PDA

View Full Version : gitaar en versterker combineren



stephans
18 februari 2010, 17:50
hallo,

het is misschien een stomme vraag maar ik ben nu rond aan het kijken voor mijn eerste elektrische gitaar en ik vraag me af of alle gitaren en versterkers samengaan? (qua aansluiting en klank)
ik kan hier nergens iets duidelijks over vinden, dus...
zijn er verschillende aansluitingen? moet je dus rekening houden met de kabels ofzo :S

Lars Hetfield
18 februari 2010, 17:52
Ja ze gaan allemaal samen.

G.G.
18 februari 2010, 17:53
Alles past op elkaar, maar niet alle combinaties klinken even subliem. In het begin merk je daar toch weinig van hoor (waarschijnlijk)

Riky
18 februari 2010, 17:54
elke electrische gitaar past op elke electrische gitaar versterker.

hezz
18 februari 2010, 18:55
Hoe grappig zou het zijn als 'ie dan over een weekje of 2 toch met een obscure combinatie komt die niet aan te sluiten is :seriousf:

stephans
18 februari 2010, 19:18
oke, dan ga ik er maat vanuit dat het zal kloppen :P
dat maakt de keuze weer wat makkelijker, of juist niet (er is zoveel keus dat ik niet weet wat ik moet nemen :S)

budje
18 februari 2010, 19:19
Hoe grappig zou het zijn als 'ie dan over een weekje of 2 toch met een obscure combinatie komt die niet aan te sluiten is :seriousf:

behalve wat wazige 60's gitaren uit italie met kleinere pluggen en wat 60's versterkers met dinpluggen heb ik dat nog niet gezien hoor

Riky
18 februari 2010, 19:21
dan nog zal er een mogelijkheid zijn om ze aan te sluiten:)

budje
18 februari 2010, 19:25
dat is ook weer zo ;) maar die spullen zie ik nog niet snel in startpakketjes zitten

stephans
18 februari 2010, 19:31
misschien wat tips voor de keuze?

budget: 100 voor versterker en 200 voor gitaar (of 300 totaal :P)
het is alleen voor thuis dus ik denk dat 15w versterker genoeg is.
ik ga waarschijnlijk in de trend van santana, gun's en roses en metallica spelen, van rock tot metal dus. (dus HSS pick ups?)
een stratocaster vind ik een mooi model
ik speel al wel zo'n 3 jaar akoustisch, alleen ik merk dat ik grote beperkingen heb op mijn huidige gitaar als ik elektrische gitaar solo's wil gaan spelen ;)

Icarvs
18 februari 2010, 19:37
roland cube 15x en ik dacht dat een vintage v100 200 euro was maar ze zijn 300. Maar goed, ik zou voor een les paul gaan.
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=121319 staat op gitaarmarkt. Tenzij je in noord-groningen woont :p

stephans
18 februari 2010, 19:51
die roland cube 15x lijkt me wel wat, ook al word hij op deze forum hard afgekraakt tegenover de 30x
die les paul is qua uiterlijk niet echt mijn stijl, maar waarom raad je deze aan?

Riky
18 februari 2010, 20:31
London City Comet met een Vox pathfinder 15 R of 2e hands Vox ad15vt (zijn niet meer nieuw te koop volgens mij)

Geschikt voor alle stijlen en leuk geluid.

stephans
19 februari 2010, 08:50
ik wil liever een stratocaster dan een tele, qua vorm.
buiten de vorm maakt het toch niet uit welke ik neem?

Jasper.
19 februari 2010, 09:02
Tuurlijk wel, het zijn hele andere gitaren. De precieze details kan ik je niet geven, want ik heb nog nooit een tele bespeelt, maar ze zijn wel degelijk anders.

stephans
19 februari 2010, 09:07
ik heb hier op het forum al iets gevonden:
"een strat is wat handelbaarder (lichter vooral), doorgaans makkelijker te bespelen, goedkoper en makkelijker aan te passen of te repareren dan een tele."
voor mij ideaal dus :P

ik denk dat ik dan voor een roland cube 15x ga.
dan hoef ik alleen nog maar een strat te kiezen :D

heinz3110
19 februari 2010, 09:32
ik heb hier op het forum al iets gevonden:
een strat is wat handelbaarder (lichter vooral), doorgaans makkelijker te bespelen, goedkoper en makkelijker aan te passen of te repareren dan een tele.
voor mij ideaal dus :P

ik denk dat ik dan voor een roland cube 15x ga.
dan hoef ik alleen nog maar een strat te kiezen :D

Tele is net zo makkelijk te bespelen hoor. :) Tis een beetje een fabeltje dat je harder moet werken op een tele.

schizo910
19 februari 2010, 09:52
Net zoals het een fabeltje is dat ze duurder zijn dan strats (hangt helemaal af welke strat tegenover welke tele) en dat ze moeilijker aan zijn te passen en of repareren. Sterker nbog, de Tele is een oer gitaar, de meest simpele plank die er is. Een strat heeft 3 elementen, meer knoppen en een jengelstengel. Er is dus meer af te stellen en meer dat stuk kan gaan aan een strat dan aan een Tele als je het zo bekijkt....

