PDA

View Full Version : Waarom zijn veel mensen toch zo bang voor ebay duitsland?



Dirk_Hendrik
17 april 2003, 19:06
Ik plaats deze expres even in randapparatuur daar ik me het kan vaoorstellen dat je met een gitaar online kopen terecht wat terughoudender bent.

Als ik het aanbod op marktplaats (in Nederland toch de grootste)vergelijk met wat er aan effecten te krijgen is op ebay duitsland en voornamelijk de prijzen die daar haalbaar zijn vraag ik me af waarom veel nederlandse mensen zo terughoudend zijn met even over de grens kijken:

- De prijzen zijn vaak lager (met een beetje slim bieden) dan waarvoor dingen op marktplaats weggaan.
- Je hebt geen gedonder met via e-mail overboden worden.
- het aanbod is vele malen groter.
- Betaling is even gemakkelijk als in Nederland.

Nadelen:
- de porto is hoger
- je hebt te maken met overschrijvingskosten.

Als je die twee nadelen dus meecalculeerd in je biedprijs zie ik niet in wat het probleem nog is. Toch zijn markplaatsbiedingen en prijzen vaak veel extremer dan op ebay. Welke onoverkomelijke nadelen zie ik dan ovr het hoofd?

BLOK182
17 april 2003, 19:36
Misschien het idee van "online overmake?" Maarre, als ebay-aanbieders ook onder rembours zenden lijkt het me niet zo'n probleem.

oddman
17 april 2003, 20:04
kheb er al wel eens over gedacht om daar ineens veel effecten, versterkers te kopen.
En normaal gingen we dan met een aantal daar wat rondtoeren, maar is er niet vangekomen ..

Dirk_Hendrik
17 april 2003, 20:08
Op 2003-04-17 19:36, schreef BLOK182:
Misschien het idee van "online overmake?" Maarre, als ebay-aanbieders ook onder rembours zenden lijkt het me niet zo'n probleem.


Ik denk dat je in de war bent met ebay amerika achtige zaken als paypal, creditcardaangelegenheden en dergelijke. Ebay duitsland is over het algemeen gewoon overschrijving.

BLOK182
17 april 2003, 20:22
Misschien zijn mensen ook nog bang, dat wanneer ze geld overmaken, ze niets krijgen of dat ze belazerd worden. Kan in Nederland ook wel, maar vaak zijn de afstanden wat kleiner, zodat je het zelf kan gaan kopen. Trouwens, weet jij of er een controle/verzekering achtig iets is waardoor je gewoon krijgt waar je voor betaald?

telecastermaster
17 april 2003, 20:24
Ik las van de week dat op aandringen van Bolkenstein het heffen van overschrijvingskosten door banken voor europese transacties verboden gaat worden!
Goed nieuws dus.
Ik meen dat het per 1 mei as ingaat

oddman
17 april 2003, 20:25
je kan onder rembours nemen
is iets duurder maar je betaald pas als je het hebt gecontroleerd
kheb trouwens ooit eens een arion sch-1 chorus uit duitsland laten overkomen
was in perfecte staat ...

BLOK182
17 april 2003, 20:28
Ehm, rembours en controleren, geen idee hoe het werkt als het uit duitsland komt, maar toen ik een setje buizen liet komen, moest ik eerst betalen voor ik het meekreeg en erin mocht kijken.

oddman
17 april 2003, 20:29
ah zo
van onze postbode mocht ik toen eerst even kijken ..

BLOK182
17 april 2003, 20:36
ehm, enig idee wanneer dat was? want op het postkantoor vertelden ze mij dat het niezo lang geleden veranderd is, je moet gewoon dokken. Trouwens, iemand idee of er een soort verzekering voor ebay is? Zodat je niet wordt afgescheept met een squier als je een mooie gibson koopt ofzo.

bas vincent
17 april 2003, 21:48
Hi,

Ik koop regelmatig spullen via ebay. Zowel in duitsland als amerika. Bij mij is het nog nooit mis gegaan. Waar je echter wel op moet letten is de feedback van de mensen die de spullen aanbieden. Daaruit kan je vaak wel opmaken hoe betrouwbaar ze zijn. Niemand wil negatieve feedback, dus zorgt men wel voor een goede afhandeling...

