PDA

View Full Version : Gibson vs Epiphone?



/Slash
20 februari 2010, 00:07
Hey forum.

Nu komt volgens mij de domste vraag ooit, maar wat is het grote verschil tussen een epiphone les paul en een gibson les paul? :dontgeti:

Mafia66
20 februari 2010, 00:12
Wat is het verschil tussen een roeiboot en een jacht?

caliban
20 februari 2010, 00:13
Dat is een beetje een extreem vergelijk :). Epiphone Les Paul is een goedkopere versie van de Gibson, in principe in het verre oosten gemaakt in tegenstelling tot de Gibson in de Verenigde Staten. En het prijsverschil is er natuurlijk.

Henri H
20 februari 2010, 00:27
Mijn broer heeft/had een Epiphone (Korea), ik heb een Gibson.
Ik vond ze behoorlijk vergelijkbaar qua sound, bespeelbaarheid en afwerking.
De Epiphone heeft een andere headstock, en de top vind ik iets minder mooi.
Toch heeft ie onlangs een Gibson gekocht.
Het heeft voor een groot gedeelte met mojo te maken denk ik.

Ricochet
20 februari 2010, 00:28
Een Gibson LP wordt gebouwd met (in principe) zo min mogelijk concessies aan de kwaliteit. Een bepaalde standaard in kwaliteit, waar je dus ook voor betaald.

Een Epiphone LP wordt gebouwd met zo veel mogelijk concessies aan kwaliteit als nodig zijn om tot een bepaald prijssegment(lees: betaalbaar) in de gitaarmarkt te komen.

caliban
20 februari 2010, 00:36
Een Gibson LP wordt gebouwd met (in principe) zo min mogelijk concessies aan de kwaliteit. Een bepaalde standaard in kwaliteit, waar je dus ook voor betaald.

Een Epiphone LP wordt gebouwd met zo veel mogelijk concessies aan kwaliteit als nodig zijn om tot een bepaald prijssegment in de gitaarmarkt te komen.

Die concessies denk ik vallen nog goed mee. Niet dat er stukken maar half aanhangen oid :):)

En Gibson is qua afwerking ook zeker geen 100 %, zie maar mijn topic over ruis in een Les Paul, afscherming is niet voldoende in een USA LP.

mesaman
20 februari 2010, 00:37
wat is mojo?ik snapte de eerste vraag ook al niet...damn....:(

Henri H
20 februari 2010, 00:41
Zo veel mogelijk concessies?
Ik denk toch dat ze wel degelijk zo min mogelijk concessies proberen te hanteren.
Het zit hem voornamelijk in het arbeidsloon wat in China, en destijds Korea, een stuk lager ligt.
Ik heb aan de Koreaanse Epi geen slechte kwaliteits-aspecten kunnen ontdekken.
Ja, misschien de toggle switch, die was na een jaar of 3 intensief gebruik aan vervanging toe, maar verder...

Henri H
20 februari 2010, 00:43
wat is mojo?ik snapte de eerste vraag ook al niet...damn....:(Dat zou jij als "Mesa-man" toch moeten weten...:soinnocent:

caliban
20 februari 2010, 00:43
wat is mojo?ik snapte de eerste vraag ook al niet...damn....:(

Feel die je hebt bij een 'echte Gibson'.

Henri H
20 februari 2010, 00:52
Omschrijf die "feel" dan 's ten opzichte van de feel met een "nep" Epi?

caliban
20 februari 2010, 00:55
Heel moeilijk om te beschrijven :) Ik ben zelf ook geen Gibson-freak of zo, dus ik weet niet of ik geschikt ben om dit te omschrijven.

Een echte Les Paul is zwaar, en voelt gewoon heel stevig aan, en op de kop staat er Gibson geschreven, dat op zich ik gewoon 'vet'!

JeroenP
20 februari 2010, 01:07
Voor degene die het begrip mojo niet kennen: kijk naar de film Austin Powers.

De meeste epiphones (uiteraard niet de elite serie) zijn qua afwerking, materialen, etcetera, minder dan gibsons. Je hebt wel eens goede epiphones en slechte gibsons waardoor het verschil klein kan worden. Resultaat: weer eens een lange discussie:) Persoonlijk vind ik het verschil groot genoeg om een gibson te kopen voor het geld, maar dit is zoals gezegd strikt persoonlijk.

