PDA

View Full Version : Kwaliteit van de Fender american standards



Lykke
21 februari 2010, 17:01
Ik heb nu een optie op de Fender American Standard uit bouwjaar 2008. Prachtig ding, is mijn favo Fender. Heb alleen weinig verstand van elektrische gitaren in het algemeen en al helemaal wat betreft Fenders. Heb een beetje rondgevraagd en men is van mening dat de kwaliteit van American Standards uit 2008 niet altijd gewaarborgd is.

Iemand die mij wat meer kan vertellen? Ervaringen? Iemand die er zelf eentje heeft misschien?

http://www.reverb-store.co.uk/images/large/fender_am_std_tele_nat_rn.jpg

Ik kan hem overnemen voor 700 euro, overigens

caliban
21 februari 2010, 17:06
Ik sta op het punt om een gelijkaardige te kopen..

Rooker
21 februari 2010, 17:21
Nou, ik vind dat persoonlijk een beetje een onzinverhaal. Een Fender usa standaard is volgens mij doorgaans een degelijke gitaar. Het blijft echter zo dat een gitaar ( bijna alle gitaren) deels een natuurlijk product zijn. Het kan dus altijd voorkomen dat je de ene keer een fender koopt die wat lekkerder klinkt dan een andere maar dat heeft dan niet met de bouwkwaliteit te maken. Je moet imo gewoon even op zo'n ding gaan spelen of eerst even wat andere testen voor refferentie en als hij dan onversterkt een mooie klank heeft kun je hem rustig kopen. Of 700,- een mooie prijs is weet ik niet. Volgens mij kost zo een nieuw iets van 1200,- maar als de verkoper hem uit america heeft of uit engeland koop je hem voor bijna de nieuwprijs over volgens mij. Maar er zijn hier vast mensen die veel meer verstand hebben van de waarde.
Succes Grts

Sinner1980
21 februari 2010, 18:10
Ik heb 2 US standards gehad (1 tele en een strat) en dat waren prima gitaren dus ik denk dat je je er geen buil aan valt.
De prijs lijkt mij redelijk maar wat idd al gezegd werd;voor zo'n 100 meer heb je een gloednieuwe uit engeland...en die keuze is aan jou

vulvasonic
21 februari 2010, 19:40
Hele mooie prijs trouwens!

Lykke
21 februari 2010, 21:39
Hele mooie prijs trouwens!

dat dacht ik ook. nieuw vragen ze minimaal 1100 euro. Deze is niet vaak bespeeld en hij is van iemand die ik goed ken, dus weet ook hoe diegene met zijn spullen omgaat etc etc

Di Stefano
21 februari 2010, 22:05
Ik heb 4 USA standards gehad. Tussen bouwjaar 2002 en 2008 en het waren allemaal super gitaren. Ik heb er nu nog 2 maar enkel omdat ik geld nodig had voor andere dingen. Mijn minst favoriete kleuren waren uiteindelijk de deur uitgegaan want qua kwaliteit had ik er niet veel op aan te merken en waren ze niet van elkaar te onderscheiden.

Hendriks
21 februari 2010, 22:27
€700 is een nette prijs voor een standard in goede staat . Is dit de "vernieuwde"versie?

vulvasonic
21 februari 2010, 23:15
€700 is een nette prijs voor een standard in goede staat . Is dit de "vernieuwde"versie?

En vergeet niet dat de natural ash uitvoering altijd wat duurder is.

XTZ
21 februari 2010, 23:35
Ik heb 4 USA standards gehad. Tussen bouwjaar 2002 en 2008 en het waren allemaal super gitaren. Ik heb er nu nog 2 maar enkel omdat ik geld nodig had voor andere dingen. Mijn minst favoriete kleuren waren uiteindelijk de deur uitgegaan want qua kwaliteit had ik er niet veel op aan te merken en waren ze niet van elkaar te onderscheiden.


Geldt dit ook voor de strats? En wat is er dan minder aan laten we zeggen het 2001 model?

Di Stefano
22 februari 2010, 00:16
Geldt dit ook voor de strats? En wat is er dan minder aan laten we zeggen het 2001 model?

In mijn geval had ik het over stratocasters (ik neem aan dat zowel de USA tele's als strats van evenwaardige kwaliteit zijn).
Ik zeg niet dat de gitaren voor 2002 minder waren. Dat is nu gewoon toevallig de oudste gitaar die ik heb gehad.