En inderdaad is het vaak veel goedkoper. Heb onlangs nof een monstercable aangeschaft voor €60, in de winkel €200...

BLOK182
17 april 2003, 22:02
Sjees, 200 euro, das idd een monsterlijke kabel :wink: Hey, misschien domme vraag, maarre ,die positieve feedback, is die niet na te maken? Of als iemand een hoop positieve is het gewoon 100% in orde?

Mitch
17 april 2003, 22:15
Wat mij wel stoort is dat de leukste pedalen "nur in Deutschland versanden worden" :sad:

dungekste
18 april 2003, 00:05
Feedback op Ebay is niet te faken. Verder heeft ebay diverse 'veiligheden' ingesteld om misbruik te voorkomen. Kijk maar eens bij 'hulp' sectie op de ebay pagina.

Dirk_Hendrik
18 april 2003, 00:10
Op 2003-04-17 22:15, schreef Seymour Paul:
Wat mij wel stoort is dat de leukste pedalen "nur in Deutschland versanden worden" :sad:


Kan ik me voorstellen maar:
Voor e-bay amerika heb ik een paar keer een mail gestuurd of mijn bieden een probleem was. Dat was het nooit. Het is vaak een manier van indekken tegen bieders uit gebieden waar veel mis gaat met de post wat vervolgens van de koper (die heeft betaald) negatieve feedback oplevert. Europa vinden Amerikaantjes niet zo eng.

Bij ebay duitsland heb ik het "nur nach Deutchland" altijd genegeerd. Ik betaal tenslotte de porto dus verzenden die handel. Nog nooit een probleem geweest.

Robbert
18 april 2003, 00:46
@dungekste:

Vertrouw niet teveel op die feedback! Waarom niet.. nou, mijn visie:

Als een koper betaald heeft, heeft hij, volgens mij, direct recht op positieve feedback van de verkoper.
Omdat de koper zijn deel van de deal heeft voldaan. Pas wanneer het artikel bij de koper aankomt verdient de verkoper feedback.

Echter, ik zelf heb al meegemaakt dat ik een mailtje kreeg, na een succesvolle auction, met de boodschap dat ik pas feedback zou krijgen _nadat_ ik zelf feedback achter zou hebben gelaten.
Betekend dus dat de verkoper zich indekt tegen negatief commentaar.

Bij de bewuste verkoper heb ik dus helemaal geen feedback achter gelaten. Was ook niet nodig, maar het had ook fout kunnen gaan. Dan had je dus zelf ook negatieve feedback kunnen krijgen, onterecht.

Is dus gewoon een principe-gevalletje aan mijn kant, maar zegt tevens wat over het feedback gebeuren van EBay.


@Dirk_Hendrik:

Persoonlijk een keer of twee afgewezen omdat ik Europeaan was.
Enkele andere keren afgehaakt vanwege belachelijk hoge transport kosten. Tja 25 USD is niet gek als je het per expresse opstuurd, terwijl IK daar _geen_ zin in heb. Betaal liever tien Euro en wacht wel een weekje langer.
Dat begrijpen ze nog niet helemaal daar, en moet je altijd duidelijk maken.

Als je een Paypal account hebt, scheelt ook al een hoop gedoe.

En inderdaad. Het is een manier van indekken. Schijnt een hoop credit-card fraude uit Singapore te komen.

Ook willen de meeste verkopers, die CC accepteren, niet verzenden naar een ander andres dan het billing adres. Is overigens een regel waar ik wel achter sta.


