PDA

View Full Version : Hoe wissel ik de batterij?



gitaargod
19 februari 2010, 19:32
L.R. Baggs iMix Notch System en Batterij doen raar van mijn Larrivee D05E. Led gaat aan en uit zonder dat de gitaar is ingeplugd. Ik krijg het niet opgelost, ook niet na contact met Larrivee.

Fingerpick
19 februari 2010, 21:00
.Laatst gewijzigd door gitaargod; Vandaag om 20:24. Reden: gitaar gaat weg, geen hulp meer voor nodig ......................

Van drastische oplossingen gesproken ....;-)

Plant
19 februari 2010, 21:02
Van drastische oplossingen gesproken ....;-)

Precies! Een auto doe je toch ook weg als het asbakje vol zit? Nou dan...

Sanderltd
19 februari 2010, 21:11
Ben ik de enige die het ironisch vindt dat de "gitaarGOD" zo'n vraag stelt? :dontgeti:

gitaargod
19 februari 2010, 21:34
Ja het lijkt wel een beetje gestoord kan ik me voorstellen.

Maar het is eigenlijk een beetje opgebouwde frustratie. De gitaar heeft ook veel last van kletterende snaren, het geluid is dunnetjes en nu dan nog een "kapotte" Braggs dingetje, wat sowieso en stom kwetsbaar systeem is. Ik ben er gewoon klaar mee, de gitaar gaat weg.

Brewskie
19 februari 2010, 22:06
stop je ook met gitaarspelen ? ...dan moeten wij op zoek naar een nieuwe god, om te verafgoden ;)

gitaargod
19 februari 2010, 22:17
stop je ook met gitaarspelen ? ...dan moeten wij op zoek naar een nieuwe god, om te verafgoden ;)

nee, ik denk het niet, ik ga hoogstwaarschijnlijk een Martin kopen, maar dan wel zonder p.u.

Brewskie
19 februari 2010, 22:20
nee, ik denk het niet, ik ga hoogstwaarschijnlijk een Martin kopen, maar dan wel zonder p.u.

Je denkt het niet ? :dontgeti: ...een Martin koop je toch alleen als je het zeker weet ?

gitaargod
19 februari 2010, 22:28
Je denkt het niet ? :dontgeti: ...een Martin koop je toch alleen als je het zeker weet ?

Ik wou in eerste instantie een Martin kopen, maar ben toch voor de Larrivee gegaan. Eigenlijk al een jaar lang spijt van. Ook vind ik dat een pu systeem niet mijn ding is. Ik doe er gewoon een microfoon voor.

RB-1
20 februari 2010, 21:06
Ik wou in eerste instantie een Martin kopen, maar ben toch voor de Larrivee gegaan. Eigenlijk al een jaar lang spijt van. Ook vind ik dat een pu systeem niet mijn ding is. Ik doe er gewoon een microfoon voor.'Gewoon' is niet helemaal het goede woord, maar je bent op de goede weg....
Weet wel, dat niet alle Martins supergitaren zijn. Maar met de D-serie, vanaf nr. 18, komt het allemaal goed. ;)

gitaargod
23 februari 2010, 20:57
Ik kreeg net een mailtje van Larrivee met contactgegevens van LR Baggs, Larrivee denkt dat de preamp niet helemaal oké is. Intussen ook nog 2 kammen van hun gekregen voor wat hogere actie. Eens kijken of dit het gerammel van de snaren kan doen verdwijnen. Misschien wordt het toch nog iets tusssen mij en Larrivee???

Ik blijf wel stiekum gevoelens houden voor een mooie Martin, maar een D45 is niet bepaald goedkoop.

Swaag
23 februari 2010, 21:08
Dan koop je een D35.

gitaargod
23 februari 2010, 22:28
Dan koop je een D35.

Ja ook mooi.

Even de Larrivee in orde krijgen en verkopen, en nog een beetje geld sparen.

Misschien wordt het wel een D35.

Maar met die Baggs dingetjes ben ik klaar, althans die under saddle pu's met zo'n enorm blok van een preamp in de klankkast.