Riky
19 februari 2010, 10:02
Inderdaad. Een strat zit gecompliceerder in elkaar dan een tele. Daarbij heeft een tele een minder overheersend eigen geluid dan een strat. Ik vind een tele veel veelzijdiger dan een strat is.

Van Dattum
19 februari 2010, 10:41
Inderdaad. Een strat zit gecompliceerder in elkaar dan een tele. Daarbij heeft een tele een minder overheersend eigen geluid dan een strat. Ik vind een tele veel veelzijdiger dan een strat is.


:seriousf: En ik vind dus dat een Tele een veel meer overheersend eigen geluid heeft (heel lekker btw...)! Zoveel gitaristen, zoveel meningen...

Er zit dus voor de TS maar 1 ding op: Op zoveel mogelijk modelletjes spelen!

FruscianteFan
19 februari 2010, 12:04
Inderdaad. Een strat zit gecompliceerder in elkaar dan een tele. Daarbij heeft een tele een minder overheersend eigen geluid dan een strat. Ik vind een tele veel veelzijdiger dan een strat is.
edit: volgens mij bedoel je het anders dan ik dacht.

marc_o
19 februari 2010, 12:15
Okay, als het voor thuis is met redelijk wat goede klankmogelijkheden:
Strat model, probeer zeker een Yamaha Pacifica uit, die geven veel waar voor het geld.
Versterker; Line6 spider IV, de 15 watt versie, kost ongeveer 100 euro. Van goede cleane tot zeer heftige oversturing en ook nog wat effectjes aan boord.

Oceanborn
20 februari 2010, 14:50
Als je alleen thuis gaat spelen kun je ook overwegen om een Guitarport van Line 6 te kopen (rond de 130 euro nieuw, minder tweedehands).

Hiermee kun je via je computer een wereld aan versterkers en geluideffecten simuleren. Het geluid komt dan over je computerboxen of je stereo (waar je de output ook maar inplugt).

Zit ook een optie op om gelijk met je CD's mee te spelen... :strat:

Damn...lijkt wel een sales verhaal... :eek:

Sinner1980
20 februari 2010, 15:02
Allemaal leuk dat er door gegaan wordt op strat en tele modellen...
Begrijp me niet verkeerd want ik vind beide modellen geweldig maar de Ts heeft het over Santana,G & R en Metallica...een mahonie gitaar met humbuckers lijkt mij meer op zn plaats in dit geval. Epi les paul bijv

stephans
20 februari 2010, 17:34
mij lijkt dit model wel leuk: Ibanez GSA60
http://www.rockpalace.com/product/Ibanez-GSA60-Black-Night

is dit een goed model, voor zijn geld?

Sinner1980
20 februari 2010, 17:41
mij lijkt dit model wel leuk: Ibanez GSA60
http://www.rockpalace.com/product/Ibanez-GSA60-Black-Night

is dit een goed model, voor zijn geld?

Geloof mij nou,neem een gitaar zonder tremolo met locking nut. Dit kan je wel doen als je wat ervarener bent en een wat duurdere versie kan kopen want goedkope gitaren met tremolo zijn een ramp vind ik

J.B.
20 februari 2010, 17:49
Geloof mij nou,neem een gitaar zonder tremolo met topnut. Dit kan je wel doen als je wat ervarener bent en een wat duurdere versie kan kopen want goedkope gitaren met tremolo zijn een ramp vind ik

+1. Mijn eerste (en huidige...) gitaar is een cheapo Ibanez, met tremolo (zijn er wel goedkope Ibanezzen zonder trem?) en geloof me, echt kutzooi als je nog geen ervaring hebt met elektrische gitaren.

stephans
20 februari 2010, 17:58
oke, zonder tremelo dan.
maar bij deze gitaar lees ik toch goede revieuws over tremelo en dat hij goed gestemd blijft :S

hezz
20 februari 2010, 19:00
oke, zonder tremelo dan.
maar bij deze gitaar lees ik toch goede revieuws over tremelo en dat hij goed gestemd blijft :S

Kwestie van perspectief, iedereen vind z'n eigen aankoop geweldig vooral onder verschillende omstandigheden. Blijft voor een groot deel subjectief.

