PDA

View Full Version : NU kan iedereen op EBAY USA kopen!



Jay75
22 februari 2010, 11:22
http://www.tntpostpakketservice.nl/nl/consument/borderlinx_actie.aspx

Wel handig voor al die mooie vintage koopjes in de USA, toch?

Je kan volgens mij ook meerdere pakketjes naar je "USA" adres laten sturen en als je het naar NL wil laten komen, combineren.

Heeft iemand hier ervaring mee, ik heb weleens van die particuliere websites gezien, maar dit lijkt me wel wat.

Jay75
22 februari 2010, 11:31
Hier kan je de kosten berekenen, maar het is vooral handig als je je droomgitaar ziet staan die alleen naar USA wordt verzonden natuurlijk.

http://www.borderlinx.com/m/total-cost-calculator

fred dons
22 februari 2010, 11:35
erg goed initiatief!!!!, ik ben nu regelmatig met vrienden in de VS in de weer maar dit zou een stuk makkelijk moeten werken

DaveItUp
22 februari 2010, 11:40
Goede zaak! Hoewel de meeste verkopers wel over te halen zijn om naar Europa te verschepen.

Nicks
22 februari 2010, 11:45
als ik het goed begrijp is op deze manier dus ook de kans dat douane je spullen inhoudt ook verdwenen?

DaveItUp
22 februari 2010, 11:54
Inhoudt?

Invoerrechten en btw ga je sowieso betalen.

Ricochet
22 februari 2010, 11:54
Als dit goed werkt en de kosten zijn enigzins schappelijk is dit echt een uitkomst voor me. Sommige van die hillbillies willen echt niet naar Europa sturen.

Jay75
22 februari 2010, 12:00
Volgens mij moet je zelf aangifte doen dus geen wachttijden meer

terrasbeest
22 februari 2010, 12:08
Ik weet niet of er al aan gedacht is, maar als je een leveringsadres opgeeft dat verschilt van je ' billing adres ' ( = het adres van je credit card ), heb je een probleem.Probeer maar.

Jay75
22 februari 2010, 12:11
Neej hoor, is niet waar, heb ik al vaker gedaan namelijk.

Franc
22 februari 2010, 12:11
Volgens mij betaal je direct invoerrechten en BTW aan Borderlinx, dus zij voeren het voor je in. Betekent dat het gelijk allemaal legaal gaat (dus niet meer stiekem invoeren) en dat je niet achteraf naar de douane hoeft om de spullen aan te geven.
Goeie zaak.

Hendriks
22 februari 2010, 12:33
Wel even je paypal gegevens wijzigen .

snaarplukker
22 februari 2010, 14:41
Volgens mij moet je zelf aangifte doen dus geen wachttijden meer
Nee, dat doet TNT post voor je.;)

Sinner1980
22 februari 2010, 16:22
Ik weet niet of er al aan gedacht is, maar als je een leveringsadres opgeeft dat verschilt van je ' billing adres ' ( = het adres van je credit card ), heb je een probleem.Probeer maar.

Klopt,maar daar hebben we paypal voor toch?

spirit
22 februari 2010, 19:34
Ik geloof niet dat dit héél interesant is.

Zojuist de "total cost calculator" ingevuld. Voor een pakket van 10kg met de afmeeting van 15x120x45 cm, en een waarde van 400$ zijn de totaalkosten (verz.kosten, inklarings kosten enz.) $694, of 515 euro. Daar komen dan ook de binnenlandse kosten van verkoper naar het USA adres nog bij. En zo wordt je vintage koopje ineens héél erg duur.

budje
22 februari 2010, 19:48
kan toch interessant zijn, als je net die gitaar kan bemachtigen die je heeeeeel graag wil hebben, en die hier niet te vinden is

Orpheo
22 februari 2010, 23:19
of als je,net als ik,n amp uit de usa wilt importeren, maar de yank niet naar nederland verschepen vanwege contracten...

vraag ik me wel af hoe betrouwbaar die toko js,of ik mijn duur betaalde ampie echt wel krijg, hoe de afhandeling precies in zn werk gaat (betalen via acceptgiro,paypal,aan de deur...?) en of verschillende adressen voor shipment en billing niet n probleem zullen zijn...

Jay75
22 februari 2010, 23:22
Het is via TNT, zal wel loslopen denk ik, en inderdaad, het is vooral tof als zo'n eikel alleen maar binnen de USA wil versturen.

Orpheo
23 februari 2010, 01:22
Het is via TNT, zal wel loslopen denk ik, en inderdaad, het is vooral tof als zo'n eikel alleen maar binnen de USA wil versturen.

daarom. dat is juist de reden dat ik er naar kijk. enig obstakel: sovereign verkopen, en dan kijken of de amp wel 220 kan trekken ;)

spirit
23 februari 2010, 06:59
kan toch interessant zijn, als je net die gitaar kan bemachtigen die je heeeeeel graag wil hebben, en die hier niet te vinden is

Vergeet niet dat wanneer de waarde omhoog gaat, de kosten ook mee om hoog gaan.
Het word dan bijna aantrekkelijker om zelf "even" op en neer naar de states te vliegen.

