PDA

View Full Version : Losse effecten of multi-effect



Scrollcock
20 februari 2010, 23:28
Ik ben waarschijnlijk al de 300405082ste die het jullie vraagt maar, wat is aan te raden en waarom, een multi effect (boss ME, Vox tonelab etc) of verschillende effecten,

als effecten zou ik willen hebben

stage tuner - 50 of 60 euro
(crybaby) wah - 60 euro
boss blues driver - 60 euro
chorus - 60 euro
boss digital delay - 100 euro
volumepedaal - 50 euro

dit alles bij elkaar al ongeveer 400 euro, en dat is nog zonder bekabeling etc. hier kan in de loop der maanden jaren nog wat bij of af moeten natuurlijk,

of kan ik beter een multi effect kopen, en welke dan?

groet, mart

Mitch
20 februari 2010, 23:40
Hoewel de aanvankelijke investering wat hoger is (trap niet in de verleidingen van een Behringer pedalboard), is de geluidskwaliteit wel hoger en je bent flexibel. Wil je één effect veranderen dan kan dat. Je bent echter wel weer meer meer beperkt in settings. Dus als je zowel een snelle als een langzame chorus wil gebruiken kun je dat niet binnen één liedje wisselen. Tenzij je natuurlijk een chorus hebt als de ChorusxII van Carl Martin, die twee snelheden voetschakelbaar heeft. Of een Small Stone die een knop heeft die groot genoeg is om met je voet te bedienen, maar het gaat even om het idee.
Als je binnen één liedje ook extreem wil wisselen van sounds, dus bijvoorbeeld van clean/delay naar crunch/phaser/tremolo naar lead/wah/delay dan kan een multi-effect weer handiger zijn.

kingyellow
21 februari 2010, 12:14
Mijn ervaring is dat er met een multieffect zoveel mogelijk is
dat je door de bomen het bos niet meer ziet, en uiteindelijk jouw geluid er
net niet bij zit!!
Ik ben ook met een multi effect begonnen, Maar losse pedalen vind ik toch
veel overzichtelijker.

Les Paul R8
21 februari 2010, 12:34
De kwaliteit van losse pedalen is over het algemeen hoger. Vaak zijn het analoge effecten en die klinken, vooral met een buizenamp, een stuk beter.
Maar er zijn ook multieffecten die erg goed zijn. De Line6 M9 en M13 zijn enorm goed. Ik heb jaren op analoge effecten gespeeld, maar er komt voor mij zeker een M9 of M13 bij, de komende tijd. Het gemak en de mogelijkheden weegt voor mij inmiddels op tegen het iets mindere geluid. Ik betwijfel of iemand in je publiek nog gaat horen of je een mindere sound hebt.
Daarbij is zeker een M9 goedkoper dan de effecten die je nu hebt uitgezocht. En je hebt er gelijk een hele stoot meer.

RoelSmoel
21 februari 2010, 13:16
Ik ben van losse effecten naar een multi-effect gegaan, van een multi-effect (Boss ME-70) weer naar losse pedaaltjes, en nu ben ik weer mijn spul aan het verkopen voor een Line 6 M9.

Hoezo onlogisch?

In elk geval ga ik het hierna bij de M9 houden, maar voor hoelang..

kingyellow
21 februari 2010, 14:15
Verandering van spijs doet eten:)

grayfink
21 februari 2010, 14:33
:blast::blast::blast::blast:Line6 M9!! :blast::blast::blast::blast:



Mijn beste aankoop ooit.

Henri H
21 februari 2010, 14:35
Een multi-effect (modeller) kan ook goed als backup dienen.
Direct de PA in, mocht je onverhoopt zonder amp komen te zitten.

Om een beetje te leren stoeien en omgaan met effecten is het ook erg leuk, maar zoals al gezegd, de opties zijn legio, dus je blijft tweaken.

