PDA

View Full Version : verkeerde ohm gebruikt



Braindead
18 februari 2010, 21:54
Mijn amp heeft een paar uur op 16 ohm gestaan (repetitie) en dan stond er een Marshall box (4x12) onder op stereo met de de amp in de 16ohm ingang. Klopt het dan dat de box dan eigenlijk op 8 ohm stond? Ik vraag me dus af of ik dan mijn amp aan veel shit heb blootgesteld of schade heb teogebracht. Ik dacht dat je hem namelijk nooit lager mag belasten als dat ie staat....

Heynis
18 februari 2010, 21:58
Volgens mij zijn die dingen gewoon 16 ohm als ze op stereo staan, en 8 ohm op mono.

caliban
18 februari 2010, 22:14
Hangt er een beetje van af welke amp het is denk ik. Sommige amps zouden ertegen moeten kunnen. Eigenlijk denk ik dat je jezelf niet te veel zorgen moet maken.

HaroldA
18 februari 2010, 22:31
Volgens mij zijn die dingen gewoon 16 ohm als ze op stereo staan, en 8 ohm op mono.

Nope... 16 Ohm mono en 2x 8 Ohm stereo.


Verder heb ik niets toe te voegen, behalve dat stereo in een 4x12" onzin is en dus verboden zou moeten worden.

Sj03rd
19 februari 2010, 10:16
Verder heb ik niets toe te voegen, behalve dat stereo in een 4x12" onzin is en dus verboden zou moeten worden.

Waarom? Als je 'm stereo uitversterkt....(ik heb geen 4x12 hoor en al helemaal niet stereo ;-))

WillemdaGuide
19 februari 2010, 10:48
Ik ben wel blij met mijn stereo 4x12, kan ik er 2 heads in 8 ohm op aansluiten!!

@TS, dan heb je idd geen goeie match gehad, echter, niet zoveel aan de hand. Andersom, 8 ohm output op 16 ohm cab kan vervelender zijn.

jasses
19 februari 2010, 10:48
Nope... 16 Ohm mono en 2x 8 Ohm stereo.


Verder heb ik niets toe te voegen, behalve dat stereo in een 4x12" onzin is en dus verboden zou moeten worden.

kan dat niet handig zijn als je een potje wilt jammen met zn twee, en je vlug twee tops in dezelfde kast prikt? Of werkt het zo niet?

caliban
19 februari 2010, 10:57
@TS, dan heb je idd geen goeie match gehad, echter, niet zoveel aan de hand. Andersom, 8 ohm output op 16 ohm cab kan vervelender zijn.

Nee hoor kan ook perfect gaan. Heb mijn mark III zo een tijd gebruikt, nog voor gemaild naar boogie daaromtrent.

WillemdaGuide
19 februari 2010, 11:58
Nou is Boogie volgens makkelijker daarin, staat ook in de handleiding van mijn subway rocket dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt.
Maar goed, als het even kan, stem het op elkaar af! :D

iWishmaster
19 februari 2010, 12:50
Ik ben wel blij met mijn stereo 4x12, kan ik er 2 heads in 8 ohm op aansluiten!!

@TS, dan heb je idd geen goeie match gehad, echter, niet zoveel aan de hand. Andersom, 8 ohm output op 16 ohm cab kan vervelender zijn.

Juist niet dacht ik altijd ... ? Nu twijfel ik ...

@Harald: stereo is niet perse nutteloos: 2 tops erop aansluiten of stereo gebruiken (wet - dry): merk je op het podium niks(/weinig) van, maar met 2 microfoons ervoor in een grote zaal met goede PA is het onderscheid er wel etc.
Voor 99/100 gitaristen is het volmaakt nutteloos denk ik. dus in dat opzicht heb je gelijk ;)

HaroldA
19 februari 2010, 12:54
@Harald: stereo is niet perse nutteloos: 2 tops erop aansluiten of stereo gebruiken (wet - dry)

Inderdaad, het is voor 99% van alle gitaristen nutteloos. Sorry dat ik dat afgerond heb! ;)

2 (verschillende) tops er op kan fase problemen veroorzaken en het is sowieso zeer verstandig om er een luchtdicht tussenschot tussen te plaatsen om echt gescheiden cabinetten van te maken.

Maar ik herhaal: voor 99% van alle gitaristen is stereo in 1 cabinet volstrekte nonsens.

