PDA

View Full Version : Boek: Designing tube pre-amps for guitar and Bass



nico verduin
19 februari 2010, 15:48
Zag laatst dit boek vermeld in een andere post. Heb het uit belangstelling gekocht en was uitermate positief verrast over de inhoud. Veel van de boeken beperken zich vaak tot vertellen van mogelijke mods, schemaén dat was het. Meer historisch vanuit het perspectief van de schrijver.
Dit boek doet zijn uiterste best onm uit te leggen waarom iets gebeurt. Dus ja er zit wat rekenwerk aan vast maar deze is redelijk beperkt en eenvoudig te volgen. Maar ik geef toe dat ik enigzins "gekleurd" ben.
Het boek is in het engels wat voor mij geen probleem is met mijn Australische achtergrond, maar watmogelijk lastiger voor een ander kan zijn. Wat wel opviel is dat veel wat in het boek staat ik ook wel eens ben tegengekomen (verdacht veel lijkend op elkaar) op het internet. dus "wie heeft er van wie" geleend. Maakt verder niet uit, het is een klein handzaam boekje. 294 blz A5 formaat.

Inhoud op hoofdlijnen:
hoofdstuk 1 : Common Cathode Triode Gain stage.
In feite hoe een triode trap werkt, het rekenwerk over de load weerstand, impedanties, cathode bypass. Eigenlijk wel vrij volledig.

Hoofdstuk 2: Coupling
Het koppelen van de ene versterkertrap naar de volgende. Zaken als AC loadlijn, gridstoppers, blocking distortion, treble boost of bass cut en omgekeerd, DC coupling, level shifting.

Hoofstuk 3: The small signal penthode
De verschillende grids en hun functie. Het bepalen van de verschillende spanning op de grids, keuzes van de weerstanden, impedanties, ruis...

Hoofdstuk 4: Valves in parallel
Het parallel schakelen van buizen. De voor en nadelen, bijeffecten. Matchless pre-amp, mixers...

Hoofdstuk 5: The Cathode Follower
Eigenlijk alle vormen van cathode volgers en waarom ze werken zoals ze werken. Dit voor zowel de triode als penthode.

Hoofdstuk 6: Cascode
Simpel gezegd, twee buizen in serie tussen de hoogspanning en GND. Wordt vaak toegepast in HiFi maar met een practisch oog naar gitaarversterkers.

Hoofdstuk 7: The Cathodyne Phase inverter
Simpele (gevaarlijke uitspraak) phase splitter met een enkele buizentrap. Uitgebreid verhaal over capaciteiten, impedanties, bandbreedte, fixed en cathode bias, overload effecten.

Hoofdstuk 8: The Long-Tailed Pair phase inverter
Wordt tegenwoordig zeer veel toegepast in de meeste versterkers. En wederom allerlei uitleg over effecten van het veranderen van onderdelen. DC koppelen, AC koppelen.

Hoofdstuk 9: Feedback Theory
Verschillende vormen van feedback en de invloed op het geluid. Stabiliteit etc.

Hoofdstuk 10: Tone Controls and tone stack
Vrijwel elke vorm van toonregeling die ik zelf door de jaren ben tegengekomen, wordt er wel in besproken en het effect van elk onderdeel. Maar ook wat er gebeurt als je een bepaald component wijzigd cq toevoegd. Ook bekende tonestacks (Fender, Marshall) komen uitgebreid aan de orde. Maar ook enkele andere die zeker interessant zijn om mee te experimenteren.

Hoofdstuk 11: Effects loops
Mocht je nog een buizen effectsloop willen bouwen dan kun je je hier helemaal in uitleven. Verschillende loops worden besproken en toegelicht. Maar vooral waarom ding gebeuren zoals ze gebeuren.

Hoofstuk 12: Notes on Construction

uitgebreid over verschillende vormen van grounding, de voeding (o.a. rekenen aan elco's), netjes bedraden, hum balance, heater elevation.

Samengevat:
Ik denk dat als iemand wil experimenteren met amps, is dit zeker een interessant boek. Des te meer als je ge-interesseerd bent waarom de dingen gebeuren zoals ze gebeuren. Het geeft je de mogelijkheid om meer gericht te "modden" ipv. zomaar iets te proberen. Als het van toepassing is, wordt er per hoofdstuk nog een samenvatting gegeven van de formules die in dat hoofdstuk zijn gebruikt. Het feitelijke rekenwerk valt allemaal wel mee. Er wordt wel verwacht dat je weet hoe een weerstand en condensator werkt in grote lijnen. en de wet van Ohm kent.
En het geeft je de mogelijkheid om eens een bestaande versterker te nemen en met het boek in de hand eens te gaan kijken of je het helemaal kan volgen.
Dus ben je ge-interesseerd in buizenversterkers over hoe ze werken en waarom ze zo klinken. En ben je bereid om er wat in te steken (het blijven 300 pagina's en kost 37.22 [incl. verzendkosten bij www.lulu.com (http://www.lulu.com)]) is het zekere een aanrader.
Het boek verleid zich niet om expliciete voorkeuren te geven voor welk merk condensator of weerstand aan te geven. Dat is de keuze van de bouwer. En dat is een discussie die je beter met jezelf kan voeren (jij en je oren:seriousf:) dan met een ander.

