PDA

View Full Version : Preamp distortion of clean + pedalen?



guitarguru
21 februari 2010, 13:15
Ik vraag me nog steeds af welke route te nemen, en wil graag weten hoe jullie dat doen. Vervorming uit de amp halen, of uit pedalen over een cleane amp?

Dit 'probleem' doet zich natuurlijk meer voor bij 1-kanaals amps. Bij meerdere kanalen heb je dus al de beschikking over minimaal een clean- en leadkanaal.

Het grote voordeel van pedalen, vind ik, is dat je kunt beschikken over de headroom voor soloboosts. Dus amp clean, gainpedaal aan en daarna nog een booster voor je solo's. Werkt perfect voor de volumeverschillen die je wilt.
Dit lukt m.i. niet bij een al sterk vervormende amp. Dan voegt iedere poging tot boosten alleen maar meer vervorming toe en geen volume.

Maar toch lees ik hier vaak dat men, als vast gegeven eigenlijk, altijd de vervorming uit de amp prefereert. Nou vind ik preamp vervorming over het algemeen altijd wat dun klinken, tenzij de poweramp flink op zijn donder krijgt, wat vaak veel te hard is voor bandgebruik.

Dacht. het is zondag, lekker wat voor me uit filosoferen ;)

caliban
21 februari 2010, 13:28
Ik vraag me nog steeds af welke route te nemen, en wil graag weten hoe jullie dat doen. Vervorming uit de amp halen, of uit pedalen over een cleane amp?

Dit 'probleem' doet zich natuurlijk meer voor bij 1-kanaals amps. Bij meerdere kanalen heb je dus al de beschikking over minimaal een clean- en leadkanaal.

Het grote voordeel van pedalen, vind ik, is dat je kunt beschikken over de headroom voor soloboosts. Dus amp clean, gainpedaal aan en daarna nog een booster voor je solo's. Werkt perfect voor de volumeverschillen die je wilt.
Dit lukt m.i. niet bij een al sterk vervormende amp. Dan voegt iedere poging tot boosten alleen maar meer vervorming toe en geen volume.

Maar toch lees ik hier vaak dat men, als vast gegeven eigenlijk, altijd de vervorming uit de amp prefereert. Nou vind ik preamp vervorming over het algemeen altijd wat dun klinken, tenzij de poweramp flink op zijn donder krijgt, wat vaak veel te hard is voor bandgebruik.

Dacht. het is zondag, lekker wat voor me uit filosoferen ;)

Wat voor sound wil je verkrijgen, dat is misschien de belangrijkste vraag.
Voor een dikke metalscheur vind ik op ze minst preamp overdrive nodig, misschien nog wel geboost met een pedaal zoals bij een mesa rectifier.
Pedaal op een helemaal cleane amp zou ik niet zo snel doen, een licht overstuurde amp met daarover een pedaaltje vind ik wel leuk voor een goede rockscheur.

Soloboost vind ik btw beter met een equalizer in de loop en mids boosten!

Eko
21 februari 2010, 13:31
2 Kanalen is niet hetzelfde als : 1 kanaal en en 1 kanaal voor lead. Je kunt ook opteren voor : 1 kanaal zonder reverb en met een bepaalde tooninstelling en een 2e kanaal voor reverb met tremelo en een geheel andere tooninstelling.
Boost kan heel goed uit een pedaal komen. Het bovenstaande voorbeeld kan heel goed inhouden dat op beiden geen vervorming of drive zit.
Zelf gebruik ik rustig 2 verschillende amps op het podium ( zelfs 3 als je de acoustische amp meetelt).

guitarguru
21 februari 2010, 13:33
Ik speel zelf voornamelijk blues en classic rock. Ben ook misschien wel erg gewend geraakt aan mijn overdrivesound uit mijn T-Rex Alberta. Die doet het erg goed op een clean ingestelde amp.
Maar ja, dan maakt het niet meer zo veel uit wat voor amp ik bespeel, toch? Kan ik het beste een harde cleane amp kopen. Het karakter van de amp zelf (qua overdrive) komt dan niet echt naar voren.....