J.G.
23 februari 2010, 22:41
...Ik ben dus gisteren begonnen met gitaar spelen en heb een leuk boekje ....

Dat was in november......ik denk niet echt dat het aan de gitaar ligt :soinnocent:

gitaargod
24 februari 2010, 10:31
Dat was in november......ik denk niet echt dat het aan de gitaar ligt :soinnocent:

Waaromk niet?

RB-1
24 februari 2010, 13:25
Tja, 'the odds are against you', om maar eens een goede nederlandse uitdrukking te gebruiken.
Kans is groot dat je jezelf overschat. Maar evenzogoed zouden de GNF-ers je flink kunnen onderschatten. Je zult de eerste niet zijn bij wie dat gebeurt.
Maar plaats even een geluidsfragmentje in het sounds forum, dan krijg je uitsluitsel....

freddy
24 februari 2010, 19:12
Dat was in november......ik denk niet echt dat het aan de gitaar ligt :soinnocent:

Ik ook niet.

gitaargod
24 februari 2010, 19:32
Tja, 'the odds are against you', om maar eens een goede nederlandse uitdrukking te gebruiken.
Kans is groot dat je jezelf overschat. Maar evenzogoed zouden de GNF-ers je flink kunnen onderschatten. Je zult de eerste niet zijn bij wie dat gebeurt.
Maar plaats even een geluidsfragmentje in het sounds forum, dan krijg je uitsluitsel....

Wat heeft een defecte preamp en een te lage actie te maken met een geluidsfragment?

freddy
25 februari 2010, 18:47
Wat heeft een defecte preamp en een te lage actie te maken met een geluidsfragment?

Dat heeft er inderdaad niets mee te maken,om even terug te komen op Larrivee ik heb er ook verschillende in handen gehad toen ik op zoek was naar een goede akoestische en de enige reden dat het voor mij geen Larrivee geworden is kwam omdat de nek mij niet lag. Voor de rest prachtige gitaren met veel vakmanschap gebouwd en met een eigen sound die wat romantischer overkomt.
Een defecte preamp kan voorkomen maar een te lage actie van fabriek af ben ik nog nooit tegengekomen, gitaren komen uit de fabriek met een zogenaamde fabrieksafstelling die vrijwel altijd te hoog is een topkam of zadelbrug kun je wel verlagen maar niet verhogen is de logische filosofie die daar achter zit.
Als je gitaar nieuw uit de winkel kwam was deze misschien wel niet helemaal nieuw ofwel heeft iemand die er geen verstand van heeft (en geloof me dat is in de meeste winkels het geval) de actie verlaagd, maar zo uit de fabriek dat kan ik moeilijk geloven al is het natuurlijk niet onmogelijk.
Ik ga met mijn gitaren altijd naar een vakman ook als ze nieuw uit de winkel komen omdat ik met het vakmanschap van de meeste winkels slechte ervaringen heb en je een gitaar pas goed kunt beoordelen als ze goed is afgesteld, misschien niet op klank maar zeker op bespeelbaarheid wat toch enorm belangrijk is. Gitaren die niet prettig spelen gaan in de verkoop of belanden ergens in een hoek en daar zijn soms echte juweeltjes bij maar ja die afstelling hè.

RB-1
25 februari 2010, 20:30
Wat heeft een defecte preamp en een te lage actie te maken met een geluidsfragment?
Door deze quotes:

...Ik ben dus gisteren begonnen met gitaar spelen en heb een leuk boekje ....

Dat was in november......ik denk niet echt dat het aan de gitaar ligt :soinnocent:
leek het als of je pas sinds November speelt en dan zijn de meeste problemen waarschijnlijk te wijten aan onwennigheid en niet aan het instrument in kwestie.
Een geluidsfragmentje zou dat kunnen bevestigen....
Of juist niet, als blijkt dat je een natuurtalent bent dat in maar 3 maanden geweldig heeft leren spelen....

gitaargod
26 februari 2010, 09:18
Door deze quotes:


leek het als of je pas sinds November speelt en dan zijn de meeste problemen waarschijnlijk te wijten aan onwennigheid en niet aan het instrument in kwestie.
Een geluidsfragmentje zou dat kunnen bevestigen....
Of juist niet, als blijkt dat je een natuurtalent bent dat in maar 3 maanden geweldig heeft leren spelen....

