PDA

View Full Version : welk multi effect?



Taff
22 februari 2010, 13:23
:crazyhappy:

ik ben opzoek naar een nieuw multi effect, nou heb ik 3 mooie effecten op het oog

de boss ME 70
boss gt 3
bos gt 5

aangezien ik geen van deze 3 heb uitgeprobeerd ( heb wel de me 20 in bezit gehad maar daar valt niet mee te vergelijken) wil ik graag op julile ervaringen af gaan
allereerst: de ME 70

dit lijkt mij een prima pedaal, alleen het enige is dat ik hem ook op het podium wil gebruiken, en daar lijkt hij in mijn ogen niet echt geschikt voor

De gt 3
een mooi pedaal om te zien, en ik lees dat hij ook makkelijk te genruiken is, ook on stage, ik ben alleen niet zo'n fan van patches en banks opslaan en weer terug toveren, ik hou het graag simpel, en dan nog iets, ik kan hem nergens in Nl vinden ( niet 2ehands)

De gt 5
eigenlijk behalve het uiterlijk zie ik niet heel veel verschil in de gt 3
maar dat kan aan mij liggen, dus hier weer, waar kan ik hem niet tweede hands in nederland vinden

waar je op moet letten is:
de kwaliteit van het geluid!, gebruiksgemak!.

-Rock, -Blues -hard rock

welke is de beste om aan te schaffen?

alvast bedankt en ik hoop dat ik genoeg info heb gegeven

Jelle6
22 februari 2010, 16:09
Hey,

Ik heb de gt-3 gehad, 'k heb net een week een gt-6.
De gt-3 bevalt zeer goed. De manuel functie is erg handig.
Ik kocht de gt-6 omdat die van die knopjes heeft een pedaal onder het expressiepedaal en cry wah heeft.
De gt-3 was echt top.
Als je snapt hoe het werkt is het makkelijk.
Opzich goed gebruiksvriendelijk.
De geluiden zijn erg goed, 1 van de beste pedalen van boss lees je in de reviews
Zeker aan te raden.

De gt-5 heeft prachtige geluiden, en goed op het podium weet ik van anderen.

Ik raad je de gt-3 aan omdat ik daar in iedergeval geen last van heb gehad.

driftkop
22 februari 2010, 16:28
De manuel functie is erg handig.

¿Que? :)

Oceanborn
22 februari 2010, 23:21
Je kunt een 2e hands GT8 pakken. Zijn nu niet meer zo heel duur nu de GT10 uit is. Volgens mij iets rond de 200 EUR.

Het ding is een hel om op het apparaat zelf te programmeren (gebruikers onvriendelijk doesn't begin to cover it). Echter: met wat geduld hebt en een midi-to-USB plug zijn er zat programma's te downloaden waar je vanaf je computer in een paar minuten de patches kunt programmeren.

Ik weet niet of de ME70 het ook heeft, maar ik had hiervoor een ME50 en daarmee kon ik uiteindelijk het podium niet op omdat bij het wisselen van patches het geluid ongeveer 1 seconde volledig wegviel...

josan
23 februari 2010, 14:35
:crazyhappy:

ik ben opzoek naar een nieuw multi effect, nou heb ik 3 mooie effecten op het oog

de boss ME 70
boss gt 3
bos gt 5



Wil je modeling of wil je geen modeling?

M Kactus
23 februari 2010, 14:46
Ik zal mezelf maar eens quoten:
Afhankelijk van de smaak en de behoeftes:

Zoom G9.2 (of hoe noemtie ook al weer ?)
Digitech GNX4/GNX3/GNX3000
Boss GT8/GT10
Line 6 X3 Live/XT Live/M9/M13
Korg Pandora PX5
Rocktron Utopia G100/G200
Damage Control
Vox Tonelab

Dit zijn de meeste van de multi-effecten wel zo'n beetje. Ze hebben allemaal een eigen klank, net als versterkers. Je zult ze toch moeten gaan uittesten. Ik heb er een hele hoop getest en ben uitgekomen bij de Rocktron Utopia. Dat had ik toen niet verwacht. Ik ging eigenlijk voor de Digitech GNX3000, maar toen ik er stond, klonk hij verbazingwekkend anders dan ik had verwacht.