*edit* zojuist nog eens gekeken, die calculator rekend ook het aankoop bedrag erbij :oops:, dat zijn kosten die je zowiezo al maakt, en mag je dus eigelijk niet mee rekenen.

Maar dan nog een pakket van dezelfde afmetingen en gewicht als wat ik eerder post, echter met een waarde van $2000, zijn de kosten (na aftrek van de aanschaf) altijd nog een slordige 600,- Euro

fred dons
23 februari 2010, 07:49
maar dat zal dan voornamelijk btw en invoerrechten zijn, iets wat je bij een normale aangifte ook betaald zou hebben

zjanke
23 februari 2010, 08:04
voor 2000$ zal het bedrag aan invoerrechten zo'n 500$ bedragen. laat dat ongeveer 400 euro zijn, dan blijft er 200 euro over voor het vervoer, de overige kosten die TNT en Borderlinx maken en een beetje winst. TNT en Interlinx doen dit echt niet ter meerdere eer en glorie van de consument, dit is gewoon om geld te verdienen. :soinnocent:
Het is dus niet echt goedkoop of duur, wel makkelijk. Vergeet niet dat TNT ook geen korting op BTW of invoerrechten krijgt.

Interlinx zal best betrouwbaar zijn, anders doet TNT er geen zaken mee. Zelf invoeren is echt wel lastiger dan je denkt al je niet over de faciliteiten beschikt en sneller of goedkoper zal ook erg lastig zijn....

Franc
23 februari 2010, 08:08
Vergeet niet dat TNT ook geen korting op BTW of invoerrechten krijgt.

??

Volgens bij bestaat er niet zoiets als korting op BTW. Iedere NL burger betaalt 19% Ieder bedrijf ook (maar kan het terug vragen).
Korting op invoer bestaat volgens mij ook niet hoor. Hoe stel je je dat voor? Hoe meer je invoert, hoe minder je betaalt? De douane rekent gewoon een vast percentage hoor.

zjanke
23 februari 2010, 08:10
Dus zeg je toch hetzelfde als ik :dontgeti:

Franc
23 februari 2010, 08:38
Wat ik bedoel is: wie krijgt dat dan wel :)
Je schrijft het alsof het een nadeel is dat TNT geen korting krijgt, maar die korting krijgt niemand.

Je krijgt er ook geen duikboot bij kado :seriousf:

terrasbeest
23 februari 2010, 09:04
Klopt,maar daar hebben we paypal voor toch?

Paypal gaat toch ook via je creditcard ( bij mij toch )?
Ik denk dat dat eerst allemaal uitgezocht moet worden. Lijkt me anders zinloos om ergens te gaan bieden op ebay.

fred dons
23 februari 2010, 09:55
Wat ik bedoel is: wie krijgt dat dan wel :)
Je schrijft het alsof het een nadeel is dat TNT geen korting krijgt, maar die korting krijgt niemand.

Je krijgt er ook geen duikboot bij kado :seriousf:

tnt heeft tot nu toe wel de vervelende neiging gehad de wisselkoersen creatief toe te passen waarbij een te hoog btw tarief + invoerrechten werd berekend en op die manier werd wel oneigenlijk winst gemaakt (reken maar dat bij afdracht aan de belastingen een correcte koers werd gebruikt)

zjanke
23 februari 2010, 10:28
Wat ik bedoel is: wie krijgt dat dan wel :)
Je schrijft het alsof het een nadeel is dat TNT geen korting krijgt, maar die korting krijgt niemand.

Je krijgt er ook geen duikboot bij kado :seriousf:
:seriousf: inderdaad, maar misschien dat er mensen zijn die dachten dat het wel zo werkt. Ik heb al veel broodjes aap gezien over de materie....


tnt heeft tot nu toe wel de vervelende neiging gehad de wisselkoersen creatief toe te passen waarbij een te hoog btw tarief + invoerrechten werd berekend en op die manier werd wel oneigenlijk winst gemaakt (reken maar dat bij afdracht aan de belastingen een correcte koers werd gebruikt)

De officiele versie is dat de douane een keer per maand een wisselkoers vaststelt, ik weet niet hoeveel TNT daarmee sjoemelt. Waarschijnlijker lijkt me dat je ook wel eens te weinig hebt betaald... :sssh:

terrasbeest
23 februari 2010, 13:42
tnt heeft tot nu toe wel de vervelende neiging gehad de wisselkoersen creatief toe te passen waarbij een te hoog btw tarief + invoerrechten werd berekend en op die manier werd wel oneigenlijk winst gemaakt (reken maar dat bij afdracht aan de belastingen een correcte koers werd gebruikt)

Onzin.
De sanctie voor een expeditiebedrijf die z'n klanten bedriegt bij het doorrekenen van belastingen in schorsing.De bedragen moeten overeenstemmen met de bedragen op je inklaringsdocument, waarvan ze je een exemplaar MOETEN geven.

Wisselkoersen is zoals Zjanke heeft uitgelegd.

