PDA

View Full Version : EQ onzekerheid



wouwser
21 februari 2010, 21:12
hey,

ik vroeg me af of jullie me wat info kunnen geven over de technische kant van de EQ van een amp. ik heb zelf een amp met bass, mid, en treble. en snap wat deze doen, verder weet ik dat er een presence bestaat die de ruis van je gitaar kan onderdrukken(??) maar er zijn ook versterkers met alleen een tone regelaar. is dat dan alleen een samenhang tussen bass en treble en wordt de mid dan oer geslagen? hoe zit dat. alvast bedankt voor de reactie's ;-)

caliban
21 februari 2010, 23:05
hey,

ik vroeg me af of jullie me wat info kunnen geven over de technische kant van de EQ van een amp. ik heb zelf een amp met bass, mid, en treble. en snap wat deze doen, verder weet ik dat er een presence bestaat die de ruis van je gitaar kan onderdrukken(??) maar er zijn ook versterkers met alleen een tone regelaar. is dat dan alleen een samenhang tussen bass en treble en wordt de mid dan oer geslagen? hoe zit dat. alvast bedankt voor de reactie's ;-)

Hoi Wouwser,

Eerst en vooral dient een presence niet om je ruis te onderdrukken, maar is dit een soort van tweede high-regelaar. Een presence in de echte betekenis zit in de poweramp, hetzij tussen de uitgang van de output transformator en de fasedraaier ergens. Hier is er een feedback tussen output van je versterker in input van je eigenlijke poweramp, en met de presence regel je hoeveel hoge tonen hierin worden terugkoppeld. Er bestaat in sommige amps ook een resonance die hetzelfde doet voor lage frequenties.

In bijvoorbeeld een mesa/boogie rectifier is de presence iets helemaal anders, hier zit die na de eigenlijke EQ, en dit is een regelbare hoge frequentie doorlaat naar de ground toe, dat wil dus zeggen dat je hiermee bepaalt hoeveel hoge tonen er nog eens kunnen 'wegvloeien' nadat het signaal uit de EQ is gekomen.

De EQ zelf heb ik een goeie uitleg van in een gitaarmagazine, weliswaar in het Duits. Ik kan straks ofzo eens zoeken en zien of ik je dit kan inscannen.

In een EQ is er eigenlijk vooral samenwerking tussen condensatoren en potentiometers. De condensatoren laten frequenties boven een bepaalde waarde enkel door.

Een tone-knob enkel is een versimpelde versie van een equalizer. Een typische basmidtreble EQ bestaat uit drie condensatoren en drie potentiometers (heel simpel gezien, eigenlijk nog een weerstand). Een toneknob maakt gebruik van een condensator en een pot.

In feite kan het best wel ingewikkeld worden.