PDA

View Full Version : telecaster microfonisch... hoe te verhelpen?



davinci77
19 februari 2010, 09:36
Ik gebruik sinds een aantal maanden een blue flower tele reissue uit midden 80. hardware geupgrade met een upgrade kit van specialty guitars en suhr elementen.

klinkt te gek! Is inmiddels de gitaar geworden waar ik het meest mee speel, echter behoorlijk microfonisch.
Piept dus snel bij wat hogere gain en ook bij bijvoorbeeld "kloppen" op de body is dit extreem goed te horen. (geen idee hoe dit beter uit te leggen...)

Is dit het hout (tamelijk licht) of electronica?
en wat is er aan te doen?

Nicks
19 februari 2010, 10:34
het is je brug element, de baseplate zit waarschijnlijk los. Je kan dit oplossen door er een klein beetje kaarsenvet tussen te druppelen en hem dan dicht te drukken of door wat schuimrubber aan de onderkant van het messing plaatje te plaatsen zodat hij niet meer mee kan trillen.

Orbis
19 februari 2010, 10:44
Een Bigsby erop en Neil Young navolgen! Zijn uit elkaar vallende LP met microfonische pickups máken zijn geluid.

davinci77
19 februari 2010, 11:00
ok.. goeie tip! ga zo eens proberen.
het kaarsvet, niet de bigsby... :-)

Nicks
19 februari 2010, 11:10
ok.. goeie tip! ga zo eens proberen.
het kaarsvet, niet de bigsby... :-)

google anders even hoe het moet, je bent namelijk niet de enige met het probleem ;) Er moet echt heel weinig kaarsvet tussen ook.

Chocola
19 februari 2010, 11:57
Eeeeerst foto's, dan hulp :p.

guitarkid
19 februari 2010, 13:18
Eeeeerst foto's, dan hulp :p.

Als jij dan even uitlegt hoe je foto' maakt van het microfonisch geluid..! ;)
En die andere foto's dan maar bij "post je collectie"....? Altijd mooi, zo'n Blue Flower tele !
OT: ik had het zelfde probleem en heb dat ook opgelost met een stukje flightcaseschuim. De kaarsvet-truc kende ik niet.

Gr. C.

davinci77
19 februari 2010, 15:22
ja, heb er wel eens van gehoord, maar nooit geprobeerd. Wordt ook veel gedaan met bijenwas, begreep ik.
zo maar even langs de reform winkel.

Hendriks
19 februari 2010, 15:36
Had hij dit ook met de oude elementen?

davinci77
20 februari 2010, 10:51
http://www.projectguitar.com/tut/dip.htm

hmmm... het ziet er zo simpel uit..

Dweezman
20 februari 2010, 13:37
had exact hetzelfde met een MIJ thinline tele.

Ik heb toen de tuinslangmod toegepast, waardoor de pup geen contact meer heeft met de baseplate.

heinz3110
20 februari 2010, 14:23
Bij mij was de brugplaat niet geheel vlak. Dus het element was niet microfonisch ! Eenvoudig te checken door stevig op de brugplaat te drukken terwijl de gitaar piept. Als het minder word, betekent dat dat de brugplaat niet vlak op de body ligt. Deze thread had daarover tips en een wellicht duidelijkere uitleg:

http://www.thegearpage.net/board/archive/index.php/t-218913.html

De laatste oplossing heb ik gedaan omdat dat cosmetisch het minst zichtbaar was. Scheelde bij mij een stuk!