PDA

View Full Version : effectsloop of 2e amp?



Keevinkos
22 februari 2010, 20:38
Wat kan ik het beste als effectsloop gebruiken bij een buizenversterker waar een attanuator achter zit, waarbij het lijkt alsof de amp op volume 10 staat? (Waar je dus ook eindbuizenscheur hebt.) Kan ik de pedalen die ik in de loop wil dan het best ook in de effectsloop doen, of klinkt het beter als ik er een 2e cleane (evt. power) amp achter doe waartussen ik de pedalen plaats?

Mitch
22 februari 2010, 22:39
Mijn eerste gedachte is: waarom wil je nou per se die eindbuizenoversturing? Vind je het echt zelf mooier? Of lees je teveel internetverhalen dat dat per se beter is? En heb je een idee hoe hard je door je eindbuizen heengaat en wat een belasting het is voor de rest van de amp?
Maar goed...
Als je eindtrap zelf ook echt aan het oversturen is dan heeft de loop geen nut meer. Dan vervormt alles. Dus nogmaals: wil je dit echt?
Als je amp alles aan het vervormen is zul je dus via een vierde input (Marshall style) of via een line out een droog signaal naar een andere amp moeten gooien.
Maar ja, als je per se die classic rock sound wil dan heeft je amp natuurlijk helemaal geen effect loop, slecht voor je tone man :seriousf:

Keevinkos
23 februari 2010, 07:39
ja, dat wil ik echt. Ik wil me hierdoor eens door andere gitaristen onderscheiden die hun scheur uit bijv een (voor mij) saai en vooral standaard pedaaltje halen.;) (en bovendien klinkt het voor mij stukken mooier) Ik heb hier het geld echt voorover om dat te krijgen, en bovendien ga ik dan met een a/b switch switchen naar een andere cleane amp. Die dan evt. ook als power amp nog gebruikt kan worden.:)

nico verduin
23 februari 2010, 08:13
Ik hoop ook dat je dan het geld ervoor over hebt om een paar keer per jaar je buizen te vernieuwen... ik heb een paar klanten die hun versterker op deze manier behandelen (2 standen: uit en voluit). Eentje heeft vervolgens een loadbox erop zitten..... Maar die moeten dus regelmatig hun buizen vervangen omdat ze opgebrand zijn. En op volle belasting gaat dat beduidend sneller als de amp af en toe op volluit...
Je bent een jaar of 14 meen ik me te herinneren. Dus dat wordt een hoop bijbaantjes:) of een goede sponsor:seriousf:

Nitefly7
23 februari 2010, 08:52
Wat kan ik het beste als effectsloop gebruiken bij een buizenversterker waar een attanuator achter zit, waarbij het lijkt alsof de amp op volume 10 staat? (Waar je dus ook eindbuizenscheur hebt.) Kan ik de pedalen die ik in de loop wil dan het best ook in de effectsloop doen, of klinkt het beter als ik er een 2e cleane (evt. power) amp achter doe waartussen ik de pedalen plaats?

los van het eindbuizen-verhaal...
ik begrijp je vraag niet helemaal, m.b.t. eindbuizenscheur + pedalen.. ?
om welke effecten gaat het bijvoorbeeld?
en welke versterker(s) gebruik je?

is het zo dat je je eindbuizenscheur gebruikt voor je 'vieze' geluid, en dat je vanuit de voorversterker (fx-send, bij parallele loop), via je pedalen naar een 2e poweramp wilt gaan?
dus
pre-amp -> poweramp van versterker 1 (zonder fx) + pre-amp fx-send -> pedalen -> poweramp van versterker 2 (met fx) ... ?

of is het eenvoudiger, dus dat je 1 versterker voor je scheur-sounds wilt gebruiken en 1 versterker voor je clean sounds + effecten?:
gitaar -> a/b switch -> A: buizeneindscheur-ding B: pedalen + clean amp


----

ik heb een tijdje (ik denk een week of 1,5) met een 2 amp-setup gespeeld, een beetje Eric Johnson-achtig: Marshall-scheur met wat delay en extra boost + cleanere amp met chorus, delay en beetje overdrive..
klinkt hemels, maar je bent langer bezig dan je drummer om dingen klaar te zetten en af te stemmen op de plek waar je speelt...

na wat rondspelen met pedaaltjes, ben ik nu meer dan dik tevreden met mijn een enkele Fender Jazzmaster Ultralight (250w Solid State/transistorbak) en een 2-tal (over)drive pedalen: voor mijn soort optredens ('jazz', funk, rock/covers) haal ik de scheur die ik dynamisch genoeg vind, de feedback die controleerbaar is, en het 'geluid' waarmee ik mezelf ook denk te onderscheiden van 'de anderen'..

