PDA

View Full Version : Enorm veel ruis (Peavey 5150 212)



weird021
21 februari 2010, 19:26
yow,

ik ben sinds een paar maanden (toch wel trotse) eigenaar van een Peavey 5150 212 (Combo). Nu over het geluid zeker niet te klagen, maar wel over de enorm veel ruis (en feedback) die deze versterker levert in het Lead kanaal. Nu ruis is sowieso onvermijdelijk maar zelfs in het clean kanaal is er spraken van ruis. Je zou kunnen zeggen zet er een Boss NS-2 tussen, maar dan ben ik jullie al voor. Dus kan iemand me zeggen waar dit aan kan liggen.

Cheers

Ruben

caliban
21 februari 2010, 19:33
Slechte buizen, of kanaal-bleeding, maar dat betwijfel ik.

Plug je gitaar eens in de fx-return in, is het dan nog??

Negative K3 fan
21 februari 2010, 19:35
De 5150 is gewoon een ruisbak (heb zelf ook de combo gehad), je zou eens kunnen kijken of jouw 5150 significant harder ruist dan andere. Wat voor versterker had je hiervoor?

weird021
21 februari 2010, 19:35
op dit moment staat mijn versterker nog in ons repetitie kot maar zal dat al eens proberen. en over de buizen hebben ze mij ook al gezegd dat het daar aan kan liggen.

weird021
21 februari 2010, 19:37
De 5150 is gewoon een ruisbak (heb zelf ook de combo gehad), je zou eens kunnen kijken of jouw 5150 significant harder ruist dan andere. Wat voor versterker had je hiervoor?
Hiervoor had ik een Line6 Spider III 75W die minder ruis produceert als de 5150. Nu wat je zegt is waar er zijn meer gitaristen die opmerkingen hebben over de ruis en feedback bij de 5150's maar ik vind de ruis toch wel zeer overdreven.

Arvoitus
21 februari 2010, 19:38
Wat voor gitaar heb je?
Wat voor pickups zitten erin?
Wat zijn je instellingen op de versterker, veel gain/volume?
Is je versterker nieuw?
Is je stopcontact ge-aard?

Probeer eens een andere kabel en/of een andere gitaar.
Probeer eens je pedalen weg te halen tussen je gitaar en versterker.
Probeer eens met een potlood tegen de 5 pre-amp buisjes te tikken, als je dat terughoort uit je speakers dan zijn je buisjes rot.

weird021
21 februari 2010, 19:50
Wat voor gitaar heb je?
Wat voor pickups zitten erin?
Wat zijn je instellingen op de versterker, veel gain/volume?
Is je versterker nieuw?
Is je stopcontact ge-aard?

Probeer eens een andere kabel en/of een andere gitaar.
Probeer eens je pedalen weg te halen tussen je gitaar en versterker.
Probeer eens met een potlood tegen de 5 pre-amp buisjes te tikken, als je dat terughoort uit je speakers dan zijn je buisjes rot.
Gitaar:
LTD H-1000
PU's:
EMG 81's
Instellingen:
Rhythm Pre: 2
Lead Pre: 4-7
Rhythm Post: 2-4
Lead Post: 2-4
Low: 5
Mid: 7.5
High: 10
Resonance: 8-10
Presence: 4-6
Versterker is 2de hands gekocht en ingestoken op een geaard stopcontact.
Andere gitaar en kabel heb ik reeds geprobeerd en de ruis bleef, net zoals de pedaal er tussen uit halen (dit tip snap ik trouwens niet aangezien een NS-2 de ruis hoort tegen te houden en de pedaal nog maar 1week oud is)
Tip 3 zal ik woensdag eens uitvoeren en dan zal ik nog iets laten weten.

Tho
21 februari 2010, 19:54
De ruist van de 5150 combo is ook zwaar overdreven! :P met de top heb ik het veel minder, maar het is gewoon een ruisbak ja, doe je niks aan.

Arvoitus
21 februari 2010, 20:23
Het gaat niet om je noisegate, maar pedaaltjes kunnen vaak icm met elkaar/versterkers/stroom/andere omstandigheden ruis veroorzaken.