Vergeet niet dat het hele inklaringsgebeuren elektronisch gaat via het douanesysteem, en dat de douane een identiek exemplaar heeft van jouw inklaringsdocument.

Fenderfan
23 februari 2010, 19:03
Voor het kopen van een gitaar die normaal gesproken niet naar europa verscheept wordt is het een uitkomst.
Maar je kunt op deze manier niet meer de invoerkosten beinvloeden. Je betaald dan altijd de volle mep. Voor mij is het dan niet praktisch genoeg.

fred dons
23 februari 2010, 19:13
Onzin.
De sanctie voor een expeditiebedrijf die z'n klanten bedriegt bij het doorrekenen van belastingen in schorsing.De bedragen moeten overeenstemmen met de bedragen op je inklaringsdocument, waarvan ze je een exemplaar MOETEN geven.

Wisselkoersen is zoals Zjanke heeft uitgelegd.

Vergeet niet dat het hele inklaringsgebeuren elektronisch gaat via het douanesysteem, en dat de douane een identiek exemplaar heeft van jouw inklaringsdocument.

ok voor de kijkerjes thuis, ik ben bankier en weet het een en ander van wisselkoersen :soinnocent:, de koersen die ups en dhl gebruiken zijn nagenoeg 1 op 1 met de realtime koersen van de dag waarop wordt ingeklaard (op een enkele keer na dat het bedrijf een fout had gemaakt met een zending) zij werken dus blijkbaar niet met een 1 maandelijkse koerslijst, tnt zit er voordurend naast (in mijn nadeel), daarnaast is de nota die ik aan de deur betaal geen inklaringsnota maar een normale factuur. een beetje bedrijf (en daar reken ik tnt toe) verzameld btw op 1 grootboek en maakt dat maandelijks of per kwartaal over. alleen steeksproefgewijs zal tnt facturen moeten overleggen en dan vaak alleen als er klacht zou zijn via de belastingdienst (vrij zeldzaam) er is dus geen 1 op 1 boekhouding met de douane voor wat ik betaal aan TNT

nog even ter aanvulling, ik heb het hier over de btw en niet de invoerrechten, btw is het grootste stuk en dat wordt niet aan de douane maar aan de belastingdienst afgedragen

fred dons
23 februari 2010, 19:18
oh ja, 1 keer toen ik via een bedrijf waarvoor ik lakwerk deed een (tnt) pakket binnen gekregen met veels te hoge wisselkoersen (die keer was echt extreem en gewoon fout en niet zomaar de hoogste koers van die maand) via TNT geklaagd en toen van het callcenter het advies gekregen om de btw gewoon weer af te trekken "want dat maakt toch niets uit"

zjanke
24 februari 2010, 07:36
Voor de bankiers op het forum en de ginteresserde kijkertjes thuis: Ik werk bij een van de grote expressvervoerders en weet dat er niet met real-time koersen wordt gewerkt maar met een koers die eenmaal per maand is vastgesteld door de douane. Er wordt inderdaad niet per zending aan de belastingdienst betaald, maar wel per zending berekend in een systeem wat dagelijks door de douane wordt gecontroleerd.

en nog even ter aanvulling: de douane valt onder de belastingdienst :cheerup:

fred dons
24 februari 2010, 08:09
douane valt onder de belastingdienst echter de btw wordt niet via douane afgerekend dit zijn 2 aparte geldstromen die op verschillende data betaalbaar zijn (ook afhankelijk van het feit of de vervoerder een douane(bank)garantie heeft afgegeven bij de douane wat 999 van de 1000 keer het geval is)

wellicht heeft de grote vervoerder waar jij voor werkt een maandelijkse koers, echter ik heb mogen merken dat UPS en DHL wel de koers van de dag gebruiken in tegenstelling tot TNT (heb ik ook kunnen zien aan pakketjes die verspreid over de week binnen kwamen waarbij iedere keer een andere koers werd vermeld), ik heb ook gemerkt dat de koers die TNT gebruikt op geen enkele dag van de maand gelijk was aan de realtime koers. Dat TNT voor het een gemak een (maand?) koers gebruikt die minder administratieve romslomp oplevert is wellicht handig, maar ik weet uit de markt dat TNT zijn o/a zijn diesel hedged, zijn interest met renteswaps voor de komende jaren heeft afgedekt en ik ben er van overtuigd dat zij hun valutarisico ook in orde hebben (dit geld ook voor de overheid btw). ik kan me daarom niet voorstellen dat zij de BTW niet "juist" (als in; met de reeele koers) afdragen aan de overheid maar wellicht is dat mijn diep geworteld cynisme,
excuses hiervoor