Een geluidsfragment, of het feit dat ik sinds drie maanden gitaar speel, zegt niets over een preamp die stuk is, en waar de batterij er vast in zit. Ook de actie is gewoon te laag, over de gehele hals, de holling is (dus) goed, ook gecontroleerd trouwens, 8e fret enz.... Larrivee heeft mij twee kammen gestuurd om uit te proberen, was geen uitzondering bij hun, gebeurt vaker, zegt dus ook genoeg. LR Baggs reageert niet, heb net een reminder gestuurd, hoor ik niets dan ga ik terug naar Larrivee.

Ja het topic begon een beetje knullig, sorry daarvoor!

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk: heeft iemand soortgelijke ervaring? Schijnbaar niet, denk ik.

De batterij zit vast aan die metalen dingetjes (veren/springs), misschien wordt daar ergens een kortsluiting veroorzaakt? Dat wil ik graag uitsluiten, maar ik krijg dus de batterij er niet uit, beter gezegd: ik durf hem er niet met geweld uit te rukken.

Ik heb gisteren de preamp er even in z'n geheel uit geschroefd. Dit kwam de klank zeer ten goede! De volgende gitaar wordt er zeker 1 zonder zo'n blok. De Larrivees die ik had uitgeproberd hadden ook allen geen versterking en klonken mooi. Maar ik wou de gitaar gaan versterken (in de toekomst), en daarom heb ik er 1 met p.u./preamp system besteld, niet wetende dat dit zo erg ten koste van het akoestische geluid gaat.

freekick
26 februari 2010, 10:01
Begrijp ik dat de batterij er nog steeds niet uit wil?

Ik heb ooit een Seagull gehad met een LR Baggs systeem.
Om de batterij te verwijderen moest ik er ook flink hard aan trekken.

De nieuwe batterij bleek net een fractie kleiner te zijn die gaf
dat probleem dus niet .In tegendeel hij viel er soms spontaan uit.

Versterkt spelen is voor mij niet nodig dus heb ik alle electronica afgezworen.

Geen snoer aan mijn gitaar. Het is toch geen schemerlamp!

M Kactus
26 februari 2010, 10:11
Een geluidsfragment, of het feit dat ik sinds drie maanden gitaar speel, zegt niets over een preamp die stuk is, en waar de batterij er vast in zit. Ook de actie is gewoon te laag, over de gehele hals, de holling is (dus) goed, ook gecontroleerd trouwens, 8e fret enz.... Larrivee heeft mij twee kammen gestuurd om uit te proberen, was geen uitzondering bij hun, gebeurt vaker, zegt dus ook genoeg. LR Baggs reageert niet, heb net een reminder gestuurd, hoor ik niets dan ga ik terug naar Larrivee.

Ja het topic begon een beetje knullig, sorry daarvoor!

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk: heeft iemand soortgelijke ervaring? Schijnbaar niet, denk ik.

De batterij zit vast aan die metalen dingetjes (veren/springs), misschien wordt daar ergens een kortsluiting veroorzaakt? Dat wil ik graag uitsluiten, maar ik krijg dus de batterij er niet uit, beter gezegd: ik durf hem er niet met geweld uit te rukken.

Ik heb gisteren de preamp er even in z'n geheel uit geschroefd. Dit kwam de klank zeer ten goede! De volgende gitaar wordt er zeker 1 zonder zo'n blok. De Larrivees die ik had uitgeproberd hadden ook allen geen versterking en klonken mooi. Maar ik wou de gitaar gaan versterken (in de toekomst), en daarom heb ik er 1 met p.u./preamp system besteld, niet wetende dat dit zo erg ten koste van het akoestische geluid gaat.

Die LR Baggs systemen zijn hele nette pickups voor je akoestische gitaar. Als je de hele preamp eruit hebt, kun je makkelijk die batterij eruithalen. Rukken, zou ik haast durven zeggen.

