PDA

View Full Version : Shielding?



sjoerd5
20 februari 2010, 20:57
Welk materiaal moet je gebruiken voor shielding?
AluminiumFOLIE of aluminiumTAPE?
En las ik nou dat je er dan nog soldeer op moet doen.


Hoe zit dat?

hezz
20 februari 2010, 21:00
Maakt niets uit, is allebei hetzelfde. Ik gebruik de tapeversie, die blijft zitten... je soldeert inderdaad ook je grond erop.

aaronstonebeat
20 februari 2010, 21:03
Ik zou tape nemen dat ook geleidt aan de plakzijde (wel zo makkelijk met plakken). Als het je lukt om te solderen aan aluminium moet je het hier absoluut laten weten!
Er bestaat ook koperfolie, speciaal voor afscherming van gitaren; daaraan kun je wel solderen. Bij aluminiumtape kun je gewoon een draad vast tapen (ook erg handig van die geleidende plakzijde).

Keevinkos
20 februari 2010, 21:04
waar komt het draadje van de grond vandaan? moet je het draadje wat op de achterkant van je gitaarzit doorlussen op een stukje shielding?:???:

Gearjunkie
20 februari 2010, 21:06
Je wekt de indruk dat je niet zoveel begrijpt van het thema 'shielding' en de kooi van Faraday.
Natuurlijk stel je daarom deze vraag, maar wat is het probleem met jouw gitaar?

Het draadje zit vast op je volumepot waarschijnlijk. Meestal ook op de brug van de gitaar om je snaren te aarden. Wel enkel over een geaarde versterker spelen want anders.........

Midwolda
20 februari 2010, 21:08
Aarden van de shielding kun je ook doen met een schroefje en een getand ringetje.

Keevinkos
20 februari 2010, 21:20
Mijn gitaar heeft 1 potmeter, (volume) en 1 splitbare brughumbucker. Als ik de volume knop op 10 heb, heb ik hetzelfde aantal ruis als op mijn andere gitaren. (ik speel met een roland cube 20x, wat een ding is het zeg:) ik weet trouwens niet of die geaard is?)
Als ik mijn volume knop op 0 heb, zou je normaal gesproken niks moeten horen. In tegenstelling, mijn gitaar gaat hard ruisen en het verminderd iets als je hand in contact komt met de snaren. De gitaar is geaard, er loopt een draadje vanaf de potmeter naar de verenklem op de gitaar. Ook zit er in het electronica kamertje schielding, maar ik wist niet dat deze geaard moest worden en hoe?:???: (ik heb eens gehoord dat ik eens naar de bedrading of dat allemaal nog goed zat, kan het ook die oorzaak zijn?)

Heeft iemand misschien een schema voor een splitbare humbucker en 1 volume knop?

aaronstonebeat
20 februari 2010, 21:24
Aarden doe je door een elektrische verbinding aan te leggen.

Gearjunkie
20 februari 2010, 21:28
http://cracklecdn-zoovy-2.simplecdn.net/img/guitarelectronics/W550-H420-Bffffff/W/wd1h0010_01.jpg

Met een push-pull volumepot

Midwolda
20 februari 2010, 22:06
Aarden doe je door een elektrische verbinding aan te leggen.

Grinnnnz.... mijn informatie was niet helemaal compleet he? :D
De bedoeling is dan wel dat er een draadje aan dat getande ringetje zit enzovoorts undsoweiter.

caliban
20 februari 2010, 22:07
Ik denk dat iemand hier een tijd geleden koperfolie aanraadde, omdat die beter soldeert.

Luigi
20 februari 2010, 22:16
Plakfolie werkt prima als je de over elkaar geplakte delen even aandrukt en perforeert met een radeerwiel;
http://www.mooren-naaimachines.nl/pics/produkten/Kleinvak%7ERadeerwiel.jpg
..te koop in de betere handwerkzaak. :cheerup:
waarom weet ik dit eigenlijk..?

aaronstonebeat
20 februari 2010, 22:21
Plakfolie werkt prima als je de over elkaar geplakte delen even aandrukt en perforeert met een radeerwiel;
http://www.mooren-naaimachines.nl/pics/produkten/Kleinvak%7ERadeerwiel.jpg
..te koop in de betere handwerkzaak. :cheerup:
waarom weet ik dit eigenlijk..?

+ !!!

Overlappende delen plakfolie moeten goed contact met elkaar of een andere verbinding maken.

caliban
20 februari 2010, 23:31
In mijn Les Paul heb ik gewoon alufolie gebruikt en basic lijm, werkt redelijk, maar nog een minieme hoeveelheid ruis blijft over. Ooit een keer met goeie folie doen maar is niet echt dringend...

macwilliams
21 februari 2010, 10:37
Als je geen raderwiel hebt kun je de overlapende randen ook door prikken met een speld of anderpuntig ding. De aardingsdraad van je brug kun je ook tussen de overlapping laten doorlopen.

Als plakfolie gebruik ik die ook gebruikt word om luchtkanalen aan elkaar te plakken. Lekker dik