PDA

View Full Version : SRV gitaar bouwen



anak
20 februari 2010, 13:27
Ik ben van plan om mijn eigen SRV gitaar te bouwen.

Niet deze dat Fender in 92 op de markt heeft gebracht en ook geen custom want die zijn veel te duur.

Ik heb een goede website gevonden hiervoor. Nl http://www.srvguitar.com

ook; http://www.guitargear.be/paintworkrelic (zie pics)

Hier lees ik dat de afwerking van de body van enorm belang is om de SRV tone te benaderen.

Citaat;

In a freak accident I bought the above pictured Japanese Squire which was auctioned as a "mostly Fender" guitar and the date was not known by the seller. I took a chance at only $170 and lucked out because I believe it has a Nitro finish and also had all the correct colored pickguard, knobs, pickup covers etc... This freak accident along with the other parts I'm listing has yeilded the cheapest costing, yet best sounding Strat I've ever played! Hands down it nails the SRV tone and puts all my other high cost official Strats to shame.

To sum up... I believe it is the Nitro finished body, fat neck and big frets, and some awesome pickups as those recomended on the next page that get the SRV tone. Fingers, the right amplifier and playing ability are also a factor, but I hear a night and day difference between this guitar and my other Strats. Since building this guitar I have been trying to modify one of my other modern Strats to sound just like it. I am unable to get it anywhere close to it! I'll have to aquire another Nitro finished guitar.

Bron; http://www.srvguitar.com/DIY.html

Ik heb hier geen ervaring in. Kan het zijn dat de afwerking van de body zo veel invloed heeft op het benaderen van de SRV-tone (uiteraard rekening houdend met het feit dat men de juist hardware en amp gebruikt!)

pasqual
20 februari 2010, 14:16
ik denk dat de afwerking vrijwel niets zal uitmaken. ik weet niet of je de foto's eens goed hebt bekeken maar ik zie er bijna geen verf meer opzitten dus dat zal niets aan de tone doen. belangrijker is het hout, de elementen, overige hardware, de versterker, effecten en last but not least: hoe goed speel je?

anyway, veel succes en groeten Pasqual.

knarf
20 februari 2010, 16:38
Mja, ik weet toch ook niet of Nitro zó'n verschil uitmaakt in klank. en zoals Pasqual zegt: quasi alle nitro is er af bij het origineel.

Wat wél een flink verschil kan maken en dit heb ik zelf mogen ervaren: het hout van de toets! Ik heb enkel nog maar maple vs. rosewood vs. ebben kunnen uitproberen maar ik kan zeggen dat het geluid een duidelijk hoorbare toename in het hoog krijgt van rosewood => maple => ebben met dit laaste als meest schelle toon (op dezelfde gitaar wel te verstaan).

Ik dacht dat de SRV strat een pau ferro toets had? Als ik me niet vergis qua geluid toch vergelijkbaar maar ebben. Geloof me vrij dat dit z'n effect heeft/had op Stevie's strat.

barno
20 februari 2010, 16:46
SRV freaks (ben dat ook wel geweest ooit :) ) weten dat hij op verschillende strats speelde en verschillende amps en altijd klonk die jongen SRV all the way...
Zo zaten er op zijn strat bv geen Texas pups, die zijn achteraf ontworpen om gewone stervelingen gemakkelijker te laten klinken als SRV :)

Uiteraard heeft hout, lak enz... een bepaalde invloed. Die invloed is echter maar een miniscule fractie vergeleken met de invloed van de amp en de speeltechniek en afstelling (tuning, snaardikte, zijn heel hoge actie enz...)

Nitro verhaal: er is idd een hoorbaar verschil acoustisch tussen een ongelakte gitaar (of dun gelakt) en dikke poly laag. Veel belangrijker volgens mij is de kwaliteit en de ouderdom van de swamp ash of alder waarvan de body is gemaakt

Neemt niet weg dat ik wel begrijp dat mensen een "SRV" strat willen bouwen, cool looking guitar. succes

gengar
20 februari 2010, 18:13
ik heb een SRV strat met pao ferro toets, rosewood achtig, niet ebben!