En zoals hierboven al iemand vroeg: Wil je modeling (nabootsen van versterkers) ? Dat wil je niet als je een versterker hebt waarbij je tevreden bent van de basissound. Kort door de bocht, dan. Als je wilt optreden/opnemen door je mfx rechtstreeks naar de mengtafel te sturen, zonder een versterker tussen, heb je dat wel nodig.

Jelle6
23 februari 2010, 17:14
¿Que? :)

hiermee kun je de knoppen om van patch of bank te wisselen gebruiken om een effect aan of uit te schakelen. De manuel functie kun je bovendien aan en uit zetten met het ctrl pedaal. erg handig voor het podium.

demax
23 februari 2010, 20:50
Ik heb zelf de Korg ax3000 g en die bevalt toch heel goed, de kwaliteit van de effecten vind ik heel overtuigend en het is bij deze heel makkelijk om banken in te stellen, de effecten zelf bij te regelen en dit overzichtelijk op te slaan.
Ik ben uiteindelijk overgeschakeld op losse pedalen omdat die volgens mij toch beter klinken dan een multi effect, maar voor wat de korg nog kost is het zeker de moeite waard.

Jelle6
23 februari 2010, 21:08
Ik wil je toch overtuigen om de gt-3 te kopen.
Een dubbelklik op een effect en het staat aan, stel de parameters in, en we gaan naar het volgende effect.
stel het expressiepedaal en crtl pedaal in en klaar! echt simpel.
topkwaliteit

Taff
24 februari 2010, 17:05
Wil je modeling of wil je geen modeling?

het liefst geen modeling, maar dat is niet heel erg van belang

Jelle6
24 februari 2010, 18:10
is modeling zo'n klein ding?
da's toch niet handig...

Taff
24 februari 2010, 21:13
voor mij is het handigst als je zoiets als de Me 70 heb.
maar kvind hem een beetje aan de kleine kant, niet zo uitgebreid:sssh:
maar hij is wel heel makkelijk te gebruiken, misschien is dat toch weer een argument om daar voor te gaan

josan
25 februari 2010, 13:12
Al het niet zo betrouwbaar hoeft, maar wel goed klinkend en goedkoop, denk dan eens aan de Behringer X V-Amp. 56 Euri bij Thomann. Modeling plus alle gangbare effecten. Qua degelijkheid van constructie het slechtste aanbod, maar qua prijs-kwaliteit het allerbeste.
Ik heb een Boss ME50, een Korg ax10g, maar die Behringer heeft wat mij betreft de meeste, bruikbare sounds. Goede modeling van JC120 Roland en blackface clean tot Mesa Boogie dual Rectifier en Soldano distortion, plus kwaliteits modulation effecten, reverbs en delays. En voor 56 Euri kun je je geen buil vallen.

Hanzemannetje
25 februari 2010, 17:26
Oorspronkelijk geplaatst door Jelle6
De manuel functie is erg handig.


¿Que? :)

Nevermind him, he's from Barcelona...

M Kactus
25 februari 2010, 17:34
is modeling zo'n klein ding?
da's toch niet handig...

?

Modeling is het emuleren van bestaan versterkers en luidsprekerkasten. Dat heeft dus absoluut niks te maken met de grootte.

Als je geen modelling zoekt, dus je wel tevreden bent van je versterker, maar alleen veel effecten in een doosje wilt, kun je best eens kijken naar de Line6 M9 of de M13 en naar de lijn van Damage Control. Ik weet niet wat je budget is, maar dat zijn leuke dingen. Moet het ook live dienen ? Anders is de Korg Pandora ook een leuke voor weinig geld.

Jelle6
25 februari 2010, 21:11
Tip: Koop nooit iets van Behringer. Alleen als je het zelf gebruikt en nooit optreed. In grote zalen is Behringer echt ***!

