PDA

View Full Version : Ruilaanbod Fender DeVille voor vintage Sound City



Tokaifan
19 februari 2010, 10:15
Beste mede-forummers,

Ik heb als reactie op mijn advertentie op marktplaats een ruilaanbod gekregen voor mijn Fender Hot Rod DeVille 410. Het gaat hier om een Sound City 120 MK 4 head met bijbehorende 412 buikkast.

Ik heb zelf gelezen dat dit de voorganger van HiWatt is en dat o.a. The Who ze live hebben gebruikt en dat ze behoorlijk hard gaan gezien de 120 watt.

Kunnen jullie mij wat meer over deze versterker vertellen en wat vinden jullie van de deal an sich?

Alvast bedankt,

Groetjes Pieter (aka Tokaifan)

Realeigo
19 februari 2010, 10:48
Testen en zelf oordelen, de ruil lijkt mij wel eerlijk te zijn.

Het zijn eenkanaals Marshall plexi stijl versterkers, maar de klank is anders dan Marshall.

http://www.soundcitysite.com/sc_webpages/sc_home.htm
voor meer info over de amps

Tokaifan
19 februari 2010, 10:57
Ja dat van dat testen was ik inderdaad al van plan. Dacht alleen dat er misschien mensen op het forum waren die er ervaring mee hadden, dat is altijd makkelijk om die ervaringen te horen.

E-J
19 februari 2010, 11:34
Ik heb enkel ervaring met een andere noot van de MK4 familie, de 50 Plus maar kan wel wat meer vertellen over deze versterkers.

Townshend en Entwistle van The Who gebruikten de L100 Mark 1 voor een jaartje, van midden 1967 tot 1968. Voor de Who zijn ze gemodificeerd voor meer power en gain. De MK4 lijn is een latere serie en een wat andere versterker, iets meer Marshall/Vox qua geluid zegt men. De MK4 serie heeft ook een actieve preamp, wat inhoudt dat wanneer je bv de bas knop omhoog zet, enkel het volume (!) van de bas harder wordt. Alle knoppen op 10 levert dus hetzelfde geluid op dan alle knoppen op 5, enkel meer volume!

De Mark 2 en 3 werden niet goed verkocht dus ging Sound City meer modellen bieden en de versterkers wat goedkoper fabriceren. De Mark 4 ontstond, deze was wat gewilder maar kon niet tegen de concurrentie op. Na de Mark 4 serie was het dan ook snel gedaan met Sound City. De ontwerper van de eerste Sound City de L100 "One Hundred" Mark 1, Dave Reeves, was inmiddels al druk in de weer met zijn eigen bedrijf, Hiwatt...

Zoals gezegd heb ik een tijdje de 50 Plus gehad (een kleinere versie van de 120), een mooie versterker voor clean. Overstuurt krijg je hem wanneer je de inputs linkt en beide volumeknoppen boven de 6 zet, maar dan is het wel erg luid (als in je bandmaten doof maken). Maar dus wel een mooie basis voor pedalen. Het geluid moet je wel liggen hoor, het klinkt vrij apart en flink anders dan je Fender. Er zit echter nog wel veel Hiwatt karakter in, wat het een soort van low budget Hiwatt maakt, al zijn de prijzen van Sound City de laatste jaren omhooggeschoten, vooral dankzij David Gilmour/Pink Floyd fanatici.

Bovendien, dit wordt vaak ontkent door Sound City fans (geloof het niet, om de prijzen laag te houden!!), maar de speakerkasten van Sound City werden in dezelfde fabriek gemaakt als die van Hiwatt... ze zijn dan ook echt identiek. Hele goede mooie stevige kasten. Sound City gebruikte echter meer verschillende speakers. Vraag eens of je een fototje mag hebben van de binnenkant van de kast, dat zouden wel eens Fane speakers kunnen zijn en die zijn behoorlijk wat waard.

Vraag ook om een foto van de binnenkant van de versterker. De filter caps/beker elco's zullen misschien wel vervangen moeten worden en eveneens de buizen, en dat kost je dan wel even 200 euro...