Rest mij enkel de opmerking te maken dat dit topic niet geheel nuttig is aangezien er, in mijn ogen, appels met peren worden vergeleken.

Ricochet
20 februari 2010, 01:23
Zo veel mogelijk concessies?



Nee, dat zei ik niet. Je moet die kwoot wel afmaken, anders krijg je idd wat anders...

Outline
20 februari 2010, 02:00
Ik loop hier nog niet zo lang mee, maar hebben we een maand of 2 geleden hier ok geen topic over gehad? Dus even de zoekfunctie gebruiken en op deze maar een slotje...

Als je het aan mij vraagt dan...

dutch.idiot
20 februari 2010, 02:31
Iedereen mag natuurlijk een vraag stellen, meteen slotje roepen is redelijk lomp volgens mij. Er zijn alleen inderdaad genoeg topics te vinden over dit onderwerp: iedere zoveel tijd komt de discussie weer langs en uiteindelijk komt er ALTIJD hetzelfde uit. Veel gezeik op Gibson dus en relativeringen daarvan.

On topic: Ik heb zelf een Gibson LP Studio en heb lang getwijfeld om eerst een epi te kopen. Uiteindelijk spaarde ik toch maar door; voor de kwaliteit en materialen maar eerlijk gezegd ook deels voor de naam en de "feel" van een "echte" Gibson. Ik ben er erg tevreden mee en ik weet zeker dat er meer Gibby's bij gaan komen, maar misschien ook nog wel Epi's, wie weet.

Epiphone is trouwens niet per difinitie slecht, de kwaliteit is alleen niet altijd gewaarborgd, opletten dus. Bij Gibsons moet je natuurlijk ook opletten maar daar kun je bij verwachten dat de kans op een slecht exemplaar kleiner is.

insp.clouseau
20 februari 2010, 07:21
Hi peeps.

Het is inderdaad zo dat het vooral de loonkost is die het verschil uitmaakt.
Een beetje logisch mens kan dat wel bedenken.
Over de kwaliteitsverschillen tss beide merken zijn er al gigabytes volgeschreven.
Net als bij elk merk heb je echter de zogenaamde maandagmorgen en vrijdagavond exemplaren.
Het valt niet te onderschatten dat Oosterlingen ook een degelijk product kunnen afleveren, kijk naar alle Hifi, electronica, auto's etc etc.
Epiphone "was" echter evengoed een amerikaans merk net als Gibson. Het bestuur is nog steeds amerikaans en de instrumenten worden nog steeds door amerikanen ontworpen (lees Gibson).

Weet echter voor een fact dat er ander materiaal gebruikt wordt voor Gibbies.
Zo gebruiken ze andere soorten hout en plastic. Van Gibson kan je er zeker van zijn dat ze degelijk gedroogd MAHONIEhout gebruiken voor mahoniehouten gitaren en niet een of andere houtsoort die erop lijkt, hence het verschil in gewicht.
De lak is ook anders. Die van Gibson is Nitro en als het ware poreus, laat het hout uitdrogen met de jaren en zorgt dus met de jaren voor nog vollere en warmere klank. Bij epi is dit niet et geval.
Bij gibson kan je er prat op gaan dat een flametop effectief een flametop is.Ik heb al verhalen gelezen over epi's die gewoon een laagje fotopapier op het hout hadden liggen! (..waarheid onder voorbehoud)
De elektronica die gebruikt wordt is ook net dat ietsje beter verzorgd.
Doe eender welke epi en gibson open en zie het verschil in soldering.
De kwaliteit, output en consistentie van de epi humbuckers willen ook al wel eens verschillen van de ene op de andere. Die van Gibson zijn "à point".
De hardware ziet er hetzelfde uit, maar opnieuw, de gebruikte materialen en kwaliteit van de finishes....wat dan weer effect heeft op de fameuze sustain..een tuner met een paar honderdste milimeter verschil kan een beter of minder de snaarspanning garanderen.