Dat het "zoveel" beter klinkt zonder preamp als met, zit volgens mij dan ook meer tussen je oren dan wat anders. Maar hé, dat hoort blijkbaar bij gitaristen ;). Maar het zou zonde zijn als je nu alle gitaren die uitversterkt kunnen worden zou afzweren, op een foute conclusie. Er is een klankverschil, maar niet een dat je al kunt horen als je nog maar drie maanden gitaar speelt, no offence...

Muzieknono
26 februari 2010, 10:23
Versterkt spelen is voor mij niet nodig dus heb ik alle electronica afgezworen.

Geen snoer aan mijn gitaar. Het is toch geen schemerlamp!

Helemaal mee eens.
Mvgr. Dirk Jan :B

gitaargod
4 maart 2010, 08:56
Batterijprobleem is opgelost, ik heb er een flinke ruk aangegeven, hij zat daadwerkelijk vast aan een veer, maar die is gelukkig heel gebleven.

Gisteren dan eindelijk een antwoord gekregen van LR Baggs, jammergenoeg weet ik niet precies wat het inhoud, misschien dat iemand van jullie forumleden me kan helpen met het antwoord?

Hier de reply van LR Baggs:

"Hi Gitaargod,

I apologize for the delay and thank you for your patience.

If you have seen the power light fluctuating and coming on when you're not plugged in with an instrument cable, you should test the following as a way to try to isolate the problem to one part of the system.

If you see the power light coming on when not plugged into the guitar, you should disconnect the output harness from the preamp. It connects via the 1/8"(3.5mm) right-angle TRS plug. If the phenomenon stops when you disconnect the output harness, it indicates a likely short in the harness that is closing the power switch and making the system think an instrument cable is connected.

If that is the case and disconnecting the output harness stops it from happening, please reply with your mailing address and I'll send a replacement output harness to you at no charge.

Sincerely,
Medewerker
Technical Support
L.R. Baggs Corporation


Wel prettig dat ze zo servicegericht zijn, ik vraag me af hoe dat gaat met made in China-produkten, of kunnen juliie allemaal Chinees?

Onmeunig Hans
4 maart 2010, 20:31
Vertaaloptie uit google geeft de volgende vertaling.


Hi Gitaargod,

Mijn excuses voor de vertraging en dank u voor uw geduld.

Als u het lampje fluctuerende hebben gezien en komen op als je niet aangesloten met een instrument kabel, moet u het volgende testen als een manier om te proberen het probleem te isoleren tot een gedeelte van het systeem.

Als je ziet het lampje opkomen als ze niet aangesloten op de gitaar, moet u de verbinding verbreekt de output tuig van de voorversterker. Het verbindt via de 1 / 8 "(3.5mm) rechte hoek TRS-stekker. Als het fenomeen stopt wanneer u de verbinding verbreekt de output tuig, geeft dit een waarschijnlijke kort in het harnas, dat is het sluiten van de schakelaar en het maken van het systeem denkt dat een instrument kabel is aangesloten.

Als dat het geval is en het loskoppelen van de productie stopt het tuig uit gebeurt, beantwoordt u met uw postadres en ik zal een vervanger te sturen naar de uitgang van de kabelboom u kosteloos.

Met vriendelijke groet,
Medewerker
Technical Support
L.R. Baggs Corporation

Omdat ik retelui ben ga ik geen moeite nemen om dit uit te leggen, kijk eerst maar of je er iets van snapt.

Hans

gitaargod
4 maart 2010, 23:21
Vertaaloptie uit google geeft de volgende vertaling.


Hi Gitaargod,

Mijn excuses voor de vertraging en dank u voor uw geduld.

Als u het lampje fluctuerende hebben gezien en komen op als je niet aangesloten met een instrument kabel, moet u het volgende testen als een manier om te proberen het probleem te isoleren tot een gedeelte van het systeem.

Als je ziet het lampje opkomen als ze niet aangesloten op de gitaar, moet u de verbinding verbreekt de output tuig van de voorversterker. Het verbindt via de 1 / 8 "(3.5mm) rechte hoek TRS-stekker. Als het fenomeen stopt wanneer u de verbinding verbreekt de output tuig, geeft dit een waarschijnlijke kort in het harnas, dat is het sluiten van de schakelaar en het maken van het systeem denkt dat een instrument kabel is aangesloten.