Henri H
25 februari 2010, 22:22
Iets meer info kan geen kwaad, wat is je budget, ga je ermee op een podium staan, wil je overdrives/distortions in je MFX/modeller etc.

Als je alleen maar delay, reverb, chorus, phaser e.d. gebruikt, dus geen overdrives/distortions, dan zou ik je een 19" multi-effect adviseren.
Zelf gebruik ik een Rocktron Replifex, en heb een pedalen board met een midi-controller (ENGL Z12), wah pedaal, tubescreamer en een pedaltuner (Pitchblack).
De Replifex schakelt m'n amp(s) via z'n relais, superhandig.
Ik heb een GP-8, GT-5 en een GT-8 gehad, maar dit is voor mij toch wel het beste wat ik tot nu toe gehad heb.
Een GT-8 heeft ook één relais om een amp te schakelen, maar ik vond het veel gedoe (4 kabel methode), teveel kabels, voedingen etc.
De effecten zijn nog best OK, maar de overdrives, distortions en preamps kon ik uiteindelijk niet veel mee.
Het is wel een handig ding om als backup te hebben, kan zo de PA in.

Taff
25 februari 2010, 23:08
Iets meer info kan geen kwaad, wat is je budget, ga je ermee op een podium staan, wil je overdrives/distortions in je MFX/modeller etc.

Als je alleen maar delay, reverb, chorus, phaser e.d. gebruikt, dus geen overdrives/distortions, dan zou ik je een 19" multi-effect adviseren.
Zelf gebruik ik een Rocktron Replifex, en heb een pedalen board met een midi-controller (ENGL Z12), wah pedaal, tubescreamer en een pedaltuner (Pitchblack).
De Replifex schakelt m'n amp(s) via z'n relais, superhandig.
Ik heb een GP-8, GT-5 en een GT-8 gehad, maar dit is voor mij toch wel het beste wat ik tot nu toe gehad heb.
Een GT-8 heeft ook één relais om een amp te schakelen, maar ik vond het veel gedoe (4 kabel methode), teveel kabels, voedingen etc.
De effecten zijn nog best OK, maar de overdrives, distortions en preamps kon ik uiteindelijk niet veel mee.
Het is wel een handig ding om als backup te hebben, kan zo de PA in.


oke:

Je' voudrais
- goede overdrives distortions,
- een expressie pedaal
- bijna alles met mn voeten kunnen bedienen
- chorus en delay

niet geheel onbelangerijk maar ook niet noodzakelijk:
-een handjevol mod. effecten
-snelle schakeltijd, want ik wil hem ook voor optredens gebruiken

Henri H
25 februari 2010, 23:48
Als ik jou was, zou ik dan toch 's naar de Line 6 M9/13 gaan kijken, die schijnt het allemaal te hebben, behalve expressie pedaal, maar misschien kan die er (optioneel) op aangesloten worden?
Ik vond de overdrives en distortions van de GT5/8 niet geweldig (understatement).
Veel mensen hoor ik ook positief over de VOX Tonelab, maar hier heb ik geen ervaring mee.
Mijn eerdere suggestie kan ook, met een apart expressie pedaal, en een paar losse pedalen (overdrives)

Edit: welke amp gebruik je?

josan
26 februari 2010, 00:25
Tip: Koop nooit iets van Behringer. Alleen als je het zelf gebruikt en nooit optreed. In grote zalen is Behringer echt ***!

Na jouw vraag: "is modeling zo'n klein ding?
da's toch niet handig... " weten we hoe serieus we jouw tips moeten nemen. En "optreed" moet hier dus met dt.

caliban
26 februari 2010, 00:26
Tip: Koop nooit iets van Behringer. Alleen als je het zelf gebruikt en nooit optreed. In grote zalen is Behringer echt ***!