De meeste gitaristen die nogal van effecten houden kopen toch vaak losse pedaaltjes, is ook een soort van gekte bij sommigen heb ik het idee.

Ikzelf heb verschillende multi-effecten gehad (GP-8, GT-5, GT-8 ), en heb nu een 19" Rocktron Replifex voor in de FX loop, en een tubescreamer voor de amp.
Ook heb ik nog een wah en een pedaltuner.
De Replifex bedien ik met een ENGL Z12 midi-controller, en de Replifex schakelt de kanalen v.d. amp via relais die via midi aangestuurd worden.
Ik gebruik niet veel effecten, maar ik heb binnen 1 bank van 10 patches wel 3 verschillende delays ingesteld. Dat lukt niet met b.v. een BOSS DD6.
De effecten van de Replifex vind ik voor mijn doeleinden meer dan genoeg.
Ik heb pas even de neiging gehad om m'n effecten uit te breiden, maar voorlopig laat ik het lekker bij zoals het nu is. :ok:

Scrollcock
21 februari 2010, 18:04
bedankt voor jullie reacties, ik neig nu na het horen van jullie meningen naar losse pedaaltjes, of is er nog iemant die een goed argument heeft om het niet te doen,

en hoe goed is de vox tonelab eigelijk?

Mitch
21 februari 2010, 18:10
Tonelab is een heel redelijk ding. Zeker de clean en crunch sounds zijn heel aardig, iets beter dan bij het gemiddelde multi-effect. Maar goed, ik ga volgend weekend naar de M9 luisteren, dat schijnt toch wel een klasse apart te zijn.
Of losse pedalen of een multi-effect handig is: kijk gewoon vooral naar hoe je effecten gebruikt en wat nodig is in je spel of binnen je band.

crapton
21 februari 2010, 20:41
Groot voordeel van een multi-effect is dat je 10-tallen verschillende settings kan opslaan en er heel snel bij kan. Zeker als je covers speelt is dat erg handig. Geen vergissingen meer.

Hoe ga je bv de delaytijd aanpassen tussen nrs? Met de hand? Moet je wel onthouden welke stand en goed terugzetten na het nummer.

Met de 4 kabel methode kan je de pre-amp van je versterker blijven gebruiken.

Wat beter of slechter klinkt vind ik moeilijk te zeggen. Met een multi unit kan je zeker met de 4 cm ook uitstekend klinken. Losse pedaaltjes zijn wel een stuk makkelijker in te stellen, dat is waar.

Ik heb een Gt-8 en dat is dus een echte puzzelbox. Maar pak een ME-70 of een ander merk en je hebt het al een stuk makkelijker.

Je kan ook 2e hands zo'n ding scoren en kijken of het je bevalt. Zo niet verkopen weer. Een GT-8 heb je al voor 200 €, een ME-50 zeg een 125 €. Een FloorPOD of zo weet ik niet.

Oceanborn
21 februari 2010, 21:45
Groot voordeel van een multi-effect is dat je 10-tallen verschillende settings kan opslaan en er heel snel bij kan. Zeker als je covers speelt is dat erg handig. Geen vergissingen meer.

Is inderdaad een belangrijke reden om voor een multi effect te gaan.

Bovendien kun je bij een multi effect ook meerdere effecten tegelijk omschakelen als je van patch wisselt (dus bijvoorbeeld Overdrive en Delay uit en Chorus en Reverb aan). Als je dat met losse pedaaltjes in één keer wilt doen moet je heel snel zijn (of je band moet meehelpen). ;)

Nadeel is dat je er wel in moet duiken voordat je echt het geluid eruit kan halen dat je wilt.

Ik heb zelf een GT-8 en heb dat apparaat meerdere malen vervloekt omdat ik er echt geen moer van begreep... that is...totdat ik het gratis programmatje "GT8 master" heb gedownload.

