PDA

View Full Version : Versleten fretten spaanse gitaar



Jeef4h
19 februari 2010, 16:47
Hallo,

Ik heb pas geleden een spaanse gitaar van een kennis onder handen gekregen. Best een leuk dingetje, speelt wel lekker en klinkt nog wel redelijk. Alleen een paar van de lagere fretten zijn versleten waardoor ik de hogere tonen niet meer kan spelen.

Nou vroeg ik me af of iemand toevallig een simpele oplossing kende om dit tegen te gaan (quick-fix style..) maar dat is waarschijnlijk erg lastig....
Dus ik denk dat ik ze waarschijnlijk we moet vervangen. Maar ik zat op http://guitarsupplies.nl/ te kijken (waar ik meestal onderdelen koop) maar ik zag dat er meerdere soorten fretwires waren. Kan iemand mij misschien zeggen welke je (meestal) nodig hebt voor een spaanse gitaar?

En de oude verwijderen is neem ik aan kwestie van een tangetje pakken en ze eruit wurmen?

thnx in advance,
-Jeef4h :cooler:

RB-1
19 februari 2010, 16:54
Alleen een paar van de lagere fretten zijn versleten waardoor ik de hogere tonen niet meer kan spelen.Dat moet je toch even uitleggen, want hogere tonen spelen op lagere frets, dat lukt mij ook niet als de frets nog wel goed zijn....

En de oude verwijderen is neem ik aan kwestie van een tangetje pakken en ze eruit wurmen?Uh... Nee.
Dan gaat die kennis heel erg spijt krijgen dat hij jou aan z'n gitaar heeft laten werken.
Sowieso, als je dit nog nooit gedaan hebt, begin dan met iets dat toch weg mag...

Jeef4h
19 februari 2010, 17:07
Dat moet je toch even uitleggen, want hogere tonen spelen op lagere frets, dat lukt mij ook niet als de frets nog wel goed zijn....
Uh... Nee.
Dan gaat die kennis heel erg spijt krijgen dat hij jou aan z'n gitaar heeft laten werken.
Sowieso, als je dit nog nooit gedaan hebt, begin dan met iets dat toch weg mag...

De "lagere" fretten = fretten dichter bij de kast.. daar speel je hoge noten... can't be any clearer^.^

Hoe moet het vervangen ofzo dan wel? De gitaar is inmiddels van mij zeg maar, hij heeft hem aan mij weggegeven, dus kan ermee doen wat ik wil:)

barno
19 februari 2010, 18:42
een fret heeft maten: breedte, hoogte, dikte van de tang, diepte enz... dat staat aangegeven bij de frets in online shops. wat er op jouw gitaartje zit, kunnen wij niet weten uiteraard, bovendien moet je rekening houden met feit dat de frets ook nog gevlakt en gecrownd moeten worden.

Gearjunkie
19 februari 2010, 19:43
De "lagere" fretten = fretten dichter bij de kast.. daar speel je hoge noten... can't be any clearer^.^

Hoe moet het vervangen ofzo dan wel? De gitaar is inmiddels van mij zeg maar, hij heeft hem aan mij weggegeven, dus kan ermee doen wat ik wil:)

Grappige spraakverwarring. Als ik iets laag op de hals moet spelen speel ik dicht bij de topkam...

Jeef4h
20 februari 2010, 12:46
een fret heeft maten: breedte, hoogte, dikte van de tang, diepte enz... dat staat aangegeven bij de frets in online shops. wat er op jouw gitaartje zit, kunnen wij niet weten uiteraard, bovendien moet je rekening houden met feit dat de frets ook nog gevlakt en gecrownd moeten worden.

Oke, dat zou ik er wel aan kunne meten als ik er eentje af weet te halen toch?
ehm... gevlakt en gecrowned? Ik neem aan dat een van de twee betekend dat je de zijkant schuin moet veilen..... wat is er voor de rest nog aan dan?

Hedge
20 februari 2010, 15:53
Fretten verslijten op een klassieke gitaar lijkt me bijzonder. Ik vraag me af of je analyse goed is, klinkt mij meer in de oren als een kromme hals. Heb je een paar foto's van de fretten?

ernieman
20 februari 2010, 18:29
Ook bij een klassieke gitaar kunnen frets afslijten, wees gerust.

TS heeft het ook over de frets bij de klankkast, deze zullen lijkt me niet zoveel hinder hebben van een kromme hals, een vervormd bovenblad kan natuurlijk ook wel meespelen, maar dan heb je eerder een veel te hoge actie, dan dat de snaar meerdere frets raakt. TS spreekt hier ook niet over... hmmm, misschien toch een fotootje?

Btw, als de woorden "vlakken" en "crownen" je al verwarren, denk ik dat je best eerst nog even wat dingen doorleest en opzoekt, want het is niet zo maar even oude uittrekken, nieuwe erin rammen en terug spelen maar.