Beetje een vreemde stelling. Tot zalen van 200 man is Behringer dus wel prima? Behringer is gewoon niet bepaald topkwaliteit, maakt niet uit hoe groot die zaal is

M Kactus
26 februari 2010, 10:01
Beetje een vreemde stelling. Tot zalen van 200 man is Behringer dus wel prima? Behringer is gewoon niet bepaald topkwaliteit, maakt niet uit hoe groot die zaal is
Inderdaad, zeer vreemd... Maar die V-Amp is dus echt niet zo slecht, hoor. Of zoals degene zei die de raad gaf: Best een goed geluid, maar niet bepaald stevig/onbreekbaar. Daarom is optreden ermee niet zo'n goed idee. Dat heeft weinig met de geluidskwaliteit te maken.

@Topicstarter: Met de eisen die je daar hebt opgeschreven kom je al ver. Een Line6 M9 of M13 voldoet aan je eisen, behalve dan het expressiepedaal. Maar als ik me niet vergis, kun je er wel eentje bijkopen. Maar hoe ga je die gebruiken ? Als Wah ? Want dat zit niet in de M9 of M13, geloof ik. Dat zul je eens moeten opzoeken.

Dan blijven er ook nog de Vox Tonelab, de Rocktron G200, de Zoom 9.2 en de Digitech GNX reeks over. Da's een hele hoop, dus mijn advies blijft: Testen :) Ze liggen allemaal zowat rond hetzelfde budget.

Taff
26 februari 2010, 10:07
Edit: welke amp gebruik je?

om te oefenen een fender FM 212
maar als we optrden krijgen we meestal een buizen bak om me te spelen, en ik kan nog niet zeggen welke dat nu weer word

Jelle6
27 februari 2010, 10:19
oke:

Je' voudrais
- goede overdrives distortions,
- een expressie pedaal
- bijna alles met mn voeten kunnen bedienen
- chorus en delay

niet geheel onbelangerijk maar ook niet noodzakelijk:
-een handjevol mod. effecten
-snelle schakeltijd, want ik wil hem ook voor optredens gebruiken

gt-3 voldoet aan jou eisen...

Pul32
7 maart 2010, 16:55
Niet spammen ajb


thanks
D_H

paulusdeBKB
7 maart 2010, 23:04
Tip: Koop nooit iets van Behringer. Alleen als je het zelf gebruikt en nooit optreed. In grote zalen is Behringer echt ***!

Tja, hier wil ik dus ook graag op de 'bullshit-knop' drukken. Behringer maakt een hoop goede producten en ook een paar minder goede, maar onbruikbaar is het zelden. De V-amp serie van Behringer is echt ge-wel-dig, al is het misschien voor jouw doel niet de beste keus.

Als ik je zo hoor, zou ik de Zoom G9.2tt eens checken, de ME-70 (noemde je al) en bijvoorbeeld de M9 van Line6. Klinken alledrie zeer goed (Zoom is ook een modeler maar dat kun je altijd nog uitzetten) en zijn gebruiksvriendelijk.

Kim Wilson
8 maart 2010, 08:46
Als ik jou was, zou ik dan toch 's naar de Line 6 M9/13 gaan kijken, die schijnt het allemaal te hebben, behalve expressie pedaal, maar misschien kan die er (optioneel) op aangesloten worden?
Ik vond de overdrives en distortions van de GT5/8 niet geweldig (understatement).
Veel mensen hoor ik ook positief over de VOX Tonelab, maar hier heb ik geen ervaring mee.
Mijn eerdere suggestie kan ook, met een apart expressie pedaal, en een paar losse pedalen (overdrives)

Edit: welke amp gebruik je?
Ik heb gisteren de Line6 M9 gehoord bij Schizo, en dat ding is écht goed. Hij heeft er ook het expressiepedaal bij en daar kun je van alles mee regelen, zoals bijvoorbeeld de hoeveelheid drive. Of meer drive en tegelijkertijd minder output. Je kunt er dan echt enorm veel mee. Ik zou dus zeker dat pedaal erbij kopen.

Echt, een topding. Voor het digitale hoef je hem iig niet te laten liggen, want zelfs met de meest extreme reverbs en delays hoor je niet dat ie digitaal is. En hij laat het karakter van je gitaar en versterker gewoon intact.

schizo910
8 maart 2010, 09:19
Hey Mr Wilson, was echt super gezellig gisteren! De tijd vloog!

