PDA

View Full Version : Luide 'PANG' als ik men versterker uitschakel.



Dhengis
19 februari 2010, 15:42
Men versterker: een Fender skx 25r. Dit is een versterker van begin jaren 90 die je weinig ziet. Ze zijn made in taiwan, en werden volgens mij maar niet lang gemaakt.

Probleem: Telkens als ik men versterker uitschakel hoor ik een luide 'PANG', ook al zet ik gain, volume, reverb, en al de rest op 0, ik blijf het horen, en tis best luid. Het is natuurlijk geen groot probleem, soms wel best irritant. Ik moet namelijk altijd alles op 0 zetten, of de PANG is echt enorm luid. Iemand een idee of dit te verhelpen is ofzo?

JoVe
19 februari 2010, 17:58
Wat je kan proberen is twee condensatoren van 0,1uF/1000V over de aan/uit schakelaar te (laten) solderen. Je soldeert de condensatoren dan aan de draadjes/polen vast die door de schakelaar met elkaar verbonden worden. Alsof je ze kortsluit met de condensator, zeg maar. Omdat de schakelaar waarschijnlijk tweepolig is, heb je twee condensatoren nodig. Met dank aan Cluseau voor deze oplossing.

Linkje (http://cgi.ebay.nl/5-Stueck-Folienkondensator-B32652A104J-EPCOS_W0QQitemZ120440075337QQcmdZViewItemQQptZBaut eile?hash=item1c0ac9b449)

Of dit het is, kan ik niet met zekerheid zeggen, maar het is een relatief simpel klusje en heeft bij mij al bij meerdere versterkers het 'knal' probleem opgelost. Misschien zijn er al wel condensatoren over de schakelaar gesoldeerd, maar zijn deze aan vervanging toe (had ik laatst).

Joost.

Rutger Molenberghs
19 februari 2010, 18:08
Ik heb deze voormiddag in een winkel op een Fender Vibrolux gespeeld en die had die knal bij het uitzetten ook (typisch???). Misschien kan je hem eens wegbrengen naar een technicus? Die kan daar vast iets aan veranderen.


Misschien zijn er al wel condensatoren over de schakelaar gesoldeerd, maar zijn deze aan vervanging toe (had ik laatst).


Had mijn Engl laatst ook. Blijkbaar had een defecte eindtraplamp wat onderdelen meegesleurd in zijn val. (Wist Geert van N-E-L me te vertellen.)

Plant
19 februari 2010, 18:47
Hoeft niks te betekenen. Zeker niet als de versterker verder gewoon werkt.

In de HiFi-wereld worden in eindversterkers relais aan de uitgang toegepast, welke via een inschakelvertraging de speakers pas na enige tijd met de uitgangen verbinden en meteen weer ontkoppelen zodra de versterker word uitgezet. Anders zouden ook daar de conussen door de kamer vliegen.

In instrumentversterkers zitten dit soort voorzieningen nooit en die knallen en zelfs piepen er dan ook lustig op los.
Moet je een Fender Ultra Chorus eens uitschakelen. Net of het oud en nieuw is inclusief gillende keukenmeid.

Ontstoren van de netschakelaar kan, als daar de oorzaak zit. Maar meestal is het DC-offset uit de eindtrap, ontlading van elco's, ... en treedt er in het ergste geval zelfs nog even oscillatie op. Zo uit de fabriek.