PDA

View Full Version : Gitaar kabels (post je ervaringen)



rocker_71
19 februari 2010, 12:06
Iedereen onderkent wel het belang van goede gitaarkabels. Ze zijn immers lang en kunnen best veel tone zuigen.

Ook ik onderschreef deze stelling en kocht altijd de wat duurdere kabels (Klotz ed). Mede door de filmpjes op de Elixir site (http://www.elixirstrings.com/products/cables/index.html) (deels een verkooptruc natuurlijk, want ze hebben net zelf een nieuwe kabel-lijn op de markt gebracht, maar goed), ging ik voor het eerst ook echt mijn kabels testen.
Eerst gisteren op mijn cleane kanaal van mijn Peavey Delta blues en vandaag op het overdrive kanaal. Dit alles met een Fender Highway 1.

Ik heb de volgende kabels getest:
- Klotz LA Grange (GY107): goede kabel met weinig verlies. Zg lage capaciteit (70pf per meter, zie hier (http://www.shinyguitargear.nl/shiny2/klotz.html)voor wat info). Genoeg laag en hoog dus, open sounding. Enige minpuntje (zeker tov Spectraflex) was dat deze kabel wat minder dynamiek heeft en iets minder muzikaal is.
- Klotz AC110. De verbeterde opvolger van de LA Grange. Zie ook hier (http://www.shinyguitargear.nl/shiny2/klotz.html)voor een lovend stuk. Maar mijn ervaring was minder positief: de kabel klonk zacht en dof. Misschien examplarisch, maar ik vond hem niet goed. Kon er weinig van merken dat de capaciteit zo laag was. Deze gaat weer retour dus. Niet de bedoeling om Klotz te bashen, want de GY107 en de TM Stevens die ik heb vind ik wel goed.
- Vox vintage curled cable. Los van het feit dat ik deze kabel erg ongemakkelijk vind in het gebruik -zwaar en niet handig van jack via je strap te doen, zeg maar-, merkte ik direct het verlies aan hoog op. Maar dat is vintage en staat ook zo vermeld op de Vox website. Vroeger gebruikte men soms expres lange kabels om wat hoog van het geluid af te snoepen. Maar mede door de onhandigheid, niet mijn kabel dus. Ziet er wel het coolste uit natuurlijk!
- Spectraflex vintage. Had ik eigenlijk al weer jaren liggen, maar lang niet meer gebruikt. Maar voor mij de winnaar van de dag. Een goed en gebalanceerd geluid. Erg dynamisch ook. Voelde gewoon goed. Qua klank niet veel beter dan de LA Grange, maar wat dynamischer en meer feel.
- Elixir kabel. Heb ik besteld en komt volgende week binnen. Wil toch wel zelf checken of die hosanna verhalen waar zijn...


Heb je ook zo je ervaringen met kabels? Post ze hier, dan kunnen we van elkaar leren.

Rembull1980
19 februari 2010, 13:23
Ik ben er wel mee eens. Die kabels zijn analoog dus je hebt wel degelijk kwaliteitsverschil. Gold plated is het beste. Hoewel ik deze kennis niet heb van gitaren, wel van speakerkabels en ander audio app. Verschil in geluid is erg groot!

Welke merken / types zijn goed?

speedmusic
19 februari 2010, 13:38
Ik ben bijzonder tevreden met mijn zwarte spaghetti sliert.
Geen hoorbare tonesuck, what comes in does come out zullen we maar zeggen.
Plaatje is volgens mij van de de iets dikkere versie ik heb de kabel welke je veel tegenkomt icm pedalboards.
George L.
http://www.visionguitars.co.uk/imagethumb.php?gd=2&src=sm_uploaded_files/product_images/165.1.jpg&maxw=400

Dat de vox hoog verliest komt dat niet doordat de kabel veel langer is? Aal die krullen zorgen voor extra lengte.


off topic: ik zie hier een topic ontstaan vergelijkbaar met deze: zilveren gitaar-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1390457) ;)

FruscianteFan
19 februari 2010, 13:42
Ik zou even de zoekmachine gebruiken, ik kan me enkele topics hierover herinneren.

Laatst is mijn 'main'-kabel gaan kraken (weet ff niet meer hoe die heet), en nu heb ik eens gek gedaan en een Monster Cable Rock gekocht. Veel te duur, maar wel een Monster ;). Heb nog niets echt getest, weet ook niet of ik dat ga doen. Het belangrijkste is dat het allemaal goed klinkt (maar als ik eens moet optreden met een mindere kabel heb ik daar zeker geen probleem mee), en vooral dat de kabel van gitaar naar pedalen lekker stevig is.