Is dit verschil zijn geld waard?
Waarom koopt iemand een mercedes ipv een toyota?
Ze doen allebei wel wat je ervan verlangt...niet?
Weet echter dat het merendeel van de euro's die je betaalt aan de toyota, terugvloeien naar het oosten...die van Mercedes blijven in de westerse economie.

Whatever..Rock'on :gitarist:

Mitch
20 februari 2010, 10:30
Ik loop hier nog niet zo lang mee, maar hebben we een maand of 2 geleden hier ok geen topic over gehad? Dus even de zoekfunctie gebruiken en op deze maar een slotje...

Als je het aan mij vraagt dan...

Net een maand:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=131071

Maar er zijn er meer uit het recente verleden:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=132448
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=129941


En o, o, topicstarter heeft al een keer een topic geopend over een Epiphone Les Paul.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=132035
En nu staan de aasgieren niet klaar om 'm daar om te veroordelen :soinnocent:

Realeigo
20 februari 2010, 10:53
Mitch je wordt voorspelbaar!
Ik zie een topic gibson vs epi en de laatste reactie is door mitch.
Dat kan niet anders zijn dan mitch die wijst dat er al 100 andere gibson vs epi topics zijn. :seriousf:

Misery Signals
20 februari 2010, 10:53
Gibson degelijk gedroogd hout, yeah right. Daarom trok de hals van mijn 2002 Gibson SG Standard na enkele jaren scheef en ontstond er een bult rond de 12de fret. Dat hout was nog flink bezig met leven toen ze die gitaar maakten.

Gibson produceert veel grotere aantallen dan vroeger. Ik twijfel er dan ook sterk aan of al dat hout nog even perfect gedroogd is. Ook heb ik gehoord (ja gehoord, iemand die kan aanvullen of verbeteren?) dat ze het kunstmatig zouden versnellen, wat het hout niet ten goede zou komen.

MS

rudolf
20 februari 2010, 11:23
Ach ik heb een Epiphone, het ding voldoet gewoon perfect aan mijn eisen. Dus ik ben er tevreden mee. Ik heb nooit op een Gibson gespeeld dus ik weet niet wat ik mis en dus mis ik het ook niet. Maar ooit als ik geld heb zal er toch wel een echte gibson komen. Gewoon omdat het een Gibson is en niet een of andere plekmerk.

Alleen mensen die met zo'n el cheapo gibson rond lopen. (studio volgens mij?) en dan doen als of het 100x beter is als een epiphone.. daar kan ik met mijn verstand niet bij. En dat zijn meestal ook de mensen die het hardst roepen dat Gibson zoveel beter is als epiphone. Als je kijkt naar de prijs/kwaliteit verhouding zit je met een epiphone gewoon goed. Maar een Gibson blijft een Gibson.

Mitch
20 februari 2010, 11:29
Mitch je wordt voorspelbaar!
Ik zie een topic gibson vs epi en de laatste reactie is door mitch.
Dat kan niet anders zijn dan mitch die wijst dat er al 100 andere gibson vs epi topics zijn. :seriousf:
Ik blijf het gewoon proberen :D

Realeigo
20 februari 2010, 12:59
Ik blijf het gewoon proberen :D

Tijd voor een sticky met daarin een lijstje veel voorkomende onderwerpen?
Met links naar het daarbij behorende topic.

Kakihara
20 februari 2010, 13:16
Tijd voor een sticky met daarin een lijstje veel voorkomende onderwerpen?
Met links naar het daarbij behorende topic.

Ik betwijfel of dat wel nut heeft, gezien de sticky's die er nu zijn ook hun doel voorbij schieten (Eerste gitaar - Faq, de reviews) en er telkens gewoon nieuwe topics worden aangemaakt. Bovendien kan je voor haast alles wel een sticky aanmaken en dat maakt de boel er niet per sé overzichtelijker op.
Enfin, da's een discussie die uiteraard niet hier moet gevoerd worden :)

Mitch
20 februari 2010, 13:18
Ik ben tegen dit soort onzin topics, maar ik ben een nog feller tegenstander van een groot aantal sticky's. Dat gezegd hebbende, heb ik daar in dit subforum geen reet over te zeggen :chicken:
Maar alle gekheid op een stokje, de vraag is helemaal niet zo gek, over wat het verschil is tussen de beide merken, maar het totale gebrek aan gebruik van de zoekfunctie maakt me wel eens een beetje moedeloos.