Ik merk zeker wel dat je inside informatie hebt over hoe het werkt bij een vervoerder en ik wil je mening zeker niet in twijfel trekken maar ik weet hoe de grote logistieke bedrijven hun valutarisico afdekken en de BTW "opsparen" (indien je een zgn douanegarantieafgeeft mag je btw achteraf betalen ipv het bedrag maandelijks te betalen wat de douane voor jouw bedrijf heeft ingeschat) wellicht ben ik een beetje te cynisch & ik kan het zeker niet hard maken maar ik constateer helaas dat TNT in al mijn gevallen een te hoge koers heeft gebruikt en hierdoor o/a te veel btw heeft berekent, wellicht betalen ze dit 1 op 1 door aan de belastingdienst en dan worden we er allemaal beter van. ;)

zjanke
24 februari 2010, 09:53
douane valt onder de belastingdienst echter de btw wordt niet via douane afgerekend dit zijn 2 aparte geldstromen die op verschillende data betaalbaar zijn (ook afhankelijk van het feit of de vervoerder een douane(bank)garantie heeft afgegeven bij de douane wat 999 van de 1000 keer het geval is)maar ze worden beide wel op basis van de geldende wisselkoers in hetzelfde systeem berekend. Er wordt dus een bedrag vastgesteld wat wordt doorberekend aan de ontvanger. Gebeurt allemaal op dezelfde dag en vindt allemaal plaats tegen dezelfde maandelijkse koers, dus constructies om wat extra's te verdienen is nagenoeg onmogelijk. Je kunt niet in je boeken opnemen dat je een tientje int bij je klant en zelf maar 9 euro afdraagt.


wellicht heeft de grote vervoerder waar jij voor werkt een maandelijkse koers, echter ik heb mogen merken dat UPS en DHL wel de koers van de dag gebruiken in tegenstelling tot TNT (heb ik ook kunnen zien aan pakketjes die verspreid over de week binnen kwamen waarbij iedere keer een andere koers werd vermeld), ik heb ook gemerkt dat de koers die TNT gebruikt op geen enkele dag van de maand gelijk was aan de realtime koers. Dat TNT voor het een gemak een (maand?) koers gebruikt die minder administratieve romslomp oplevert is wellicht handig, maar ik weet uit de markt dat TNT zijn o/a zijn diesel hedged, zijn interest met renteswaps voor de komende jaren heeft afgedekt en ik ben er van overtuigd dat zij hun valutarisico ook in orde hebben (dit geld ook voor de overheid btw). ik kan me daarom niet voorstellen dat zij de BTW niet "juist" (als in; met de reeele koers) afdragen aan de overheid maar wellicht is dat mijn diep geworteld cynisme,
excuses hiervoor Het kunstje met dieseltoeslagen is gemeengoed in de vervoerssector, maar dat staat los van BW-trucs. Natuurlijk worden bedrijsfsrisico's afgedekt, maar je diepgewortelde cynisme speelt je inderdaad waarschijnlijk parten voor de BTW/IR berekeningen


Ik merk zeker wel dat je inside informatie hebt over hoe het werkt bij een vervoerder en ik wil je mening zeker niet in twijfel trekken maar ik weet hoe de grote logistieke bedrijven hun valutarisico afdekken en de BTW "opsparen" (indien je een zgn douanegarantieafgeeft mag je btw achteraf betalen ipv het bedrag maandelijks te betalen wat de douane voor jouw bedrijf heeft ingeschat) wellicht ben ik een beetje te cynisch & ik kan het zeker niet hard maken maar ik constateer helaas dat TNT in al mijn gevallen een te hoge koers heeft gebruikt en hierdoor o/a te veel btw heeft berekent, wellicht betalen ze dit 1 op 1 door aan de belastingdienst en dan worden we er allemaal beter van. ;)

BTW opsparen gebeurt (het is soms net een echt bedrijf :crazyhappy: ), maar BTW op import is niet de enige BTW die wordt verrekend. het is waarschijnlijk maar een klein percentage als je dit afzet tegen bijvoorbeeld de brandstof .

Ik merk dat de meeste kritiek in de TNT hoek zit en ook mijn ervaringen met hen zijn niet louter positief. Gelukkig werk ik niet bij die toko :sssh:

angl2k
24 februari 2010, 13:44
best wel interessante service.. je betaalt dan ook voor het gemak natuurlijk :)

ik had borderlinx gevraagd over de kosten als je een pakket wilt terugsturen (door beschadigingen oid). ze rekenen er $20 administratiekosten voor als je een RMA hebt en de verkoper een gefrankeerde zendbon meelevert.

Als je geen zendbon krijgt dan kan je voor $20 administratiekosten en $15 verzendkosten het pakket (binnen de VS)

verder nog een vraagje misschien weet iemand dat: stel ik importeer iets en het is beschadigd. moet ik dan nog invoerrechten en dergelijke betalen?

zjanke
24 februari 2010, 13:49
Yep, je betaalt voor hetgeen verstuurt is. Garantie en reparatie van iets wat beschadigd is tijdens vervoer staat los van btw/ir.

let wel op dat je een schriftelijk bewijs krijgt van degene die aflevert dat het pakket beschadigd is op het moment dat je het ontvangt, want anders wordt reclameren erg lastig....

terrasbeest
24 februari 2010, 16:04
Een expeditiebedrijf heeft de verplichting om je de copie van de inklaring die voor jou bestemd is te geven. Doen ze dat niet, dan moet je er maar om vragen.