Wat mij wel opvalt is dat Rocker_71 een kabel met zo min mogelijk verlies wil, tenzij de fabrikant zegt dat de tonesuck vintage is en erbij hoort?

barno
19 februari 2010, 14:12
Idd er staat hier op het forum ergens een episch topic over gitaarkabels. Ik gebruik wat beschikbaar is en als ik in de studio ga, koop ik nieuwe kabels van een gemiddelde prijsklasse. klaar :)

sjaak1990
19 februari 2010, 14:15
Ik ben erg tevreden over de Klotz LaGrange, heb ook nog 20m ac110 liggen voor pedalboard, fx-loop etc... heb gecontroleerd of de kabel goed was dus in 1 keer door de 20m heen en vond dat nog goed klinken, geen noemenswaardig verschil met een kort kabeltje van 3m dus positief.

FruscianteFan
19 februari 2010, 16:19
Ik heb net toch eens mijn Klotz TM Stevens vergeleken met mijn Monster Cable Rock 21A (beide plusminus 6 meter). Het verschil is erg duidelijk: de Klotz geeft veel meer presence, zo lijkt het (twijfel niet over wat ik hoor, wel over de term). Een soort scherpe, heel lichtelijk nasale weergave. De Monster heeft dit niet. Ik vind het ook niet zo'n prettige eigenschap, voor mijn gevoel geeft de Monster beter weer wat de gitaar doet.

Met mijn subjectiviteit zal het weinig te maken hebben: voor de Monster heb ik wel €70 betaald en voor de Klotz een kleine €40, maar toen ik nog met mijn oude kabel speelde merkte ik hetzelfde op en had ik ook liever niet de Klotz als ik direct in de versterker zat. Bovendien gebruik ik toch beide kabels, alleen eentje tussen gitaar en pedalen, de ander tussen pedalen en versterker - welke je waar gebruikt, maakt duidelijk uit (vermoedelijk vanwege enkele buffers?). Als ik de klotz tussen gitaar en pedalen gebruik, hoor ik dat scherpe weer. Als ik de klotz tussen holy grail en versterker zet, hoor ik het nog steeds. Als ik de Korg DT-10 er ook tussen zet, hoor ik het niet meer.

Overigens, welke kabel fysiek het beste het signaal weergeeft, interesseert me totaal niet.

hezz
19 februari 2010, 16:19
Ik gebruik graag curled cables, mogen ze tegenwoordig wel wat vaker uitbrengen. Ik vind ze eigenlijk een stuk praktischer dan die spaghetti boel van 'normale' kabels. Ja ze zijn iets zwaarder, boeiend zeg.
Achter de strap vind ik ze juist ook erg handig, door die curl-vorm verschuift 'ie niet zoveel. Of ze geluids-technisch the best zijn zal me eigenlijk geen fuck boeien gezien ik toch geen steriele sound wil, opmerkingen van de dames en heren dat het een 'coole kabel' is maken het ook allang goed.

Wel heb ik interesse in de kabels van Colossal Cable, met name voor tussen de amp en cab.

sjaak1990
19 februari 2010, 17:08
Ik heb net toch eens mijn Klotz TM Stevens vergeleken met mijn Monster Cable Rock 21A (beide plusminus 6 meter). Het verschil is erg duidelijk: de Klotz geeft veel meer presence, zo lijkt het (twijfel niet over wat ik hoor, wel over de term). Een soort scherpe, heel lichtelijk nasale weergave. De Monster heeft dit niet. Ik vind het ook niet zo'n prettige eigenschap, voor mijn gevoel geeft de Monster beter weer wat de gitaar doet.


Lijkt mij uit je verhaal dat de klotz juist minder wegsnoept en dat jij de tonesuck van de monstercable juist fijn vind. Niets mis mee natuurlijk :)

rocker_71
19 februari 2010, 17:19
Ik heb net toch eens mijn Klotz TM Stevens vergeleken met mijn Monster Cable Rock 21A (beide plusminus 6 meter). Het verschil is erg duidelijk: de Klotz geeft veel meer presence, zo lijkt het (twijfel niet over wat ik hoor, wel over de term). Een soort scherpe, heel lichtelijk nasale weergave. De Monster heeft dit niet. Ik vind het ook niet zo'n prettige eigenschap, voor mijn gevoel geeft de Monster beter weer wat de gitaar doet.



Ben ik met je eens. De TM Stevens heeft inderdaad een scherpe bijsmaak. Vooral als ik de snaren wild/hard aansla, dan gebeurt dat nogal bij deze kabel. De LA Grange heeft dat weer een stuk minder.




Overigens, welke kabel fysiek het beste het signaal weergeeft, interesseert me totaal niet.