Je kunt aan de M9 zelfs 2 expressie pedalen hangen en ze beide aan verschillende parameters toewijzen...

Kim Wilson
8 maart 2010, 10:16
Ja, was zeker gezellig! Doen we zeker nog een keer weer! En de tijd vloog idd als een malle. Ik was net voor achten thuis. :D

guitarkid
8 maart 2010, 11:03
:crazyhappy:
allereerst: de ME 70
dit lijkt mij een prima pedaal, alleen het enige is dat ik hem ook op het podium wil gebruiken, en daar lijkt hij in mijn ogen niet echt geschikt voor


voor mij is het handigst als je zoiets als de Me 70 heb.
maar kvind hem een beetje aan de kleine kant, niet zo uitgebreid:sssh:
maar hij is wel heel makkelijk te gebruiken, misschien is dat toch weer een argument om daar voor te gaan
Wel geschikt dus....! Even los van de geluidskwaliteit (daarover kun je van smaak verschillen) is het juist een ideaal pedaal voor op het podium. Je kunt met je presets werken en zo voor verschillende nummers je ideale geluid maken of je kunt hem als een serie losse pedalen gebruiken. Hij lijkt me toch redelijk uitgebreid.
Ik heb lange tijd met een ME-50 gespeeld, maar raakte daar toch wel op uitgekeken qua distortion. Het was echter een handige bak on stage.
Ik denk dat je wel uitkomt op een pedaal a la de ME-70. Er zijn goede voorbeelden genoemd en ik sluit me aan bij hen die terecht zeggen: allemaal uitproberen..!!
Sucses.


gt-3 voldoet aan jou eisen...

Ja Jelle, dat weten we nu wel...... En ik zal ook nooit weer iets van Behringer gebruiken in een grote zaal en ja, modelling past in een lucifer-doosje en Manuel woont in Barcelona..... Sorry voor het cynisme, maar 'k wordt hier zo moe van.

Gr. C.

Tankman
8 maart 2010, 11:21
Wat ik nou mis tussen alle aanraders en tips is een TC Electronic Nova System.

guitarkid
8 maart 2010, 11:25
Wat ik nou mis tussen alle aanraders en tips is een TC Electronic Nova System.

Geen expressiepedaal... Wel een voorwaarde voor TS.
Wel mooi spul, overigens, ik heb net de Nova Repeater gekocht: niets mis mee!

Gr. C.

Edit: foutje, er kan een expressiepedaal op worden aangesloten.....:makeup:

Tankman
8 maart 2010, 16:20
TC is gewoon heerlijk om mee te werken. Je kan vrij makkelijk voor weinig een expressionpedal erbij scoren.

Desnoods doe je toch een losse wah...dat klinkt naar mijn mening uiteindelijk toch beter.

guitarkid
8 maart 2010, 18:23
TC is gewoon heerlijk om mee te werken. Je kan vrij makkelijk voor weinig een expressionpedal erbij scoren.

Desnoods doe je toch een losse wah...dat klinkt naar mijn mening uiteindelijk toch beter.

Vast wel, maar ik neem aan dat je met het expressiepedaal nog meer kunt dan alleen wah-en. Volume en misschien ook pitch-functies e.d.

Gr. C.

wytz
9 maart 2010, 10:17
Ik heb een nova system en die zou ik zeker aanraden. Je kunt inderdaad een expressiepedaal aansluiten en heel veel parameters afregelen, alleen volgens mij geen wah!

Wietse

guitarkid
9 maart 2010, 10:57
Ik heb een nova system en die zou ik zeker aanraden. Je kunt inderdaad een expressiepedaal aansluiten en heel veel parameters afregelen, alleen volgens mij geen wah!

Wietse

Geen wah...????? Da's wel heel verbazend. Het lijkt me het eerste (meest logische) effect dat je met een pedaal bestuurt, na de volume-functie.

Gr. C.

Edit: Ik ben even de handleiding ingedoken, maar kan inderdaad geen wah-functie ontdekken. Wel pedaalgestuurde Whammy...