Wat betreft de Douane en de BTW. Dat zijn idd verschillende diensten binnen één administratie : de belastingdienst.
De Douane treedt hier op als vertegenwoordiger van de BTW, zoals de douane ook optreedt als vertegenwoordiger voor andere overheden, denk maar aan Justitie ( drugsbestrijding ) Economie ( namaak, invoerquota) Landbouw, of het opsporen van de handel van al wat verboden is ( beschermde diersoorten bvb ).

Een expeditiebedrijf dient een ' douane'-boekhouding te voeren ( BTW, IR ) die volledig gescheiden is van hun 'normale' boekhouding, en waar enkel de verrichtingen worden in opgenomen die betrekking hebben op de uitgaven die zij voor rekening van hun klanten doen.Die gescheiden boekhouding controleren is een taak van de douane, de ' gewone' boekhouding' is voor de ' gewone belastingdienst', zoals voor elk ander bedrijf.

Nog iets : een expeditiebedrijf krijgt normaal één week krediet bij de douane, de tijd dat het bedrijf nodig heeft om de administratie van dat alles een beetje bij te houden.
Dat krediet is eigenlijk een vorm van uitgestelde ' definitieve' betaling, want het zogezegde krediet wordt afhankelijk gesteld van een bij de douane gedeponeerde borgsom.Die borgsom wordt aangeschreven bij elke inklaring, en de eerder genoemde definitieve betaling dient om je borgsom weer op peil te brengen voor je activiteiten voor de volgende week.

Niet moeilijk, maar wellicht anders dan men het zich allemaal voorstelt....

fred dons
24 februari 2010, 16:48
de borgsom kan vervangen worden voor een bankgarantie en dan kan de kredietperiode een stuk langer oplopen dan 1 week (in het verre verleden heb ik wel claims van de belastingdienst behandeld die meer dan een jaar overdue)

terrasbeest
24 februari 2010, 22:12
de borgsom kan vervangen worden voor een bankgarantie en dan kan de kredietperiode een stuk langer oplopen dan 1 week (in het verre verleden heb ik wel claims van de belastingdienst behandeld die meer dan een jaar overdue)

Een bankgarantie is natuurlijk even goed, maar hoe langer je zogezegde kredietperiode hoe hoger je borg moet zijn, wegens het mechanisme dat ik eerder beschreef. En : de Douane is niet DE belastingsdienst, de kans op een overdue is zeer klein,behalve in zeer specifieke gevallen ( claims ) die hun beslag moeten krijgen door een of andere administratieve of rechterlijke beslissing.
In dat geval kan er bvb sprake zijn van een beslag van de borg of de bankgarantie.

Dit alles is echter niks waar jij als klant van bvb TNT je hoofd moet over breken.
Zoals ik eerder al schreef : je moet je copie van je inklaring gewoon eisen, het is trouwens ook de enige manier om er achter te komen dat je inklaring correct is en correct gefactureerd.

stikel
25 februari 2010, 00:34
Wat is er mis met USPS. Nog nooit geen problemen mee gehad vanuit de USA. Koop trouwens alleen van mensen met 100% positieve feedback.

Groet Jan

fred dons
25 februari 2010, 08:20
Een bankgarantie is natuurlijk even goed, maar hoe langer je zogezegde kredietperiode hoe hoger je borg moet zijn, wegens het mechanisme dat ik eerder beschreef. En : de Douane is niet DE belastingsdienst, de kans op een overdue is zeer klein,behalve in zeer specifieke gevallen ( claims ) die hun beslag moeten krijgen door een of andere administratieve of rechterlijke beslissing.
In dat geval kan er bvb sprake zijn van een beslag van de borg of de bankgarantie.

Dit alles is echter niks waar jij als klant van bvb TNT je hoofd moet over breken.
Zoals ik eerder al schreef : je moet je copie van je inklaring gewoon eisen, het is trouwens ook de enige manier om er achter te komen dat je inklaring correct is en correct gefactureerd.


klopt en in dit geval haalde ik inderdaad de belasting dienst en douane door elkaar, btw de kans op een overdue is inmiddels een stuk groter geworden omdat ook de douane uit andere europese lidstaten tegenwoordig ook onder die zelfde bankgarantie mogen claimen die voorheen alleen voor de lokale douane bedoeld was (maar daar heb je als klant inderdaad geen last van wel als je een arme bankier bent ;) )

fred dons
25 februari 2010, 08:24
Wat is er mis met USPS. Nog nooit geen problemen mee gehad vanuit de USA. Koop trouwens alleen van mensen met 100% positieve feedback.

Groet Jan

het nadeel van USPS vind ik de lange "reistijd" en hiermee bedoel de lange behandeltijd van TNT in nederland, bij UPS en DHL heb ik mijn spulletjes binnen 48 uur in huis vanuit de VS bij USPS nooit binnen 2 weken, verder nooit problemen met ze gehad (qua beschadigingen en dergelijke).
ik kan online zien dat TNT ze binnen een week ontvangen heeft maar dan doet de administratie hier lokaal er zeker nog een week over en dat vind ik een beetje jammer.