Ben ik ook met je eens. Mijn oren zijn de maatstaf. Dat capaciteits getal, waar Klotz zo goed mee scoort zegt maar het halve verhaal. Het is natuurlijk een mooie marketing strategie, maar hoeft zeker niet tot het beste resultaat te leiden.


Wat mij wel opvalt is dat Rocker_71 een kabel met zo min mogelijk verlies wil, tenzij de fabrikant zegt dat de tonesuck vintage is en erbij hoort?
nee hoor. Misschien dat ik daar niet zo duidelijk over was, maar ik vond dit wat te veel hoog weg. Je krijgt dan wel een warme sound, maar je mist heel wat treble.

Overigens is het zeker niet de bedoeling om hier een audiofielen topic van te maken. Voor het publiek zal het zo goed als niet hoorbaar zijn welke kabel je gebruikt. Het is allemaal in de marge natuurlijk.

Maar het is wel interessant om hier iig een beetje over na te denken en wat uit te proberen...

Thiez
19 februari 2010, 17:24
Vind die klotz grande erg stug. Speel veel liever met mijn tasker kabel. Lekker flexibel en prima geluid.

hezz
19 februari 2010, 17:37
Okay, ik denk dat we de TS z'n topic een beetje de verkeerde kant hebben geleid. Volgens wil hij dat we net zoals bijv. de "gitaren onder €X" topics onze ervaringen of mini-review plaatsen van kabels zodat dit een soort kleine info-topic wordt over verschillende kabels.

Ik heb niet zo heel veel ervaring met verschillende kabels en zoals misschien uit m'n vorige reactie te lezen was interesseert het me ook niet zo sterk, dus ik schrijf even geen mini-reviewtje.

FruscianteFan
19 februari 2010, 17:43
Wat ik echt bijzonder leuk vind, is wat ik vanmiddag heb ondervonden:

Ik heb dus net een Monster Cable Rock 21A direct vergeleken met de Klotz TM Stevens signature (gitaar: Indierickenbacker, versterker: Fender Blues Junior op net geen randje). Het verschil is erg duidelijk te horen. Het is geen wereld van verschil, zoek het in de richting van het verschil in geluid met verschillende plectrums.

Ik heb net ook wat dingetjes opgenomen: binnenkort gaan we met de band een nummer opnemen, en ik ben er nog niet over uit wat ik met welke gitaar ga doen. Ik heb daarom hetzelfde steeds op een andere gitaar opgenomen. Uiteraard weer met mijn mp3-speler, dus daar gaat al flink wat nuance eruit. De verschillende tracks op de computer gemixt en verschillende combinaties gemaakt.

En nu komt de clou: ik hoor duidelijker verschil tussen de verschillende kabels als ik zelf voor de speaker van mijn versterker zit, dan tussen het halselement van de Indie en de brug-P90 van de Jackson op de computer. De weergave van het geluid blijkt wat mij betreft dus véél belangrijker dan wat anders, want als je de verschillende gitaren door de versterker hoort, geeft dat uiteraard enorm veel verschil.

Gothra
19 februari 2010, 17:47
Ik speel nooit met kabels, vond het al zo raar waarom er geen geluid uit mn versterker kwam:makeup:



Nee ont: t boeit mij nooit zoveel, als ie maar lang genoeg is en het doet vind ik het prima!

SEAL
19 februari 2010, 20:39
ik maak ze tegenwoordig zelf...
pluggen kopen bij gitaarboer, draad bij Rockpalace,
en effe solderen...

je kan alles vervangen (kabel en of plug) indien nodig,
1.75x2 voor twee plugjes
1.25 per meter groene (omdat het kan) draad

je kan zelf de lengte bepalen op de centimeters nauwkeurig...

ik zie de nadelen niet meer
zeker niet sinds de gitaarwinkel mijn life warranty kabels niet meer terug wil nemen, als ze toch wel kapot zijn...

S. :hippie:

altheka
19 februari 2010, 21:05
Ik speel eigenlijk steeds meer draadloos, wel iets compressie maar dat hoor je nauwelijks en bij bas is het zelfs wel lekker.

Goede draadloze set en dat werkt prima voor mij.

FruscianteFan
19 februari 2010, 22:03
ik maak ze tegenwoordig zelf...
pluggen kopen bij gitaarboer, draad bij Rockpalace,
en effe solderen...

je kan alles vervangen (kabel en of plug) indien nodig,
1.75x2 voor twee plugjes
1.25 per meter groene (omdat het kan) draad

je kan zelf de lengte bepalen op de centimeters nauwkeurig...

ik zie de nadelen niet meer
zeker niet sinds de gitaarwinkel mijn life warranty kabels niet meer terug wil nemen, als ze toch wel kapot zijn...

S. :hippie:
Over die garantie heb ik het nog uitgebreid gehad bij de aanschaf van mijn Monster. In eerste instantie kan ik hem naar de winkel brengen, maar de kans is groot dat ik hem dan zelf naar Monster Cable zal moeten sturen.

