PDA

View Full Version : Doorgesleten fretten of niet?



Romess
22 februari 2010, 15:31
Goedemiddag.

Ik heb een probleem met mijn recentelijk aangeschafte Garrison. Ik denk namelijk dat de fretten zijn doorgesleten, maar voor de rest hebt ik nul komma nul ervaring met gitaardefecten dus ik dacht laat ik maar de kwalen maar beschrijven en wellicht dat jullie me verder kunnen helpen :). Ik heb een Garrison G40-Ce. Een massieve staalsnarige dreadnaught waarvan de 1e en 2e fret kraken (feedback in de elektrische wereld volgens mij) op de G-snaar. Als ik een nummer tokkel en dus rustig aansla heb ik het bijna niet, maar zodra je een akkoord speelt komt er een hele nare krakende ondertoon doorheen. Als ik de gitaar lager stem dan is er nog meer feedback. Nog een probleem waar ik zelf weinig last van heb is de 17e fret op de G-snaar. Deze lijkt 'overgeslagen' te worden. Als ik van de 16e naar de 17e fret ga dan slaat hij een noot over, de 17e en de 18e fret klinken dus nagenoeg hetzelfde. Alleen als ik de 17e fret enorm hard indruk dan krijg ik er een krakende halve toon uit die hij hoort te geven. Iemand tips?

Mvg

aaronstonebeat
22 februari 2010, 16:38
'Fret buzz' wordt dat wel genoemd.

Druk een snaar tegelijk in in de 1ste en de 15de positie. Rond de 7de positie zou die snaar dan een kleine afstand tot de fret moeten hebben. Enkele tienden millimeters, 0,3 mm ongeveer.

Op basis van je verhaal zou het me niet verbazen als dat bij jou minder is ofwel dat de hals te recht, misschien wel een beetje bol staat.

aaronstonebeat
23 februari 2010, 03:42
Fotootjes misschien? Kan eigenlijk vanalles zijn.

Yek1
23 februari 2010, 11:34
Elke keer als ik de topictitel lees, denk ik eventjes dat er staat: "Doorgevreten sletten". Ligt dat nou aan mij? :-)