PDA

View Full Version : Upgraden van een Mexican Strat



Anne Kruiter
18 februari 2010, 21:59
Hela!

Sinds een jaar heb ik een tegekke Gibson Les Paul... helemaal blij mee. super geluid! er is slechts 1 nadeel van dit super toffe rock monster.

ik speel nauwlijks meer op mijn Mexican Strat... en die gitaar heeft toch wat nostalgische waarde voor me, want dat is de gitaar die ik voor sinterklaas, kerst en mijn 18 verjaardag van mijn ouders kreeg (was iets boven budget) met als boodschap: Je krijgt hem alleen als je zeker weet dat je de rest van je leven gitaar blijft spelen... makkelijk antwoord natuurlijk;)

dus ik ben op zoek naar leuke upgrades, maar weet niet zo goed wat leuk is, en wat er mogelijk is.

wil graag advies over: Elementen, andere bruggen, betere tremmelo's. hoe extremer hoe beter! en graag niet met het standaard: gooi er een humbucker in verhaal aan komen;) ik zoek iets bijzonders

dus kom met verhalen wat jij met je strat hebt gedaan om nog tegekker te maken dan hij al is!!! ROCK ON!!!!!!

:blast:

Midwolda
18 februari 2010, 22:02
Da's een inkoppertje: zie m'n sig. ;)
Leuk om te doen, ben benieuwd wat jij er van maakt!

marc_o
18 februari 2010, 22:03
Er zijn natuurlijk 1000 en 1 verhalen op te noemen, maar wat is je uitgangspunt?
Wat voor muziek speel je ermee? Tussen funk en snoeiharde rock en blues ga je veel verschillende versies tegenkomen.

Dus iets meer info a.u.b.

Exi
18 februari 2010, 22:04
BURN it baby! (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=127646):rockon:

Nagramoth
18 februari 2010, 22:29
U vroeg bijzonder?

Een double fat Strat met P90's (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=129197) misschien? Ik kan er zelf i.i.g. niet meer vanaf blijven. En dat was voorheen ook een Strat waar ik niets meer mee deed...
En zowieso een stalen tremblok (http://store.guitarfetish.com/sostuptrbl2.html), Graphtech topkam, enz...

Anne Kruiter
19 februari 2010, 09:11
Er zijn natuurlijk 1000 en 1 verhalen op te noemen, maar wat is je uitgangspunt?
Wat voor muziek speel je ermee? Tussen funk en snoeiharde rock en blues ga je veel verschillende versies tegenkomen.

Dus iets meer info a.u.b.


Goed punt, voor de snoei harde rock heb ik mn Les Paul aan de muur hangen,

wil hier meer funky shit mee maken. wat akkoorden werk, subtieler geluidje, etc:)

marc_o
19 februari 2010, 10:25
Tja, voor funk zou ik 'm origineel laten, maar dat wil je niet echt, schreef je in je openingspost.
Je zou je brugelement kunnen vervangen door een singlecoilspaced humbucker, zoals een hotrails of een little '59.
Je aanpassingen moeten natuurlijk ook niet meer gaan kosten dan die hele gitaar, maar als je er nog veel meer uit wilt halen, zou je kunnen kijken of een sustainiac of sustainer-element bij de halspositie iets voor je is, heb je eindeloze sustain, zelf met een clean geluid.
Qua uiterlijk is e.e.a. afhankelijk van je smaak natuurlijk, maar ook daarin kun je eindeloos tekeer gaan met lakkleuren, slagplaten en gekleurde knoppen her en der.

jaspie
19 februari 2010, 11:00
er zijn zat goede single coil merken mocht je de kwaliteit vd pickups wat willen pimpen. Voor een net bedrag zou ik BG pickups(aanrader, heb ik zelf ook) of tonerider noemen. Daarnaast zijn er de duurdere merken zoals bareknuckles, lindy fralin, van zandt.

Verder moet je kijken wat jij vindt dat er beter kan...Bend ie niet lekker, mss een refret job met jumbos? Te dunne sound, gooi er hottere(als dat een woord is) pickups in etc.....

Rubster
19 februari 2010, 11:01
Ik herken mezelf in jouw verhaal. Mijn eerste electrische gitaar was ook een Fender (mex), gekregen van mijn ouders. Superblij mee, maar toen er meer gitaren bijkwamen ging ik er steeds minder mee doen.
Nu de gitaar bijna 10 jaar oud is heb ik alles, op de body na, vervangen.
Begon met een ander slagplaatje en pickupcovers, daarna de pickups en electronica, daarna graphtech brugzadels en daarna een custom-made neck gemonteerd.
Leuke van strats is dat je elk onderdeel met alle gemak zelf kunt vervangen. Goed voor jezelf om na te denken wat je precies tegen staat aan jouw gitaar, en dit vervolgens te vervangen voor iets beters. Wat is jouw budget eigenlijk?

Groeten!

