PDA

View Full Version : KT66 tubes in high gain amp?



Thiez
19 februari 2010, 19:06
Ik heb een engl blackmore amp en wil binnenkort mijn powertubes gaan vervangen. Er zitten 5881 tubes in. Ik heb gelezen dat deze probleemloos vervangne kunnen worden door 6L6 types en KT66 buizen.
KT66 zijn alleen toe te passen wanneer hier genoeg ruimte voor is en wanneer de PT het aan kan. Hoe weet ik of de PT het aan kan? en wat is genoeg ruimte? Ik kan ze erin zetten maar moet er nog een bepaalde ruimte tussen de buizen zitten om af te koelen ofzo?
Ik weet dat KT66 tubes ook regelmatig in Soldano's geplaatst worden en verschillende marshall op deze buizen rocken.
Het schijnt dat KT66 goed passen in een brighter klinkende amp omdat ze wat ronder en voller zouden klinken.

Wat zijn de oordelen over wat het met de sound gaat doen? Zouden de KT66 tubes in de blackmore een goede combi zijn?

caliban
19 februari 2010, 19:20
ENGL sowieso een keer mailen erover, plaats denk ik niet dat een probleem geeft, maar misschien dat de transformator het niet zo goed aankan. Dat zal men bij ENGL wel kunnen zeggen.

Thiez
19 februari 2010, 20:38
Heb een mailtje weggedaan naar engl idd.

macwilliams
19 februari 2010, 21:05
Als ik die man bij guitarking in boekel mag geloven dan hoef je je bij ENGL geen zorgen te maken over je trafo's.

caliban
19 februari 2010, 22:55
Als ik die man bij guitarking in boekel mag geloven dan hoef je je bij ENGL geen zorgen te maken over je trafo's.

Zal toch altijd binnen een bepaalde grens zitten wat die dingen aankunnen.

macwilliams
19 februari 2010, 23:01
Natuurlijk is er een grens. Maar bij die van mij zei hijnog tegen mij dat hij ruim overbemeten is.

caliban
20 februari 2010, 00:50
Ik heb ergens een keer gelezen dat iemand een Fireball 100 aanraadde over een 60 omdat de PT volgens hem bij de 60 na een uur al 'kookt'. Het zijn geen erg grote transfootjes, maar ik denk dat ze perfect aankunnen wat ze moeten. Toch door die uitspraak wel schrik gekregen voor je weet maar nooit.

Negative K3 fan
20 februari 2010, 23:23
KT66 lijkt kwa sound wat meer op el34 naar het schijnt.

Het probleem met de trafo zit hem in de gloeistroom, daarover moet je inderdaad bij Engl wezen.

master99
22 februari 2010, 09:10
5881 / 6L6 buizen trekken per stuk zo'n 1A aan gloeistroom, totaal dus ca. 4A. KT66 trekken zo'n 1,5A aan gloeistroom, dus totaal 6A. Tja, of je voedingstrafo dat aan kan ... da's de vraag ... toch 50% meer.

Ik ben een grote favoriet van het KT66 buizen geluid, maar het moet wel passen bij (en in) je versterker. Ik vind ze met name in het midden gebied wat nadrukkelijker aanwezig dan dat 6L6 buizen dat zijn.

Mocht je een buizen swap doen, dan wel de bias opnieuw controlere/afregelen.

caliban
22 februari 2010, 11:57
5881 / 6L6 buizen trekken per stuk zo'n 1A aan gloeistroom, totaal dus ca. 4A. KT66 trekken zo'n 1,5A aan gloeistroom, dus totaal 6A. Tja, of je voedingstrafo dat aan kan ... da's de vraag ... toch 50% meer.

Ik ben een grote favoriet van het KT66 buizen geluid, maar het moet wel passen bij (en in) je versterker. Ik vind ze met name in het midden gebied wat nadrukkelijker aanwezig dan dat 6L6 buizen dat zijn.

Mocht je een buizen swap doen, dan wel de bias opnieuw controlere/afregelen.

Wat zou het effect zijn als je lampen niet genoeg stroom krijgen? Geen geluid of gewoon minder geluid?

