PDA

View Full Version : Twin laagweergave



matto
21 februari 2010, 12:08
Iemand tips om de laagweergave van een SF Fender Twin reverb te verbeteren?

Negative K3 fan
21 februari 2010, 12:58
een gesloten 4x12" met v30s eronder hangen nadat je de NFB hebt doorgeknipt?

tommus42
21 februari 2010, 13:24
Voedings elco's met een wat hogere waarde, of een exciter met laagbewerking

schwalbe
21 februari 2010, 14:25
Achterkant dichtmaken.

erwin_ve
21 februari 2010, 16:04
Iemand tips om de laagweergave van een SF Fender Twin reverb te verbeteren?
Bedoel je dat je het laag te modderig vindt?

matto
21 februari 2010, 17:58
Ja, het laag is zelfs door 2 EV speakers vervormd.(niet strak)
Ik zat te denken aan het verzwaren van de voedingselcos die voor de choke zitten en aan het wijzigen van de inputcap van de fasedraaier om wat minder laag de eindtrap in te sturen.

fredjuh
21 februari 2010, 18:06
Ik denk dat je dat goed hebt gedacht.

nico verduin
21 februari 2010, 18:33
Ja, het laag is zelfs door 2 EV speakers vervormd.(niet strak)
Ik zat te denken aan het verzwaren van de voedingselcos die voor de choke zitten en aan het wijzigen van de inputcap van de fasedraaier om wat minder laag de eindtrap in te sturen.Je kan ook proberen met de cathodecap te verkleinen in de ingangstrap.
Maar wat zijn de spanningen van de buizen eigenlijk?

erwin_ve
21 februari 2010, 19:19
Je kan ook proberen met de cathodecap te verkleinen in de ingangstrap.

+1, 10uF op de cathodes, of 5uF als het nog steeds te modderig klinkt.

matto
21 februari 2010, 19:44
Maar wat zijn de spanningen van de buizen eigenlijk?

op de anodes van de 6L6 buizen meet ik 430 V
faedraaier anodes 314 V
mixbuis anodes 220 en 225 V
reverb driver anodes 420 V
vibrato en normaal kanaal anodes 218/220 V
Dat lijkt me wel ok.
Zal eerst eens de voedingelcos verzwaren en de fasedraaier vervangen.

cluseau
21 februari 2010, 22:59
Zal eerst eens de voedingelcos verzwaren en de fasedraaier vervangen.


Wil je nou meer of minder laag?

Kathode Elko's kleiner = minder laag. Voedings Elko's groter = meer laag, beetje tegenstrijdig!

Frans.

caliban
22 februari 2010, 00:45
Wil je nou meer of minder laag?

Kathode Elko's kleiner = minder laag. Voedings Elko's groter = meer laag, beetje tegenstrijdig!

Frans.

Ik had me vergist

don marco
22 februari 2010, 00:49
wat is daar fout aan??

caliban
22 februari 2010, 00:52
Frans zegt eigenlijk twee keer hetzelfde, en daarna zegt hij dat het tegenstrijdig is, daarom dacht ik dat hij zich vergist had..

don marco
22 februari 2010, 00:54
hij zegt minder laag en dan meer laag.. ^^ da's vrij tegenstrijdig als men dat allebei voorstelt.

caliban
22 februari 2010, 00:57
hij zegt minder laag en dan meer laag.. ^^ da's vrij tegenstrijdig als men dat allebei voorstelt.

Ah alright. Dan vind ik het ook logisch. Ik zou zelf niet aan de voeding gaan prutsen eigenlijk, kathode caps aanpassen lijkt me het meest logische, pak je rechtstreeks de lage frequentie versterking aan denk ik.

Negative K3 fan
22 februari 2010, 03:08
mijn optie lijkt me gewoon het best, lekker drastisch!

guitarnijboer
22 februari 2010, 11:03
op de anodes van de 6L6 buizen meet ik 430 V
faedraaier anodes 314 V
mixbuis anodes 220 en 225 V
reverb driver anodes 420 V
vibrato en normaal kanaal anodes 218/220 V
Dat lijkt me wel ok.
Zal eerst eens de voedingelcos verzwaren en de fasedraaier vervangen.