Als dat het geval is en het loskoppelen van de productie stopt het tuig uit gebeurt, beantwoordt u met uw postadres en ik zal een vervanger te sturen naar de uitgang van de kabelboom u kosteloos.

Met vriendelijke groet,
Medewerker
Technical Support
L.R. Baggs Corporation

Omdat ik retelui ben ga ik geen moeite nemen om dit uit te leggen, kijk eerst maar of je er iets van snapt.

Hans

Hey Hans, bedankt dat je de moeite hebt genomen een "vertaling" te plaatsen. Maar ik kan wel een beetje Engels en heb ook al de woorden die ik niet ken opgezocht in een woordenboek. Desondanks begrijp ik niet helemaal wat ik moet doen. Een mini-jack uit een voorversterker trekken, hand via klankgat en aan een haaks plugkje trekken. Probleem niet opgelost, dan ik krijgen een nieuwe pre-amp?

Was ik maar nooit aan deze stomme hobby begonnen!

M Kactus
5 maart 2010, 09:31
Hey Hans, bedankt dat je de moeite hebt genomen een "vertaling" te plaatsen. Maar ik kan wel een beetje Engels en heb ook al de woorden die ik niet ken opgezocht in een woordenboek. Desondanks begrijp ik niet helemaal wat ik moet doen. Een mini-jack uit een voorversterker trekken, hand via klankgat en aan een haaks plugkje trekken. Probleem niet opgelost, dan ik krijgen een nieuwe pre-amp?

Was ik maar nooit aan deze stomme hobby begonnen!

Dus je probleem is dat de preamp soms aangaat zonder dat er een kabel inzit. Vanzelf dus.
De oplossing die zij voorstellen is: Aan die preamp zit het "output harness" vast met een minijack. Als je die even uittrekt (langs binnen, of als de preamp eruit hangt kan het uiteraard ook langs buiten), zou het lampje niet meer zomaar aan en uit mogen gaan.

Als het niet meer aan en uit gaat, is het een kortsluiting in dat "ouput harness" en krijg je een nieuw opgestuurd. Als het wel nog aan en uit gaat, is er een ander probleem en zul je hen opnieuw moeten contacteren. Er staat nergens iets van een nieuwe preamp...

Maar dat ziet er goed uit! Waarschijnlijk zal hier je probleem wel mee opgelost zijn. Inderdaad erg klantvriendelijk en behulpzaam. Probeer even of het werkt en laat het hier weten!

Onmeunig Hans
5 maart 2010, 17:40
Hey Hans, bedankt dat je de moeite hebt genomen een "vertaling" te plaatsen. Maar ik kan wel een beetje Engels en heb ook al de woorden die ik niet ken opgezocht in een woordenboek. Desondanks begrijp ik niet helemaal wat ik moet doen. Een mini-jack uit een voorversterker trekken, hand via klankgat en aan een haaks plugkje trekken. Probleem niet opgelost, dan ik krijgen een nieuwe pre-amp?

Was ik maar nooit aan deze stomme hobby begonnen!

Geef je nu echt al zo snel op? Als dat zo is dan is gitaarspelen idd niet je hobby. (Ik koop je gitaar wel voor een appel en een ei, hoef je hem niet eens weg te gooien.) Je hebt op zich al een topgitaar. Als je snaren kletteren is het een kwestie van niet goed afgesteld zijn of van verkeerd spelen. Met een Martin zal dat echt niet heel anders zijn.

Maar goed, terug naar het onderwerp.

Ze bieden je geen nieuwe pre-amp. In de mail wordt beschreven hoe je het probleem zou kunnen oplossen. Als dat niet werkt dan willen ze je ook nog wel een nieuwe output-harness sturen als het probleem dat inderdaad is. Ze beschrijven hoe je daar achter kunt komen. Dat harness is een onderdeeltje van zeg maar het onderdeel waar je gitaarplug in gaat. Het kan ook zijn dat er nog een plugje aan de pre-amp zit met een rechthoekige plug (ik ken die pre-amps niet). Het kan ook zijn dat die plug het probleem geeft.