Git Aar
19 februari 2010, 17:22
Als mijn vraag in dit topic mag, ik kijk al een tijdje elke dag op mp voor een goed strat. Heb ook naar info gezocht, maar is niet makkelijk. Er zijn zoveel stratocaster modellen en merken. Ik denk nu aan een goede squier of een mex. fender. Daar was laatst iemand wel behoorlijk negatief over. Is de mex. strat echt niet zo goed?, en wat is de gemm. waarde van een mex. strat?
Fenders verschillen zo in prijs, ik overzie dat niet echt.
Eigenlijk zoek ik iets 2e hands voor 200 euro.

Ferraririk
19 februari 2010, 17:24
een 2e hands fender voor 200 eu?

Good luck :stop:

Git Aar
19 februari 2010, 18:27
Dat begreep ik ook al wel. Wat is een goed alternatief?

jorrit
19 februari 2010, 19:43
Anne wat maak je me nou? Kan ik je allemaal zo vertellen, hoef je me alleen maar te bellen..

beruk
20 februari 2010, 00:01
ik zoek iets bijzonders

dus kom met verhalen wat jij met je strat hebt gedaan om nog tegekker te maken dan hij al is!!! ROCK ON!!!!!!

:blast:
http://www.fender.com/themes/products/images/prod_images/accessories/0992105000_xl.jpg
Blijheid.....

Wabbie
20 februari 2010, 00:20
Mijn mex, een standard uit de allereerste serie in 1990, heeft ondertussen tot 2 keer toe andere elementen gehad ( van stock naar GFS naar een setje customshop Texas specials), alle electronica is vervangen door goed spul, de topkam is vervangen ergens in '96 dacht ik en ik heb recent de brugzadels vervangen door graphtech zadels.

Ik zou dus voor een upgrade me eerst eens gaan orienteren op nieuwe elementen, daar kun je denk ik de meeste winst boeken. Mijn strat is nog steeds een gedeelde number one samen met mijn jazzmaster.

Willi@m
20 februari 2010, 11:10
Als mijn vraag in dit topic mag, ik kijk al een tijdje elke dag op mp voor een goed strat. Heb ook naar info gezocht, maar is niet makkelijk. Er zijn zoveel stratocaster modellen en merken. Ik denk nu aan een goede squier of een mex. fender. Daar was laatst iemand wel behoorlijk negatief over. Is de mex. strat echt niet zo goed?, en wat is de gemm. waarde van een mex. strat?
Fenders verschillen zo in prijs, ik overzie dat niet echt.
Eigenlijk zoek ik iets 2e hands voor 200 euro.

Gaat je niet lukken voor 200 euro. Misschien een betere Squier als je geduld hebt. Misschien budget ietsje omhoog en gaan voor een 2e handse Classic Vibe. Ik zag er 1tje op MP staan gister voor 250 meen ik.

TopRob
20 februari 2010, 14:43
Een Mexicaanse standaard-Strat is in mijn ogen de ultieme knutsel- en pimpgitaar, aangezien je bij een Strat vrijwel alle onderdelen gemakkelijk kunt vervangen.
Ik kocht mijn MIM standard Strat in 2006 en heb er sindsdien het e.e.a. aan veranderd:

Het originele zinken tremoloblok heb ik vervangen door een exemplaar van staal (GFS), waardoor het geluid aanzienlijk werd verbeterd (helderder/opener), alsmede meer sustain heeft gekregen. De standaard-tuners waren niet echt geweldig (althans op mijn exemplaar) en heb deze vervangen door locking tuners, waardoor de gitaar minder snel ontstemd raakt. Ook de standaard elementen (die overigens lang niet slecht zijn) werden in eerste instantie vervangen door een setje Texas Specials. Nadien ook deze weer vervangen door een stel Fender Custom ’54 elementen en momenteel hangt er een set Woodstocks van Kinman in. Deze laatste blijven er voorlopig wel in zitten, want behalve dat deze elementen noiseless zijn (ze zijn echt muisstil) klinken ze ook fantastisch. Verder heb ik de potmeters vervangen door betere en heb een andere pickguard en neckplate gemonteerd.

Kun je je al deze moeite besparen door meteen bij aankoop een duurdere (betere) Strat aan te schaffen? Ja, natuurlijk, maar door de relatief lage aanschafprijs van een Standard Strat leent deze gitaar zich prima om lekker mee te knutselen en te experimenteren. Waarschijnlijk zal de waarde van de gitaar door al deze aanpassingen nauwelijks stijgen, maar dat is ook nooit echt mijn bedoeling geweest. Het is gewoon erg leuk om een gitaar door wat knutselarij te verbeteren.

vulvasonic
20 februari 2010, 14:57
Iets heeeeeeeel anders?

Zet er een telecasterbrug op met dit soortzadeltjes en je hebt een sitar (wil ik zelf ook nog steeds doen met mijn zelfbouw Esquire). :D

http://www.rockinger.com/index.php?cat=WG081&product=2622V&sid3=ab8f43a01124a95f25871eed91043163