PDA

View Full Version : Marshall versterker?



Mr. Dynamite
19 februari 2010, 17:42
Hey mensen, :)

Ik heb de laatste tijd nogal GAS voor een marshall sound. Ik speel nu over een randall buizentop maar dit is het net niet.
Wat ik dus zoek is dat marshall karakter. Wel wil ik me niet vastpinnen op marshall maar ik denk dat je dit geluid toch vooral uit een echte marshall haalt.
Andere tips zijn welkom!

Ik heb wel wat eisen waar hij aan moet voldoen, zo wil ik hem liever niet meer als 50watt hebben.
We spelen met de band nog niet in de Amsterdam arena dus.. :P
Ook moet het wel een veelzeidige amp zijn.
Hier een beetje een overzicht: ;)

Specs
- Het moet minimaal een 2 kanaals amp zijn, nu heb ik clean, crunch, gain 1 en 2, die opzet bevalt me wel heel erg.
- Liefst 50 watt, 60 mag natuurlijk ook wel, of een 100watt die je terug kan schakelen.
- Het moet btw een head zijn, hij komt voorlopig op een 1936v te staan (die is er al)

Sound
Ik ga er vooral rock/metal (en nog wat blues) op spelen, het scheurkanaal is dus het belangrijkste, verder wil ik wel een decent clean hebben.

Het crunch kanaal moet vooral een sound als AC/DC, Airbourne, ZZ top, Guns ’n Roses hebben.
Lekker open sound, niet super high gain, gewoon lekker dus.
Dan zou ik nog een High Gain kanaal willen, hier zou ik de sound van Metallica uit willen halen.
The Black album vind ik eerrrrgg vet. Dit kanaal moet een mooie ronde overdrive hebben. Ook voor solo’s wil ik dit kanaal gaan gebruiken.

Dit is natuurlijk wel een top versterker als hij dit zou kunnen, dat kost dan ook wel wat.
Maar iets in deze richting wil ik hebben. Hier nog wat bands waar ik veel van speel en ik mooie sound vind hebben:

Metallica, Guns ’n Roses, AC/DC, Airbourne, Ozzy Osbourne (zakk wylde vind ik ook wel vet)
Green Day, Foo Fighters, ZZ top, The Offspring, Rammstein, Dire Straits, Deep Purple enz. enz.

De amps die me al erg interessant lijken zijn;
Marshall, DSL, TSL, JVM, 6100,
en de nieuwe MA serie, ben erg benieuwd, ik heb een vermoeden dat dit het net niet is maar dit zien we wel met testen. :satisfie:

Ik hoop dat ik jullie hier een beetje een idee mee heb gegeven van wat ik wil. Alle tips zijn welkom! Mijn budget rijkt ongeveer tot zo'n 900 euro,
2dehands is natuurlijk geen probleem. Maar zijn er nog dingen die jullie vinden die ik echt moet testen?
En dan nog een vraagje, hoe test je het beste versterkers? je kunt nooit gelijk de sweet spot vinden.. :dontgeti:

Alvast bedankt. :hippie:

The Running Man
19 februari 2010, 18:09
London City DEA70 of 100 met een AC/DC hi gain mod.
Voortrap zoveel mogelijk Marshall laten maken
Heb je twee kanalen met een AB switch
Instant vintage rock en point to point voor weinig :rockon:

caliban
19 februari 2010, 18:24
Tweedehandse DSL...

tidalwave_sideburns
19 februari 2010, 18:26
Ik heb een Marshall JCM 900 SL-X gehad waar ik een heel lekkere overdrive tot high gain uit kon halen. Omdat er geen verenreverb op zat en ik 2 kanalen nodig had heb ik een andere versterker genomen, hoewel ik soms nog wel terug verlang naar die onmiskenbare marshall crunch.
Je zou dus voor zo'n ding kunnen gaan. Ze zijn niet erg gewild en soms vrij goedkoop.
Voor clean en overdrive/high gain kan je bijvoorbeeld een pedaal als Mesa V-twin in de FX loop zetten, en die via een dual fx loop pedaal switchen.

