PDA

View Full Version : relaxed spelen



Voidhead
17 april 2003, 20:29
een paar dagen geleden zat ik gitaar te spelen en ineens werd ik heel erg ontspannen en ging alles ineens heel erg makkelijk. Ik kon ineens veel sneller foutloos spelen en alles voelde heel erg 'licht' aan. Was echt een fantastisch gevoel :smile: klinkt misschien raar dit maar ik denk dat ik toen pas echt ontspannen bezig was, het voelde heel anders als normaal.
Heeft iemand hier dat wel eens meer gehad? Ik heb het niet zo vaak en ik wil het altijd hebben want t speeld heerlijk :smile:

hoofd
17 april 2003, 20:40
Heeft erg veel met houding te maken, en concentratie. Ik begrijp wat je bedoeld, en mijn streven is dan ook om elke keer zo te spelen. Mijn lukt het als ik op een goede stoel zit, voldoende rugsteun, gitaar zit precies goed, arm goed naar buiten zodat de pols gestrekt is etcetera. Verder is het denk ik ook vooral een "matter of the mind", zorg ervoor dat je zo ontspannen mogelijk bent tijdens het spelen (geen tijds- of prestatiedruk). Concentratie is ook belangrijk, maar hou in de gaten dat je niet te geconcentreerd bent op je spel, dan ga je forceren en krampachtig spelen. Concentreer je op de muziek, en op het vloeiend laten klinken van de noten.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mtlhead op 2003-04-17 20:41 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: GitaarNet op 2003-04-18 16:43 ]</font>

Neals
18 april 2003, 17:36
Die op de muziek spelen is echt een goeie tip, doorgaans let ik ook niet op mijn eigen fouten, maar sinds ik mijn concentratie op het spel wat liet hangen ging het allemaal een stuk lekkerder.

moretel
18 april 2003, 19:41
Jezelf vaak terug horen is ook goed, ik heb nu een zoom mrs-4 en dat is erg leuk, blues/jazz dingetjes uitproberen met solo's die je 5 minuten later weer terughoort inclusief fouten, is echt een stimulans om beter te spelen, maar goed spelen is vooral concentratie.

Kjiratsiekoedel
19 april 2003, 00:13
Op 2003-04-17 20:40, schreef mtlhead:
Heeft erg veel met houding te maken, en concentratie. Ik begrijp wat je bedoeld, en mijn streven is dan ook om elke keer zo te spelen. Mijn lukt het als ik op een goede stoel zit, voldoende rugsteun, gitaar zit precies goed, arm goed naar buiten zodat de pols gestrekt is etcetera. Verder is het denk ik ook vooral een "matter of the mind", zorg ervoor dat je zo ontspannen mogelijk bent tijdens het spelen (geen tijds- of prestatiedruk). Concentratie is ook belangrijk, maar hou in de gaten dat je niet te geconcentreerd bent op je spel, dan ga je forceren en krampachtig spelen. Concentreer je op de muziek, en op het vloeiend laten klinken van de noten.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mtlhead op 2003-04-17 20:41 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: GitaarNet op 2003-04-18 16:43 ]</font>


Bewerkt door mtlhead en gitaarnet !!!!! wat voor foute dingen stonden hierin??

hoofd
19 april 2003, 00:20
Een of andere irritante gast zat dit topic te zieken, in mijn edit heb ik daarop gescholden en gevloekt. Gitaarnet heeft die gast toen samen met zijn berichten verwijderd, en mijn gescheld en gevloek uit de post gehaald, zodat het leek alsof die persoon er nooit is geweest. En zodra je dit hebt gelezen, geef dan een seintje, verwijder ik deze post ook, dan is er helemaal nergens sprake van geweest (remember: ingorance is bliss).

Dan kunnen we tenminste rustig verder met dit topic, ik zou graag weten wat voor tips anderen nog meer hebben.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mtlhead op 2003-04-19 00:46 ]</font>

schaap
19 april 2003, 01:05
even als reply op void zn eerste bericht, hebben jullie ook dan dat des te minder je concentreert dat je dan soms opeens echt alles goed speelt ? Of dat je langzaam iets aan het oefenen bent en dan denkt Fuck it, en het gewoon probeert en dat het dan opeens lukt ? Want dat vindt ik altijd zo leuk :smile:

moretel
19 april 2003, 10:43
Ja elke keer als weer iets lukt dan blijft dat leuk, in het begin denk je dit lukt nooit maar na een poosje, soms na 10 minuten , soms pas na een maand of meer.

Als je geconcentreerd oefent houdt dat alleen in dat je bewust bezig bent en let op wat je doet, als je dat langzaam doet en elke vingerbeweging analyseert haal je de foutjes eruit, als je het dan langzaam foutloos kan spelen dan gaat de snelheid meespelen. Dan heb je periodes dat het als vanzelf gaat, vooral als je lekker warm gespeeld bent.

Voidhead
19 april 2003, 15:37
Op 2003-04-19 01:05, schreef schaap:
even als reply op void zn eerste bericht, hebben jullie ook dan dat des te minder je concentreert dat je dan soms opeens echt alles goed speelt ? Of dat je langzaam iets aan het oefenen bent en dan denkt Fuck it, en het gewoon probeert en dat het dan opeens lukt ? Want dat vindt ik altijd zo leuk :smile:

toen ik dat had was ik ook helemaal niet zo geconcentreerd, ik dacht eigenlijk nergens aan en he ging gewoon vanzelf leek wel :smile: heel makklelijk ging het ineens.

kokteejl
19 april 2003, 16:02
ik heb ook al zo'n momenten meegemaakt, maar ook het tegengestelde
ik was shame on a nigga van soad aan het spelen en mijn rechterhand begon te trillen en te zweten, niet normaal hoor, was wel over na 10 minuutjes

Stitch
19 april 2003, 22:01
Op 2003-04-17 20:29, schreef Voidhead:
een paar dagen geleden zat ik gitaar te spelen en ineens werd ik heel erg ontspannen en ging alles ineens heel erg makkelijk. Ik kon ineens veel sneller foutloos spelen en alles voelde heel erg 'licht' aan. Was echt een fantastisch gevoel :smile: klinkt misschien raar dit maar ik denk dat ik toen pas echt ontspannen bezig was, het voelde heel anders als normaal.


T H C

Voidhead
20 april 2003, 11:29
Op 2003-04-19 22:01, schreef Stitch:


Op 2003-04-17 20:29, schreef Voidhead:
een paar dagen geleden zat ik gitaar te spelen en ineens werd ik heel erg ontspannen en ging alles ineens heel erg makkelijk. Ik kon ineens veel sneller foutloos spelen en alles voelde heel erg 'licht' aan. Was echt een fantastisch gevoel :smile: klinkt misschien raar dit maar ik denk dat ik toen pas echt ontspannen bezig was, het voelde heel anders als normaal.


T H C


wtf??

Negative K3 fan
20 april 2003, 15:09
THC=werkzame stof in cannabis

Ohzoso
20 april 2003, 16:15
en ik me de laatste 20jaar maar afvragen waarom ik toch zo ontspannen speel, maar nu weet ik het. :wink:

Megalodon
20 april 2003, 17:52
Op 2003-04-17 20:29, schreef Voidhead:
een paar dagen geleden zat ik gitaar te spelen en ineens werd ik heel erg ontspannen en ging alles ineens heel erg makkelijk. Ik kon ineens veel sneller foutloos spelen en alles voelde heel erg 'licht' aan. Was echt een fantastisch gevoel :smile: klinkt misschien raar dit maar ik denk dat ik toen pas echt ontspannen bezig was, het voelde heel anders als normaal.
Heeft iemand hier dat wel eens meer gehad? Ik heb het niet zo vaak en ik wil het altijd hebben want t speeld heerlijk :smile:


Dat ontspannen lichte gevoel is hoe iedereen zou horen te spelen. Het is erg jammer dat veel mensen dat nooit meemaken; puur omdat ze het niet goed doen.

Voidhead
21 april 2003, 19:54
ik ben er steeds meer mee bezig om te proberen zo te spelen en het lukt steeds beter.
vaak druk je uit jezelf al te hard, je kunt makkelijk veel minder hard drukken en je moet gewoon alle spanning uit je handen halen etc... dan lukt het wel. Nog steeds niet altijd maar das toch oefenen denk ik.

Hitpoint
21 april 2003, 21:44
Als ik helemaal op ga in de muziek dan speel ik veel beter en kan ik zelfs moeilijke riffjes "rond dansend" spelen. Er zijn ook zo van die dagen wanneer alles lukt en je foutloos speelt, maar je hebt ook van die dagen waar je je gitaar wel het raam uit kunt gooien (bij wijze van spreken)

Kitaarhiero
22 april 2003, 10:07
Ik heb ook wel eens dat ik geweldig speel, vaak speel ik dan mee met een backingtrack die ik erg cool vind, of met een band. Als ik de vibe van het nummer te pakken krijg dan ga ik gewoon los en dan speel ik springend en stuiterend de leukste dingen.

kokteejl
22 april 2003, 16:56
probeer eens op je rug rondtollend hehe...

Maiden Michiel
22 april 2003, 17:00
Ik wou dat ik ook die relaxte momenten vast kon houden....

Anders Destium
22 april 2003, 17:48
Ik baal er nog al eens van dat ik nooit opneem wat ik speel. Vaak ben ik een tijdje met een CD mee aan het spelen en aan het improviseren en blijf dan doorpielen. Het komt vaak voor dat ik opeens iets heb dat lekker speelt en lekker klinkt, alleen ben ik dat 5 minuten later kwijt omdat ik de hele tijd aan het spelen ben :wink:

Phoenix Rising
22 april 2003, 23:09
Echt ontspannen spelen geeft echt een super gevoel, maar mij lukt dat alleen goed als ik een lick of gewoon nummer kan spelen zonder er bij na te denken.

Ik heb ook wel gemerkt, soms moet je gewoon ophouden met denken en je vingers laten gaan. Het voelt aan als nix doen. Soms heb ik het idee dat ik gewoon aan het "kijken" ben naar me vingers, terwijl ik gewoon super relax ben, maar onderwijl wel op 160 bpm een lick aan het doen ben. Verder er niet echt bewust (of juist wel) met de lick bezig zijn.

Daarom is het ook goed om dingen echt heel traag in te studeren, eerst de bewustwording, en daarna de snelheid, niet andersom.

Voidhead
23 april 2003, 18:29
what phoenix zegt klopt idd... dat je er soms helemaal niet bij na hoeft te denken...
je kijkt als t ware gewoon na je vingers en ziet hoe ze tyfussnel een lick spelen zonder dat je echt het gevoel hebt dat je er iets voor hoeft te doen...

die feel wil ik vasthouden maar dat lukt erg moeilijk soms is t weg en dan komt t weer terug...
zijn er hier die weten hoe je het makkelijk vast kunt houden want omg het speelt echt beter op die manier... zo simpel...

Phoenix Rising
23 april 2003, 20:14
Alles gewoon echt fokking traag en precies instuderen. Ik begin meestal op 20 bpm, dat is echt boring as hell, dat wel. Als ik de lick dan helemaal perfect kan spelen, doe ik er steeds 2 bpm bij. De volgende dag ga ik dan in grote stappen naar 20 bpm onder waar ik gebleven was, en ga ik weer stappen van 2 maken.

Bijvoorbeeld dag 1:

20 bpm +2 +2 +2 +2 tot bv 100

dag 2:

20 bpm +10 +10 +10 tot 80 en dan weer +2 +2 etc, tot bijvoorbeeld 120.

De dagen daarop doe je hetzelfde maar je boekt steeds minder progressie, naarmate je sneller gaat spelen.

Voor de rest moet je natuurlijk wel voldoen aan de eisen die eerder in dit topic zijn genoemd, zoals goede houding, etc.

hoofd
23 april 2003, 20:20
Hey Phoenix, das nog 's een mooie methode, die ga ik de komende tijd proberen, thanx! :smile:

Voidhead
23 april 2003, 21:28
maar werkt dit ook om die 'feel' te krijgen dat alles zo licht gaat??
in principe moet je dat toch ook hebben als je improviseerd, en dat kun je niet echt oefenen (ja wel oefenen, maar je weet van tevoren niet echt wat je gaat spelen).

Phoenix Rising
23 april 2003, 22:30
Het is ook voor een groot deel zeker zijn van je zaak, en vertrouwen hebben in wat je doet. Je doet al die vinger oefeningen tenslotte niet voor niets, het doel is om technisch beter te worden. Hierdoor merk ik dat juist tijdens improviseren ik heel relax speel.

Heb je wel eens een proefwerk gemaakt, waarvoor je echt zo super goed had geleerd, dat je gewoon relax alles zat te maken zonder je maar ergens zorgen over te maken? Je wist toch ook niet wat voor vragen je zou gaan krijgen? Dat komt omdat je op zon moment zeker bent van je zaak, dat je moet ook hebben tijdens het gitaar spelen, ook door dingen super goed te oefenen :smile: Je moet gewoon je theorie en je techniek klaar hebben, en je vooral niet schamen voor anderen die beter zijn dan jij, want die zijn er ALTIJD.

Phoenix Rising
23 april 2003, 22:34
Owja, bijna vergeten te zeggen, maar als je merkt dat je het erg warm hebt, of erg aan het zweten bent, dan ben je dus NIET relax aan het spelen. Soms heb je het zelf niet door en aan de hand daarvan kan je jezelf een beetje controleren. Een soort "reality check" zeg maar.

moretel
24 april 2003, 10:35
Je moet ook tijdens het oefenen letten op de spanning in je lichaam , ongemerkt zul je merken dat je b.v. je gezicht aanspant, of je been, schouder etc. Allemaal een teken dat het niet soepel loopt.
Sommige stukjes start ik op 60 of 80 maar je merkt snel genoeg als je let op je lichaam en vingers of dat goed gaat.
Moeilijke stukken doe ik ook per 2 of 4 ommhoog maar wat ook werkt met licks en oefeningen die je wat makkelijker afgaan is de metronoom 20 omhoog en de lick in stukjes instuderen, daarna de metronoom 10 omlaag, als dat goed gaat wordt dat de startsnelheid.
Belangrijk is om met nieuwe loopjes te zorgen dat die vingers boven de toets blijven hangen.
Ik ben nu bezig met pulloffs met pink en wijsvinger en zorg ervoor dat de ring en middelvinger stil boven de snaren blijven hangen, dat lukt alleen maar als je heel langzaam en geconcentreerd oefent.

qwerty
11 mei 2003, 20:40
Ik less dit allemaal en heb het gevoel een deja vu mee te maken.
Net van de week heb ik zelf gemerkt dat als je je vingers van je frethand net licht genoeg op je snaren laat komen om geen buzz te krijgen, en ze onmiddelijk nadat de noot is afgelopen weer optilt, het op een gegeven moment is alsof ze over je neck dansen. Speelde ineens naar mijn gevoel veel beter.
merk dat ik het nu steeds vaker bewust kan opwekken om in die state of mind te komen.

Overigens zoals hierboven reeds opgemerkt, thc helpt!