Chocola
25 februari 2010, 11:43
het nadeel van USPS vind ik de lange "reistijd" en hiermee bedoel de lange behandeltijd van TNT in nederland, bij UPS en DHL heb ik mijn spulletjes binnen 48 uur in huis vanuit de VS bij USPS nooit binnen 2 weken, verder nooit problemen met ze gehad (qua beschadigingen en dergelijke).
ik kan online zien dat TNT ze binnen een week ontvangen heeft maar dan doet de administratie hier lokaal er zeker nog een week over en dat vind ik een beetje jammer.

Langer dan 2 weken is geen uitzondering ook ;).

zjanke
25 februari 2010, 12:10
klopt en in dit geval haalde ik inderdaad de belasting dienst en douane door elkaar, btw de kans op een overdue is inmiddels een stuk groter geworden omdat ook de douane uit andere europese lidstaten tegenwoordig ook onder die zelfde bankgarantie mogen claimen die voorheen alleen voor de lokale douane bedoeld was (maar daar heb je als klant inderdaad geen last van wel als je een arme bankier bent ;) )

Even een en ander geverifieerd bij de afdeling customs: vaste koers per maand tenzij de koers meer dan 15% afwijkt, dan vindt er tussentijds een correctie plaats door de douane.
Een koers per dag is onmogelijk omdat je de wisselkoersen voor alle valuta om 00:00 in een keer zou moeten aanpassen en dan moet gaan bepalen welke zendingen voor en na 00:00 het land zijn binnengekomen; Praktisch niet uitvoerbaar dus....

Kortom: het verhaal over wisselkoersen en sjoemelen om extra winst te genereren klopt niet. Het moment van betalen aan de belastingdienst en of betalingen overdue zijn staat daar los van. Om daar mee te rommelen hebben we bankiers ;)

fred dons
25 februari 2010, 13:12
[QUOTE=zjanke;2300107]
Een koers per dag is onmogelijk omdat je de wisselkoersen voor alle valuta om 00:00 in een keer zou moeten aanpassen en dan moet gaan bepalen welke zendingen voor en na 00:00 het land zijn binnengekomen; Praktisch niet uitvoerbaar dus....
QUOTE]

praktisch niet uitvoerbaar? goh hoe zou de rest van de wereld het dan doen ? :D

HaroldA
25 februari 2010, 13:13
het nadeel van USPS vind ik de lange "reistijd"

Ik ben ook al weer 2 weken op 2 pedaaltjes aan het wachten die via USPS verzonden zijn. Op mijn Diamond J-Drive heb ik destijds bijna 6 weken moeten wachten. :stop:

HaroldA
25 februari 2010, 13:36
Hier trouwens nog zo'n service: http://www.fromus2eu.nl/

zjanke
25 februari 2010, 14:00
praktisch niet uitvoerbaar? goh hoe zou de rest van de wereld het dan doen ? :D

koers aanpassen is geen probleem, maar de aangifte gebeurt op basis van digitale info. Je moet dan een match maken tussen de pakjes die fysiek binnenkomen en de aangifte en dat moet allemaal gebeuren in dezelfde tijd die nu al onder druk staat om de zending dezelfde dag bij de klant te bezorgen. En dat allemaal om ons gitaristen een paar dubbeltjes BTW extra te laten betalen?

De bank heeft al valuteringsdagen nodig om mijn eigen geld digitaal naar van mijn eigen rekening naar mijn eigen rekening over te maken, los dat eerst maar eens op :D

fred dons
25 februari 2010, 14:16
[quote=fred dons;2300146]

koers aanpassen is geen probleem, maar de aangifte gebeurt op basis van digitale info. Je moet dan een match maken tussen de pakjes die fysiek binnenkomen en de aangifte en dat moet allemaal gebeuren in dezelfde tijd die nu al onder druk staat om de zending dezelfde dag bij de klant te bezorgen. En dat allemaal om ons gitaristen een paar dubbeltjes BTW extra te laten betalen?

De bank heeft al valuteringsdagen nodig om mijn eigen geld digitaal naar van mijn eigen rekening naar mijn eigen rekening over te maken, los dat eerst maar eens op :D

valuteren vind sinds 2009 niet meer plaats dus dat heb ik zo voor je opgelost :D , echter het alternatief is een stuk minder prettig voor de consument; stel je krijgt EUR 3000 2 dagen later op je rekening, de overnigth interest is 0,28 % p.a. dan kost dit 0.023 eur voor die betaling.
de consumentenbond wilde liever dat consumenten gingen betalen voor iedere overmaking omdat dit het betalingverkeer transparanter zou maken. Met SEPA (waardoor valutering niet meer mag) worden de komende jaren de kosten over Europa gelijk getrokken voor het betalingsverkeer en ik kan je verklappen dat dit niet betekent dat de kosten voor nederland omlaag gaan (Nederland is nu het goedkoopst binnen Europa)

zjanke
25 februari 2010, 14:31
Kortom: allemaal gerommel in de marge die ons geld kost... :seriousf:

stikel
25 februari 2010, 15:26
het nadeel van USPS vind ik de lange "reistijd" en hiermee bedoel de lange behandeltijd van TNT in nederland, bij UPS en DHL heb ik mijn spulletjes binnen 48 uur in huis vanuit de VS bij USPS nooit binnen 2 weken, verder nooit problemen met ze gehad (qua beschadigingen en dergelijke).
ik kan online zien dat TNT ze binnen een week ontvangen heeft maar dan doet de administratie hier lokaal er zeker nog een week over en dat vind ik een beetje jammer.