Maar zoals al blijkt. Heb dus al menig artikel uit de VS gehaald, echter nooit uit Duitsland. Vooralsnog niet.

Dirk_Hendrik
18 april 2003, 09:24
Ik kan me het wel een beetje voorstellen van die "feedbackconstructies". Als je alleen maar positive feedback heb is het vervelend als iemand je negatieve feedback geeft zonder duidelijke reden. Ik heb ook een keertje een bijzonder vervelende betalingservaringen gehad (dankzij de postbank) waar de verkoper zich, haal aardig, van feedback heeft onthouden.

Bij mijn e-bay duitsland deals waarschuw ik de verkoper altijd van tevoren dat de overschrijvingstijd een dag of 10 gaat zijn.

Ik heb ook advertenties gezien (Amerika) waar de betaling binnen 3 dagen gedaan moest zijn. Dat is slecht haalbaar dus laat maar. Regel nummer 1 lijkt mij nog altijd "heb geduld".

Harry
18 april 2003, 09:32
ik snap paypal niet, ik heb me er wel eens voor ingeschreven, en krijg allerlei onduidelijke e-mails van ze, maar niemand kan me duidelijk maken hoe het werkt. Een van jullie wel?

bas vincent
18 april 2003, 10:29
Wat krijg je van paypal dan? Ik sta al een behoorlijke tijd bij hen ingeschreven, maar het werkt perfect. Sterker nog, als ik iets verkoop kan dat ook via paypal...

Dirk_Hendrik
18 april 2003, 15:39
Het doorlezen va de kleine lettertjes (voordat je op "accept" drukt) kostte me slechts 3 kwartier. Het gevolg was wel dat ik het hele systeem snapte. Ik zie sowieso al niet zo in wat je niet zou kunne snappen. Het is een tussenweg voor betalingen waarbij degene die je betaalt jouw creditcard gegevens niet hoeft te krijgen.

BLOK182
18 april 2003, 17:10
Trouwens, iemand ervaringen met Ebay Engeland? Daar zie ik ook nog wel eens heeeele leuke toys langkomen.

Harry
18 april 2003, 17:14
Op 2003-04-18 15:39, schreef Dirk_Hendrik:
Het doorlezen va de kleine lettertjes (voordat je op "accept" drukt) kostte me slechts 3 kwartier. Het gevolg was wel dat ik het hele systeem snapte. Ik zie sowieso al niet zo in wat je niet zou kunne snappen. Het is een tussenweg voor betalingen waarbij degene die je betaalt jouw creditcard gegevens niet hoeft te krijgen.


ik zou via de bank een bevestiging via mijn creditcardrekening krijgen, waarop een code stond die ik in moest geven om definitief ingeschreven te worden. Die heb ik nooit gehad, maar sta wel ingeschreven, waarschijnlijk. Ik vind het allemaal nogal schimmig, maar ik ben niet zo'n formulierentype. Belastingzaken enzo worden door m'n vriendin geregeld.
Dus je biedt op iets, en als je moet betalen ga je naar de paypal site, moet je inloggen en dan is het geregeld?

sash
18 april 2003, 18:23
Op 2003-04-17 19:36, schreef BLOK182:
Misschien het idee van "online overmake?"


Nee dat is het probleem niet denk ik. Ik heb al meerdere malen wat uit de USA gekocht dat het geld eerst moest aankomen voordat het product opgestuurd werd. Uit Duitsland vertrouw ik het ook minder dan bv. uit de USA. Misschien is het omdat het in het Duits is :wink:

Robbert
18 april 2003, 21:30
Harry, klopt helemaal.

Op de afschrijving van je credit card staat een vier cijferig getal. Dat is je confirmatie code.
Als je die invoert weet Paypal dus, dat het jou CC is.

Voor de rest heb je helemaal gelijk. Voordeel, maar tegelijkertijd zeker ook een nadeel, is dat Paypal helemaal geintegreerd is in Ebay.