Thiez
19 februari 2010, 18:31
DSL van marshall lijkt me idd goede optie of als je kanaal meer wilt de TSL. Andere gitarist van me band heeft de TSL en klinkt zeker niet verkeerd.
Of zoals je zelf al aan gaf de 6100 maar die zijn lastig om te testen. Dit moet altijd bij iemand thuis omdat je ze in muziekwinkels niet meer tegenkomt. Ik heb er zelf ook tijdje naar gekeken maar nergens kunnen vinden. Nu de laatste tijd zijn er al wel 3 op marktplaats voorbij gekomen trouwens.

Misschien dat de engl blackmore je ook wel aanspreekt. Ik vond hem eerlijk gezegd eerst beetje matig maar met wat EQ tweaken en een 4x12 marshall greenback kast eronder scheurt hij als een malle. Zelfde kanaalverdeling ongeveer zoals je nu hebt. Clean en lead kanaal en per kanaal een low en hi gain setting.
Blackmore is overgestapt naar engl omdat die hem zijn sound (marshall Major) konden geven op laag volume (Het is natuurlijk geen marshall maar er wel op gebasseerd). De blackmore is 100 watt maar klinkt dus erg goed op laag volume ook en geeft ook voor kleinere zaaltjes een heerlijke sound.

Verder heb je nog een egnater tourmaster (schijnt marshall sound te hebben) zelf ben ik hier niet mee bekend maar ben hem ook tegengekomen in mijn zoektocht naar sound. Heb ongeveer dezelfde zoektocht als jou gehad omdat ik die marshall scheur toch wel heel lekker vind. Ik ben inmiddels erg tevreden met mijn engl blackmore

caliban
19 februari 2010, 18:46
ENGL is eigenlijk gebaseerd op boogie markseries maja :), met die el34s natuurlijk wel wat meer marshall gericht.

Je hoort vaak dat mensen de DSL beter vinden dan de TSL, topicstarter wil maar twee kanalen ter beschikking hebben, dus lijkt de DSL me super.

Thiez
19 februari 2010, 18:58
Engl blackmore heeft 5881 buizen. Heb hem vorige keer zij aan zij gespeelt met een jcm800 en hij klinkt wat meer compressed maar je kunt op het low gain lead kanaal er zeker wel die marshall achtige crunch uithalen (let op! niet kopieren!).
Heb de mark series nooit geprobeerd maar ik vind mesa veel te clean klinken. De gain vind ik te gepoleist en niet rauw genoeg. De engl is veel rauwer en de marshall is nog wat rauwer en losser.

Maar idd de DSL is een gaaf versterkertje en zou ik zeker eens proberen.

De MA serie zou ik links laten liggen. Vond het een zware tegenvaller.

robert-gitarist
19 februari 2010, 19:15
DSL 50.

JCM900 is leuk maar heeft wat minder opties en een minder fraaie clean. DSL heeft echt een hele goede clean voor een Marshall.

caliban
19 februari 2010, 19:18
Engl blackmore heeft 5881 buizen. Heb hem vorige keer zij aan zij gespeelt met een jcm800 en hij klinkt wat meer compressed maar je kunt op het low gain lead kanaal er zeker wel die marshall achtige crunch uithalen (let op! niet kopieren!).
Heb de mark series nooit geprobeerd maar ik vind mesa veel te clean klinken. De gain vind ik te gepoleist en niet rauw genoeg. De engl is veel rauwer en de marshall is nog wat rauwer en losser.

Maar idd de DSL is een gaaf versterkertje en zou ik zeker eens proberen.

De MA serie zou ik links laten liggen. Vond het een zware tegenvaller.

Ah oei, ik las het net ook in je andere topic over die buizen, hoe zou ik erbij komen :dontgeti:

Simon Hans
19 februari 2010, 20:00
Ik heb een JMP 800 (2210). Dat is een dual channel. Kun je omschakelen van clean naar scheurwerk. Interesse?

Thiez
19 februari 2010, 20:38
Ah oei, ik las het net ook in je andere topic over die buizen, hoe zou ik erbij komen :dontgeti:

ze zijn ook uitgebracht met el34 als fasthand editie en met 6l6 buizen als slow hand editie.
Ook zijn er wel verschillende engl's met el34 zoals steve morse waar je hem misschien mee verward

Mr. Dynamite
19 februari 2010, 22:37
Die blackmore had ik even niet meer aan gedacht, misschien toch maar goed om die ook eens aan de tand te voelen. :)

Over de dsl, ik weet dat deze een gain 1 en 2 heeft, maar kun je deze ook schakelen dvm een footswitch? En is dit dan de switch die er bij zit?
http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/PEDL013.JPG

En over die DEA & de JMP, dit lijken me wel heel gave versterkers, maar niet als mijn main amp. Ik wil namelijk ook een dikke scheur hebben, het liefst van de amp zelf. ;)

@thiez, wat zijn jou ervaringen met de MA serie dan? En welke heb jij getest?

caliban
19 februari 2010, 22:45
Die blackmore had ik even niet meer aan gedacht, misschien toch maar goed om die ook eens aan de tand te voelen. :)

Over de dsl, ik weet dat deze een gain 1 en 2 heeft, maar kun je deze ook schakelen dvm een footswitch? En is dit dan de switch die er bij zit?
http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/PEDL013.JPG

En over die DEA & de JMP, dit lijken me wel heel gave versterkers, maar niet als mijn main amp. Ik wil namelijk ook een dikke scheur hebben, het liefst van de amp zelf. ;)

@thiez, wat zijn jou ervaringen met de MA serie dan? En welke heb jij getest?

Er is hier dacht ik ergens een topic over de mod waarmee de twee gainkanalen worden schakelbaar gemaakt.

Mr. Dynamite
19 februari 2010, 22:47
maar de switch op het plaatje hoort er dus niet bij?
Je kunt dus alleen switchen tussen clean en lead, waarbij je alleen gain1 of alleen gain2 kunt gebruiken?

Henri H
19 februari 2010, 22:54
Afhankelijk van je budget: Mesa Boogie Stiletto Deuce.
2e hands zijn ze rond de €1100,-, nieuw €1500,- op dit moment (aanbieding bij Max Guitar).
Ik heb ongeveer dezelfde zoektocht doorlopen als jij nu, en ben o.a. op de Stiletto uitgekomen.
De Stiletto klinkt erg Marshall-achtig, i.t.t. de meeste andere Mesa's.
De Stiletto heeft 2 sublieme kanalen; Fender/Mesa clean en Marshall crunch/high gain.
Met een tubescreamer heb je direct je Metallica sound.
Nog een groot voordeel v.d. Stiletto: hij klinkt op laag volume ook erg goed en snijdt erg goed door de mix.

Ik denk dat een HOOK Captain ook een goeie optie zou kunnen zijn, maar hierbij is het erg van belang dat je er een goed cabinet bijkoopt.
Ik heb de HOOK ook aangeschaft en ben er nog steeds niet uit welke ik nu weg zal gaan doen, misschien houd ik ze wel gewoon allebei.

Ook heb ik nog een JCM 800, maar deze vind ik voor mijn rock-cover band wat minder geschikt.
Het is nl. een erg ruige amp die op oorlogsvolume het best tot z'n recht komt.
Het cleane kanaal is met humbuckers niet echt fraai te noemen, met single coils des te mooier.
Een JCM 800 2210 is de 100W versie en gaat dus nog iets harder, maar veel verschil zal dat niet zijn.

Verder zou ik je nog de EVH 5150 III willen adviseren.
Als ik ooit nog 's een amp erbij zou nemen of zou ruilen dan zou dat één v.d. mogelijkheden kunnen zijn, heerlijke amp.

Henri H
19 februari 2010, 22:57
maar de switch op het plaatje hoort er dus niet bij?
Je kunt dus alleen switchen tussen clean en lead, waarbij je alleen gain1 of alleen gain2 kunt gebruiken?Yep, groot nadeel v.d. DSL, maar er is pas een topic geweest over een goedkope mod (€100,-?).

Edit: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=131906

The Running Man
19 februari 2010, 23:20
En over die DEA & de JMP, dit lijken me wel heel gave versterkers, maar niet als mijn main amp. Ik wil namelijk ook een dikke scheur hebben, het liefst van de amp zelf. ;)

Zo'n DEA wordt een brute scheur amp als je de AC/DC hi gain mod laat uitvoeren
moet je een kanaal opofferen.
Heb je een input London City clean en een input AC/DC scheur
Met AB switchje ben je klaar:rockon:

Thiez
20 februari 2010, 10:25
Ik heb de Marshall MA50H geprobeerd. De 50 watt head versie. Opzich voor de prijs best een leuk bakkie maar ik denk dat jij op zoek bent naar beter. En dat kun je voor die 900 euro 2e hands ook zeker krijgen!
Prijs/kwaliteit is dus prima in orde maar het is geen echte buizenmarshall sound.