Daar heb je wel gelijk in. Het duurt bij mij meestal rond de 4 weken en daarvan neemt de reis naar Nederland maar een week in beslag. Zit nu ook weer te wachten op twee items.

Groet Jan

fred dons
25 februari 2010, 15:51
Kortom: allemaal gerommel in de marge die ons geld kost... :seriousf:

en waar denk je dat mijn gitaarcollectie vandaan komt? die dingen groeien niet aan de
boom eh!

zjanke
25 februari 2010, 18:42
Waarschijnlijk groeit een deel toch wel aan de boom. Kan me niet herinneren alleen maar catalyst's gezien te hebben op je foto's :makeup:

terrasbeest
26 februari 2010, 14:09
[QUOTE=zjanke;2300107]
Een koers per dag is onmogelijk omdat je de wisselkoersen voor alle valuta om 00:00 in een keer zou moeten aanpassen en dan moet gaan bepalen welke zendingen voor en na 00:00 het land zijn binnengekomen; Praktisch niet uitvoerbaar dus....
QUOTE]

praktisch niet uitvoerbaar? goh hoe zou de rest van de wereld het dan doen ? :D

Omdat er wettelijke regels te volgen zijn die het zo bepalen.

Artikel 169

1. Wanneer de gegevens voor de bepaling van de douanewaarde op het ogenblik van die bepaling in een andere munteenheid zijn uitgedrukt dan in die van de Lid-Staat waar de waardebepaling geschiedt, is de voor het bepalen van die waarde in de munteenheid van de betrokken Lid-Staat te gebruiken wisselkoers de op de voorlaatste woensdag van de maand genoteerde wisselkoers welke op die dag of op de daaropvolgende dag wordt gepubliceerd.
2. De op de voorlaatste woensdag van de maand genoteerde wisselkoers geldt gedurende de volgende kalendermaand, tenzij hij door een overeenkomstig artikel 171 vastgestelde koers wordt vervangen.

LOL:supercool:

terrasbeest
26 februari 2010, 14:13
Kortom: allemaal gerommel in de marge die ons geld kost... :seriousf:

Nuance : waar anderen op onze rug rijker van worden.Schijnt goed te zijn voor de economie ( maar wij burgers hebben een andere economie ) .

fred dons
26 februari 2010, 15:57
helemaal gelijk, ik zou gewoon aan je baas vragen om voortaan om je geld in een envelopje
te geven en dingen zoals je huur contant af te rekenen heb je die vervelende banken ook niet meer nodig :stop: :D

fred dons
26 februari 2010, 16:39
[QUOTE=fred dons;2300146]

Omdat er wettelijke regels te volgen zijn die het zo bepalen.

LOL:supercool:

dat is op zich terecht maar heeft wel een hoog "bevel is bevel" inhoud, regels horen de werkelijkheid te volgen zeker als die werkelijkheid inmiddels zoveel verder is (deze regels zijn uit 93 toen ieder europees land zijn eigen koers had, binnen bepaalde bandbreedtes en internet nog op commodore 64 computers werkte)
inmiddels is niet zo moeilijk om realtime koersen aan te houden

btw ik denk dat artikel 172 de laatste tijd regelmatig van toepassing is geweest omdat de koers EUR/USD meer dan 5 % is gedaalt binnen een maand tijd waardoor een tussentijdse
aanpassing nodig was

terrasbeest
26 februari 2010, 20:30
@ Fred Dons : Banken afschaffen en geen gitaren meer invoeren maar gewoon hier maken. Geen gezeur meer.

terrasbeest
26 februari 2010, 20:37
[QUOTE=terrasbeest;2301341]

dat is op zich terecht maar heeft wel een hoog "bevel is bevel" inhoud, regels horen de werkelijkheid te volgen zeker als die werkelijkheid inmiddels zoveel verder is (deze regels zijn uit 93 toen ieder europees land zijn eigen koers had, binnen bepaalde bandbreedtes en internet nog op commodore 64 computers werkte)
inmiddels is niet zo moeilijk om realtime koersen aan te houden

btw ik denk dat artikel 172 de laatste tijd regelmatig van toepassing is geweest omdat de koers EUR/USD meer dan 5 % is gedaalt binnen een maand tijd waardoor een tussentijdse
aanpassing nodig was

Wetgeving is aangepast in 2007 of 2008.Wss heeft men niet overal behoefte aan snelle jongens. Zullen we het over het economische nut van de valutamarkten hebben ??? Of de beurs ?? Andere gebakken lucht??

fred dons
26 februari 2010, 22:33
en hoe wilde je je hout voor je gitaar importeren als je je gitaar hier wil bouwen( nederland heeft in het wild niet zoveel tropisch hardhout), en hoe wil je aan je dollars komen om dat hout te kopen zonder valutamarkt ?