Sinner1980
20 februari 2010, 19:49
Blijf voorlopig nog weg van die tremolo gitaren en zeker die cheapo's.
Zoals ik begrijp wordt dit je eerste elektrische gitaar dus waarschijnlijk ga je veel experimenteren met omstemmen enz. Dan wil je gewoon een vaste brug en iets met humbuckers dus nogmaals,kijk eens naar een 2e hands epi les paul of sg en anders in de richting van ESP/LTD. Ik moet wel zeggen dat je budget niet om over naar huis te schrijven is. Mocht je in de gelegenheid zijn zou ik het budget opschroeven richting 400-500 daar koop je nl wel wat leuks voor.

stephans
20 februari 2010, 21:57
ik heb op zich het geld wel,
maar het word gewoon een gitaar waar ik soms op wil tokkelen, het hoeft geen super kwaliteit te zijn, gewoon iets simpels is voorlopig genoeg. (denk ik :S)

maar jullie hebben me overtuigd, en de 100 euro die ik er nu extra in stop kan ik er later ook weer gedeeltelijk uit halen. :P

het budget voor de gitaar alleen, word dan 300 euro!
meer kan ik er nog niet aan uitgeven ben ik bang.

stephans
21 februari 2010, 10:44
ik heb wat rond gezocht en ben bij een paar gitaren blijven hangen
van leuk naar minder leuk:

esp/ltd viper 50:
http://www.rockpalace.com/product/ESP-LTD-Viper-50-Black

esp/ltd ec50:
http://www.rockpalace.com/product/ESP-LTD-EC50-Black

epiphone g400:
http://www.rockpalace.com/product/Epiphone-G400-Ebony

is die viper een goede keuze?
en is rockpalace een goede winkel?

barno
21 februari 2010, 11:04
als je nog geen idee hebt over de verschillen tussen types gitaren, zou ik zeker ook es gaan youtuben, bv phil X is een sympathieke zot / straffe gitarist die heel veel gitaren test (duurdere meestal, maar het geeft je wel een idee over de verschillen tussen vele types zoals strat, tele, LP, SG enz)
http://www.youtube.com/watch?v=eZDwTTBIzg0&feature=related

tostiapparaat
21 februari 2010, 11:27
Versterker; Line6 spider IV, de 15 watt versie, kost ongeveer 100 euro. Van goede cleane tot zeer heftige oversturing en ook nog wat effectjes aan boord.

+1

Ik heb de Spider IV 15 watt en de Roland Cube 15 watt beiden geprobeerd en de spider is 10 keer beter,
mooier geluid
celestion speaker (zal de topicstarter niet zo veel zeggen)

en ze kosten evenveel!

Sinner1980
21 februari 2010, 11:48
[QUOTE=stephans;2296054]ik heb op zich het geld wel,
maar het word gewoon een gitaar waar ik soms op wil tokkelen, het hoeft geen super kwaliteit te zijn, gewoon iets simpels is voorlopig genoeg. (denk ik :S)

First things first;superkwaliteit begint pas rond de 1000 euro. Leuke kwalitatieve gitaren beginnen rond de 400 nieuw.
Verder heb ik geen ervaring met de door jou genoemde modellen maar vind ik Rockpalace een fijne winkel met scherpe prijzen en uiterst vriendelijk personeel.
Ik zou daar dus lekker heengaan,jezelf laten adviseren door het personeel,zoveel mogelijk testen en vervolgens met de 'merchandise' naar huis gaan en een topicje openen met foto's...dat zou ik doen;)

geert1976
21 februari 2010, 12:03
[QUOTE=stephans;2296054]ik heb op zich het geld wel,
maar het word gewoon een gitaar waar ik soms op wil tokkelen, het hoeft geen super kwaliteit te zijn, gewoon iets simpels is voorlopig genoeg. (denk ik :S)

First things first;superkwaliteit begint pas rond de 1000 euro. Leuke kwalitatieve gitaren beginnen rond de 400 nieuw.
Verder heb ik geen ervaring met de door jou genoemde modellen maar vind ik Rockpalace een fijne winkel met scherpe prijzen en uiterst vriendelijk personeel.
Ik zou daar dus lekker heengaan,jezelf laten adviseren door het personeel,zoveel mogelijk testen en vervolgens met de 'merchandise' naar huis gaan en een topicje openen met foto's...dat zou ik doen;)

Tja om even in te haken;

Sinner heeft gelijk voor wat betreft de gitaarkeuze, want gezien de stylenmuziek zou TS inderdaad moeten gaan kijken naar een humbuckergitaar in de styl van de LP en de SG en geen FR-achtige trems.

Qua versterker zou ik in combinatie met een humbuckergitaar, kijken naar een VOX 15 versterker, die vind ik gewoon erg erg goed voor het geld en klinkt beter daan een Spider of Roland Cube

Sinner1980
21 februari 2010, 12:08
Vox VT15 idd, das een goeie Geert:ok:

stephans
21 februari 2010, 12:18
Qua versterker zou ik in combinatie met een humbuckergitaar, kijken naar een VOX 15 versterker, die vind ik gewoon erg erg goed voor het geld en klinkt beter daan een Spider of Roland Cube

nóg beter! :P

stephans
22 februari 2010, 16:38
zijn er mensen die ervaring hebben met de 'esp ltd ec50'?
zo ja, wil je daar wat over vertellen?