caliban
20 februari 2010, 13:31
Ik ben tegen dit soort onzin topics, maar ik ben een nog feller tegenstander van een groot aantal sticky's. Dat gezegd hebbende, heb ik daar in dit subforum geen reet over te zeggen :chicken:
Maar alle gekheid op een stokje, de vraag is helemaal niet zo gek, over wat het verschil is tussen de beide merken, maar het totale gebrek aan gebruik van de zoekfunctie maakt me wel eens een beetje moedeloos.

Een nieuw topic maken is zooo veel makkelijker dan zoeken, niet waar?

Chocola
20 februari 2010, 13:42
Ik ben tegen dit soort onzin topics, maar ik ben een nog feller tegenstander van een groot aantal sticky's. Dat gezegd hebbende, heb ik daar in dit subforum geen reet over te zeggen :chicken:
Maar alle gekheid op een stokje, de vraag is helemaal niet zo gek, over wat het verschil is tussen de beide merken, maar het totale gebrek aan gebruik van de zoekfunctie maakt me wel eens een beetje moedeloos.

Het is moeilijk hoor. Je moet helemaal met je muis naar boven gaan, klikken op "zoeken" en dat is nog het makkelijkste gedeelte! Dan moet je ook nog een woord typen, dat is erg moeilijk want als je iets zoekt over de verschillen tussen een Epi en een Gib, waar zoek je dan op? Is dat Epiphone, Gibson, Of Epiphone Gibson? Of Epiphone Gibson vs, of met nog "verschil" er bij? Ik zou het gewoon NIET weten :sssh:. Het is gewoon te moeilijk :(.

Ik weet niet of jij die mod laatst was (volgens mij was dat bert) die pissig reageerde op mijn pissige reactie omdat iemand weigerde de zoekfunctie te gebruiken maar hopelijk snappen jullie nu mijn frustratie ook :p. En sticky's in subfora lijkt me inderdaad niet de oplossing, maar als je nu een subforum aanmaakt voor al dit soort "veelvoorkomende vragen"? Is ook verre van ideaal maar je weet ook dat gebruikers gewoon weigeren om de zoekfunctie te gebruiken.

Overigens, ik gebruik hem ook niet meer maar dat is omdat ik gewoon weiger om 30 seconde te moeten wachten op een tweede query... Ik gebruik lekker google, is sneller, efficiënter, betere output, gerichtere output en minder belemmeringen. Ik ben ervan overtuigt dat jullie searchfunctie niet toegankelijk genoeg is door die 30 seconde rule.

En ontopic dan maar:
- Epiphone wordt in China gemaakt
- Epiphone is voorheen in China, Japan, Korea, Tjechië en Indonesië gemaakt (ook nog in de states maar vergeet dit maar even voor het gemak)
- In al deze landen zijn de lonen lager dan de lonen in Amerika (prijsverschil is deels lonen, deels onderdelen, deels merknaam)
- Gibson wordt in Amerika gemaakt
- In China is de kennis en expertise van en met gitaren minder dan in Amerika
- De onderdelen die in China worden geassembleerd zijn (vaak) goedkoper dan de onderdelen die Gibson gebruikt (uitzonderingen daargelaten)
- Houtsoorten zijn vrijwel identiek, alleen de houtkwaliteit kan nog wel eens voor verschil zorgen
- De final check bij Gibson is een stuk beter, immers: de eisen waar een gitaar aan moet voldoen zijn hoger, maar ook relatief hoger
- Ook Gibson heeft tegenwoordig schieters. Dit merk je vooral bij de goedkopere modellen als de Specials en Studio's
- Ik ben ervan overtuigt dat een goede Epi (veelal Japanse, Koreaanse en Tsjechische modellen) prima spelen en prima afgewerkte gitaren zijn. Ik ben er ook van overtuigt dat het niet gek veel scheelt met de goedkopere modellen van Gibson. Als ik de keuze heb tussen een (nieuwe) Studio van Gibson en een goede Custom van Epi (zal waarschijnlijk dus niet uit China komen vrees ik XD) kies ik oprecht de Epi
- Vaak worden de elementen van Epiphone gezien als "kut" en worden deze vervangen. Bij Gibson zitten er veelal goede elementen in die niet zo snel vervangen hoeven te worden (maar dit is erg smaak-gerelateerd)
- Afwerking is wat lastig, als ik het vanuit mijn oogpunt bekijk is het als volgt:
Gibson = vaak goede afwerking maar niet bij de goedkope modellen, daar zitten erg rotte exemplaren tussen
Epiphone = niet echt over 1 kam te scheren. Elke verschillende fabriek die ooit een Epi heeft geproduceerd heeft een andere Epi Les Paul gemaakt. Hierdoor heb je dus erg veel kwaliteitsverschil. Een Japanse Epi wordt gezien als de heilige graal terwijl Koreaanse en Centraal Europese modellen worden gezien als uitstekend. Chinese en Indonesische modellen daarentegen zijn gewoon niet altijd goed. Er zitten echt goede varianten tussen, maar ook erg veel slechte. De consistentie is tegenwoordig en in het verleden in China niet helemaal goed.