Zijn die spanningen niet erg laag? Ik dacht dat er minstens 500V hoogspanning zou moeten zijn in die SF twins. Als het gaat om strakheid van het laag zou ik eerst de versterker in goede conditie brengen voordat je aan het modden slaat. Het heeft natuurlijk weinig zin om defecten te maskeren met modificaties.

caliban
22 februari 2010, 12:03
mijn optie lijkt me gewoon het best, lekker drastisch!

Of gewoon een andere versterker kopen :ok:

:D

matto
22 februari 2010, 12:21
Volgens dit schema ( dat ik gebruik als leidraad) zit ik wel aardig in de buurt met mijn spanningen,toch?

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KP7WMSCG.jpg

don marco
22 februari 2010, 12:31
Ik heb 2 maanden geleden een SF TR van een tremolo probleem af moeten helpen. Heb de voltages toen ook allemaal gecheckt en die zat rond de 460V op de anodes. Op standby zou de B+ wel rond de 500V zitten wsch.

Edit : dat was dus een UL twin.. 135W dus, zeer hoge spanningen ^^

fredjuh
22 februari 2010, 12:52
Wil je nou meer of minder laag?

Kathode Elko's kleiner = minder laag. Voedings Elko's groter = meer laag, beetje tegenstrijdig!

Frans.
Hij wilt strakker laag heb ik begrepen. Als je de voedingselco's vergroot krijg je toch meer headroom in het laag? In combinatie met een kleinere cap op de kathode van V1 lijkt me dat een goede oplossing van strakker laag.

erwin_ve
22 februari 2010, 13:56
Hij wilt strakker laag heb ik begrepen. Als je de voedingselco's vergroot krijg je toch meer headroom in het laag? In combinatie met een kleinere cap op de kathode van V1 lijkt me dat een goede oplossing van strakker laag.

Als je de voedingselco's verhoogt(voor de choke) dan zal het laag iets strakker en gedefineerder worden. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat je dat alleen hoort als je op bandvolume speelt.

Guitarnijboer heeft goed advies gegeven; eerst alles in goede conditie brengen...

Chris Winsemius
22 februari 2010, 14:52
Iemand tips om de laagweergave van een SF Fender Twin reverb te verbeteren?

Doe zelf veel mods op dat gebied maar 't is mijn brood dus geen schema's/etc.

Iig. wat dingen die allemaal meespelen:
- baffle board
- uitgangstrafo
- versheid/kwaliteit voedings- en cathodebypass-caps
- biasing eindbuizen
- speakers

Met blackfacing (en dat zie ik op vele manieren gebeuren....) kun je het laag al behoorlijk strakker krijgen.

Betreffende modificeren: meestal komt het er op neer dat het 'n "balancing act" is; om iets te verbeteren moet er meestal op meerdere punten getweaked worden. Puur 1 tweak an sich verbetert meestal iets maar kan vaak iets anders weer verslechteren.

Bovenstaand kost veel tijd om te leren, geluid is zeer subjectief; probeer uit te gaan van de smaak/wensen van je klanten en ook je eigen smaak. Wat verschillende beschikbare gitaren (Strat, Tele, LP minimaal, liefst nog 'n ES/etc. d'r bij) er bij is imo ook 'n must.

cluseau
24 februari 2010, 22:32
Hij wilt strakker laag heb ik begrepen. Als je de voedingselco's vergroot krijg je toch meer headroom in het laag? In combinatie met een kleinere cap op de kathode van V1 lijkt me dat een goede oplossing van strakker laag.

Uhhhm nee. Als je de voedingselko's vergroot zou je strakker laag kunnen krijgen. Dit is niet per definitie het geval omdat in een voeding waar de spanning netjes blijft staan bij zware belasting het geen zin heeft de elko's nog groter te maken.

Een kleinere kathode cap verlies je juist laag mee vandaar mijn verwondering in voorgaande voorgestelde oplossing.

Frans.

nico verduin
24 februari 2010, 23:56
Een kleinere kathode cap verlies je juist laag mee vandaar mijn verwondering in voorgaande voorgestelde oplossing.

