PDA

View Full Version : Wat doe ik fout bij het solderen van mijn nieuwe element



Jay75
22 februari 2010, 15:15
Ik ben nu aan het solderen, een Gibson Angus Young humbucker in mijn SG.
Echter doe ik iets niet goed want er komt geen geluid uit.

Dit is het eerste element dat ik vervang trouwens :)

Het element dat er uit kwam zat volgens mij maar op 1 plek vast?

Op het onderste plekje ( van de 3 ) van de pot.

Volgens het schema moet ik het rode snoertje aan de controls vast solderen ( controls is dat dan dat plekje waar die andere aan vast zat? )

De zwarte en shield moeten naar GROUND, Maar is ground waar de aarde snoer aan vast zit gesoldeerd of is dat solderen aan de pot.

Ik heb ze ook een keer omgedraaid maar geen geluid dus ik doe iets niet goed.

( die extra draadjes heb ik aan elkaar gesoldeerd omdat ik m niet ga splitten, volgens mij heb ik ook niks gekruisd)

Wie kan in het duidelijk nederlands zeggen waar ik de rode ( controls ? ) nou moet vastzetten en de zwarte en shield ( Ground? )

Hiro
22 februari 2010, 15:19
zo behoort ie te zitten:
http://www.seymourduncan.com/images/support/schematics/2h_2v_2t_3w.jpg
Kleuren kunnen per merk wijzigen:
http://www.seymourduncan.com/images/support/schematics/color_codes.jpg

Jay75
22 februari 2010, 15:33
Ja volgens mij heb ik het zo zitten toch?

De groene en witte samengesoldeerd en tape omheen

De rode naar de controls

De zwarte en shield naar de pot

Ik heb even een foto gemaakt zodat je het kan zien, toch doet ie het niet, dus ik zal wel iets fout hebben gedaan. Maar watte... ;)

( pak even koffie en wacht op reactie )

Jay75
22 februari 2010, 15:34
http://i64.photobucket.com/albums/h181/Jizzo75/22022010207.jpg

McVenco
22 februari 2010, 15:40
Ik zie een "blote" aardedraad. Weet je zeker dat die nergens anders mee in contact komt dan met alleen de aarde?

Jay75
22 februari 2010, 15:45
Die zit wel samen met die zwarte, die zitten samen gesoldeerd, verder komt ie nergens tegenaan, moeten die shield en zwarte apart van elkaar op de pot?

Jay75
22 februari 2010, 15:58
Koffie is op. Dus ik kan weer verder..... die 2 snoeren apart van elkaar solderen?

oigun
22 februari 2010, 16:06
staat je switch goed?:seriousf:

Jay75
22 februari 2010, 16:10
Natuurlijk GEK! ;)

aaronstonebeat
22 februari 2010, 16:29
Houd het zwarte en het rode draadje eens tegen de sleeve resp. tip van de plug (van een kabel die in je versterker zit, die aanstaat ;)). Dan zou er geluid uit moeten komen. Zo niet, dan heeft het geen zin verder te gaan met solderen tot er wel geluid uit het element komt.

Jay75
22 februari 2010, 16:37
Als ik dat doe met die kabel dan tik ik met mijn schroevedraaier op het element en dan tikt ie 1 keer. Als ik meerdere keren tik dan hoor ik niks, maar als ik dit herhaal, dus opnieuw loslaat en verbind met de kabel weer 1 tikje.

Jay75
22 februari 2010, 16:38
Zouden de 2 extra snoertjes niet goed aan elkaar zijn gesoldeerd of kan het daar niet aan liggen?

Jay75
22 februari 2010, 16:59
Ik heb het net nog even los gehaald en opnieuw vastgezet maar niks? Ik snap er niks van, waar ligt het aan dan, wat is die klassieke beginners fout die ik over het hoofd zie ;)

aaronstonebeat
22 februari 2010, 17:01
Kun je niet even een snaar op de gitaar leggen om te zien of je die via het element kunt horen? Of als je een stemvork hebt, kun je daarmee ook een element testen.
Elementen die goed gepot zijn, kunnen heel erg stil zijn; maar met tikken iets van metaal tegen de pole pieces zou toch te horen moeten zijn.

Staat de volumeknop wel open?
:D

Jay75
22 februari 2010, 17:07
Kun je niet even een snaar op de gitaar leggen om te zien of je die via het element kunt horen? Of als je een stemvork hebt, kun je daarmee ook een element testen.
Elementen die goed gepot zijn, kunnen heel erg stil zijn; maar met tikken iets van metaal tegen de pole pieces zou toch te horen moeten zijn.

Staat de volumeknop wel open?
:D

Ja, die staat open haha, goddamn ik snap er niks van!
ZO stil kan ie echt niet zijn hoor....iets is er niet goed

Jay75
22 februari 2010, 17:12
Heb er even een snaar opgelegd maar die hoor ik alleen als ie heeeel hard staat, belachelijk hard dus dat is niet goed.

Realeigo
22 februari 2010, 17:21
Post eens een foto van de volledige cavity, zonder doekje oid eroverheen.

Jay75
22 februari 2010, 17:50
Nou, volgens mij had ik het goed gedaan, en zat het probleem bij de toggleswitch die verschoven was en geen contact maakte..... Al is het element wel zachter dan de hals, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van afstellen. Volume en tone reageren dus....

Woehoeee

aaronstonebeat
22 februari 2010, 17:59
Controleer nog 'ns of de groene en de witte goed aan elkaar gesoldeerd zijn.

spirit
22 februari 2010, 18:07
Als dat je volume pot is, moet dan één van de 3 pootjes niet aan de pot zelf gesoldeerd zijn...?

Midwolda
22 februari 2010, 18:08
... Of als je een stemvork hebt, kun je daarmee ook een element testen. ...
Yo, da's een goeie tip! Thanks! :ok:
en zo logisch dat ik me afvraag waar ik al die tijd m'n hersen heb gelaten...

Jay75
22 februari 2010, 22:50
Nou, volgens mij had ik het goed gedaan, en zat het probleem bij de toggleswitch die verschoven was en geen contact maakte..... Al is het element wel zachter dan de hals, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van afstellen. Volume en tone reageren dus....

Woehoeee

Nou het is dus gelukt, waarschijnlijk had ik het al goed gesoldeerd de eerste keer haha.
Mooi even afgesteld en klinkt erg goed! Weet niet of het beter klinkt dan eerst hehe, mijn geheugen laat me in de steek maar volgens mij klinkt het wat voller en dikker, zou dat kunnen. Heeft meer output, is dat dan de uitkomst, dikker voller?

Klinkt wel echt AC/DC