Keevinkos
23 februari 2010, 16:07
is het echt ZO slecht voor je buizen dan? Ik zou het geen ramp vinden als ik ze 1 keer per jaar moet vervangen (eindbuizen dan) Dat heb ik er voorover. (misschien 2x ook wel...)
Ik heb 3 baantjes (waar van 2 zwart dus montje dicht:)) En vooral in de zomer ben ik daar ontzettend veel mee bezig, ik wil een oude London city op de kop tikken en die onder de loep nemen:)

De cleane amp gebruik ik dan als power amp en als cleane amp. (waar ik dus tussen kan switchen) De reden dat ik een loop wil is voor pedalen als Delay, Flanger etc.

Moet ik de effecten trouwens voor de attenuator of erachter doen?

Ik bedoel het volgende:

Gitaar --> Effecten-->A/B Switch --> London City top --> Effecten --> Attenuator o.i.d. --> Cleane amp --> 4x12 kast
Als ik dan clean wil sla ik alles na de switch over en kom uit bij de cleane amp. (er loopt dus een 2e kabel uit de B van de switch door naar de cleane amp.

Nitefly7
23 februari 2010, 16:10
is het echt ZO slecht voor je buizen dan? Ik zou het geen ramp vinden als ik ze 1 of 2 keer per jaar moet vervangen (eindbuizen dan) Dat heb ik er voorover.
Ik heb 3 baantjes (waar van 2 zwart dus montje dicht:)) En vooral in de zomer ben ik daar ontzettend veel mee bezig, ik wil een oude London city op de kop tikken en die onder de loep nemen:)

Ik zal even mijn "droomsetup" proberen uitteleggen:

die keren dat je ze moet vervangen, zijn eigenlijk onnodig, als blijkt dat je je amp niet constant op 100% vermogen wilt laten draaien , en dan ook nog eens met die power soak terugdraait..
kun je net zo goed een amp met lager wattage pakken, en diens buizen laten koken..
ik ben van buizen afgestapt, maar ik durf je niet te zeggen hoe vaak (hoe weinig?) de gemiddelde gitaar-netter zijn buizen vervangt..
ik heb bijna 6 jaar met buizen gespeeld, en ze misschien maar 2x hoeven vervangen (overigens was dat ook met 'n power soak/Loadbox......)

Keevinkos
23 februari 2010, 16:28
ik kan de amp ook eenvoudig 50 watt maken. Is dit al beter voor de buizen?
iig scheelt het alweer de helft van het geld voor de buizen:seriousf:

TimS
23 februari 2010, 16:31
Ik ben bang dat je echt geen beter geluid gaat krijgen uit meerdere versterkers waaronder een London City dan wanneer je gewoon een goede, duurdere versterker koopt. Als je speciaal wilt zijn kan je kan beter een custom overdrive pedaaltje laten maken door een of andere vage pedalbouwer uit Combodja of je versterker ondersteboven zetten.

Realeigo
23 februari 2010, 16:38
Ik ben bang dat je echt geen beter geluid gaat krijgen uit meerdere versterkers waaronder een London City dan wanneer je gewoon een goede, duurdere versterker koopt. Als je speciaal wilt zijn kan je kan beter een custom overdrive pedaaltje laten maken door een of andere vage pedalbouwer uit Combodja of je versterker ondersteboven zetten.

+1
Dit werd al in de 70's gedaan je bent dus echt niet vernieuwend of anders.

Keevinkos
23 februari 2010, 16:44
dat weet ik maar wel iets anders dan de gemiddelde gitarist die in een kroegje staat:)

Nitefly7
23 februari 2010, 20:48
dat weet ik maar wel iets anders dan de gemiddelde gitarist die in een kroegje staat:)


je hebt het toch nog steeds over je geluid heh?
kijk uit dat je door je versterker-bomen je bos dadelijk niet meer ziet; in mijn ervaring is het kroegje en de gitarist zelf altijd tevredener met 1 goede amp, evt. 2 kanaals, maar liefst nog gewoon een dijk van een clean sound of 'drive' geluid, dat je met pedalen naar scheur, en met je volumeregeling en dynamiek naar 'zachtjes' krijgt...
als je je wilt onderscheiden door ipv 1 amp-met-wat-pedaaltjes, een complete 2e versterker wilt meezeulen, dan loop je ook de kans dat je je onderscheidt door het feit dat je niet langs cafégasten kunt wandelen met die grote kasten aan weerszijden als je 'het spul alvast binnen wilt zetten'..
just a word of warning..

je hebt overigens nog steeds niet gezegd welke spullen je gebruikt en welke versterker je wilt aanschaffen, om te combineren met je huidige -nu nog onbekende- versterker ....