Ben een setje 13 erop klinkt deze gitaar heel erg Stevie achtig maar nou komt de truuk. Als SRV nog zo leven en die zou mijn Les Paul pakken dan zou die meer SRV klinken dan ik op de custom shop fender....
Probeer hout en hardware te vinden die zo dicht mogelijk het origineel benaderen en dan kom je een heel eind. Die 10 procent finish die er nog op zat maakt niet zo heel veel uit voor het geluid, eerder die 90 procent blank hout!

knarf
21 februari 2010, 13:04
ik heb een SRV strat met pao ferro toets, rosewood achtig, niet ebben!


Heb je deze stelling kunnen staven met een rechtstreekse vergelijkingstest? Als in: 2 halzen geprobeerd op dezelfde gitaar? Het interesseert me zeer omdat ikzelf het verschil zó frappant vond terwijl je toch dikwijls hoort dat het verschil zwaar overroepen wordt...

gengar
21 februari 2010, 21:23
ik snap denk ik niet helemaal wat je bedoelt. Pao Ferro is een rosewoodachtig hout, en zo ervaar ik deze hals ook. Ik heb geen fender hals met een ebben toets liggen om te vergelijken, maar ik denk dat het valide is om te zeggen dat deze toets niet echt 'ebben' achtig is nog kwa klank nog kwa feel en looks. Maar goed , misschien als ik de toets eraf zou halen en er hebben op zou zetten zou deze hetzelfde klinken....wie weet, dat is toch koffiedik kijken.

knarf
22 februari 2010, 01:17
ik snap denk ik niet helemaal wat je bedoelt. Pao Ferro is een rosewoodachtig hout, en zo ervaar ik deze hals ook. Ik heb geen fender hals met een ebben toets liggen om te vergelijken, maar ik denk dat het valide is om te zeggen dat deze toets niet echt 'ebben' achtig is nog kwa klank nog kwa feel en looks. Maar goed , misschien als ik de toets eraf zou halen en er hebben op zou zetten zou deze hetzelfde klinken....wie weet, dat is toch koffiedik kijken.

Feel en looks laat ik even terzijde. Ik bedoel het eigenlijk heel eenvoudig: toen ik op een strat met Fat 50's pups een maple hals met ebben toets schroefde klonk de gitaar echt té schel naar mijn smaak. Dan heb ik de hele hals (niet de toets alleen natuurlijk ;) ) vervangen door één met rosewood toets en werd de klank voor mijn oren wel aanvaardbaar. Nog steeds op het scherpe af maar nu was het meer "op karakter". Misschien dat je iets soortgelijks had meegemaakt met jouw pau ferro.

Of missch wil je 't vooralsnog eens testen als je een all maple of maple/rosewood hals hebt liggen? Kweenie... :soinnocent:

anak
26 februari 2010, 17:34
thx voor de reacties.

I't zal een project worden van maanden (jaren...) maar ik wil dan wel niet enkel een gitaar die lijkt op een SRV maar een die ook klint als een SRV.

Wordt een lange voorbereiding heb ik begrepen:dontgeti:

oknarb180
28 februari 2010, 21:51
Hey,

Leuk project! Ik heb ook een SRV gemaakt, maar dan niet gereliced. Dat moet ie van het spelen maar worden. Belangrijke eigenschappen voor de stevie tone zijn: Elzen body, dikke maple neck met rio-palisander toets, bone nut. En niet te vergeten een vintage trem met een dik stalen blok.

Fender blokken zijn best prijzig, maar Gotoh maakt een hele goede vintage trem met stalen blok en zijn ook nog betaalbaar! Ik heb een golden lefty besteld bij GS.

Verder heb ik me laten vertellen dat een setje Fender Custom shop Custom '54 PU's de beste benadering hebben van de stevie-sound. Ik heb in die van mij een setje GFS Boston Blues Texas Wound zitten, en die klinken ook al erg lekker. Ik heb wel een set custom '54 liggen, maar deze heb ik nog net getest. Ik speel er ook niet elke dag op, dus het duurt wel ff voordat het een relic wordt!!!

In ieder geval, als je de gitaar min of meer gelijk hebt aan het orrigineel, dan ben je al een heel eind. De rest zal uit je speelstijl, de dikke snaren en je amp moeten komen.

vr.gr.

Branko