Hiermee kun je vanaf je computer in real time al je patches samenstellen, even op je GT8 saven en klaar is Kees. Werkt echt super. Bovendien is er erg veel op internet te vinden over hoe je goede patches kunt bouwen. :cooler:

Succes met je keuze!

Edit: mocht je voor multieffect gaan (wat ik wel aan zou raden als je heel versatile wilt zijn in je geluid), dan moet je wel opletten dat er geen latency (vertraging) tussen de patch wissels zit. Ik ben bij de GT8 uitgekomen omdat bij de Boss ME-50 het geluid een seconde wegviel bij wisselen.

Luctor
22 februari 2010, 13:03
Ik heb een Zoom G2.1U en ben nu onlangs overgegaan op losse pedalen. Ik speel sinds kort bij een Bigband en moest even snel wat veranderingen in mijn geluid doen tijdens het spelen. Ondanks dat ik de Zoom redelijk goed kan bedienen kwam ik toch aardig in de problemen en dat heeft mij doen besluiten om nu alleen nog met losse pedalen te spelen. Ik heb een Boss volumepedaal, Boss Chorus CE2, Ibanez Tubescreamer en een Dunlop Wah. Daarbij de Boss TU 2 tuner.
De Zoom houdt ik nu achter de hand voor andere effecten en voor Midi (Cubase). Het is nl. wel een erg fijne aanvulling op alles.

Liquid_Metal
22 februari 2010, 13:28
Ik heb een Boss GT-8 gehad maar de kwaliteit was het voor mij echt niet. Na een half jaartje een buizenversterker gekocht en aangevuld met een TC Electronic G-Major. Die gebruik ik voor de postgain effecten. Sinds een maand of twee gebruik ik voor de pregain effecten pedaaltjes (phaser, compressor, tubescreamer).
Ik vind het fijn om de postgain effecten digitaal (en multifx) te hebben want dat biedt veel flexibiliteit en klinkt prima (so far ;)).

MarkS
22 februari 2010, 13:43
De eerste keer dat ik een GT-8 had gebruikte ik de amp sims en dat vond ik gewoon ruk.
Nu heb ik weer een GT-8 en ditmaal dankzij de 4cm als multi-fx bak samen met de pre-amp van de versterker. De amp sims raak ik niet meer aan.

Henri H
22 februari 2010, 14:21
De amp sims v.d. GT-8 klinken een stuk beter als je de GT-8 op een paar gepowerde speakers aansluit.
Ik heb hem wel 's op mijn AV-receiver aangesloten, en was erg verbaasd over de goeie sound v.d. amp sims.
Via mijn buizenamps (destijds JCM 800 en JVM410H) kreeg ik er geen enkele goede amp sim uit.

Liquid_Metal
22 februari 2010, 14:38
Ik speel nou in de studio met Guitar Rig 3 via mixer en headset en overweeg een beetje stiekem om toch weer een GT-8 aan te schaffen, omdat ik inderdaad ook het idee heb dat 'ie best lekker kan klinken op zo'n manier. Ik sloot 'm ook aan op een poweramp+speaker en dat was het echt niet voor mij.

MarkS
22 februari 2010, 14:43
De amp sims v.d. GT-8 klinken een stuk beter als je de GT-8 op een paar gepowerde speakers aansluit.
Ik heb hem wel 's op mijn AV-receiver aangesloten, en was erg verbaasd over de goeie sound v.d. amp sims.
Via mijn buizenamps (destijds JCM 800 en JVM410H) kreeg ik er geen enkele goede amp sim uit.

Ik heb alles al geprobeerd, ook via de stereo-installatie + hifi speakers (totaal geen druk), via een stereo poweramp met 2 cabs... de amp sims zijn imho niet echt het sterkste punt van de GT-8.

Jelle6
22 februari 2010, 16:13
koop gewoon de gt-3 of gt-6.
Klinkt geweldig, ik had een pedaal van mijn vader mogen lenen van 200 euro distortion van t.c. electronic, maar de gt-6 klinkt net zo goed.
Ik hoor bijna geen verschil.
Als er in de zaal echte gitaar experts zitten kunnen die wel iets geks horen, maar gewoon voor lekkere rock is dit echt perfect.
Het klinkt gewoon super goed.