Thiez
22 februari 2010, 12:36
Volgens mij heb je dan een heel schraal geluid net als dat buizen laag gebiast zijn.

Ik lees op veel forums wel dat KT66 heel volle sound hebben. Maar dat het ook nog verschilt per merk KT66. gold lion klinkt heel vol en rond schijnbaar (santana achtige sound) en shuguan schijnt wat rauwer te zijn (zztop sound).

Ik wacht nog even het mailtje van engl af en als het kan ga ik het denk ik toch een keertje proberen.

iWishmaster
22 februari 2010, 13:10
Wat zou het effect zijn als je lampen niet genoeg stroom krijgen? Geen geluid of gewoon minder geluid?

De PT zal proberen de stroom toch te leveren. Als deze niet bemeten is op de extra stroom, zal de spanning inzakken en de PT flink heet worden en op den duur waarschijnlijk doorbranden. Ik weet niet of het gloeicircuit afgezekerd is bij Engl's, maar lang niet alle bouwers doen dit: anders zal de zekering eruit klappen en is er waarschijnlijk niet zoveel aan de hand ... In het schema van de blackmore wat ik op internet vond stond geen secundaire zekering, dus ik zou die gok niet wagen of zelf een zekering inbouwen natuurlijk.

Trouwens: de invloed van andere eindbuizen is niet wereld-schokkend. Het is merkbaar, maar zelfs in een AB-test zal het moeilijk te onderscheiden zijn.

caliban
22 februari 2010, 14:53
De PT zal proberen de stroom toch te leveren. Als deze niet bemeten is op de extra stroom, zal de spanning inzakken en de PT flink heet worden en op den duur waarschijnlijk doorbranden. Ik weet niet of het gloeicircuit afgezekerd is bij Engl's, maar lang niet alle bouwers doen dit: anders zal de zekering eruit klappen en is er waarschijnlijk niet zoveel aan de hand ... In het schema van de blackmore wat ik op internet vond stond geen secundaire zekering, dus ik zou die gok niet wagen of zelf een zekering inbouwen natuurlijk.

Trouwens: de invloed van andere eindbuizen is niet wereld-schokkend. Het is merkbaar, maar zelfs in een AB-test zal het moeilijk te onderscheiden zijn.

Wat is volgens jou de grootste factor in een poweramp? Biassing, transfo of circuit...?

iWishmaster
22 februari 2010, 15:07
Wat is volgens jou de grootste factor in een poweramp? Biassing, transfo of circuit...?

Poeh ... De poweramp is een combinatie van veel dingen die allemaal eigenlijk redelijk subtiel zijn. De B+ (en dus het circuit) is denk ik de grootste invloed daarin als ik een keus zou moeten maken, maar ik ben geen expert ...
Ander zeer belangrijk punt is wel/geen negative feedback loop (en evt. presence / resonance).

Wel leuk om te testen: Egnator heeft een nieuwe amp met 2 eindtrappen: EL34 en 6L6 die traploos (dmv potmeter) mengbaar zijn. Grappig is dat zowel Frans, Daan (beide van Guitarking) als ik het er over eens waren dat de 'tussenstanden', hoewel subtiel, allemaal beter klonken dan 'extreem' de één of de andere! Ook viel daar op dat de verschillen beter hoorbaar werden naarmate de versterker (stukken) harder stond. Als je gaat experimenteren met eindbuizen is dat laatste zeker wel belangrijk om mee te nemen!

Chris Winsemius
22 februari 2010, 15:14
Gloeistroom diverse eindbuizen per struk:
6L6/5881: 0,9A
KT66: 1,27A
EL34: 1,3 of 1,6A (ff uit m'n hoofd)
6V6: 0,45A
JJ 6V6: 0,5A
EL84: 0,76A

Qua sound zou je 'n KT66 kunnen zien als 'n wat dikker/vetter/warmer klinkende 6L6. Bias-spannings-bereik/etc. is te vergelijken met 'n 6L6 (Pa max is dan 30 Watt voor bijvoorbeeld een JJ 6L6 en 25 Watt voor 'n KT66).

