PDA

View Full Version : nieuwe zekering: volumeverlies?



JP074
22 februari 2010, 12:19
Deze hoort eigenlijk in Moderne Versterkers, excuses


Dag,

in mijn Marshall JVM 205H heb ik onlangs nieuwe buizen gestopt ( na ruim 2 jaar intensief gebruik van de oude) en is door Huigens er een nieuwe zekering in gestopt omdat de oude kapot was.

Gevolg: duidelijk volumeverlies en de sound is net niet je van het. Minder gain en ik heb de hele tijd de neiging om de volumepot van mijn gitaar verder open te draaien ( terwijl hij al volledig openstaat).

Ik heb totaal geen verstand van electronica, dus mijn vraag:

Waar zou dit aan kunnen liggen? Zekering, buizen?

De nieuwe buizen zijn van Electro Harmonix ( 4 keerEcc 83, 2 keer EL34; dus dezelfde als de oude Marshallbuizen).

alvast bedankt.

sjaak1990
22 februari 2010, 12:29
Erg koud afgestelde eindbuizen? Dan gaat de versterker ook kouder en minder scheurend klinken. Alle eindbuizen branden wel?

De zekering heeft geen invloed op het geluid.

Verder misschien een wat gare preamp buis, dan heb je ook minder gain, heb je niet meer feedback dan voorheen? Alle preamp buizen branden wel? Als buizen kapot gaan is dat vaak in de eerste uren omdat je ze dan nog inspeelt dus het kan goed dat er een nieuwe buis gaar is.

JP074
22 februari 2010, 13:24
alle eindbuizen branden en ik heb juist minder feedback. Ook alle preampbuizen branden gewoon.

JP074
22 februari 2010, 14:51
Ik heb 1 Electro Harmonixbuis ( ecc 83) omgewisseld voor een Marshall.

De sound is weer beter, maar het volumeverlies blijft.

JohnLord
22 februari 2010, 15:38
Ik ervaar eigenlijk hetzelfde effect als TS, maar dan na het vervangen van alleen de zekering, de buizen zijn blijven zitten. :???:

JTB
22 februari 2010, 15:43
Bij de TS zou het kunnen zijn dat de buizen nog iets ingespeeld moeten raken. Maar of dat veel volumewinst gaat opleveren weet ik niet.

Chris Winsemius
22 februari 2010, 15:55
Waarom is de zekering vervangen? Meestal heeft 'n kapotte zekering een oorzaak elders in het circuit.

Zijn de eindbuizen ook (correct) gebiased?

JohnLord
22 februari 2010, 17:05
De mijne is spontaan geploft toen ik de versterker van de stand-by af zette.

JP074
22 februari 2010, 19:01
Waarom is de zekering vervangen? Meestal heeft 'n kapotte zekering een oorzaak elders in het circuit.

Zijn de eindbuizen ook (correct) gebiased?

Geen idee waarom, de kabels zijn OK, verder ook geen mankementen.

ben nu weer tevreden over de sound, maar opvallend blijft het volumeverlies.

Het is echter geen ramp, had hem toch nooit voluit staan.

En dit voorjaar maakt hij plaats voor een andere amp.