PDA

View Full Version : Zwevende stemming bij hard aanslaan



Fireplace
19 februari 2010, 22:29
Zoals wel meer gitaristen op dit forum ben ik in het trotse bezit van een (goedkope) kopie van Brian May's befaamde Red Special. Geluid en bespeelbaarheid bevallen me uitstekend, maar toch is er een probleem dat steeds weer de kop opsteekt: zodra ik de lage E en A-snaar een beetje stevig raak (nog lang geen death metal!) wordt de beoogde noot tot bijna een kwart toon hoger. De gitaar keert wel perfect terug op stemming, maar als compromis moet ik de E en A wat lager stemmen om tijdens het spelen ergens in het midden uit te komen. Ideaal is dat natuurlijk niet.

Ik speel met een standaard 009 setje, en als ik de bijgaande documentatie goed begrepen heb is de gitaar daar ook op afgesteld. Met 010 snaren zweeft de toon nog steeds, maar iets minder. Heeft iemand een idee hoe ik dit zeer vervelende bijverschijnsel een beetje in kan dammen of misschien zelfs helemaal wegkrijgen?

Alvast dank!

caliban
19 februari 2010, 22:39
Ik heb dit op alle gitaren. Zorg dat je E-snaar gewoon dik genoeg is, 052 gaat hij niet meer fel op zweven, maar dat is misschien al veel te dik.

Midwolda
19 februari 2010, 22:48
Hoe steviger je de snaar indrukt, hoe hoger de toon wordt.
Dus niet zo hard knijpen, als de snaar op de fret ligt is het al goed.
En een setje Skinny Top (.010) - Heavy Bottom (.052)?

caliban
19 februari 2010, 22:57
Dat is toch het probleem niet, maakt niet uit hoe je links indrukt hè, zoveel te harder je aanslaat zoveel te meer je toon initieel afwijkt naar boven.

Midwolda
19 februari 2010, 23:11
Maakt echt wel uit, probeer het maar eens.
Maar ik geef toe dat ik zelf eigenlijk nooit zo hard aansla.

caliban
19 februari 2010, 23:16
Zeker maakt dat ook uit :). Maar als ik gitaar speel probeer ik links altijd even hard te duwen en tijdens een enkele noot ook niet harder/zachter te gaan doen. Desalniettemin (neem bijvoorbeeld bij een losse E) begint mijn toon heel vaak te zweven boven de bedoelde frequentie na een stevige aanslag..

Fireplace
20 februari 2010, 00:00
Ik sla juist vrij subtiel aan, daar ligt het probleem niet. Het gaat ook om de losse snaren, gefrette noten geven weinig problemen.

caliban
20 februari 2010, 00:06
zodra ik de lage E en A-snaar een beetje stevig raak (nog lang geen death metal!) wordt de beoogde noot tot bijna een kwart toon hoger

Dat was toch net het probleem, stevig aanslaan?

Fireplace
20 februari 2010, 00:08
Dat was toch net het probleem, stevig aanslaan?

Tja, het is moeilijk in Newtons uit te drukken, maar met stevig bedoel ik alles wat harder is dan aaien. Zodra ik ook maar een beetje kracht zet gaat de toon omhoog.

caliban
20 februari 2010, 00:14
Welke dikte heeft je E-snaar nu

Fireplace
20 februari 2010, 00:17
Er zit een standaard 009 setje op, dus uit mijn hoofd is de E dan 042.

caliban
20 februari 2010, 00:20
Er zit een standaard 009 setje op, dus uit mijn hoofd is de E dan 042.

Probeer eens 009-046 oid.

(Of 011-048, maar die 11 is misschien al wat dik)

snaarplukker
20 februari 2010, 00:27
Niet zo hard aanslaan. Hoe harder je aanslaat des te harder aan de snaar wordt getrokken en de toon dan hoger wordt.

Luke-wannabe
20 februari 2010, 00:28
Ik heb dit probleem ook ondervonden. Iets dikkere snaren en je techniek aanpassen will do the trick :)

Chocola
20 februari 2010, 00:28
Niet zo hard aanslaan. Hoe harder je aanslaat des te harder aan de snaar wordt getrokken en de toon dan hoger wordt.