Trafootjes ENGLs vind ik zelf niet echt groot ;)

Check: kijk of de PT beduidend heter wordt en/of de waarde v/d gloeispanning met de stock buizen vergelijken tov. de gemeten gloeispanning met KT66s.

Thiez
22 februari 2010, 16:52
ok bedankt allemaal voor de reacties.
Ik heb mailtje gedaan naar engl en daarin gevraagd of het mogelijk is om er KT66 in te zetten en of ze het soundwise aan zouden raden.
Ben benieuwd wat ze terug laten weten. Vorige mailtje heb ik ook 3 weken op moeten wachten.

andoni
22 februari 2010, 20:25
Gloeistroom diverse eindbuizen per struk:
6L6/5881: 0,9A
KT66: 1,27A
EL34: 1,3 of 1,6A (ff uit m'n hoofd)
6V6: 0,45A
JJ 6V6: 0,5A
EL84: 0,76A

Qua sound zou je 'n KT66 kunnen zien als 'n wat dikker/vetter/warmer klinkende 6L6. Bias-spannings-bereik/etc. is te vergelijken met 'n 6L6 (Pa max is dan 30 Watt voor bijvoorbeeld een JJ 6L6 en 25 Watt voor 'n KT66).

Chris, wat denk je van KT66 in een 3-channel Dual Rectifier (fixed bias)? Ben wel fan van de "brede" sound van de 6L6 die er nu in zitten, maar wat meer warmte is soms ook welkom (vooral in de agressievere settings).

Ik speel vooral op full power (100W) en Tube Rectifier (dus toch weer niet de volle 100W door minder efficiënte gelijkrichter).

caliban
22 februari 2010, 21:58
Trafootjes ENGLs vind ik zelf niet echt groot ;)


Ze zijn echt mini, maar zoals al gezegd, de poweramp van de Fireball bijvoorbeeld klinkt heel erg goed (in vergelijking met mark III PA), en toch een mini output transfo.

Thiez
16 maart 2010, 22:02
Eindelijk mailtje terug gekregen van engl. Ze zeggen dat het mogelijk is. Ze konden echter niks zeggen over wat het met de sound gaat doen omdat ze zelf nooit KT66's erin gezet hebben.

Dus nogmaals de vraag hier maar een keer stellen. Zouden jullie het aanraden om KT66 te plaatsen ipv de 5881 of 6L6GC?

Ik speel voornamelijk hardrock (denk aan whitesnake, wasp, vanhalen, dokken, ratt, enz).

Geoffrey
16 maart 2010, 22:27
Eindelijk mailtje terug gekregen van engl. Ze zeggen dat het mogelijk is. Ze konden echter niks zeggen over wat het met de sound gaat doen omdat ze zelf nooit KT66's erin gezet hebben.

Dus nogmaals de vraag hier maar een keer stellen. Zouden jullie het aanraden om KT66 te plaatsen ipv de 5881 of 6L6GC?

Ik speel voornamelijk hardrock (denk aan whitesnake, wasp, vanhalen, dokken, ratt, enz).

Het proberen waard..

Liquid_Metal
16 maart 2010, 22:41
de invloed van andere eindbuizen is niet wereld-schokkend. Het is merkbaar, maar zelfs in een AB-test zal het moeilijk te onderscheiden zijn.

Het is een groter verschil dan alleen van de buizen, maar mijn vergelijking tussen de Peavey Classic 50/50 (4 x EL84 op 50 watt) en de Engl 930/60 (2x 6L6 op 60 watt) was echt wereldschokkend! Met de nieuwe poweramp krijg ik uit de preamp precies de sound die ik wil, met de Peavey lukte me dat gewoon niet.
Zoals ik al zei, er is vast meer verschil in deze twee poweramps, maar ik merkte behoorlijk wat verschil. Dat verschil werd ook groter naarmate het volume toenam.