Je hoort genoeg mensen zeggen dat de meeste USA Fenders brandhout zijn en je veel beter af bent met een mexicaan of zelfs een squier. Ik in ieder geval deel die mening absoluut niet.

kuk
22 februari 2010, 08:54
Een 3-tal maanden terug had ik een nieuwe Am Std Tele 3 T Sunburst gekocht voor 1100 en iets euro's.Wel na 1 maand heb ik ze terug verkocht.Ik denk dat het een maandagse was;hier en daar fouten in de lak(afbladeren tegen aan de brug),fretafwerking.
Er wordt hier soms eindeloos gediscusieerd over US versus Mex of Mex versus Squier.
Ik heb nu een Squier Classic Vibe Tele,er mogen er veel komen kijken hoor,wat een gitaar voor die prijs.
Daarnaast heb ik onlangs een New Std Fat Strat gekocht en voor de helfst van de prijs van een amerikaan is dit een supergitaar.(natuurlijk zit er geen hardcase bij wel een hoes,maar de case betaal je sowieso in de prijs voor de gitaar)
Dit is mijn verhaal,er zullen mensen zij die zweren bij een US.(misschien omdat er USA op de headstochk staat?)
Uitproberen en niet op het logo afgaan!

Sj03rd
22 februari 2010, 18:10
Heb laatst ook een '57 Japanse Re-issue gekocht uit '91 en die is fantastisch. Beter dan menig Amerikaanse strat waar ik op gespeeld heb. Hiermee zeg ik niet dat die slecht zijn, maar als je gewoon een beetje zoekt, heb je voor veel minder geld ook een erg lekkere gitaar. (japanse of mexicaanse...). Succes!

M@rtijnd
22 februari 2010, 18:18
...Wel na 1 maand heb ik ze terug verkocht.Ik denk dat het een maandagse was;hier en daar fouten in de lak(afbladeren tegen aan de brug),fretafwerking. ...

Raak je zoiets nog gemakkelijk kwijt dan? Dat vraag ik mij dan altijd af.
Ik heb nooit eerder een gitaar verkocht, dus ik kan niet uit ervaring spreken.

M

guitarkid
22 februari 2010, 18:31
Is wel even wat anders dan een goedkope Epiphone, nietwaar?
Ik had in dat topic nog even gevraagd hoe dat is afgelopen, maar geen reactie... Weggedaan?

Gr. C.

Lykke
22 februari 2010, 20:37
Is wel even wat anders dan een goedkope Epiphone, nietwaar?
Ik had in dat topic nog even gevraagd hoe dat is afgelopen, maar geen reactie... Weggedaan?

Gr. C.

Ja, heel anders, dit is wel een beetje mijn droom, zo'n mooie fender :mmmm:
En ik heb er toevallig het geld voor.. dus ach, waarom niet?

En nee, ik heb hem niet weggedaan. Heb hem bij Purple Guitars in Den Haag laten fixen, de fretten zijn afgevlakt, intonatie en de actie is aangepast en hij speelt als een tierelier nu. Ben heel gelukkig met mijn Epi op het moment :)

kuk
22 februari 2010, 21:01
Gitaar wegdoen?Of het nu een squier, fender mex of US is,je verliest altijd geld bij verkoop(ik spreek niet van oude gitaren pre CBS enz).
Mijn Std Am Tele 3 T Sunburst 2008 is verkocht voor 900 euro's,niet veel verlies maar toch...

Synx
22 februari 2010, 22:01
Mijn ervaring is dat er wel een aantal goede tussen zitten maar dat er net zo'n goede tussen de goedkopere versie's zitten. Vooral het fretwerk en de halzen vind ik bij MIA vies tegenvallen voor de prijs. De gem. mex heeft een betere speelbare hals.

Vandaag nog even gespeeld op een road worn 60's. Of het was een hele goede, maar daar kunnen maar weinig MIA's van de laatste tijd aan tippen.

M@rtijnd
22 februari 2010, 23:28
Gitaar wegdoen?Of het nu een squier, fender mex of US is,je verliest altijd geld bij verkoop(ik spreek niet van oude gitaren pre CBS enz).
Mijn Std Am Tele 3 T Sunburst 2008 is verkocht voor 900 euro's,niet veel verlies maar toch...

Nou ja, dat snap ik. Maar wordt het niet ontzettend moeilijk om een gitaar te verkopen, als je gitaar (ongewild) beschadigingen oploopt door een slechte bouwkwaliteit? Dan lijkt het mij dat je zo'n gitaar aan de straatstenen niet kwijtraakt.

M

kuk
23 februari 2010, 09:16
Een gitaar van een paar jaar oud zal ook beschadigingen vertonen,hetzij door te gebruiken.Waarom zou je hem niet kunnen verkopen?Mijn nieuwe heb ik wel kunnen verkopen,de koper trok zich niets van aan van de mindere kwaliteit,hij was al tevreden dat er made in USA opstond,zo zie je maar...