Nadeel omdat Ebay tegenwoordig sommige auctions weigert, omdat er mensen zijn die ipv. Paypal, Bidpay (soortgelijk) willen gebruiken.
Dus Ebay dringt de mensen een soort monopoly op. Zal nog wel een rechtszaak worden ...

Harry
20 april 2003, 15:41
Op 2003-04-18 21:30, schreef Robbert:
Harry, klopt helemaal.

Op de afschrijving van je credit card staat een vier cijferig getal. Dat is je confirmatie code.
Als je die invoert weet Paypal dus, dat het jou CC is.

Voor de rest heb je helemaal gelijk. Voordeel, maar tegelijkertijd zeker ook een nadeel, is dat Paypal helemaal geintegreerd is in Ebay.


Nadeel omdat Ebay tegenwoordig sommige auctions weigert, omdat er mensen zijn die ipv. Paypal, Bidpay (soortgelijk) willen gebruiken.
Dus Ebay dringt de mensen een soort monopoly op. Zal nog wel een rechtszaak worden ...


kijk, dit kan ik begrijpen, dank je

Phyrexian
18 juni 2003, 11:09
Effe ouwe topic naar boven halen:
ik heb net een bod geplaatst op Ebay.de
Met wat geluk win ik het en dan ben ik versterker rijker. Ik heb er wel voor gekozen om dat ding zelf op te gaan halen :) effe autoritje van paar uurtjes, maar bon.

Als ik het bieden win, laat ik zeker nog iets weten.

Ic3gl0vE
18 juni 2003, 11:39
Wat mij wel stoort is dat de leukste pedalen "nur in Deutschland versanden worden" :sad:


gelukkig heb ik wel vrienden daar die het eventueel nog zouden kunnen doorsturen naar mij voor het geval er alleen binnen duitsland verzonden zou kunnen worden :)

gerjo1980
18 juni 2003, 12:54
ik heb net 2 pedaaltjes vai ebay.de aangeschaft. In perfecte staat en heel eenvoudig gecommuniceerd met de verkopers. Gelukkig kennen ze daar ook engels, want mijn duits is niet zo goed meer (wel geweest trouwens).

Ik heb het geld via Uberweisung (overschrijving) betaald en een paar dagen later had ik de pedaaltjes binnen.
Deze week komt als het goed is ook een chorus pedaaltje binnen vanuit duitsland en ik heb net een linkshandige goedkope nieuwe acoustische fendergitaar gewonnen voor een vriendin van mij voor maar slechts 120eurootjes. Tis haar eerste gitaartje, dus.....

Ebay.DE is prima wat mij betreft. Er wordt veel meer aangeboden dan in Nederland en de betaling is net zo makkelijk. Ik gebruik wel telebankieren, want dat gaat gewoon sneller.

Dus mijn advies is gewoon doen en niet bang zijn. Zijn ook gewoon mensen.

alhambra
18 juni 2003, 12:57
Bij rembours is het trouwens "verboden" om je pakketje eerst te controleren, dus die postbode van jouw was eigenlijk overtreding :oops: ,
wel kan je de pakbon ff goed na kijken.
Overmaken van geld geeft ook weinig risico, mocht het zo zijn dat het je te lang duurt voor dat het bestelde binnen is dan kan jew altijd nog stoneren (terug vorderen via de bank) dit kan dacht ik 1 of 2 maanden na over boeking nog.

Ik heb overigens nooit problemen met aankopen uit duitsland gehad, sterker nog bij bedrijvenn wordt je daar nog als klant behandeld en niet als een stuk stront die alleen maar lastige vragen steld.

gerjo1980
18 juni 2003, 13:13
Overmaken van geld geeft ook weinig risico, mocht het zo zijn dat het je te lang duurt voor dat het bestelde binnen is dan kan jew altijd nog stoneren (terug vorderen via de bank) dit kan dacht ik 1 of 2 maanden na over boeking nog.