Hoe nu om te gaan met de verschillen? Ga gewoon eens meerdere gitaren vergelijken. Begin met een goede Epi en ga dan eens vergelijken met goedkope en dure Gibsons, dan kun je voor jezelf oordelen of het nu daadwerkelijk echt "lekkerder" speelt voor die paar 100 euro extra. Als je een Gibson custom of standard probeert zal je snel zien dat een Epi minder is in parts en afwerking, maar die zijn dan ook 1000-2000 euro duurder.

LesPas89
20 februari 2010, 13:54
Ik heb een Epiphone LP uit 2007 (Korea).

Kwaliteits humbuckers erin gooien, grote beurt laten geven door een proffessional: nieuwe topkam, tuners, frets bijwerken, halspen etc, en hup je hebt een bijna-Gibson.

Zo heb ik het gedaan iig. :soinnocent:

Edit: Owja, het belangrijkste, het kostte mij ongeveer €550.

Orbis
20 februari 2010, 13:56
Alleen mensen die met zo'n el cheapo gibson rond lopen. (studio volgens mij?) en dan doen als of het 100x beter is als een epiphone.. daar kan ik met mijn verstand niet bij.

Da's wel erg makkelijk. Een studio is nauwelijks el cheapo te noemen. Het is juist de LP met de meeste bang for bucks. De hardware is gelijk aan die van een standaard LP, je mist alleen de flame top en de binding. Maar kwalitatief volgens mij niet anders dan enige andere LP.

caliban
20 februari 2010, 13:59
Da's wel erg makkelijk. Een studio is nauwelijks el cheapo te noemen. Het is juist de LP met de meeste bang for bucks. De hardware is gelijk aan die van een standaard LP, je mist alleen de flame top en de binding. Maar kwalitatief volgens mij niet anders dan enige andere LP.

Flame top heeft mijn standard ook niet :), alleen vind ik een les paul zonder binding iets missen, spijtig bij de studio.

Mitch
20 februari 2010, 14:03
Het is moeilijk hoor. Je moet helemaal met je muis naar boven gaan, klikken op "zoeken" en dat is nog het makkelijkste gedeelte! ....
Daarom geef ik ook altijd de voledige gebruiksaanwijzing van de Geavanceerde zoekfunctie, daar krijg je een stuk betere zoekresultaten mee. ;)


Ik weet niet of jij die mod laatst was (volgens mij was dat bert) die pissig reageerde op mijn pissige reactie omdat iemand weigerde de zoekfunctie te gebruiken maar hopelijk snappen jullie nu mijn frustratie ook :p.
Geen idee, maar ga nou niet hier een oude aktie herkauwen en rechtvaardigen :dontgeti:
Verder een mooie, volledige post. Ben benieuwd wat de topic starter ervan vindt, tot nu toe.
Ach, weet je, toen ik een tijdje terug bij Feedback was en ik zag werkelijk een beauty van een Epiphone staan (honeyburst, subtiele flame) begreep ik ook wel weer waarom het voor beginners overkomt als een raar verschil. Waarom moet die Gibson nou zoveel duurder zijn?
Heb nog even gespeeld op dat ding maar wat een onmogelijke hals zat er op zeg, pfff...ik was meteen weer genezen.

