je voor de preamp/oversturing. Modulatie-effecten (chorus, flanger) en tijd-effecten (delay, reverb) zet je in de fx-loop.

De functie van een clean boost is ook afhankelijk van zijn plaats in de keten. Voor de preamp geeft 'ie meer gain EN meer volume bij een cleane sound. Hoe zwaarder de oversturing is die je uit je pre-amp haalt, hoe minder invloed de booster heeft op het volume (wat ook wel logisch is, want oversturing voegt compressie toe. Het signaal wordt dus minder dynamisch). Hij voegt vooral extra gain toe. Zet je een clean boost in de effectloop, dan zal hij ook bij overstuurde sounds altijd een volumeboost geven, maar je krijgt er niet veel extra gain mee.

Liquid_Metal
23 februari 2010, 14:14
Yep goed uitgelegd. Valt tremolo ook onder filter? In de G-Major wel, maar die zou ik toch echt ná de preamp zetten. Andere filter effecten daar zijn wah en resonator, die standaard voor de preamp staan.

Nocki
23 februari 2010, 14:37
Ik heb even voor je zitten zoeken in de handleiding van de triaxis maar ik kan helaas niet vinden of de EQ/Dynamic control voor of na de loop zit.

De G-major, G-system en G-force zijn allemaal erg gevoelig voor het signaal wat ze binnen krijgen. Aangezien je fxloop van de triaxis een eigen controll heeft denk ik dat je de beste verhouding kan krijgen met de loop. Mesa amps hebben toch al een moeilijke fx loop die voor mij nooit lekker heeft gewerkt met spul van TC.

Probeer maar eens uit wat voor jou beter klinkt. Ik denk dat de G-system in de loop de beste mogelijkheden geeft om je verhoudingen te regelen.

Met een tremolo voor je preamp kan je de mate van oversturing regelen in de pulse. Erg grappig effect maar rommelig klinkend. ja gaat van clean naar drive en terug.
In de loop klinkt de Tremolo netter en strakker.
Ook een Chorus klinkt naar mijn idee beter in de loop.
Een phase kan op beide plaatsen heel goed klinken maar dat ligt aan het type phaser.
EQ's zet ik ook liever na de preamp maar het ligt eraan waarvcoor je m wilt gebruiken. Het karakter van de overstuiring kan je heel mooie veranderen cdoor de eq ervoor te gebruiken!

groovieguitarguus
23 februari 2010, 23:44
Dank voor jullie heldere input.

Wat betreft de volgorde van effecten, managed de G-system dit wel in een volgorde zoals PaulusdeBKB noemt.

Gitaarinput -> G-system filter deel -> Loops -> Preamp -> Modulatie en delay -> output.
Zie de (belachelijk grote) afbeelding ;-)

Wat betreft de G-system, wil ik binnenkort een discussie openen met 'Tips and Trics'.
Mede n.a.v. dit verhaal van 'Laird Williams': http://www.guitaraffair.com/pdfs/g-system-configuration-and-troubleshooting-guide.pdf
Niet dat ik nu zo technisch onderlegd ben, maar ik wil meer G-systems gebruikers informeren/enthousiasmeren. En ook input en ervaringen uit wisselen. Qua concept en mogelijkheden is de G-system een geweldig apparaat.

De auteur is critisch op de veel te beknopte handleiding van TC.
Hierdoor raken veel gebruikers gefrustreerd, of klagen over (veel) ToneSuck. (Dit geeft wellicht het apparaat onterecht een slecht imago).

Als je zaken stapsgewijs uit dit artikel goed volgt (is soms wel wat langdradig verhaal), kom je tot geweldige resultaten (volgens de auteur).
Veel zaken in dit verhaal, zijn denk ook voor ander TC gebruikers erg interessant. Met name het deel over impedantie effectloop en wijze waarop sommige versterker merken hiermee omgaan (Waar Nocki al op wees).

Wordt vervolgd.... en nogmaals dank voor de input!!!

http://www.tcelectronic.com/media/G-System_Rackunit_front(1).jpg

minoin
24 februari 2010, 20:27
Hmmm, ik weet ook niet zeker waar de EQ curve van de TriAxis zit, maar volgens mij zit de Treble, Mid en Bass voor de preamp en de EQ curve parallel na de preamp. Dit is echter niet zo bij elke mode. Elke mode heeft zijn eigen circuit en volgens Mesa Boogie is de EQ curve (Dynamic Voice dus) daarin selectief. Dus die verschilt per mode hoe hij erop reageert.

Nocki
24 februari 2010, 20:31
Hmmm, ik weet ook niet zeker waar de EQ curve van de TriAxis zit, maar volgens mij zit de Treble, Mid en Bass voor de preamp en de EQ curve parallel na de preamp. Dit is echter niet zo bij elke mode. Elke mode heeft zijn eigen circuit en volgens Mesa Boogie is de EQ curve (Dynamic Voice dus) daarin selectief. Dus die verschilt per mode hoe hij erop reageert.


Dat is idd de vraag.
Bij Mesa zit de normale toonregeling 9 van de 10 keer idd voor de oversturing. Dat is ook de reden waarom de Mesa's wat anders reageren dan bv De marshalls die die toonregeling na de oversturing hebben.

Bij de Mark series is de 5 bands graphic eq na de fx loop.

Een goede manier om hier achter te komen is om de preamp alsvolgt aan te sluiten.

FX send naar kanaal A van de poweramp en de out put naar B.

Als je de Dynamic voice dan gebruikt en er zit verschil tussen de sounds zit de DV er dus achter...

check het eens.. Ik ben erg benieuwd!

groovieguitarguus
25 februari 2010, 22:55
Hey Nocki...

Vandaag de boel omgeplugd. Het hele signaal zit voor de effect-loop (zover ik kan horen). Ook de 'Dynamic Voice' regelaar (preset instellingen van de Graph EQ).
Wat niet meer werkt is de output regelaar op de voorzijde. Ik moest dus wel de presets qua volume minderen anders stond de boel enorm te 'clippen'.

Het geluid lijkt wel directer, maar heb het nog niet op flink volume kunnen beoordelen. Zal ook mede komen omdat ik de G-System al wat 'getweaked' heb.

Nocki
26 februari 2010, 07:52
Leuk om te horen dat dat zo zit... ik had het niet verwacht :)

Nu hoef je alleen nog maar te checken wat het beste klinkt. Met de controlls van de fx loop kan je zorgen voor de beste volume instellingen voor de g-system en met de output de beste instelingen voor de poweramp. Even kijken wat het beste klikt dus.
succes