PDA

View Full Version : Gretsch G5120



kenx
20 februari 2010, 16:24
Hallo iedereen,

Enkele maanden na aanschaf van mijn gretsch, begin ik toch te twijfelen of ik mijn pickups niet een keertje zou veranderen. Mijn speelstijlen zijn zowat alle rock genres (AC/DC, black sabbath, enz...) Natuurlijk weet ik dat deze gitaar daar helemaal niet geschikt voor is, maar toch zou ik er andere pickups willen inzetten, met een beetje vintage sound, en hogere output. Heeft iemand ideetjes?

Mvg,

Kenny

Gretsch 5120
20 februari 2010, 16:42
Ik heb mijn Gretsch 5120 indertijd gekocht met het idee hem te modden. Bij mij zitten er nu een set TV Jones in. Je merkt het verschil echt met die standaard Gretschbuckers. Nadeel is wel dat zo'n setje bijna de helft kost van wat de gitaar waard is. Ik was echter dermate happy met de gitaat qua feel en bespeelbaarheid dat het de aanschaf meer dan waard was...
De stijlen die ik speel: jaren tachtig Goth (een berg van de gitaristen uit gothbands speelden op een Gretsch), verder wat nummers van Triggerfinger (dropped-D klinkt super met die pups: helder, maar toch met ballen)

Jay75
20 februari 2010, 18:34
Bij candy apple red guitars in de UK bestellen: Tv-Jones Classics

Had ik ook gedaan bij mijn Gretsch en qua sound heb je dan gewoon het echte vintage Gretsch geluid. Ik speelde er ook AC/DC mee trouwens....

http://www.youtube.com/watch?v=yAhfJGgYKI0 krijg je misschien een klein beetje een indruk

barno
20 februari 2010, 18:49
...met een beetje vintage sound, en hogere output. Heeft iemand ideetjes?

Mvg,

Kenny


voor mij is dat een contradictio in terminis maar mss bedoel jij met vintage iets anders dan ik

Jay75
20 februari 2010, 22:52
meer output zou je de powertrons kunnen nemen, maar ik vind die TE eigenlijk.
Maar daar kan je goed mee scheuren in ieder geval. Kost een paar centen maaar die zijn het waard, je geluid wordt zoveel beter imo

Mitch
20 februari 2010, 23:51
voor mij is dat een contradictio in terminis maar mss bedoel jij met vintage iets anders dan ik
Mee eens.
Ik weet niet, die 5120 is hollw body van gelamineerd esdoorn, dus het is een beetje moeilijk vergelijken voor me. Ik gebruik zelf al een tijdje de TV Classics in humbucker formaat (destijds heetten ze de TV'trons) in mijn De Gier, een grote bak massief mahonie. Wat minder output dan de gemiddelde humbucker, maar prima crunch doordat ze veel (goede) helderheid hebben, veel harmonischen. Die gitar heeft van zichzelf veel mid, waar bij een hollow juist meer de nadruk ligt op het laag. Misschien dat daar zo'n Powertron wel goed in uitkomt als je meer wil duwen.
Maar ja, dan moet je eigenlijk gewoon aan een massieve gitaar of een semihollow.

kenx
21 februari 2010, 00:40
Mee eens.
Ik weet niet, die 5120 is hollw body van gelamineerd esdoorn, dus het is een beetje moeilijk vergelijken voor me. Ik gebruik zelf al een tijdje de TV Classics in humbucker formaat (destijds heetten ze de TV'trons) in mijn De Gier, een grote bak massief mahonie. Wat minder output dan de gemiddelde humbucker, maar prima crunch doordat ze veel (goede) helderheid hebben, veel harmonischen. Die gitar heeft van zichzelf veel mid, waar bij een hollow juist meer de nadruk ligt op het laag. Misschien dat daar zo'n Powertron wel goed in uitkomt als je meer wil duwen.
Maar ja, dan moet je eigenlijk gewoon aan een massieve gitaar of een semihollow.

Oké, ja inderdaad, een massieve gitaar, ik wil altijd al een les paul, maar dat zit er voorlopig niet in. Ik ben zeker blij met mijn gretsch, alleen zou ik hem na een tijdje een beetje willen optimaliseren naar mijn speelstijl. Met de pickups die standaard erin zitten, is perfect rock en hardrock mee te spelen, alleen denk ik dat er pickups bestaan die zich daar nog een beetje meer toe aanleunen. Nadeel is dat ik helemaal niets af weet van pickups, vandaar deze vraag.

Mitch
21 februari 2010, 00:49
Het is een flinke upgrade, maar ook een flinke investering. Het is de vraag of je dus dit eerst wil proberen of al wil beginnen te sparen voor een ander instrument. Laat ik het zo zeggen: het veranderen van kleine investeringen (pickups, pedalen, etc) lijkt altijd veel aantrekkelijker en kan buitengewoon nuttig zijn, maar er zijn toch wel momenten dat ik denk: ik had misschien soms beter door kunnen sparen voor een grotere investering, oftewel in een beter instrument.
Niet dat ik nou meteen wil beweren dat duurder per definitie beter is, maar goed, je snapt wel wat ik bedoel waarschijnlijk.

kenx
21 februari 2010, 00:59
Het is een flinke upgrade, maar ook een flinke investering. Het is de vraag of je dus dit eerst wil proberen of al wil beginnen te sparen voor een ander instrument. Laat ik het zo zeggen: het veranderen van kleine investeringen (pickups, pedalen, etc) lijkt altijd veel aantrekkelijker en kan buitengewoon nuttig zijn, maar er zijn toch wel momenten dat ik denk: ik had misschien soms beter door kunnen sparen voor een grotere investering, oftewel in een beter instrument.
Niet dat ik nou meteen wil beweren dat duurder per definitie beter is, maar goed, je snapt wel wat ik bedoel waarschijnlijk.

Ja, daar heb je helemaal gelijk in! Maar, het volgende dat ik aanschaf is waarschijnlijk toch een betere versterker (tsl 100), aangezien ik aan dat bedrag nog lang niet aan ben, zal het zeker lang duren eer ik me nog een deftige les paul kan aanschaffen. Daarbovenop heb ik momenteel al 6 gitaren, waar ik voorlopig eventjes genoeg mee heb. (& plaatsgebrek...). Maar wat je daar zei is helemaal waar, maar in mijn geval is een pick-up switch toch een beter idee denk ik...

soup
21 februari 2010, 12:51
Welke 6 gitaren heb je dan, gek dat er nog geen LP tussen staat. ;)

kenx
21 februari 2010, 16:58
Welke 6 gitaren heb je dan, gek dat er nog geen LP tussen staat. ;)

Stratocaster, telecaster, gretsch g5120, 2 akoustische, 1 klassieke.

En eigenlijk zijn de telecaster en de gretsche de enige 2 goeie gitaren :D