Je kunt de mail mss uitprinten en er even mee naar een deskundige gaan als je het niet zeker weet. De zaak waar je je gitaar gekocht hebt wil je er vast mee helpen. Als ze er al geld voor vragen dan is het vast niet veel.

Hans

gitaargod
6 maart 2010, 10:14
Beste forumleden,

Allereerst geweldig bedankt dat jullie zo behulpzaam zijn. Ik heb al veel informatie en antwoorden op nog niet gestelde vragen hier kunnen vinden.

Ten tweede, ik zal denk ik dit weekend de test van het stekkertje even doen en tegelijkertijd de nieuwe kam van Larrivee er op zetten, maar dan moet ie wel hoger zijn dan de kam die er nu op zit. Als dit allemaal niet helpt en de snaren nog steed kletteren dan ga ik weer voor een 013-set. In die snaren zit gewoon minder "schwung", en liggen dus strakker op de toets waardoor ik minder bijgeluiden krijg. Ik was nog vergeten te vermelden dat ik met 2mm plectrum speel en dat geeft natuurlijk ook wel de nodig beweging aan de snaren.

Wat ik ook vervelend vind is het meetrillen van de pre-amp en de kabeltjes in de klankkast bij bepaalde frequenties. Iemand daar misschien een tip voor? Trekbandjes? Rubberringetjes tussen de schroeven en de klankkast?

Toch denk ik wel dat een gitaar zonder zo'n blok in de klankkast beter klinkt, ik heb het trouwens ook met mijn eigen oren gehoord. Wat wel zo is dat Larrivee gitaren een perfecte intonatie hebben en netjes zijn afgewerkt. Ik persoonlijk mis wat warmte (laag), misschien dat ik met een ander merk snaren nog iets kan veranderen aan de toon?

Ik laat jullie nog weten hoe de harnas-haakseplug-test uitpakt.

gitaargod
7 maart 2010, 10:33
Snaren er af gehaald, hand in de klankkast, drie kabels, eerst per ongeluk aan de foute zitten rukken, omdat hij nogal vast bleek te zitten heb ik maar een bouwlamp er bij gehaald. Toen zag ik ook nog een beetje verstopt een kabeltje met een haakse plug! En ja hoor, het stekkertje zat er net niet ver genoeg in! Ver genoeg om geluid te kunnen geven, maar net niet goed genoeg om de led fatsoenlijk te laten werken. Heel vreemd toch dat er wel geluid uit kwam, en gewoon normaaal volume. De bouwer heeft de stekker er dus niet ver genoeg ingedrukt, is ook niet iets waar je als gitarist meteen aan denkt, tenminste niet bij dit soort gitaren. Wel een goed aanpak van LR Baggs, ik hoefde trouwens geen bon of garantiebewijs te laten zien of te vertellen dat ik een first owner ben. Ze blijven zich gewoon verantwoordelijk voelen voor hun produkt. Ook de mensen van Larrivee zitten zo in elkaar. Het kost wat maar dan heb je ook wat.

De kam moet ik nog maken, moet aardig wat afgehaald worden, misschien laat ik het ook door een vakman doen, kan ik meteen kiezen voor nog beter materiaal. Voorlopig zet ik er weer 013 op, daar krijg je ook meer spierballen van.

paulusdeBKB
10 april 2010, 22:10
Fijn om te horen dat het probleem is opgelost. Ik kwam in dit topic terecht omdat ik ook problemen heb met mijn RL Baggs systeempje maar de mijne is bijna 20 jaar oud. Als ik er verder in het forum niets over vind, open ik een nieuw topic.

2 mm plectrum? Da's nogal fors. Sla je ook erg hard aan? Die combi zou een reden kunnen zijn dat je snaren kletteren. De meeste gitaristen die ik ken, spelen met dunnere plectrums (ik met 1 mm of 1,4 mm max. Is in mijn beleving al bijna volmaakt stijf). Misschien ook eens proberen?