Dit kan tot 30 dagen na betaling.

Maar het kan lang duren voordat het artikel binnen is. Ik kreeg gister 17-6 een pakketje binnen dat 7-6 was verstuurd. Ook kreeg ik gister een pakketje binnen dat op 13-6 was verstuurd.
Ik hanteer nu een termijn van 10 dagen, dan ga ik de verkoper eventjes mailen en mocht ik het niet vertrouwen, dan inderdaad stoneren. Ben je nog ruim op tijd. Mocht het pakketje alsnog aankomen, maak je het geld zo weer over

telecastermaster
18 juni 2003, 13:46
Maar het kan lang duren voordat het artikel binnen is. Ik kreeg gister 17-6 een pakketje binnen dat 7-6 was verstuurd. Ook kreeg ik gister een pakketje binnen dat op 13-6 was verstuurd.

Ah, ik zie dat je pedaaltje toch is aangekomen. Kan soms idd wel lang duren. Stom eigenlijk voor zo'n klein stukkie afstand.

Dat vind ik zelf toch nog wel het grootste nadeel van Ebay.de: dat je weken bezig bent met zo'n transactie. Tussen het verzenden van het geld en het ontvangen van het pakketje zit doorgaans zo'n 3 weken (en soms nog langer). Reken maar: overmaken van het geld ca. 10 dagen, dan een of enkele dagen voor de verzender het naar het postkantoor brengt, en dan nog eens een weekje met de post of zo= 3 weken.

Ik had een keer de cheque niet goed ingevuld en kreeg ik 'm na 2 weken weer terug. De hele transactie duurde toen een wwek of 4 a 5.

Phyrexian
18 juni 2003, 13:50
bwah, als je een goeie deal hebt gehad qua prijs (wat echt makkelijk is op ebay duitsland) dan heb'k het er wel voor over om even te wachten :)

gerjo1980
18 juni 2003, 14:48
bij mij gaat het betalen juist heel snel. Zodra ik van de verkoper al zijn gegevens heb, dus naam, bankcode, rekeningnummer, naam van de bank en het bedrag, gaat het via telebankieren heel snel.
Bijvoorbeeld; ik maakte het geld gister over en vandaag kreeg ik een mail dat hij het geld had ontvangen en het product dezelfde dag opstuurt.

Ik zit bij de ABN en die zijn nogal snel met verwerken van betalingen. Helemaal via internet. De postbank is een trage ***bank, zekers als je het niet via de girobank doet, die eerst nog ff een paar dagen het geld vasthoudt en op die manier lekker rente trekt. Waarom denk je dat ze zulke lage rente's kunnen bieden op leningen?

Ik vind het allemaal wel lekker snel gaan en als ik een pedaaltje voor 50 euro (is me nu al 5 keer gelukt) kan kopen ipv 120, dan wacht ik wel ff. Pedaaltjes allemaal in topstaat trouwens. Zelfs weinig krasjes.

telecastermaster
18 juni 2003, 15:01
bij mij gaat het betalen juist heel snel.

Ik zit bij de ABN en die zijn nogal snel met verwerken van betalingen. Helemaal via internet.

Thanks for the info. Ik ga gelijk een rekening openen bij de ABN bank. Ik erger me dood aan die wachttijd van de Postbank!
Hoe zit dat met dat telebankieren, zitten daar nog transactie kosten aan voor internationale betalingen??

Theije
19 juni 2003, 00:27
Ebay duitsland roels de pan uit! groot en divers aanbod, lage prijzen, staan af en toe prachtige koopjes tussen, verzending kost je praktisch nix, betrouwbare mensen tenminste voor zo ver mijn ervaringen momenteel.
Nix mis mee!

gerjo1980
19 juni 2003, 10:04
bij mij gaat het betalen juist heel snel.

Ik zit bij de ABN en die zijn nogal snel met verwerken van betalingen. Helemaal via internet.