Om nou op de gok (dus zonder eerst gehoord te hebben) de buizen te vervangen lijkt me wat rigoreus. Kun je eerst een andere poweramp ABen?

iWishmaster
17 maart 2010, 00:26
Het is een groter verschil dan alleen van de buizen, maar mijn vergelijking tussen de Peavey Classic 50/50 (4 x EL84 op 50 watt) en de Engl 930/60 (2x 6L6 op 60 watt) was echt wereldschokkend! Met de nieuwe poweramp krijg ik uit de preamp precies de sound die ik wil, met de Peavey lukte me dat gewoon niet.
Zoals ik al zei, er is vast meer verschil in deze twee poweramps, maar ik merkte behoorlijk wat verschil. Dat verschil werd ook groter naarmate het volume toenam.

Om nou op de gok (dus zonder eerst gehoord te hebben) de buizen te vervangen lijkt me wat rigoreus. Kun je eerst een andere poweramp ABen?

Een compleet andere power amp, ander circuit en vooral ook andere fasedraaier doet wel even wat meer met je geluid als alleen het type eindbuizen natuurlijk.

caliban
17 maart 2010, 13:17
Kan natuurlijk ook wel zijn dat het verschil KT66-6L6 kleiner is dan 6L6-EL84 ;)

Thiez
17 maart 2010, 17:23
Wat ik op internet lees spreekt elkaar nogal tegen. De ene zegt dat de KT66 meer el34 like is en de andere zegt dat de KT66 juist cleaner en minder agressief klinkt dan 5881.
1 ding kan ik denk ik wel vanuit gaan en dat is meer headroom. Dat word ongeveer overal wel gezegd.

cluseau
18 maart 2010, 07:42
....mijn vergelijking tussen de Peavey Classic 50/50 (4 x EL84 op 50 watt) en de Engl 930/60 (2x 6L6 op 60 watt) was echt wereldschokkend!

In je vergelijking met de Peavey Classic 50/50 (4 x EL84 op 50 watt) en de Engl 930/60 (2x 6L6 op 60 watt) maak je wel een grote vergissing. De voeding van de Peavey is gemaakt voor 4 EL84 tube's in één mono parallel-balans eindtrap van 50Watt. Bij de Engl wordt die 50Watt geleverd per kanaal door twee 5881 tube's. Deze voeding is dus twee keer zo krachtig als de voeding van de Peavey. Aangezien je in je vergelijking maar één kanaal gebruikt heeft de Engl voeding dus een flinke overcapaciteit. En laat nou net het geproduceerde vermogen uit de voeding komen.
Kortom, deze amps kun je niet gelijkwaardig beoordelen.

Frans.

Thiez
1 april 2010, 17:48
Ik heb TAD gemailt voor het verschil tussen 5881, 6l6GC en KT66.



Dear Thijs,the Russian made 5881 has compared to a classic 6L6 a little less powerand less mids, therefore the bass and treble response seems verysignificant.The tube starts screaming at higher levels.:http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?products_id=334&language=en The KT66 has a lot of headroom and stays clean, this gives a very tightand "clean" distortion from the preamp. If pushed the tubes make a veryhard clipping at the end.http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?products_id=330 The 6L6GC-STR is powerful with defined mids and highs. If pushed thetone fattens up.This would also be my recommendation:Power tubes:http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?products_id=814&language=en The Bias of the Power Tubes should be set to approximately 30-35mA. Ifthe original ENGL tubes are still used, please give the grading of thesein Your order, we can supply tubes with the same grading which makesRebiasing unnecessary! Kind Regards Stephan Mayer Tube Amp Doctor Musikhandels GmbHWeinbrennerstrasse 1D-67551 WormsPhone: +49 (0)6247/90409-0Fax: +49 (0)6247/90409-28Technical Hotline: +49 (0) 6247/90409-25,Mo.-Tue 3.30-4.30 PME-Mail: service@tubeampdoctor.com Web: www.tubeampdoctor.com


Ik denk dat ik toch voor de 6l6GC ga. KT66 zijn clean sounding en dat is niet wat ik zoek. Ik hou juist van lekkere rauwe overdrive.

Wat zou de beste 6l6GC zijn? Ik hoor goede dingen over JJ maar ook de Groove tubes, Tung Sol en TAD lijken me interessant.