Keevinkos
23 februari 2010, 21:34
Het is de bedoeling dat de scheuramp een oude London City wordt, wat de cleane amp wordt weet ik nog niet. Waarschijnlijk zal ik die ook nog niet zo snel hebben. Ik ga eerst een LC kopen, modificeren etc. Waarschijnlijk heb ik dit jaar nog geen cleane amp, maar ik wil er wel langzaam naartoe werken. Ik wil hiermee bereiken dat ik geen dingen ga doen die later niet nodig hoefden te zijn etc. bijv de effectsloop laten inbouwen. (waarschijnlijk heb ik ook nog niet genoeg geld voor een hotplate, dus zet ik er eerste een goedkope MV in)

Moet de cleane amp trouwens nog een bepaalde wattage hebben wil je hem veilig gebruiken?

Ik speel trouwens op mijn eigengebouwde EVH 5150. (ik heb nog nooit op een fijnere gitaar gespeeld:seriousf:)

Bovendien heb ik nog een Roland cube die ook nog altijd gebruikt kan worden:)

FruscianteFan
23 februari 2010, 23:05
Ik snap niet helemaal wat je nu wilt bereiken met die effectsloop. Wat ik wel weet: mijn Blues Junior is een 15 watt versterker, met vrij hete afstelling. Je kunt makkelijk de preamp oversturen (door volume hoger dan, zeg, 5 te zetten), maar je kunt ook zonder al teveel moeite de eindversterker cranken. Ik hoor geen verschil tussen de twee, het enige is dat ik de eindversterkeroversturing niet wil.

Als je je zo nodig wilt onderscheiden van andere gitaristen door je klank: heel veel oefenen, en vooral niet teveel op zoek gaan naar 'die sound van...' (en dan met name op het punt van techniek), of je juist door heel veel verschillende artiesten laten beïnvloeden. Als het goed is, klink je vanzelf wel als jezelf. Wel grappig: ik heb wel eens een video gezien waar de gitaartechnicus van Frusciante op zijn spullen speelt, voor het concert op Slane Castle. Klinkt totaal anders dan Frusciante, op precies dezelfde spullen. De één klinkt als een doorsnee kroeggitarist met iets te dure spullen, de ander klinkt als geen ander.

Verder weet ik niet waarom je je precies wilt onderscheiden. Wil je uniek zijn en opvallen? Gaat je vast niet lukken, enkel door een trucje voor nét een andere sound (of dat nou lukt of niet).

TimS
23 februari 2010, 23:27
Als je echt zo graag een onhandige, onnodige setup wilt hebben om speciaal te zijn had je je antwoord al in de eerste post:

Als je eindtrap zelf ook echt aan het oversturen is dan heeft de loop geen nut meer. Dan vervormt alles.
Voor de rest proberen we je te helpen voorkomen dat je straks 2 versterkers hebt waarbij je 2 keer per jaar 100 euro kwijt bent aan nieuwe eindbuizen en waarvan het geluid je misschien toch wat tegenvalt.

Waarom ga je eigenlijk voor die London City? Je hebt toch wel door dat er versterkers zijn die veel beter klinken?

Realeigo
23 februari 2010, 23:48
Als je echt zo graag een onhandige, onnodige setup wilt hebben om speciaal te zijn had je je antwoord al in de eerste post:

Voor de rest proberen we je te helpen voorkomen dat je straks 2 versterkers hebt waarbij je 2 keer per jaar 100 euro kwijt bent aan nieuwe eindbuizen en waarvan het geluid je misschien toch wat tegenvalt.

Waarom ga je eigenlijk voor die London City? Je hebt toch wel door dat er versterkers zijn die veel beter klinken?

Je moet nu wel ff doorhebben dat de 2de amp clean blijft en dus niet 'cranked' wordt. Dus dat valt mee. Verder ben ik van mening dat London cities veel beter zijn in pedalen slikken dan cranked klinken. (Ik heb er eentje gehad.. ) Een gemarshalliseerde lc zou wel weer goed kunnen klinken.


Gitaar --> Effecten-->A/B Switch --> London City top --> Effecten --> Attenuator o.i.d. --> Cleane amp --> 4x12 kast
Zo verknal je niet alleen buizen maar al je effecten + output tranny van je amp. :seriousf:

Keevinkos
24 februari 2010, 08:18
het is ook de bedoeling dat die LC "gemarshalliseerd" wordt. (en bovendien kosten die dingen geen drol:))

Oftewel de effecten moeten na de attenuator?

Nitefly7
24 februari 2010, 08:45
het is ook de bedoeling dat die LC "gemarshalliseerd" wordt. (en bovendien kosten die dingen geen drol:))

Oftewel de effecten moeten na de attenuator?

ik had nog wat vraagjes voor je:

welke effecten gebruik je?

en heb je nu een EVH 5150-gitaar ?of 5150 (Peavey-achtige) amp?

even in het kort:
welke apparatuur heb je op dit moment ?

en welke denk je aan te schaffen?

waarom een LC modificeren, als iets als een Laney, Hiwatt of Mesa voorhanden is met vrijwel alle opties die je denkt nodig te hebben?
of een Marshall Haze o.i.d. ?

en om welke effecten gaat het?
wil je je scheurbak, ZONDER fx gebruiken, en je effecten alleen door je clean amp jagen?


ben je niet gewoon op zoek naar een zgn. wet/dry combinatie?
dus een versterker die je voor clean + scheur gebruikt, zonder effecten en dat je via een line-out (bijvoorbeeld op de uitgang van je attenuator) je effecten (delay, chorus, reverb etc) via een 2e versterker laat klinken?
hierdoor heb je de definitie van een full-blown amp, en de 'ambiance' en kleuring van je effecten... ?

----
de opmerking over de Cube, 'die je nog kon gebruiken' staat aan de rand van een risico: dat je alles wat je hebt/had, constant wilt meeslepen naar optredens...!

gevaar daarvan is dat je altijd 'alles' bij je hebt (voordeel + nadeel), en dat je onnodig dingen als aardlussen (ik had voor mijn amp + pedalboard combinatie afgelopen zondag al te weinig stopcontacten, t.g.v. onze nieuwe zanginstallatie), hernia's en de eerder genoemde 100 euro + per jaar aan eindbuizen op de loer hebt liggen..

iWishmaster
24 februari 2010, 09:36
Voordat je met al je vragen komt, begin eens gewoon heel simpel:
Koop zo'n London City en een attenuator (oid). Gan dan eens aan de slag om uit die combinatie een goed geluid te krijgen. Als dat je al lukt, ben je een heel eind. Zet de effecten maar gewoon voor de versterker, delays/chorus etc. na eventuele drive pedalen en dan gaat dat prima.

Je probeert nu al een 2-jaren plan te ontwerpen voor het krijgen van 'jouw ultieme sound' terwijl ik uit je posts opmaak dat je eigenlijk niet echt een idee hebt wat dat is: je wilt alleen anders zijn als de rest. Zelfs professionele gitaristen met bakken geld doen er soms tientallen jaren over om hun sound te vinden. Misschien is een amp op 10 met een hotplate wel wat je zoekt, maar probeer dan gewoon eens precies dat en ga dan pas verder met de rest. Voordat je honderden, zo niet duizenden, euro's verder bent met gear waarvan je niet eens weet hoe het werkt en de klank je misschien wel tegenvalt.

Realeigo
24 februari 2010, 09:48
Oftewel de effecten moeten na de attenuator?

Liefst op de line out van de attenuator. In het pad tussen de versterker en de speaker is niet slim want daar komt een laag impedantie signaal met heel veel power (genoeg om alle fijne draadjes in je pedalen te doen smelten) door. Een attenuator heeft meestal een optie van een line out die dat signaal omzet in een bruikbaar line signaal voor je pedalen/opname etc.

Verder zou ik zorgen dat als je een 2de amp gaat mee slepen, het er eentje is waar wel een loop op zit, zodat je als je het geluid van je cranked gemarshalliseerde lc speelt niet nog eens door de preamp van de 2de amp verneukt wordt en je kan inprikken op de power amp van de 2de amp.

Wat je kunt doen:

Gitaar-> Wah/Comp/Boost/(OD) -> London City + attenuator (+evt speaker) OF Preamp van 2de amp -> MOD/Delay -> Power amp 2de amp -> Speaker

Mitch
24 februari 2010, 10:08
Ja, ik had dat idee van je voor aanschaf van een LC al in mijn geheugen staan. Slim, een amp met goedkope parts helemaal open trekken. Alsof dat nog lekker gaat klinken... :dontgeti: Vergis je niet in het modden, dat is niet zaligmakend op een LC. Naar mijn mening zit je veel te veel na te denken over wat stoer is dan dat je ook daadwerkelijk ervaring hebt/een eigen idee hebt over hoe je een amp lekker kunt laten klinken.
Ik begrijp dat je goede ervaringen hebt met het maken van een eigen gitaar, maar met een amp is dat weer heel wat anders. Ik heb er nu een paar gehoord, gemodde LC's, maar geweldig was het nooit.
En los van de sound: amp op full blast en dan een attenuator erop: het vreet eindbuizen. Ga je dan ook zelf steeds de amp biassen bij inprikken van nieuwe buizen of moet je 'm daar steeds voor wegbrengen? Niet praktisch...

Dan toch nog maar even een paar dingen over de aftakking: er worden nu verschillende dingen gezegd en ik denk dat het ervan afhangt wat jij wil.Ga je de pre amp van je geplande amp nou redelijk laag houden qua gain? En wil je dat je delay en chorus (staan die gepland of heb je die al?) een redelijk clean signaal te verwerken krijgen? Zo ja, dan aftakken na de pre amp.
Wil de dat er een overstuurd geluid door je modulatie gaat maar dat dat signaal verder onvervormd wordt versterkt, dan volstaat de line-out van de attenuator.

Nils47
24 februari 2010, 14:51
Gewoon een Orange Rocker 30 kopen en die op half volume zetten. Brute rocksound en enkeltje KNO-arts...

Keevinkos
24 februari 2010, 16:27
Om even een lang verhaal kort te maken:

Ik zorg gewoon dat ik van 't zomer een oude LC bak koop, (die kan ik goedkoop laten modificeren) Daar zet ik wrs een MV in, en spaar ik door voor een attenuator. (een nieuwe 4x12 heeft voorrang, maar ik heb hier erg goede speakers liggen) Wat ik eigenlijk wel jammer vind, omdat ik zo weinig mogelijk in wil boren...:makeup: Ik heb nu een aantal pedaaltjes, deze vullen zich ook langzaam aan naar mijn wensen. Verder heb ik nog een cleane amp hier in de schuur staan, (was ik even vergeten:)) 100w transistor een oude peavey, die ook nog kan gebruiken als ik dat wil.

Nog heel even over de LC: http://www.youtube.com/watch?v=cIx2uOCKCr0
Geweldig geluid vind ik, (niet errugg veel gain maar ook dat kan verholpen worden) Ik heb ook weleens gehoord dat iemand een stock LC had, daar een hotplate achter zette, en een perfect slash geluid uit wist te halen.:crazyhappy: (ze kunnen onderling verschillen)

Dan zien we wel verder, en bovendien vind ik dit soort dingen gewoon interressant:seriousf:

M.COM
24 februari 2010, 16:44
Wel grappig: ik heb wel eens een video gezien waar de gitaartechnicus van Frusciante op zijn spullen speelt, voor het concert op Slane Castle. Klinkt totaal anders dan Frusciante, op precies dezelfde spullen. De één klinkt als een doorsnee kroeggitarist met iets te dure spullen, de ander klinkt als geen ander.


Volledig off topic waarvoor mijn oprechte excuses maar van waar heb je dat filmpje? :)

Btw, een zoektocht naar je geluid blijft duren. Je muziek is echter het belangrijkst. Wil je opvallen in een kroeg? Zorg dan voor songs die in het hoofd blijven hangen, de gear komt later ;).

FruscianteFan
24 februari 2010, 17:02
Volledig off topic waarvoor mijn oprechte excuses maar van waar heb je dat filmpje? :)

Btw, een zoektocht naar je geluid blijft duren. Je muziek is echter het belangrijkst. Wil je opvallen in een kroeg? Zorg dan voor songs die in het hoofd blijven hangen, de gear komt later ;).
http://www.youtube.com/watch?v=G1XPpC2Hve0

ontopic: je wilt allemaal gekke dingen doen om een unieke sound te krijgen maar intussen wil je ook gewoon Slash's geluid nabootsen?

Keevinkos
24 februari 2010, 18:35
dat heb ik niet gezegd, ik zei dat iemand met een stock LC al een perfect Slash geluid had. Om aan te geven dat LC's best goed kunnen zijn:soinnocent:

Mitch
24 februari 2010, 21:30
Je wuift 't leuk weg allemaal zonder ergens écht op in te gaan, ghehehe. Ga je liederlijke gang, maar als je op een forum op advies vraagt en je krijgt, zij het over een bijzaak, niet op de hoofdvraag, meerdere antwoorden van veschillende personen die in dezelfde richting wijzen... je zou kunnen overwegen ze serieus te nemen :D

JvD.
27 februari 2010, 21:42
Wat een gedoe, als je vaak moet spelen wil je een kleine 1x12 buizen combo en een hanteerbaar pedalen board en dan speel je de shows van je leven en in die wan-acoustiek klink je geweldig.
fuck yeah!