Thanks for the info. Ik ga gelijk een rekening openen bij de ABN bank. Ik erger me dood aan die wachttijd van de Postbank!
Hoe zit dat met dat telebankieren, zitten daar nog transactie kosten aan voor internationale betalingen??

Er wordt idd gevraagd of de transactiekosten voor jou zijn of dat je ze deelt, dus ze zijn er wel. Uiteraard komen deze altijd voor rekening van de koper, vind ik tenminste. Hoeveel deze zijn, geen flauw idee, maar het zal nooit veel zijn, lijkt me.

iam
19 juni 2003, 11:31
als je echt zo wantrouwig bent bestaat er een borgsysteem...
tegen echt een minieme betaling (enkele %en)

jij stort je geld aan die firma,
zij geven een seintje aan de eigenaar dat het geld binnen is...
de eigenaar stuurt het op
jij keurt goed of af
indien goed krijgt de eigenaar zijn geld


de verkoper moet er natuurlijk ook mee akkoord gaan dan :-?

Theije
19 juni 2003, 11:47
Neem gewoon een frikkin' creditcard ben je van alle gezeur af, volgens mij kun je zelfs nog het geld terug laten halen als de verkoper zijn/haar afspraken niet na komt.

iam
19 juni 2003, 11:55
idd, maar als je nog geen frikkin' cc hebt? :???:

Phyrexian
19 juni 2003, 12:06
idd, maar als je nog geen frikkin' cc hebt? :???:

get one ;)

iam
19 juni 2003, 12:08
denk dat ik als 19jarige me dat nog niet kán aanschaffen :)
geen vast inkomen é ;)

alhambra
19 juni 2003, 12:19
Yeah right gaat het over mensen die bang zijn om via internet te betalen kom je met een creditcard, als er iets gebaseerd is op vertrouwen dan is het wel een creditcard. Gewoon overmaken en eerst zaken controleren via internet, vraag naar adres telefoonnummer enz enz en check ff via internet, dan gewoon overmaken, stoneren kan altijd nog. Trouwens bestellen uit duitsland hoeft echt niet meer dan 5 werkdagen te duren hoor.

Phyrexian
20 juni 2003, 12:12
Wie weet er hoe veel het kost om een effectpedaal vanuit duitsland te laten opsturen nr belgië? (pakje, niet aangetekend)

LordRiffenstein
20 juni 2003, 12:21
Wie weet er hoe veel het kost om een effectpedaal vanuit duitsland te laten opsturen nr belgië? (pakje, niet aangetekend)

Normaal niet meer dan 10 euro, denk zelfs dat het voor 5 kan in Duitsland.

gerjo1980
20 juni 2003, 13:32
Wie weet er hoe veel het kost om een effectpedaal vanuit duitsland te laten opsturen nr belgië? (pakje, niet aangetekend)

Normaal niet meer dan 10 euro, denk zelfs dat het voor 5 kan in Duitsland.

varieert idd tussen de 5 en 10 euro. ligt net aan de afstand natuurlijk. Het kan bij de poolgrens vandaan komen, maar net zo makkelijk net over de grens bij nijmegen bijvoorbeeld.

Dirk_Hendrik
20 juni 2003, 14:32
Neem gewoon een frikkin' creditcard ben je van alle gezeur af, volgens mij kun je zelfs nog het geld terug laten halen als de verkoper zijn/haar afspraken niet na komt.

een beetje kort door de bocht:
- veel particuliere aanbieders accepteren geen Credit Card
- Voor alleen online perikelen is een Creditcard in Nederland een beetje prijzig. Al helemaal als je spordisch eens wat koopt.
- Veel ebay aanbieders, zeker in de us, willen geen kopers van buiten de US vanwege dat "geld terughalen". Gebeurt nogal eens dat de verkoper dit overkomt terwijl hij /zij zijn/haar verplchtingen wel na kwam. Probeer dat internationaal maar weer eens recht te zetten.