Als aanvulling op de heer huisjes. er staat nu een mooie EVH 3 op marktplaats.

Henri H
20 februari 2010, 10:54
Ik zie nu dat je budget max €900,- is.
Dan zou ik ook 's naar Laney kijken, maar al was het alleen maar voor de looks en mojo, dan kom je toch bij Marshall uit.
Probeer maar 's een 2e hands Laney te verkopen.

guitarguru
20 februari 2010, 11:45
Ik zie nu dat je budget max €900,- is.
Dan zou ik ook 's naar Laney kijken, maar al was het alleen maar voor de looks en mojo, dan kom je toch bij Marshall uit.
Probeer maar 's een 2e hands Laney te verkopen.

Nee, een Marshall verkoop je nu lekker!!!!:???: Die hele 2e hands markt ligt op zijn gat joh.... Wel lekker als je wilt kopen natuurlijk.

Thiez
20 februari 2010, 12:28
Laney's zijn idd best gaaf. ik heb een tijd geleden een keer een GH50 ofzo uitgeprobeerd meen ik.. in ieder geval full tube buizentop en dat klinkt best aardig. Alleen de laney cabs vond ik tegenvallen.

Idd ligt de 2e hands markt best op zijn kop, ik probeer al een tijd me K&E te verkopen en normaal zie je ze zelden en nu staan ze ineens met bosjes op internet...
Voor te kopen is het idd wel fijn dat je soms leuke versterkertjes tegen weggeef prijs tegenkom.

Thiez
20 februari 2010, 12:46
Heb hem in 2e hands topic gezet maar zal hem ook zeker even hier linken.
http://link.marktplaats.nl/323256090
JCM800 met speakerkast en effecten.
Iets boven je budget maar aangezien de set vrij compleet is kun je misschien wat dingen verkopen nog.

Mr. Dynamite
20 februari 2010, 15:43
Hmm, die Laney GH50l heb ik wel eens geprobeert, maar dit was toch niet echt wat ik zocht. ook vond ik het instellen erg lastig, kon er niet erg veel sounds uit halen. de amp lag me niet zo erg, wel wil ik die Lany VH100r wel eens proberen of de TT50 die amps lijken me wel erg tof. :)

Die jcm 800 lijkt me echt een geweldige scheur hebben, maar ik ben bang dat hij het niet gaat redden als mijn main amp, voor erbij lijkt me het echt super! ;)

Ik heb al eens zon witte EVH geprobeert, geweldige amp maar dit is niet het karakter wat ik nu zoek dus deze valt af :makeup:

Met die mod zou zon DSL wel geweldig zijn! Toch lijkt me een TSL ook wel erg gaaf ivm de meerdere kanalen. Anyway, Maandag ga ik dus testen.. can't wait :cheerup:

caliban
20 februari 2010, 17:31
Met die mod zou zon DSL wel geweldig zijn! Toch lijkt me een TSL ook wel erg gaaf ivm de meerdere kanalen. Anyway, Maandag ga ik dus testen.. can't wait :cheerup:

Voor mij is vergelijken daartussen te lang geleden, maar velen hoor je zeggen dat de DSL beter is qua sound.

Thiez
20 februari 2010, 20:56
TSL klinkt prima in principe maar andere gitarist in me band zegt ook dat 2 kanaals in principe ook al zat zou zijn. Ik denk ook dat de DSL overzichtelijker is qua settings enzo en fijner werkt. Bij mij is het altijd zo, hoe meer opties en knoppen hoe langer je blijft kloten met je sound en je bent nooit tevreden met wat je krijgt. Je blijft maar draaien aan de eq's en blijft maar switchen op kanalen enz enz.

Mr. Dynamite
20 februari 2010, 21:31
Maar met mijn Randall kan ik nu wel switchen tussen de Gain 1 en 2, dit bevalt me wel heel erg. Maar ik ben benieuwd wat eruit komt, misschien val ik wel helemaal voor de dsl.. wie weet? :)