En dat hoort iemand die Snaarplukker heet te weten :D.

caliban
20 februari 2010, 00:35
Ik heb dit probleem ook ondervonden. Iets dikkere snaren en je techniek aanpassen will do the trick :)

Hoe bedoel je daarbij techniek aanpassen? In veel gevallen is het toch echt nodig om je snaren aan te rammen vind ik.

nickofzo
20 februari 2010, 00:42
zelfs zonder te rammen kan je ruig spelen..

rammen is vaak hoe het klinkt, maar vaak niet wat men doet

caliban
20 februari 2010, 00:45
zelfs zonder te rammen kan je ruig spelen..

rammen is vaak hoe het klinkt, maar vaak niet wat men doet

Er zijn grenzen ja, maar je snaren aaien vind ik helemaal niks. En een harde aanslag hoor je soms gewoon. Vaak is die lichte vervorming van je toon er zelfs vet bij.

Fireplace
20 februari 2010, 00:48
Dank voor alle tips, als snaardikte zo'n belangrijke factor is ga ik maar eens een hybride setje proberen. De aanslag zou niet zoveel uit moeten maken, anders zou iedere gitarist die harder speelt dan, pakweg, Celine Dion schreeuwend vals spelen. Ik kan me niet voorstellen dat alle gitaristen hun speeltechniek aanpassen aan de hebbelijkheden van hun gitaar. Bovendien is dit de eerste keer in 25+ jaar spelen dat ik dit probleem zo erg heb.

Nogmaals dank voor alle bijdragen!

Luke-wannabe
20 februari 2010, 00:48
zelfs zonder te rammen kan je ruig spelen..

rammen is vaak hoe het klinkt, maar vaak niet wat men doet
Exact. Ik houd altijd mijn plectrum wat schuin van de snaren af. Zo kun je hard aanslaan, maar neem je niet als het ware heel je snaar mee.

caliban
20 februari 2010, 00:51
Exact. Ik houd altijd mijn plectrum wat schuin van de snaren af. Zo kun je hard aanslaan, maar neem je niet als het ware heel je snaar mee.

Eens proberen. Ik hou mijn plectrum vaak schuin om mee te palmmuten, maar ik heb nooit echt gelet op de houding van mijn plectrum met een hard-open aanslag.

TimoSomers
20 februari 2010, 00:54
Heb ik op alle gitaren, stem de E en soms de A vaak een flink stukje lager.

vulvasonic
20 februari 2010, 01:57
Ik probeer gewoon niet te luisteren naar wat ik speel. :D

Je hebt er trouwens minder last van met oudere snaren. Niet dat je iets opschiet met die info, maar toch.....

caliban
20 februari 2010, 13:29
Ik probeer gewoon niet te luisteren naar wat ik speel. :D

Je hebt er trouwens minder last van met oudere snaren. Niet dat je iets opschiet met die info, maar toch.....

Met dat eerste wel man :D, vette tip is dat!!

Oceanborn
20 februari 2010, 14:42
Hiya,

is inderdaad een combo van snaarspanning (lees: dikte) en aanslag (intensiteit en plaats). Dit artikel (link) legt alles haarfijn uit.

http://www.endino.com/archive/tuningnightmares.html

Succes!

Fireplace
21 februari 2010, 12:57
Hiya,

is inderdaad een combo van snaarspanning (lees: dikte) en aanslag (intensiteit en plaats). Dit artikel (link) legt alles haarfijn uit.

http://www.endino.com/archive/tuningnightmares.html

Succes!

Dank je wel Oceanborn, die link is inderdaad een schat aan informatie. Permanent gebookmarkt!

caliban
21 februari 2010, 13:36
Die link moet ik blijkbaar ook een keertje grondig lezen.

Oceanborn
21 februari 2010, 21:35
Dank je wel Oceanborn, die link is inderdaad een schat aan informatie. Permanent gebookmarkt!

You're welcome! Het wordt er allemaal niet makkelijker van, maar geeft idd wel wat houvast. ;)