Succes!
Emiel

Tokaifan
19 februari 2010, 12:15
Emiel,

Bedankt voor je antwoord! Ik heb inderdaad al om foto's gevraagd. Wanneer ik deze binnen heb zal ik ze hier posten.

Wat vind je van de deal an sich?

E-J
19 februari 2010, 13:29
Emiel,

Bedankt voor je antwoord! Ik heb inderdaad al om foto's gevraagd. Wanneer ik deze binnen heb zal ik ze hier posten.

Wat vind je van de deal an sich?

De Sound City set zou uiteindelijk iets meer op kunnen brengen maarr... het moet echt je ding zijn. Eerst testen en dan pas beslissen dus :)

Tokaifan
19 februari 2010, 13:30
Hmm, dank je wel. Zal allereerst de foto's maar eens afwachten dan.

muziekschuur
19 februari 2010, 13:45
Misschien dus, als je hem zou aanschaffen, een attenuator erbij aanschaffen. Dit zal het plezier verhogen omdat je dan ook thuis kan oefenen met deze versterker.

http://cachepe.zzounds.com/media/fit,75by75/quality,85/HotPlate-ebd5ea141f5078d95e08490e97cc7a96.jpg

Een THD hot plate is toch al gauw 300 euro.

Ook Koch heeft er een. En die is ook al niet goedkoop.


Frans

Tokaifan
19 februari 2010, 13:47
Ja daar had ik ook al aan gedacht, maar ik zou er (als ik hem zou ruilen) een goed overdrive pedaal bij kopen denk ik.

schwalbe
19 februari 2010, 18:42
Ik heb een mark 4 120 PA head. Die heeft 6 kanalen en was bedoeld als PA versterker. De EQ op de 120 Mark 4 heads ( volgens mij bij zowel die voor gitaar als de PA ) is actief. En dat werkt dus niet echt lekker voor gitaar. Voor bas is het wel geschikt; dus daar gebruik ik hem af en toe voor.
Als gitaarhead is hij alleen geschikt voor superclean op absurde volumes.

Tokaifan
20 februari 2010, 11:04
Waarom alleen op absurde volumes als ik vragen mag?

Dit zijn de foto's trouwens:

http://bl119w.blu119.mail.live.com/att/GetAttachment.aspx?tnail=0&messageId=d5db3d54-1d89-11df-90ee-00215ad7359c&Aux=40|0|8CC7FADBF37C410||

http://bl119w.blu119.mail.live.com/att/GetAttachment.aspx?tnail=1&messageId=d5db3d54-1d89-11df-90ee-00215ad7359c&Aux=40|0|8CC7FADBF37C410||

http://bl119w.blu119.mail.live.com/att/GetAttachment.aspx?tnail=2&messageId=d5db3d54-1d89-11df-90ee-00215ad7359c&Aux=40|0|8CC7FADBF37C410||

http://bl119w.blu119.mail.live.com/att/GetAttachment.aspx?tnail=3&messageId=d5db3d54-1d89-11df-90ee-00215ad7359c&Aux=40|0|8CC7FADBF37C410||

En volgens de verkoper zitten er inderdaad Fane speakers in de kast.

schwalbe
20 februari 2010, 14:15
het clean is niet echt lekker als hij op 1 staat; wordt pas lekker als je hem wat verder open draait. Ik zie geen fotoos trouwens.

Tokaifan
21 februari 2010, 14:03
Hmm, ik zie de foto's gewoon. Bedankt voor de reacties allemaal. De ruil gaat echter niet door. Wat mij betreft mag er een slotje op.

DaveItUp
21 februari 2010, 18:06
Ik had een mark 3. Geweldige versterker. Die mark 4 vond ik al veel minder, door de actieve pre/eq. Anyway geweldige amps, heel erg goed met pedalen. Bijv. een fulltone ocd klinkt geweldig met een SC. Die plexi opmerking slaat nergens op, hoe komen mensen erbij.