WillemdaGuide
19 februari 2010, 12:57
Heb ooit eens een ezelsbruggetje geleerd in een muziekzaak.
De eigenaar vertelde mij ohmage als een buis te zien, hoe lager de ohmage, hoe dikker de buis. dus 16 ohm uit (dunne buis) kan wel goed in 8 ohm cab (dikkere buis) maar andersom moet je het vermogen in een (visueel) kleinere buis stoppen.
Volgens mij zou het dus moeten kloppen dat bij een mismatch de cab beter een op een lager ohmage kan staan dan andersom.

edit:
Qua 2 heads en fase enzo weet ik niet, gebruik toch of de één, of de ander!

iWishmaster
19 februari 2010, 13:04
De vergelijking die je legt klopt wel, maar de conclusie die je eruit trekt heb ik twijfels bij ...

the sure thing
19 februari 2010, 13:22
Heb ooit eens een ezelsbruggetje geleerd in een muziekzaak.
De eigenaar vertelde mij ohmage als een buis te zien, hoe lager de ohmage, hoe dikker de buis. dus 16 ohm uit (dunne buis) kan wel goed in 8 ohm cab (dikkere buis) maar andersom moet je het vermogen in een (visueel) kleinere buis stoppen.
Volgens mij zou het dus moeten kloppen dat bij een mismatch de cab beter een op een lager ohmage kan staan dan andersom.

edit:
Qua 2 heads en fase enzo weet ik niet, gebruik toch of de één, of de ander!

Ik heb precies andersom geleerd: 8 ohm output amp kan prima op een 16 ohm cab, maar een 8 ohm output van de amp op een 4 ohm cab gaat niet goed..... WAT IS HET NOU?!?!

Johannes
19 februari 2010, 13:32
Je buizen(!)versterker heeft een bepaalde weerstand nodig van de speakerkast, als die weerstand te laag is, kan de uitgangstrafo van de versterker kapot gaan.
Helamaal geen speakerkast (helemaal geen weerstand dus) aan een buizenversterker hangen, is dus erg onverstandig. Dit geldt overigens (correct me if i'm wrong) als de versterker volledig aan staat (van standby af) én het master volume open staat.

tommus42
19 februari 2010, 13:45
Een buizenbak ziet liever een iets lager ohmage heb ik altijd begrepen, zodat ie makkelijker z'n stroom kwijt kan. Belasting er helemaal afhalen (weerstand is oneindig) is heel slecht voor de uitgangstrafo, die kan doorslaan door de hoge spanningspieken (de stroom kan niet weg). :mmmm:

caliban
19 februari 2010, 13:59
Als je een acht ohm uitgang op een zestien ohm cab zet, denk ik dat je amp minder moet presteren, er gaat een lagere stroom lopen, dus ik denk minder moeite voor je transformator en lampen...

Thijssie
19 februari 2010, 14:06
WAT IS HET NOU?!?!
Bij een transistorbak kan een hogere impedantie geen kwaad, de versterker zal minder vermogen leveren, een lagere impedantie kan echter wel schadelijk zijn.

Buizenbakken zijn relatief ongevoeliger, daar zal een 100% mismatch geen schade opleveren, of de impedantie nou te hoog of te laag is....

caliban
19 februari 2010, 14:09
Bij een transistorbak kan een hogere impedantie geen kwaad, de versterker zal minder vermogen leveren, een lagere impedantie kan echter wel schadelijk zijn.

Buizenbakken zijn relatief ongevoeliger, daar zal een 100% mismatch geen schade opleveren, of de impedantie nou te hoog of te laag is....

Ik denk dat het zo ongeveer is :)

Johannes
19 februari 2010, 14:12
Buizenbakken zijn relatief ongevoeliger, daar zal een 100% mismatch geen schade opleveren, of de impedantie nou te hoog of te laag is....

Proef op de som nemen? Jij sluit geen speakerkast aan (= oneindig kleine weerstand) op je buizenamp, draait het volume flink open, en dan een poosje raggen op je gitaar :)

tommus42
19 februari 2010, 14:18
hihi, hoge weerstand gaat meer naar oneindig toe, dus 16 ohm is meer richting geen belasting dan 4 ohm. Maar volgens mij zou je wel van speaker kunnen wisselen als je de master helemaal op nul draait.