Mitch
22 februari 2010, 18:26
Je kan best blij zijn met je eigen GT6, maar als je een GT3 super goed klinkend noemt heb je waarschijnlijk al te lang met oordopjes op hoog volume in gezeten :listen:
Sowieso gaat het erom hoe je effecten wil gebruiken en hoe je eigen voorkeuren zijn qua instellen, niet wat beter is dan het ander. Losse pedalen of een multi effect is een duidelijke keuze.

pasqual
22 februari 2010, 21:24
ik ben nog geen multieffects tegengekomen die het goed doet op een buizenversterker. ik zweer toch bij een mooi pedalboard waarbij ik een verdeling heb gemaakt tussen vóór de pré-amp en ná de pré-amp ( effectsloop ). maar zelfs dan is de zoektocht naar de beste sound niet klaar. je blijft bezig.

groeten Pasqual.

Oceanborn
22 februari 2010, 23:14
Ik ben het eens dat de versterker sims van de GT8 niet super zijn (gebruik ze eigenlijk nooit). Ook de 4cm vindt ik echt een enorm gehannes.

Overigens krijg ik gewoon via de 'recht op en neer' methode (geen pre-amp simulation, direct inpluggen in input van de amp) echt prima veelzijdig geluid uit de GT8. :rockon:

Toch ben ik wel erg benieuwd hoe jullie (lees: de fans van losse pedaaltjes) 'complexe' sound wissels met meerdere effecten tegelijk aan/uit doen. Je kunt tenslotte maar één keer tegelijk op een pedaaltje drukken... :???:

Mitch
22 februari 2010, 23:39
Heel eenvoudig: niet dus. Dat geef ik juist altijd als belangrijk punt aan als iemand de afweging maakt: multi-effect of losse pedalen. Het kan overigens wel. Als je toch snel en complex zou willen schakelen bestaan er besturingssytemen van bijv. GCX of schakelaars als de Carl Martin Combinator.

Scrollcock
23 februari 2010, 13:19
ik zie dat boss hier goed uit de testen komt, ik morgen naar feedback om wat dingen te testen.

groet, mart

en nog bedankt voor de vele reacties!

duckman
23 februari 2010, 13:46
Ikzelf heb de TC Nova system en ben daar zeer over te spreken.
Je kunt hem ook bedienen als zijnde "losse" pedaaltjes.
De effecten klinken allemaal erg goed.
Ik gebruik deze voornamelijk op een Marshall 6100LM buizentop.

Wel heb ik er los nog een high gain pedaal bij. De vervorming van de TC gaat tot "hardrock" :hippie:
En verder een wah (zit neit op de Nova) volume en tuner los.
De tuner van de nova is ook goed ,alleen gebruik ik de TU2 van boss.
Deze staat altijd aan...


Ook hoor ik goede verhalen over de Line 6 M13/M9.

Jelle6
23 februari 2010, 18:05
Je kan best blij zijn met je eigen GT6, maar als je een GT3 super goed klinkend noemt heb je waarschijnlijk al te lang met oordopjes op hoog volume in gezeten :listen:
Sowieso gaat het erom hoe je effecten wil gebruiken en hoe je eigen voorkeuren zijn qua instellen, niet wat beter is dan het ander. Losse pedalen of een multi effect is een duidelijke keuze.

ik gebruik gewoon mijn versterker en treed veel op!

Jelle6
23 februari 2010, 18:07
goeie gitaristen maken trouwens ook gebruik van combinaties. maar dat kost echt veel geld. dan hebben ze de tc electronic g-force, en nog een rackeffect. floor gebruiken ze meestal wel losse pedaaltjes. rack effects zijn ook handig.