PDA

View Full Version : Fretbuzz bij het indrukken van de snaar



davidof
20 februari 2010, 19:35
Hoihoi

Ik vind het helemaal niet erg als mijn gitaar een beetje fretbuzz heeft rond de 12de fret bij het los aanslaan maar ik merk altijd tijdens het onversterkt spelen dat mijn frets nogal veel buzzen. Dit komt voor bij zo goed als de helft van de frets die ik indruk(voornamelijk bij de lage E snaar). Ik heb al veel gezocht maar ze praten altijd over de halspen & de brug die moet afgesteld worden en dat is normaalgezien in orde.

Nu vond ik dit filmpje: http://www.ehow.com/video_2375089_fixing-buzzing-guitar-fret.html
allemaal goed en wel, zoeken welke fret buzzed & vijlen. Maar ik vroeg mij af wat hij na dat vijlen doet, als ie de snaar eraf haalt. En is dit een goede manier om het op te lossen ? zo maar ff aan de frets vijlen...

Groeten
David(of)

barno
20 februari 2010, 19:57
wat bedoel je met "normaal gezien in orde" ... zomaar aan een of enkele frets gaan vijlen zonder kennis van zaken is een sterke afrader

een fret lager vijlen heeft alweer gevolgen voor de volgende frets enz...

Di Stefano
20 februari 2010, 20:13
Zolang het enkel onversterkt hoorbaar is is er toch geen probleem lijkt me? Zelfs zeer dure gitaren hebben fretbuzz als je de actie zeer laag zet. Ik zou me er niet te veel van aantrekken.

davidof
20 februari 2010, 20:43
wat bedoel je met "normaal gezien in orde" .

dat de truss rod & de brug afstelling is zoals het hoort(/hoord?) ;)


& thx voor de reacties, versterkt is er inderdaad niks te horen.

edit: 'k heb nog een klein vraagje, mijn truss rod is gelukkig goed afgesteld nu, wel heb ik gemerkt dat het gat waar de inbussleutel in moet wat versleten is. Maw. de inbussleutel draait zonder dat de truss rod meedraait :s wat het zéér moeilijk maakt om deze in de toekomst nog af te stellen. Is het nu onmogelijk om in de toekomst nog van snaardikte te veranderen ?

Gearjunkie
20 februari 2010, 21:04
hoort

Een versleten inbus kan duiden op het gebruik van een verkeerde maat sleutel.
Als je hals en brug goed zijn afgesteld, heb je in principe geen fretbuzz, tenzij:
-frets niet goed gelevelled zijn
-je graag met een lage actie speelt

davidof
20 februari 2010, 21:32
hoort

Een versleten inbus kan duiden op het gebruik van een verkeerde maat sleutel.
Als je hals en brug goed zijn afgesteld, heb je in principe geen fretbuzz, tenzij:
-frets niet goed gelevelled zijn
-je graag met een lage actie speelt

ik speel idd liever met een lage actie, en valt er iets te doen aan die versleten inbus ?

barno
20 februari 2010, 22:17
dat de truss rod & de brug afstelling is zoals het hoort(/hoord?) ;)



en hoe is dat dan?

davidof
20 februari 2010, 22:27
en hoe is dat dan?

zoals overal op het net beschreven staat

hier bvb: http://www.shinyguitargear.nl/Renovatie/gitaar_afstellen.html