Ik vond het eerst ook een goed idee om wat neutrikpluggen te gebruiken ter vervanging van de kapotte pluggen op een van mijn vorige kabels. Echter, ik merkte wel dat ze behoorlijk vaak kapot gingen. Leuk dat ik ze zelf kan repareren, maar ik heb liever een kabel die gewoon niet kapot gaat.

Outline
20 februari 2010, 01:13
Wat gaat er vaak kapot? De Neutrik's of je kabel? Lijkt mij dat je je kabel bedoeld. Neutrik's gaan namelijk nooit zo snel kapot...

Over Neutrik gesproken: hier nog meer mensen die de Silent-pluggen van Neutrik gebruiken en hun ervaringen willen delen?

FruscianteFan
20 februari 2010, 01:28
Wat gaat er vaak kapot? De Neutrik's of je kabel? Lijkt mij dat je je kabel bedoeld. Neutrik's gaan namelijk nooit zo snel kapot...

Over Neutrik gesproken: hier nog meer mensen die de Silent-pluggen van Neutrik gebruiken en hun ervaringen willen delen?
De verbinding tussen de kabels en de pluggen. Zegt wellicht meer over mijn soldeercapaciteiten dan over wat anders, maar toch.

Outline
20 februari 2010, 01:44
De verbinding tussen de kabels en de pluggen. Zegt wellicht meer over mijn soldeercapaciteiten dan over wat anders, maar toch.

Dat ligt dan helaas aan je soldeerkwaliteiten, ja. Heb zelf gelukkig geen problemen met solderen...

Over het algemeen geeft je kabel veel eerder op dan je Neutrik-plug...

Tip: veel oefenen met goede soldeerbout (15 tot 25 Watt is meer dan voldoende voor dit soort verbindingen) en fatsoenlijk soldeertin van max. 1mm. Punt goed schoon houden en soldeerbout niet te heet. Zorg er ook voor dat je een bout hebt met een fatsoenlijke punt (geen grote, denk aan de vorm van een geslepen potlood). Niet te veel tin gebruiken en je kabel vertinnen voordat je 'm vast wil solderen. Ook alvast bolletje tin op je plug doen. Vervolgens het tin op je plug verhitten totdat het vloeit, kabel in de vloeibare tin steken en tegelijkertijd je soldeerbout weg halen. Wachten totdat het tin weer stolt en je moet 'n nette en goede soldeerverbinding hebben!

Nog even over het Wattage van een soldeerbout: hogere Wattage's worden pas belangrijk bij dikkere draden. Voor dit soort soldeerwerk is 15 tot 25 Watt meer dan voldoende. Soldeer je regelmatig ook de aarde op potmeters, pak dan een 25-Watter. Echt meer dan voldoende, zeker als je skills niet zo geweldig zijn. Duurt dan wel wat langer, maar geeft je meer kans om het niet te verneuken juist omdat je wat meer tijd hebt!

FruscianteFan
20 februari 2010, 01:54
Dat ligt dan helaas aan je soldeerkwaliteiten, ja. Heb zelf gelukkig geen problemen met solderen...

Over het algemeen geeft je kabel veel eerder op dan je Neutrik-plug...

Tip: veel oefenen met goede soldeerbout en fatsoenlijk soldeertin van max. 1mm. Punt goed schoon houden en soldeerbout niet te heet. Zorg er ook voor dat je een bout hebt met een fatsoenlijke punt (geen grote, denk aan de vorm van een geslepen potlood). Niet te veel tin gebruiken en je kabel vertinnen voordat je 'm vast wil solderen. Ook alvast bolletje tin op je plug doen. Vervolgens het tin op je plug verhitten totdat het vloeit, kabel in de vloeibare tin steken en tegelijkertijd je soldeerbout weg halen. Wachten totdat het tin weer stolt en je moet 'n nette en goede soldeerverbinding hebben!
Dank voor de tip, maar ik heb op het moment goede kabels, en mijn soldeercapaciteiten zijn goed genoeg voor in gitaren ;)

rocker_71
7 maart 2010, 17:01
Heb de Elixir kabel inmiddels binnen. Erg goede kabel, maar niet spectaculair beter dan de Spectraflex.

Ben na al dat testen toch voor de looks gegaan haha :D
Heb de Vox wat uitgerekt, zodat deze niet meer zo topzwaar is en beter past om de 'straplock'.

Anyway, gisteren een hele gave gig in de Bosuil in Weert en dat zag er zo uit:

http://i58.photobucket.com/albums/g258/rocker_71/Wildcard%20Dukes/2010Bosuil-WildcardDukes12.jpg