Het gaat erom dat je zoveel mogelijk factoren verwijdert/test. Als je je gitaar/kabel omwisselt dan weet je zeker dat het aan je versterker ligt.
Als je (zoals caliban zei) je gitaar in de fx-return stopt dan weet je of alleen je preamp ruist of het hele zooitje.

caliban
21 februari 2010, 23:06
Noisegate in de fxloop is ook misschien oplossing..

iWishmaster
22 februari 2010, 09:18
Lead Pre: 4-7
Rhythm Post: 2-4
Lead Post: 2-4
Low: 5
Mid: 7.5
High: 10
Resonance: 8-10
Presence: 4-6

Resonance op 10? Hebben jullie geen bassist? Die zal zich vervelen, want met zoveel resonance hoor je hem waarschijnlijk niet meer. Misschien dat er toch iets met de buizen mis is? Oude / versleten buizen produceren minder bas/punch, wat je nu onterecht aan het compenseren bent.

Zelfde voor de highs op 10: dat levert een behoorlijk fizzy / schel geluid op vond ik: oude buizen verliezen ook helderheid, waardoor je misschien geneigd bent (te)veel hoog te gebruiken.

En een algemene tip bij de 5150: dit ding heeft eigenlijk veel meer gain dan nuttig is: probeer 'em niet boven de 5 te zetten, dat verbeterd de mix met de rest van de band aanzienlijk. Scheelt ook weer wat qua ruis en feedback. En daarbij: een noise-gate gebruiken is bij deze versterker eerder regel dan uitzondering, 'tis nu eenmaal een ruis en piep bak, maar het is ook weer niet zo dat je jezelf niet meer kunt horen praten als je niet speelt :dontgeti:.

Terminus
22 februari 2010, 11:22
Heb je je noise gate gewoon gitaar>noise gate>versterker aangesloten of gebruik je de loop?

cazmodean
22 februari 2010, 11:29
Mijn 5150 (voormalig combo nu top) ruist enorm. Boss GT-8 ertussen (via 4-cable method dus ook in fx-loop) met noise gate aan en probleem opgelost.

Tho
22 februari 2010, 11:38
mijn setup is Peavey 6505 ---> ISP Decimator ---> Jackson met Blackout er in

Chrystal Clear...

weird021
22 februari 2010, 20:16
Mijn 5150 (voormalig combo nu top) ruist enorm. Boss GT-8 ertussen (via 4-cable method dus ook in fx-loop) met noise gate aan en probleem opgelost.ik ga geen Boss GT-8 kopen gewoon omdat die een noise gate heeft. zeker niet aangezien ik met de gain van de versterker toekom en ik andere effecten niet/amper gebruik.



Heb je je noise gate gewoon gitaar>noise gate>versterker aangesloten of gebruik je de loop? jup



Resonance op 10? Hebben jullie geen bassist? Die zal zich vervelen, want met zoveel resonance hoor je hem waarschijnlijk niet meer. Misschien dat er toch iets met de buizen mis is? Oude / versleten buizen produceren minder bas/punch, wat je nu onterecht aan het compenseren bent.

Zelfde voor de highs op 10: dat levert een behoorlijk fizzy / schel geluid op vond ik: oude buizen verliezen ook helderheid, waardoor je misschien geneigd bent (te)veel hoog te gebruiken.

En een algemene tip bij de 5150: dit ding heeft eigenlijk veel meer gain dan nuttig is: probeer 'em niet boven de 5 te zetten, dat verbeterd de mix met de rest van de band aanzienlijk. Scheelt ook weer wat qua ruis en feedback. En daarbij: een noise-gate gebruiken is bij deze versterker eerder regel dan uitzondering, 'tis nu eenmaal een ruis en piep bak, maar het is ook weer niet zo dat je jezelf niet meer kunt horen praten als je niet speelt :dontgeti:.

ik denk dat de resonance op 10 staat ben niet zeker, maar de bass is wel degelijk nog hoorbaar en die resonance zorgt er gewoon voor dat mijn palm mutes dieper klinken verder is hier (vind ik persoonlijk) amper iets merkbaar van ;) mijn gain staat meestal op 4, ik heb een keer hoger geprobeerd maar vond dat al te veel. over de highs kan ik je zeggen dat dit geen problemen levert, de hoge tonen zijn precies zoals ze moeten zijn (misschien iets te scherp) maar voor de rest dik in orde. Nu ik ga nog een beetje zoeken naar het echte geluid wat ik wil, maar denk dat ik niet veel beter krijg als nu (waar ik toch al tevreden over ben) nu alleen nog kijken waar die ruis precies zit.

Geoffrey
22 februari 2010, 20:27
Als je gain op 4 staat zou je niet veel last mogen hebben van feedback, tenzij je te dicht bij je amp staat.
Het is ook niet normaal dat je ruis hebt op het clean kanaal.. :???:

Misschien toch best even ALLE lampen laten controleren..