Chocola
20 februari 2010, 14:20
Daarom geef ik ook altijd de voledige gebruiksaanwijzing van de Geavanceerde zoekfunctie, daar krijg je een stuk betere zoekresultaten mee. ;)

Uiteraard, maar nog steeds als je 2 of 3 dingen wil zoeken moet je veel te lang wachten. Lang leven zoekmachines :D.



Ach, weet je, toen ik een tijdje terug bij Feedback was en ik zag werkelijk een beauty van een Epiphone staan (honeyburst, subtiele flame) begreep ik ook wel weer waarom het voor beginners overkomt als een raar verschil. Waarom moet die Gibson nou zoveel duurder zijn?
Heb nog even gespeeld op dat ding maar wat een onmogelijke hals zat er op zeg, pfff...ik was meteen weer genezen.

Ik ken het inderdaad. Ik moet soms toch echt een Epiphone van dichtbij zien om de verschillen te zien. Zodra ik erop speel merk ik het wel, maar toch is het qua uiterlijk wel snor. De halzen zijn lang niet altijd lekker inderdaad haha. Soms zelfs onmogelijk, daar heb ik Gibson nog niet op kunnen betrappen.

Braindead
20 februari 2010, 15:59
Dat een Gibson Les Paul zwaar is (Caliban) dat is echt onzin. Tegenwoordig zijn die dingen onwijs uitgehold en ik heb soms het idee dat een strat nog zwaarde is als die nieuwe Gibsons. Daarnaast zit er ook in de oudere Gibson LP's grote verschillen in gewicht. Ik kan verder niet zoveel zeggen over het verschil aangezien ik zelf geen epiphone kenner ben, al heb ik ze wel eens bespeeld. Wel weet ik dat de Gibson pickups wel vet zijn in geluid maar door sommige te modderig gevonden worden en vind ik ze zelf nogal bijgeluidgevoelig. Op de een of andere manier is een Gibson pickup een wereld van verschil met een dimarzio maar hebben beide pickups IMO zijn charmes. Misschien moet je dat zo ook zien met een Gibson en epiphone. Het zijn allebij LP's maar de een net even anders dan de andere. Waarom vergelijken? De prijs is er niet naar denk ik en aangezien ze uit totaal andere fabrieken komen met een andere kostprijs, eindprijs en hardware zou je eigenlijk die vergelijking niet moeten maken.

Chocola
20 februari 2010, 16:06
Dat een Gibson Les Paul zwaar is dat is echt onzin. Tegenwoordig zijn die dingen onwijs uitgehold. Ik kan verder niet zoveel zeggen over het verschil aangezien ik zelf geen epiphone kenner ben, al heb ik ze wel eens bespeeld. Wel weet ik dat de Gibson pickups wel vet zijn in geluid maar door sommige te modderig gevonden worden en vind ik ze zelf nogal bijgeluidgevoelig. Op de een of andere manier is een Gibson pickup een wereld van verschil met een dimarzio maar hebben beide pickups IMO zijn charmes. Misschien moet je dat zo ook zien met een Gibson en epiphone. Het zijn allebij LP's maar de een net even anders dan de andere. Waarom vergelijken? De prijs is er niet naar denk ik en aangezien ze uit totaal andere fabrieken komen met een andere kostprijs, eindprijs en hardware zou je eigenlijk die vergelijking niet moeten maken.

Zolang er gelijkenissen zijn kan er vergeleken worden. Ik denk dat je je moet realiseren dat er een verschil is tussen vergelijken op analogische aspecten/gelijkenissen en vergelijken op verschillen.

macwilliams
20 februari 2010, 16:37
Goh, een gibson tegen epi topic...
epi's zijn zoooooveeeel beter:ok:

Pepe
20 februari 2010, 16:45
Epi, de Squire van de Gibsons zei mijn oude vadertje altijd.