Wat mij betreft een Aanrader.

Titel: Designing Tube Preamps for Guitar and Bass
By: Merlin Blencow, MSc
Publicatiejaar: 2009
ISBN: 978-0-9561545-0-7

Theodorus
19 februari 2010, 19:52
Deze had ik ook besteld , is toch van de man achter de valvewizard site ? en ik wist niet dat Nico een aussie was :???:

nico verduin
19 februari 2010, 20:01
Deze had ik ook besteld , is toch van de man achter de valvewizard site ? en ik wist niet dat Nico een aussie was :???:Ben ik ook niet..... Geboren Nederlander..... Daarna ge-emigreerd in '65 en in '69 (overlijden vader) teruggekeerd. t is dat ik mijn echtgenote niet meekrijg... anders zat ik er alweer.:seriousf:

RelicBert
19 februari 2010, 23:34
Site was al erg goed vond ik, boek kende ik nog niet, maar lijkt ook redelijk nieuw:
Klik (http://www.freewebs.com/valvewizard/)

Theodorus
20 februari 2010, 00:18
Ben ik ook niet..... Geboren Nederlander..... Daarna ge-emigreerd in '65 en in '69 (overlijden vader) teruggekeerd. t is dat ik mijn echtgenote niet meekrijg... anders zat ik er alweer.:seriousf:

Ah zo ,Lijkt me ook wel wat ja down under.. maar uh mooi verslag en je laatste conclusie helemaal raak (over onderdelen keus), geen boek voor de instapper lijkt me , inspireert tot experimenteren.

euserh
20 februari 2010, 01:55
is de keuze van de bouwer. En dat is een discussie die je beter met jezelf kan voeren (jij en je oren:seriousf:) dan met een ander.



Hier kan ik mij 400% achter scharen een discussie die ze al 35 jaar met mij proberen te voeren en ik toch ook al veel mensen mee boos gemaakt heb.
Toch verbaast het mij dat hij steeds weer naar voor komt, ik stel altijd meten is weten maar niet iedereen kan over de juiste meetapperatuur beschikken denk ik altijd maar, natuurlijk zijn er ook slechte componenten.

guitaraddict
20 februari 2010, 10:46
Een tip : het boek niet bestellen via Lulu.com maar via Amazon is veel goedkoper !

Ik heb het al een aantal maanden en kan het zeer aanbevelen.

nico verduin
20 februari 2010, 11:24
Had ik inderdaad beter kunnen doen (was er te lui voor :seriousf::seriousf:).... Maar scheelt wel ongeveer een tientje...

aad
20 februari 2010, 15:19
mooie review Nico. Ik krijg zin om het boek te bestellen. Volgens mij (door jouw verslag) een must-have.

Bedankt voor je (altijd leerzame) bijdragen.

/edit: Ik denk af en toe: Ach ja dat Gitaarnet, ik weet het niet. dat geneuzel over TS-en enzo. Maar dit.....
Echte Toppers hier.

driftkop
20 februari 2010, 18:30
Site was al erg goed vond ik, boek kende ik nog niet, maar lijkt ook redelijk nieuw:
Klik (http://www.freewebs.com/valvewizard/)

Tip: via die link kun je het eerste hoofdstuk downloaden (PDF).

flo123
20 februari 2010, 21:09
Het leek mij ook een tof boek en heb het een paar weken geleden besteld (bij bol) maar nog niet ontvangen. Ben benieuwd...

fredjuh
20 februari 2010, 21:19
Hebben ze m bij bol?!? Ik kan m niet vinden daar.

nico verduin
21 februari 2010, 10:04
Hebben ze m bij bol?!? Ik kan m niet vinden daar.
ik wel: http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/Designing+tube+pre-amps+for+guitar+and+Bass/Ntk/media_all/Nty/1/N/0/Ne/0/search/true/searchType/qck/index.html?_requestid=6579
Overigens ben je bij Amazon UK goedkoper uit. En ik heb in het verleden wat vervelende ervaringen bij BOL. Verkopen ze een boek. Komen ze er 8 weken later mee terug dat ze niet kunnen leveren.

cluseau
21 februari 2010, 10:14
Ben ik ook niet..... Geboren Nederlander..... Daarna ge-emigreerd in '65 en in '69 (overlijden vader) teruggekeerd. t is dat ik mijn echtgenote niet meekrijg... anders zat ik er alweer.:seriousf:


<offtopic>
Tis toch wat met die echtgenote's he! Toen ik 17 was (1973) alle formaliteiten geregeld voor "downunder" Kom ik op het laatste moment een meid tegen om te zoenen, nooit meer overgegaan dus. Maar zij wilde de vuurtoren (wij wonen aan de kust) niet achterlaten. Tja......echtgenote's.
</offtopic>

Frans.

aad
21 februari 2010, 21:08
Nu nog een sectie: Bespreek hier problemen met je echtgeno(o)t/e of je ex en dit forum is helemaal af!!! :seriousf: