PDA

View Full Version : Snaren te lang, help!



}{Metalmaster}{
18 februari 2010, 18:33
Ey mensen,

Onze bassist had laatst snaren besteld, waarvan hij dacht dat hij extra longscale nodig had. Hij had dus nu Elixir Extra Longscale besteld, maar het blijkt dus toch dat hij longscale nodig had. Nu zijn zijn snaren te lang en komt er dus een TE dikke klomp van snaren om het mechaniek. Moet hij een deel afknippen en dan net als een gitaar vastzetten, dat hij dan niet door dat gaatje gaat?

Ik hoop dat jullie snel hierbij kunnen helpen, zondag hebben we een optreden en hij moet wel nieuwe snaren erop hebben eigenlijk..

Groeten,
Wieger

Chapzz
18 februari 2010, 18:38
Heey ik doe het zelf wel altijd zo als ik te lange snaren hebt. Maar bij mij zit er een gleuf in het stem mechaniek. Ik zelf zet de snaren erop op de manier die hier op het forum rondzwerft waarbij je de snaar zichzelf laat klemmen zegmaar.

Greetz

}{Metalmaster}{
18 februari 2010, 18:59
Ok bedaknt! Hij is het nu aan het uitproberen.

Groeten,
Wieger

NoobjeNrZoveel
18 februari 2010, 19:12
Ik heb er zelf niet echt ervaring mee maar misschien kan je als niks anders helpt ook de windingen van een stukje van de snaar eraf halen. Dat je dus alleen de kern van de snaar overhoud, wellicht past dat wel gewoon in het mechaniek.

budje
18 februari 2010, 19:17
denk dat dan de boel wel erg zwak wordt!

Xytras 1978
18 februari 2010, 19:28
Nieuwe snaren net voor een optreden, ik zou het niet doen. Voortdurend stemmen wegens nog rek op de snaren. Ik zou ze vervangen na het optreden.

Little Jay
18 februari 2010, 19:28
gewoon afknippen, geen probleem

Basmandries
20 februari 2010, 22:42
Lijkt mij ook geen probleem om ze gewoon af te knippen.
En voor wat betreft het opzetten van nieuwe snaren
vlak voor een optreden lijkt mij ook geen probleem !
Ok je zult wat extra moeten stemmen maar ik heb zo'n
Korg AW-2 clip-on tunertje en dan is tunen tussen
twee nummers door geen enkel probleem !
(Ik stem gewoon tijdens het spelen)

kenx
21 februari 2010, 01:09
Ik heb er zelf niet echt ervaring mee maar misschien kan je als niks anders helpt ook de windingen van een stukje van de snaar eraf halen. Dat je dus alleen de kern van de snaar overhoud, wellicht past dat wel gewoon in het mechaniek.

Idd, je naam doet jou eer aan :D

Nee hoor, grapje! Wat de TS zijn probleem is, is dat zijn snaren te LANG zijn, niet te dik. Dus windingen eraf halen is absoluut not-done, en helemaal zinloos...

NoobjeNrZoveel
21 februari 2010, 11:41
Ik dacht dat het probleem was, dat de snaren te lang waren en dus bij de stemmechanieken te dik waren om door het gaatje te passen .Bij 'normale' snaren is de snaar de volledige dikte tot iets voorbij de topkam en daarna zit er een dunner stuk wat door de mechanieken gaat. Tenminste, dat is bij mijn bas het geval. Bij snaren met een langere mensuur gaat dus het dikke stuk nog een stuk verder door en zou het dus kunnen zijn dat de snaren te dik zijn om door de stemmechanieken te passen.

Volgens mij heb ik bij die situatie wel eens ergens vaker de oplossing gehoord om aan de bovenkant de windingen eraf te halen zodat de snaren weer door het gaatje van het stemmechaniek past.

pueblo
21 februari 2010, 13:36
gewoon afknippen, doe ik ook, wel zorgen dat je niet te veel afknipt, bij mij zitten de snaren er nauwelijks één keer rond...