PDA

View Full Version : Obituary sound



Darkgod
18 februari 2010, 23:39
Hallo,

Wie kent de metalband Obituary?
Deze band uit Florida staat oa bekend om hun zware sound,maar heb een vraag mbt de gitaarsound van Trevor Peres:

Hij speelt op een Fender strat,met texmex elementen,een rat distortionbox en een jcm800,volgens hem zijn dit de elementen om die speciale sound eruit te krijgen.

Ondanks deze setup en diverse EQ-instellingen krijg ik die vette distorted sound met mijn apparatuur er niet uit:

Ik heb mijn gitaar,een LTD KH-202(kirk Hammett uitvoering),laten ombouwen met texmex elementen,is dit nu voldoende om een Fender Stat. te imiteren?
Verder heb ik een Marshall JCM800 50 watt en een ''you dirty rat'' distortionbox.

Wie is hier bekend mee en heeft raad????

Thx!:blast:

Steven Otto
18 februari 2010, 23:42
Houtsoort van de gitaar heeft ook invloed op de sound
Speelstijl van de gitarist heeft invloed op de sound
De opname en productie van het album heeft veel invloed op de sound

Er komt meer kijken dan alleen dezelfde gear hebben van jouw voorbeeld.

Arvoitus
19 februari 2010, 02:35
Studio geluid zul je nooit kunnen na-maken (of heeeeel moeilijk).

Als je vrij identieke gear hebt dan zul je best dichtbij zijn sound moeten komen, maar je moet ook naar dingen kijken zoals snaren, plectrums. Maar ook manier/positie van aanslaan etc.

Ik heb obituary 2 keer gezien, en jammer genoeg (ofja, het was best leuk!) was ik toen best dronken.

budje
19 februari 2010, 07:42
Ik ben geen kenner van de band, maar bij het eerste youtube filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=Ytpt3c5dtZs)zie ik humbuckers in die strat...

en inderdaad de belangrijkste tip van allemaal: zelfs met compleet identieke apparatuur zal je niet precies hetzelfde klinken! want iedereen is anders ;)

interessander
19 februari 2010, 10:15
Volgens Fender heeft hij nu in ieder geval HSS strats. http://www.fender.com/artists/artist.php?id=405
Bij Obituary heb ik altijd het gevoel dat hij de tone behoorlijk dichtdraait om een wat doffer geluid te krijgen.

Mr Orange
19 februari 2010, 12:43
met een boss metal zone kwam ik altijd best wel ver

Arvoitus
19 februari 2010, 14:37
Wacht eens even ... er begint me iets op te dagen. De 2 keer dat ik obituary heb gezien live, speelde 1 van de gitaristen op een Jackson RR24.

marc_o
19 februari 2010, 14:58
Hallo,

Wie kent de metalband Obituary?
Deze band uit Florida staat oa bekend om hun zware sound,maar heb een vraag mbt de gitaarsound van Trevor Peres:

Hij speelt op een Fender strat,met texmex elementen,een rat distortionbox en een jcm800,volgens hem zijn dit de elementen om die speciale sound eruit te krijgen.

Ondanks deze setup en diverse EQ-instellingen krijg ik die vette distorted sound met mijn apparatuur er niet uit:

Ik heb mijn gitaar,een LTD KH-202(kirk Hammett uitvoering),laten ombouwen met texmex elementen,is dit nu voldoende om een Fender Stat. te imiteren?
Verder heb ik een Marshall JCM800 50 watt en een ''you dirty rat'' distortionbox.

Wie is hier bekend mee en heeft raad????

Thx!:blast:


Dit lijkt me niet zo moeilijk om na te maken.
Let wel: Het is zoeken naar de juiste combinatie van hoeveelheid gain van de versterker en die van de RAT. Het simpel opendraaien van beide gaat geen goed resultaat geven. begin met een goede rockdrive op de Marshall en trap de RAT in zonder oversturing...voeg kleine beetjes toe en zet het volume van het pedaal op unity-gain (dus dat de versterker net zo hard staat qua volume of je het pedaal nu intrapt of niet).
Voor de rest niet te zuinig met je treble en mids.
Met een goede humbucker ben je zo voor 90% op weg hoor.

Darkgod
19 februari 2010, 15:48
Ik heb dus een ''you dirty rat'',is dit nu hetzelfde als een gewone Rat,heb gelezen dat die ydr versie nog vetter zou moeten klinken,ben niet zo thuis met bepaalde termen die ik hier lees,het geluid wat ik nu heb klinkt vrij droog,die grind sound van Ob. haal ik op geen enkele manier eruit,dat van die tone knob dat klopt,die moet helemaal uitstaan(waauw,wat weet ik toch veel:B)

Deze gast op youtube speelt met ander materiaal en komt vrij dicht in de buurt van hun sound:http://www.youtube.com/watch?v=nWMZ79zvYaw

Dat in de studio door mixen ed. uiteindelijk de sound wordt bepaald kan wel kloppen,maar bij een live show van Ob. ,hoor je duidelijk tijdens de soundcheck dat Trevor's in da house,wat een waanzinnig geluid gewoon,zou het erg op prijs stellen als ik hier zoveel mogelijk tips kan krijgen.............

Darkgod
19 februari 2010, 15:58
begin met een goede rockdrive op de Marshall en trap de RAT in zonder oversturing....

Kun je dit wat duidelijker uitleggen aub?
Thx!

marc_o
19 februari 2010, 16:04
Wanneer je gain gaat stapelen, oftewel, de overdrive van je versterker gaat combineren met de overdrive uit een pedaal kom je vaak achter dat je niet zoveel van beiden nodig hebt.
Als basis neem je je marshallversterker.
Maak daarmee een goede stevige rocksound, dat zal niet moeilijk zijn, daar zijn ze voor gemaakt namelijk.
Zet nu de overdrive aan met zo weinig mogelijk gain en draai steeds kleine beetjes drive uit het pedaal bij. Begin bijvoorbeeld met de gain van de RAT op een kwart, dat is misschien al genoeg.

Vergeet echter niet dat de sound die je als voorbeeld hebt waarschijnlijk knoeihard is opgenomen en zeker voor livewerk staat zo'n top flink hard. Dat beinvloed een zeer groot deel van je sound, want dan kom je in het chunga-chunga-wapperendebroekspijpen-gebied.

Iets duidelijker?

Nydoom
24 februari 2010, 10:36
ik kwam altijd dicht in de buurt ook met metalzone en probeer de tone knop eens richting 0 te draaien, dat scheelt ook..

beruk
24 februari 2010, 10:40
Levend in Utreg (http://www.tivoli.nl/agenda/informatie/atid/233235/datum/do-%204-mrt-2010/titel/OBITUARY) Ik zag het toevallig vanmorgen onderweg: 4-03 in Tivoli kun je het ze zelf vragen!