het nut van een valutamarkt is dat zolang er er niet een single currency is mensen in valuta's moeten handelen om buiten hun monetaire zone goederen te kunnen kopen, dit is dus verre van gebakken lucht

btw de beurs heeft niets met banken op zich te maken, effectenbeurzen zijn private ondernemingen waarop aandelen van bedrijven (en ook banken) worden verhandeld of dit gebakken lucht is kun je over discussieren (maar nu dwalen we wel erg van het originele topic af)

en snelle jongens ? wat is mis met vaker dan 1 keer per maand een koers te wisselen ? als je dit snel vind dan hoop ik dat je niet al te vaak op de snelweg te vinden bent ;)

terrasbeest
27 februari 2010, 00:37
en hoe wilde je je hout voor je gitaar importeren als je je gitaar hier wil bouwen( nederland heeft in het wild niet zoveel tropisch hardhout), en hoe wil je aan je dollars komen om dat hout te kopen zonder valutamarkt ?

het nut van een valutamarkt is dat zolang er er niet een single currency is mensen in valuta's moeten handelen om buiten hun monetaire zone goederen te kunnen kopen, dit is dus verre van gebakken lucht

btw de beurs heeft niets met banken op zich te maken, effectenbeurzen zijn private ondernemingen waarop aandelen van bedrijven (en ook banken) worden verhandeld of dit gebakken lucht is kun je over discussieren (maar nu dwalen we wel erg van het originele topic af)

en snelle jongens ? wat is mis met vaker dan 1 keer per maand een koers te wisselen ? als je dit snel vind dan hoop ik dat je niet al te vaak op de snelweg te vinden bent ;)

Je weet al te goed dat ik het over speculatie heb, en dat de banken daar hun deel hebben gedaan om de huidige economische malaise te veroorzaken.
(waarschijnlijk de 1 ste keer dat je dit te horen krijgt ???)
Het is goed dat uit je post blijkt dat je inzichten verder gaan dan een bankloket of de vloer van de beurs.In de internationale handel, waarin ik mijn brood verdien, is stabiliteit en zekerheid een noodzaak, vandaar dat er strikte regels zijn.
De opmerking om uitbetaald te worden met cash in een envelopje, is even stom dan dat ik zou zeggen dat je de internationale handel en zijn regels en wetten zou afschaffen, want dan zou je idd in de problemen komen als je gitaren zou willen bouwen in NL of EU, omdat dat in de praktijk onmogelijk zou zijn. NL kan zichzelf niet eens meer voeden zonder in te voeren ( en dat is de branche waar ik de laatste 10 jaar inzit, voeding in- en uitvoeren ), laat staan dat we onze handels/betalingsbalans en onze overheidsfinanciën nog op orde zouden krijgen, onze ' welvaart" zou niet dezelfde zijn zonder intl handel.

Ook in de intl handel zijn die regels er om evenwichten in stand te houden, en voor iemand die in de bankwereld zit komt het mss als compleet achterlijk over om wisselkoersen niet in real time aan te passen om invoerrechten en BTW te betalen bij invoer, maar ik vraag mij af of het voor een invoerder niet veel beter is om gedurende korte tijd te weten hoeveel die invoerrechten hem gaan kosten. Invoerrechten maken deel uit van z'n kostprijs.Je zou verbaasd zijn hoe last minute verkoopprijzen tegenwoordig worden vastgesteld. Als bedrijf kan je een vreemde valutarekening hebben, en zelf speculeren met de aankoop, maar de douane betalen doe je in Euro omgerekende bedragen, en dat zijn kosten die je goederen volgen.Dat is een deel van je kosten dat je best kent ( de wisselkoersen voor de volgende maand worden netjes gepubliceerd ). Invoerrechten kunnen oplopen.

Ik vind een niet steeds wisselende koers best, in tegenstelling tot bvb de fuel surcharges en de bulk adjustment factors ( de wisselkoersaanpassingen voor de brandstof ), waar je steeds voor verassingen komt et staan.

Allemaal erg Off Topic en onvolledig, maar ik hoop dat je je wat minder gaat ergeren aan de wisselkoersen die TNT of wie dan ook toepast.
Als je wil kan je de hele berekeningswijze van invoerrechten en BTW op dit forum terugvinden, er bestaat een sticky van dat ik samen met Zjanke heb opgesteld.
Dat wij dit hier gedaan hebben was om misverstanden uit de weg te ruimen , niet om vervelend te doen als dit soort onderwerpen weer eens ter sprake komt.

fred dons
27 februari 2010, 07:52
laten we dit in pm verder afhandelen omdat het zoals eerder gezegd wel erg afdwaald van het topic

EuroCinema
7 maart 2010, 11:16
Nou ik heb het geprobeerd maar het is eerlijk gezegd a pain in the ass.
Als een verkoper alleen binnen de US wil verkopen, kun je sowieso niet bieden als je HOOFDadres (niet je shipping adres!) buiten de US is.
Je kunt je hoofdadres niet veranderen in het Bordelinx-adres, omdat dat niet klopt met je billing gegevens. :-/