Lenweë Míriel
19 februari 2010, 14:27
Als we gewoon allemaal even een paar topics hoger kijken dan staat er een mooie FAQ hier over en dan kan deze nutteloze discussie ook gesloten worden en er geen domme antwoorden meer gegeven worden. En voor de TS als je versterker het nog doet is er nog vrij weinig aan de hand lijkt me.

Thijssie
19 februari 2010, 14:29
Proef op de som nemen? Jij sluit geen speakerkast aan (= oneindig kleine weerstand) op je buizenamp, draait het volume flink open, en dan een poosje raggen op je gitaar :)
Proef op de som nemen?

Jij broek naar beneden en voorover buigen, ik aanloop nemen en met Fender richting jouw sterretje wijzen en heel hard aan komen rennen?

Wat lul je nou man! :???: :???: :???:

Braindead
19 februari 2010, 14:32
Thanks for the comments! Tja, die FAQ is een open deur.... daar had ik natuurlijk al als eerste gekeken maar over die stereo optie was het voor mij niet duidelijk. Verder viel het me wel op dat er een brom in mijn amp zit, maar ik weet dat dat net zo goed van een tl lamp kan komen of ongeaarde stopcontacten.

Voortaan maar weer gewoon op 16 ohm dus en mono. Wel vaag ide stereo optie op die 4x12. Trouwens zowiezo zijn die Marshalls vaag :D

Oh ja, en laten we het een beetje gezelllig houden hier. (Die Gay uitingen passen misschien beter in een Dark room dan op dit forum....:( )

caliban
19 februari 2010, 14:33
Proef op de som nemen? Jij sluit geen speakerkast aan (= oneindig kleine weerstand) op je buizenamp, draait het volume flink open, en dan een poosje raggen op je gitaar :)

Dat heeft er toch niet mee te maken vind ik.

Nielsje
19 februari 2010, 14:56
"Verkeerde Ohm gebruikt".... wat is dat nou weer voor een zin?
Ik snap wat de TS probeert te zeggen, maar het doet toch wel pijn hoor...

Johannes
19 februari 2010, 15:13
Proef op de som nemen?

Jij broek naar beneden en voorover buigen, ik aanloop nemen en met Fender richting jouw sterretje wijzen en heel hard aan komen rennen?

Wat lul je nou man! :???: :???: :???:

??? vriendelijk....

Johannes
19 februari 2010, 15:16
hihi, hoge weerstand gaat meer naar oneindig toe, dus 16 ohm is meer richting geen belasting dan 4 ohm. Maar volgens mij zou je wel van speaker kunnen wisselen als je de master helemaal op nul draait.

Daar heb je natuurlijk gelijk, my bad!

Puerco
19 februari 2010, 16:44
Een 100% mismatch is voor je trafo normaal gesproken geen probleem maar omdat de trafo slechts de primaire impedantie omzet in de secundaire impedantie krijg je dus bij een 8Ohm cab op de 16Ohm tap een lagere primaire load waardoor de spanning op de plates kan oplopen. Dat vinden de buizen meestal niet fijn vooral niet als ze al warm gebiast zijn en de plate current al aan de hoge kant is. Kans bestaat dat de plates roodgloeiend worden en de buizen het begeven (en vaak andere onderdelen meenemen)....
Een 16Ohm cab op een 8Ohm tap zal de primaire load verhogen en de plate current dus verlagen en zodoende kan dit minder kwaad dan andersom.

Gebeurd is gebeurd en als je amp er geen merkbare schade van ondervonden heeft geen zorgen over maken.

the sure thing
20 februari 2010, 00:33
.... bij een 8Ohm cab op de 16Ohm tap een lagere primaire load waardoor de spanning op de plates kan oplopen. Dat vinden de buizen meestal niet fijn vooral niet als ze al warm gebiast zijn en de plate current al aan de hoge kant is. Kans bestaat dat de plates roodgloeiend worden en de buizen het begeven (en vaak andere onderdelen meenemen)....
Een 16Ohm cab op een 8Ohm tap zal de primaire load verhogen en de plate current dus verlagen en zodoende kan dit minder kwaad dan andersom.
..... DANK DANK DANK! :loveserenade:


@Nielsje: we studeren niet allemaal aan de TU in Delft :)

Ronald.ZaZ
20 februari 2010, 00:41
Proef op de som nemen? Jij sluit geen speakerkast aan (= oneindig kleine weerstand) op je buizenamp, draait het volume flink open, en dan een poosje raggen op je gitaar :)

Nou dat had ik dus laatst met mijn Orange top.
Doet het nog prima...