SloeGin
20 februari 2010, 16:54
Ik heb sinds juni ook een Gibson LP Custom van 1985. Daarvoor de Epiphone versie ervan gehad.
De Gibson speelt veeeeeeel beter, ongeloofelijk lage actie, weegt helemaal niet veel zwaarder en klinkt gewoon ook warmer en beter. Hij is in alle opzichten beter dan de epi en ik ben er dan ook heel gelukkig mee :)

Just my 2 cents.

rudolf
20 februari 2010, 17:08
Toch al weer 4 pagina's vol dus het blijft de gemoederen bezig houden ondanks dat er ontelbare topics over zijn :)

Braindead
20 februari 2010, 17:21
Beter toch. Ik snap zowiezo niet waarom mensen hier vaak roepen dat er al een topic over is. Met die zoekfunctie van hier die toch al tijdrovend is moet je na de topic gevonden te hebben eerst soms >200 pagina's doorspitten voordat je de desbetreffende relevante post gevonden hebt. Dan kun je maar beter wat meer topics hebben dan hoef je niet al die pagina's door te spitten.

caliban
20 februari 2010, 17:27
Dat een Gibson Les Paul zwaar is (Caliban) dat is echt onzin. Tegenwoordig zijn die dingen onwijs uitgehold en ik heb soms het idee dat een strat nog zwaarde is als die nieuwe Gibsons. Daarnaast zit er ook in de oudere Gibson LP's grote verschillen in gewicht. Ik kan verder niet zoveel zeggen over het verschil aangezien ik zelf geen epiphone kenner ben, al heb ik ze wel eens bespeeld. Wel weet ik dat de Gibson pickups wel vet zijn in geluid maar door sommige te modderig gevonden worden en vind ik ze zelf nogal bijgeluidgevoelig. Op de een of andere manier is een Gibson pickup een wereld van verschil met een dimarzio maar hebben beide pickups IMO zijn charmes. Misschien moet je dat zo ook zien met een Gibson en epiphone. Het zijn allebij LP's maar de een net even anders dan de andere. Waarom vergelijken? De prijs is er niet naar denk ik en aangezien ze uit totaal andere fabrieken komen met een andere kostprijs, eindprijs en hardware zou je eigenlijk die vergelijking niet moeten maken.

Ik vergelijk gewoon de Les Paul dat ik nu heb (1995) met de Epiphone die ik vroeger heb gehad (2001 denk ik).

Braindead
20 februari 2010, 22:32
Ja, dat kan ook zeker wel eens zo zijn maar in zijn algemeenheid gaat die regel volgens mij niet op.

Chocola
20 februari 2010, 23:20
Ja, dat kan ook zeker wel eens zo zijn maar in zijn algemeenheid gaat die regel volgens mij niet op.

[if] les paul + les paul [then] comparison... Je kunt altijd vergelijken, alleen zullen in veel gevallen de verschillen een stuk groter zijn dan de overeenkomsten ;).

geert1976
21 februari 2010, 00:17
phoe, het zoveelste topic hierover.

De Koreaanse Epi's zijn goed voor de centen, de Chinese exemplaren laat ik links liggen, zijn kwalitatief een stuk minder, maar zowel de Koreaanse als de Chinese Epi's, zijn niet zo goed als een Gibson.

Indien je geen Gibson geld wilt betalen, moet je op zoek gaan naar een ouder Japans exemplaar, die door Matsumoku zijn geproduceerd.

En wil je een een Epi, die gelijkwaardig is aan in ieder geval de Gibson Studio of Standard, moet je zoeken naar deze:

De Epi Genesis, want dat is in mijn ogen de enige betaalbare LP killer:

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/002-74.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/008-34.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/005-58.jpg

Deze gitaren hebben een dikke mahonie body en hals en een dikke maple top en heerlijke goede MMK humbuckers.

Ik vind deze gitaren zeker niet minder dan mijn Gibson Studio en met de standaard coilsplitter net een stukje veelzijdiger:ok:

Mafia66
21 februari 2010, 02:49
Wat is het verschil tussen een Dacia en een Renault...niets et zijn allemaal de zelfde troep.

crapton
21 februari 2010, 07:39
Wat is het verschil tussen een Dacia en een Renault...niets et zijn allemaal de zelfde troep.