Frans.Frans. De grap is dat door het laag te verminderen, het "lijkt" alsof het laag strakker gaat klinken. En dat klopt ook wel, Je haalt het hele laag weg waardoor de speaker minder op zijn donder krijgt en lijkt het strakker. Over het algemeen hebben de meeste amps bas zat.

Net zoals termen als mid-boost, treble boost, bass boost, ultra low en god mag weten welke kreten nog meer etc. Bij de meeste bakken zijn het passieve toonregelingen dus je haalt iets weg waardoor het ander nadrukkelijker doorkomt (= boost). Mooie kreten... verkoopt lekker....

In feite is het spelen met het dempen van frequenties waardoor je het andere nadrukkelijker naarvoor laat komen. Marshalls hebben niet voor niets vaak een .68uF cap op de kathode..... kantel frequentie is gelijk een stuk hoger dan bijv. de gemiddelde Fender.

En dat je gain inlevert, dat klopt. Maar op het geluids nivo dat men speelt en de bas te modderig wordt, gaat dat beetje gain verlies geen echte rol meer spelen... Immers de amps zijn dan vervallen in de eenvoudige 2 standen situatie... Uit en Volluit:seriousf::seriousf::seriousf:

Uiteindelijk komt het neer op het vinden van een balans die men zoekt/wil over hoe een amp reageert. En daar hebben we de tweakers voor. Professioneel of amateur. Maar uiteindelijk zijn ze konstant bezig met het "shapen" van klanken.

Dit zal ongetwijfeld wel weer een paar tegen de schenen schoppen. Maar zo is het zeker niet bedoeld. 't is gewoon mijn mening. Alleen mag het "magische" er wel een beetje vanaf.

cluseau
25 februari 2010, 07:51
Frans. De grap is dat door het laag te verminderen, het "lijkt" alsof het laag strakker gaat klinken.

Begrijp ik Nico, tnx voor je uitleg trouwens. Het gaat er dus om de boel te foppen, zo weet ik er nog wel een paar :seriousf:. Van het begin af zit er bij mij een bepaalde gedachtenknik van tegenstrijdigheid. Als je zoals jij uitlegt het kantelpunt iets verhoogt is het imo zinloos de elko's nog eens te vergroten mits deze goed berekend waren natuurlijk. Als je daar ook al capaciteit tekort komt is het wel raadzaam om te doen. Dit was me in het verhaal niet duidelijk geworden, weer wat geleerd dus.


Frans.

Negative K3 fan
25 februari 2010, 16:55
dat heeft ook weer met andere dingen te maken, door kleinere bypass caps te nemen in het begin (preamp/eerste versterkingstrappen) en grotere voedingselco's (eindtrap) gaat er zeker wat veranderen in het laag.

Om nog even in te haken op nico's statement, het gaat niet alleen om het spelen met alleen de frequenties, het is ook erg belangrijk op welke plekken in het schema je bepaalde frequenties gaat afzwakken, voor/tijdens/na distortion trappen is daar de duidelijkste van en daarom ook die .68 cap bij marshalls, je wil je mids meer vervormen dan je laag. Het hoog wordt in dat soort schakelingen onder handen genomen door gebruik te maken van de miller capaciteit en soms heel cru een condensator over de anodeweerstand.

Chris Winsemius
25 februari 2010, 18:38
En dat je gain inlevert, dat klopt. Maar op het geluids nivo dat men speelt en de bas te modderig wordt, gaat dat beetje gain verlies geen echte rol meer spelen... Immers de amps zijn dan vervallen in de eenvoudige 2 standen situatie... Uit en Volluit:seriousf::seriousf::seriousf:

Woah.............

Meeste rockgitaristen die ik meemaak stellen 'n amp wel iets genuanceerder in (LOL) en vooral het gebied van randje/crunch/scheur is beduidend lastiger dan 'n puur cleane amp ontwerpen. Beetje gain minder (op welke manier dan ook) kan vaak/meestal maar in veel circuits moet je het toch elders weer bij tunen. Bij scheur/overdrive komen zeer veel nuances kijken ivm. dynamiek, ruis, harmonischen, clean(er) kunnen draaien met de gitaarvolumeregelaar en "cut-through-mix" kwaliteit.

"Aan-uit overdrive": fuzzbox ;) . Scheurend blues/rock geluid: goeie buizenamp, eventueel overdrive of distortion.