Mitch
21 februari 2010, 14:01
Combinatie. Juist met een amp als een AC30 met mastervolume kun je prima mixen. Amp een beetje crunchy afstellen, beetje spelen met je aanslag en volumestanden op je gitaar, een drive waar nodig en een boost waar nodig. En dan met de drive of boost ingeschakeld kun je ook weer met je volume spelen. Ik vind het ideaal op die manier en uiterst veelzijdig.
En nee, de logica "ik gebruik één pedaal heel graag dus ik kan net zo goed iedere harde cleane amp kopen" ben ik het van harte mee oneens. Als één ding juist wel belangrijk is, is het de combinatie. De ene drive klinkt op de ene versterker fantastisch en op de andere als een Behringer tubescreamer.
Ik gebruik zelf ook één pedaal vaak en graag, namelijk mijn Tube King, maar die heeft in mijn Rivera-periode in de kast gelegen omdat het niet combineerde. Alsof je een dekbed over de speaker heen legde, zodra de Tube King werd ingeschakeld. Met de AC30 blaas ik er juist de ballen mee uit de broek.

Je hebt nu een goede amp, ga nou niet verder lopen kutten :D

guitarguru
21 februari 2010, 14:11
Pedalen over een licht crunchy amp, lijkt mij dan de meest bruikbare way to go. Maar de kanaalvolumes helemaal open voor de ultieme scheurgeluiden, daar kan ik niet zo veel mee. Zowel qua sound als het ontbreken van verdere boostmogelijkheden.
Kreeg de indruk dat toch veel mensen dat doen, veel preampgain instellen. Want je wilt de vervorming uit je amp benutten.

Zal niet verder gaan lopen kutten verder, Mitch :seriousf:. Wilde wel even verschillende benaderingen laten belichten.

Mitch
21 februari 2010, 14:37
Ghehe :D

But seriously: verschilt gewoon per amp. Kijk, met een JMP/JCM... daar wil je de drive wel van gebruiken! Met een AC30 kan het ook wel, volumes open en master beetje dicht, maar da's niet erg praktisch en je mist de helft van de lol.

caliban
21 februari 2010, 16:13
Ik speel zelf voornamelijk blues en classic rock. Ben ook misschien wel erg gewend geraakt aan mijn overdrivesound uit mijn T-Rex Alberta. Die doet het erg goed op een clean ingestelde amp.
Maar ja, dan maakt het niet meer zo veel uit wat voor amp ik bespeel, toch? Kan ik het beste een harde cleane amp kopen. Het karakter van de amp zelf (qua overdrive) komt dan niet echt naar voren.....

IK zou ook voor combinatie gaan, dan klinkt het natuurlijker zou ik verwachten :)

iWishmaster
22 februari 2010, 09:38
Veel meer-kanaals versterkers die ik gehoord heb, hebben een beter crunch/distortion kanaal dan clean kanaal. Aangezien ik (veel) meer met crunch dan met clean speel, heb ik liever een goede distortion dan een perfecte clean. Vandaar dat ik voor een 2-kanaals versterker heb gekozen die een hele goede crunch heeft en toch een vrij goede clean (zij het met een soms iets krappe hoeveelheid headroom met humbuckers).

Ik merk nu echter dat ik in de muziek die ik zelf schrijf ik veel gebruik (kan) maken van dynamiek. Versterker op crunch met humbucker en door variatie met aanslaan, schakelen tussen humbucker en single coil, beetje volume-knop en een booster (tubescreamer) kan ik clean, 'dat randje' en boosted voor solo's of stevigere stukken krijgen. Vandaar dat ik zelf een klein (18W) 1-kanaals crunch-bakje aan het maken ben.