Nogal kort door de bocht, he?

Heb twee ervaringen met Epiphone:
1. Epi Sheraton II - een uitstekende gitaar, elementen tamelijk wollig dus vervangen door Seymour's en ja hoor een heel goed bruikbare gitaar met uitstekende klank en bespeelbaarheid. Vergeleken met een echte Gibson ES335 en afgezien van de 'mojo' geen grote verschillen.

2. In de winkel diverse Epi LesPaul's getest. Ze zien er prachtig uit maar klinken voor geen meter, ondanks de designed by Gibson humbuckers. Deze versies vond ik niet geweldig. Toen een Gibson gepakt (een goedkope Studio) en toch klinkt ineens 10x beter.

Dus niet alle Epi modellen over 1 kam scheren. Er bestaat bovendien een Elitist serie die schijnt een klasse beter te zijn, en duurder. En zoals gezegd heeft Gibson ook actiemodellen die goedkoper zijn. Kijk maar eens bij onze Duitse buren. Ik zou dan toch de 200-300 € extra sparen en voor de Gibson gaan, hoef je de elementen niet te vervangen. Bovendien veel beter te verkopen als je er weer vanaf wil.

caliban
21 februari 2010, 13:34
Wat is het verschil tussen een Dacia en een Renault...niets et zijn allemaal de zelfde troep.

Zit dezelfde motor in, ja toch?

Gibson zowel als Epi kunnen het prima doen vind ik!

Outline
22 februari 2010, 00:21
Oorspronkelijk geplaatst door Mafia66
Wat is het verschil tussen een Dacia en een Renault...niets et zijn allemaal de zelfde troep


Zit dezelfde motor in, ja toch?


Off Topic maar even ter info: Dacia is volledig 100% Renault en ook daar ontwikkeld. Zo ongeveer het enigste wat niet (ex)-Renault is, is het plaatwerk-ontwerp. Alhoewel daar ook overal Renault-stempels in gestanst staan...

caliban
22 februari 2010, 00:46
Oorspronkelijk geplaatst door Mafia66
Wat is het verschil tussen een Dacia en een Renault...niets et zijn allemaal de zelfde troep



Off Topic maar even ter info: Dacia is volledig 100% Renault en ook daar ontwikkeld. Zo ongeveer het enigste wat niet (ex)-Renault is, is het plaatwerk-ontwerp. Alhoewel daar ook overal Renault-stempels in gestanst staan...

Vrienden van me hebben er laatst een gekocht, naar het schijnt ook gewoon iets minder snufjes.

Outline
22 februari 2010, 01:15
Vrienden van me hebben er laatst een gekocht, naar het schijnt ook gewoon iets minder snufjes.

En betrouwbaarder door goed door- en uitontwikkelde techniek. Kijk maar 'ns in de pechstatetieken.

caliban
22 februari 2010, 11:55
En betrouwbaarder door goed door- en uitontwikkelde techniek. Kijk maar 'ns in de pechstatetieken.

Autokenner duidelijk :):)

Jay75
22 februari 2010, 12:22
phoe, het zoveelste topic hierover.

De Koreaanse Epi's zijn goed voor de centen, de Chinese exemplaren laat ik links liggen, zijn kwalitatief een stuk minder, maar zowel de Koreaanse als de Chinese Epi's, zijn niet zo goed als een Gibson.

Indien je geen Gibson geld wilt betalen, moet je op zoek gaan naar een ouder Japans exemplaar, die door Matsumoku zijn geproduceerd.

En wil je een een Epi, die gelijkwaardig is aan in ieder geval de Gibson Studio of Standard, moet je zoeken naar deze:

De Epi Genesis, want dat is in mijn ogen de enige betaalbare LP killer:

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/002-74.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/008-34.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/005-58.jpg

Deze gitaren hebben een dikke mahonie body en hals en een dikke maple top en heerlijke goede MMK humbuckers.

Ik vind deze gitaren zeker niet minder dan mijn Gibson Studio en met de standaard coilsplitter net een stukje veelzijdiger:ok:

Binnenkort op Marktplaats ;) ?

geert1976
22 februari 2010, 12:49
...........................