Zoals Negk3fan ook aangeeft: er zijn heel veel plekken in het circuit waar de toon en gain gevormd worden en dat vereist voor goede resultaten gewoon veel werk, testen, weer werk, testen, etc.

Daarnaast spelen faktoren als speeltechniek, specifieke gitaar, elementen icm. bepaalde gitaar, pedalen, etc. mee. Als 'n klant hier komt met de vraag zoals bij de TS wordt er naar de hele setup gekeken en ook naar de manier van spelen. Na inventarisatie van alle schakels in de keten wordt er dan gekeken of en hoe dat te bereiken is met die desbetreffende setup als basis en wordt daarna 'n klant/amp-speciefiek (mod-)ontwerp gemaakt

nico verduin
25 februari 2010, 19:27
Woah.............

Meeste rockgitaristen die ik meemaak stellen 'n amp wel iets genuanceerder in (LOL) en vooral het gebied van randje/crunch/scheur is beduidend lastiger dan 'n puur cleane amp ontwerpen. Beetje gain minder (op welke manier dan ook) kan vaak/meestal maar in veel circuits moet je het toch elders weer bij tunen. Bij scheur/overdrive komen zeer veel nuances kijken ivm. dynamiek, ruis, harmonischen, clean(er) kunnen draaien met de gitaarvolumeregelaar en "cut-through-mix" kwaliteit.

"Aan-uit overdrive": fuzzbox ;) . Scheurend blues/rock geluid: goeie buizenamp, eventueel overdrive of distortion.

Zoals Negk3fan ook aangeeft: er zijn heel veel plekken in het circuit waar de toon en gain gevormd worden en dat vereist voor goede resultaten gewoon veel werk, testen, weer werk, testen, etc.

Daarnaast spelen faktoren als speeltechniek, specifieke gitaar, elementen icm. bepaalde gitaar, pedalen, etc. mee. Als 'n klant hier komt met de vraag zoals bij de TS wordt er naar de hele setup gekeken en ook naar de manier van spelen. Na inventarisatie van alle schakels in de keten wordt er dan gekeken of en hoe dat te bereiken is met die desbetreffende setup als basis en wordt daarna 'n klant/amp-speciefiek (mod-)ontwerp gemaaktJe bent laat.... meestal reageer je binnen 10 minuten op mijn posts... was al bijna bang dat je het vergeten was.......:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

Chris Winsemius
25 februari 2010, 22:08
Je bent laat.... meestal reageer je binnen 10 minuten op mijn posts... was al bijna bang dat je het vergeten was.......:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

Pardon?

Je meldt dingen die door veel anderen (zowel gitaristen als amp-jongens) beduidend genuanceerder bekeken worden.
----------------------------------------
Als je bijvoorbeeld 'n spectrum aan sounds "bekijkt" van bijvoorbeeld Robert Cray tot ver voorbij Van Halen dan kun je zelfs puur technisch gezien in alle gevallen spreken van vervorming. Bij Robert Cray het subtiele opbreken van de fasedraaier icm. her en der compressie en voorbij vroege Van Halen over exact gevoicte gainstages en alle verzwakking/voicing tussen die stages door de hele pre-amp/etc. heen.

Het geluid van Robert Cray wordt als zeer clean ervaren maar bij het meten v/d vervorming is het allang geen hifi-amp meer.

Bij goed klinkende high gain circuits worden, vanuit een puur (hifi)technische achtergrond, diverse elektronica-wetten (moedwillig) overtreden maar dat zorgt juist voor 'n sound die door vele gitaristen wordt gewaardeerd.
----------------------------------------
Nogmaals: ik kan je reactie niet in enige normale context plaatsen en vind het gewoon zeer flauw/kinderachtig overkomen.

(en dat ik geen eigen schema's post of openbaar maak weet je al lang :D )

fredjuh
25 februari 2010, 22:26
Pas op hoor! Straks wordt er weer een gitaarnet-rel ontketend! :soinnocent:
Hee Nico, niet zo kinderachtig!:seriousf: Dat is niet de enige melige post van vanavond!
Chris: Voel je niet aangevallen hoor, we weten dat het een subtiele zaak is. Ik kan er alleen wel om lachen.